Recenze: Castlevania: Dawn of Sorrow – Drákula se vrací

Píše se rok 2036 a Drákula se pokouší o vzkříšení, díky němuž by mohl ovládnout celou Zemi. Jeho médium a současně hlavní hrdina celé hry, Soma Cruz, se ovšem nevzdává a pokouší se najít způsob, jak ho definitivně zbavit moci. Jestli uspěje záleží jen na vás, ale pamatujte – česnek tentokrát stačit nebude.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (1-2 hráči)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Konami
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Castlevania je nejen názvem videohry, ale také synonymem mnoha hráčů pro kvalitní RPG akci, které existuje již od pradávna. A je tomu skutečně tak, první Castlevania totiž vznikla na počátku novodobé éry videoher – v roce 1986. Tehdy slavila své první úspěchy na NES a tím si zajistila další pokračování, které si našly cestičku i mimo Nintendo konzole, a okusit je tak mohli i fanoušci herních systémů Sony. První díly byly koncipovány v rovinném 2D prostoru, první 3D Castlevania vyšla až v roce 1999 na Nintendo 64. Nyní nadešel konečně ten čas, kdy tato legenda spatřila světlo světa i na handheldu Nintendo DS. Jaká je?

Pozor na ty plameny! * Jedna ze speciálních dovedností – fireball * Korektně nakreslit požadovaný symbol je koncovkou v boji s bossem

Dnes se podává česnečka

Tvůrci dali tomuto nejnovějšímu dílu podtitul Dawn of Sorrow. Lze se jen dohadovat o tom, zda byl tento název díky svým iniciálám DS zvolen záměrně, a nebo jestli jde jen o pouhou náhodu. Jisté je ovšem jedno – bylo vsazeno na jistotu, díky čemuž se tak nesetkáme s 3D experimenty, které na DS systému dopadaly ledajak, ale s ověřenou 2D klasikou, která by zklamat neměla a já už teď mohu říct, že opravdu nezklamala.

Příběh začíná rok poté, co hlavní hrdina Soma Cruz zjistil, že jeho tělo bylo předurčeno pro vtělení Drákulovy duše. Aby se vyhnul tomuto hrůzostrašnému osudu, vydal se zpět na jeho zámek, ve kterém se má definitivně zbavit svého prokletí. Celá hra se tedy odehrává ve zmíněném zámku, přičemž vy se pohybujete na dolní dotykové obrazovce a na horní je zobrazena buď mapa, nebo statistiky vašeho hrdiny a soupeřů, se kterými právě bojujete.

Díky tomu, že se pohybujete ve 2D prostoru, není ovládání nikterak složité a zvyknout jste si na něj mohli z mnoha jiných plošinovek. Pomocí směrového kříže určujete klasicky směr chůze hrdiny a pomocí tlačítek na druhé straně skáčete, bojujete nebo vyvoláváte speciální schopnosti. Mezi ně například patří házení kostí, bomb, fireballů, dále schopnost pomalého padání při skoku a také úhybný manévr, který až podezřele připomíná moonwalking Michaela Jacksona.

Zámek je opravdu velmi rozlehlý – viz. horní mapa * Velmi nebezpečná zbraň * Útok se povedl

Tyto schopnosti vám ale nenadělila sama příroda a vy si je musíte vydobýt. Soma Cruz má totiž schopnost vstřebávat do sebe duše zabitých nepřátel a tím tak jejich nadpřirozené schopnosti použít proti nim. Bohužel má vaše tělo určitou kapacitu, kterou nelze nijak obejít, a proto se musíte čas od času zastavit u černokněžnice, s jejíž pomocí můžete již vstřebané duše vypudit ze svého těla a uvolnit tak místo pro zajímavější exempláře. Toto vypuzení se ovšem také dá využít, a to tím způsobem, že tyto emigrující duše necháte projít přes svoji zbraň, čímž ji proměníte v silnější a mocnější útočný prostředek.

RPG akce jak má být

Na začátku celé hry sice máte jen krátký nožík, který stačí na rozrušení konstrukce kostlivce, ale brzy po své cestě naleznete zajímavější kousky, a pokud byste je přehlídli, nic se neděje. V nedalekém obchůdku si můžete pořídit za našetřené peníze, které sbíráte z mrtvých monster, výbavu na tělo, podpůrné medikamenty či mapu části zámku. Ta je velmi užitečná a díky ní nejen nezabloudíte, ale vyhnete se i situaci, kdy přehlídnete příchod do ukládací místnost. Ukládání totiž není nikde jinde možné. V případě smrti pak začínáte od posledního uložení, a taková nepozornost vás může stát mnohdy i desítky promarněných minut.

Další zvláštní lokací ve hře jsou teleportovací místnosti, díky kterým se můžete rychle přenášet mezi různými částmi zámku. To vám šetří nejen čas, ale i spousty energie – hra je totiž rozdělena na jednotlivé obrazovky, které se vzájemně neovlivňují. To znamená ale i fakt, že když vybijete všechny nepřátele na celé jedné obrazovce, potom přejdete na druhou a za nějakou chvíli se zase vrátíte, tak ti vybití nepřátelé budou opět živí a budou stát na původních místech. To můžete využít i například pro sbírání zkušeností, které ke každé RPG akci neodmyslitelně patří a ani v Castlevanii nechybí. Za tyto zkušenosti se váš hrdina dostává na vyšší levely a zvyšuje se tak jeho síla, výdrž, počet jednotek v ukazateli zdraví a podobně. Bohužel ale musím zanadávat na to, že hráč nemůže ovlivnit rozdání bodů mezi jednotlivé vlastnosti, tak jak jsme zvyklí u jiných RPGéček. Hra si je jednoduše rozdělí podle svého.

Bloky, které se dají odbourávat stylusem * A honem pryč * Jeden z hlavních bossů

Co si ale zaslouží velikou pochvalu je variabilita nepřátel. Každou chvíli se setkáváte s novými a novými protivníky, kteří mají vždy jiné vlastnosti či jiné zbraně. To se ale netýká jen nepřátel, ale i herního prostředí, zbraní a výstroje, které může hrdina vlastnit či speciálních dovedností získávaných z duší mrtvol. Čas od času se setkáte také s hlavními bossy, na které platí vždy něco jiného a musím se přiznat, že jsem nikdy žádného neporazil hned na poprvé. Autoři naštěstí ale vždy umístili někam po blíž ukládací místnost, ze které nebylo k dané obludě daleko. U těchto bossů také hra využívá jinak velmi málo používanou dotykovou obrazovku. Klesne-li bossovo zdraví na „nulu“, objeví se na obrazovce kruhové znamení, do kterého musíte pomocí stylus vepsat znak, se kterým jste byli seznámeni již dříve. Nakreslíte-li ho špatně, boss ožije a vy v boji musíte dál pokračovat, a to až do té doby, dokud nezískáte další možnost vkreslení znaku.

Ani multi-player nechybí

Aby to nebylo zas tak složité, tak se prostřednictvím hlavního menu můžete dostat do nabídky, ve kterém si kresbu jednotlivých znaků můžete natrénovat. Vesměs se nejedná o žádné složité tvary, ale splést se může každý, a pokud se to stane právě po půlhodinové bitvě s bossem, tak je na čase, jestli by nebylo od věci si někdy toto kreslení procvičit. Dalším využitím dotykového displeje je ničení krystalových bloků – stačí ťuknout stylusem a cesta je volná. Naštěstí jsou ale bloky využity i k intelektuálnějším činnostem, jako je řešení puzzlů, u kterých si musíte lámat hlavu s tím, jaký blok odstranit a jaký blok nechat.

Krom kampaně pak hra nabízí ještě mód, ve kterém si můžete vytvořit vlastní trasu, kterou následně běžíte na čas. Celá trasa je vlastně hotová, ale vy do ní můžete vkládat jednotlivé nepřátele. Vámi navržený závod pak můžete použít i v multi-playeru, který je určen jen pro dva hráče, a ve kterém se svým protivníkem soupeříte na čas. Nejde o nic světoborného a multi-player není ničím, čím by se mohla Castlevania chlubit.

Podmořský svět * Démoni v akci * Velmi účinná zbraň

Klasický single-playerový mód ovšem nabízí zábavy habaděj. Zámek je velice rozlehlý a hráčům tak může Castlevania vydržet i několik týdnů. Grafická stránka hry je excelentní, a to i přesto, že je využíván především méně výkonný dotykový displej. Však se podívejte na přiložené screenshoty. Chvalozpěv musím přisoudit i hudební a zvukové složce, které dokonale vykreslují atmosféru a mnohokrát vylepšují již tak intenzivní zážitek ze hry.

• Povedená grafika

• Hratelnost

• Trvanlivost

• Variabilita prostředí a nepřátel

• Hudební ztvárnění

• Všechno ostatní

• Chudý multi-player
  • Malé využití potenciálu dotykové obrazovky

Castlevania: Dawn of Sorrow je dalším vynikajícím dílem legendární série. Svým grafickým, hudebním i zvukovým ztvárněním se stává hra vysoce nadprůměrnou a po stránce hratelnosti toho také není moc, co by se dalo vytknout. Jedná se o téměř dokonalou harmonii jednotlivých vlastností hry, které spolu vytvářejí skvostnou RPG akci.

Grafika: 10/10
Zvuk: 9/10
Hudba: 10/10

Castlevania: Dawn of Sorrow je bezpochyby jednou z nejlepších DS her na trhu. Trvanlivost, zábavnost a různorodost celého titulu jsou jasná plus, která vedou k jedinému logickému závěru – zahrát si to.

Celkové hodnocení: 9,5/10

Váš názor Další článek: Nintendo na nových stránkách

Smartphony jsou pokryté alergeny. Jejich důkladné čištění má v zimním období ještě větší smysl než jindy