Recenze: C&C: Generals – nový přírůstek série C&C

Čas plyne. Do rukou beru poslední dílko ze série Command & Conquer s názvem Generals a spouštím instalaci, při které mi hlavou probleskne myšlenka, jak je to dlouho, co jsem poprvé sáhl po pýše Westwoodu – titulu Duna 2. Dokázala zbrusu nová hra svou kvalitou navázat na úspěchy svých starších sourozenců?

Typ hry: realtime strategie
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 1,8 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 256 MB RAM, 1,8 GB na HDD, 64 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Multiplayer: Ano
Výrobce hry: EA Pacific (http://www.ea.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Každá hra od Westwoodu prošla změnami v ovládání, ale změnami prošel i hardware, na němž tyto hry běžely. Pokud se striktně zaměříme na sérii C&C, zjistíme, že nám vždy přinášela vzrušení, vynikající herní atmosféru, zajímavý příběh, na svou dobu vždy vynikající grafiku, jednoduché a velmi logické ovládání … Jednoduše řečeno jsme vždy dostali jednoduchou a logickou koncepci. Příznivci C&C přijali Generals s velkou radostí a vkládali do nich naději vyplívající z nesčetných hodin, které strávili u předcházejících částí.

Očekávání, naděje…

Z velmi krátkého úvodního intra se toho o příběhu mnoho nedozvíte, jelikož jde jen o mix různých akčních ukázek a zajímavých vychytávek  Na rozdíl od již několikrát zmíněných předcházejících částí, Generals nedisponují tak zajímavým příběhem. Jednotlivé mise jsou situované do 21.století. Do příběhu se dostáváte v roli Američanů. Vaším prvním úkole je obsadit Bagdád, což podle momentální politické situace vypadá, jakoby programátoři dokázali věštit a předpovídají nám naši budoucnost.

Generals je real-time strategie, která z tohoto žánru využívá to nejlepší a přidává ještě několik vylepšení. Na začátku každé mise je prioritní, abyste si postavili základnu, zabezpečili si dostatečný přísun peněz, ochranu transportu a pak se vrhli na nepřítele. Asi tak by se ve zkratce daly shrnout základní črty každé RTS. Generals do tohoto druhu her přináší několik inovujících prvků a to v podobě generálských hodností a na poli získávání zkušeností. Tak jako v Red Alertu 2, ani zde nedostávají vyznamenání přímo jednotky, ale zasloužíte si ho vy jako hráč. Po určitém počtu bitek budou vaše úspěchy korunované povýšením, které má svoje technologické přednosti, takže s pomocí získaných bodů budete moci začít pracovat na čím dál tím více agresivní a účinnější válečné technice.

K nákupu vojáků a stavbě základny potřebujete peníze, které se podobně jako v dobách Dune 2 získávají "dolováním a těžbou". Na některých místech mapy jsou umístěny tzv. Supply Docky, z kterých budete získávat peníze podobně jako z dolů. Ze starého dobrého Red Alerta 2 tu zůstaly ropné věže, ale už je nemusí obsazovat inženýři, pro tento úkon postačí obyčejní vojáci - samozřejmě pokud vyvinete odpovídající techniku, která jim k tomu dá potřebné schopnosti.

Národy - vojenská technika

Jak už asi všichni víte, ve hře se setkáte se třemi národy: USA, Čínou (představitelé "dobra") a GLA - Global Liberation Army (představitel "zla"). Ve strategiích série Command & Conquer jsme si mohli zvyknout, že jsou zde jasně patrné odlišnosti v jednotkách nejen po vizuální stránce, ale hlavně ve schopnostech, jejich síle a chování. I zde každá strana konfliktu využívá jinou techniku, a proto se dá taktizovat, vytvářet zajímavé situace a nejrůznější problémy řešit mnoha různými způsoby. Novinkou je způsob vyvíjení nových vojenských technologií, které do značné míry ovlivní následující taktiku a příběh.

Pro USA jsou charakteristické peníze a vyspělá moderní vojenská technologie. Pokud se rozhodnete bojovat za ně, budete se nacházet v nejpříjemnější situaci. V jejich zbraňovém arzenálu najdete 2 tanky, jedno lehké vozidlo (Humvee), 3 letadla, 2 helikoptéry, dobře vycvičené pěšáky a nejvyspělejší špionážní techniku se satelitním spojením. Žebříčkem povyšování se můžete vypracovat až k technologii "Fuel bomb", díky níž můžete na dálku rozprášit celou vojenskou jednotku. S dopravními helikoptérami se dostanete až na nepřátelskou základnu, což je další předností, jelikož se vyhnete místům plným min a nástrah. Velmi užitečnou americkou budovou je Strategy center, ve které se dle vaší aktuální strategie (obrana/útok) můžou vyrábět věcičky implementované do jednotek - například větší palebná síla, silnější pancéř a jiné.

Čína, v porovnání s USA, využívá už trošku zastaralejší techniku a zařízení, ale v jejím arzenálu najdete i nukleární zbraně. Mezi speciální schopnosti patří "horde bonus", díky němuž při útoku vašich jednotek ve velkých skupinách dostávají "útočný bonus". Jejich vojenská technika se vyznačuje velkým množstvím, nízkou cenou, slušnou palebnou silou a vysokou mírou brutality. Nejdůležitější čínskou budovou je Propaganda center, po jejímž vybudování můžete začít stavět tzv. Speaker Towers. V určitém okruhu od těchto věží se pak jednotky začnou automaticky regenerovat.

GLA je teroristickou skupinou a tak i jejich vojenská výzbroj a technologie tomu odpovídají. Pokud budete bojovat za USA nebo za Čínu, do jisté míry budete jejich strategie jen obměňovat, ale základ zůstane stejný. V tomto případě  budete muset uplatňovat úplně jiné fígly, jinou strategii. GLA nedisponuje žádnými vyspělými zbraněmi, má jen jeden druh tanků a i ten je dost slaboučký a i ve velkých skupinách. Ve výbavě najdete i nějakou tu podomácku vyrobenou věcičku (například Technician, Rocket buggy), či nějaké pozůstatky sovětské techniky (Scud rakety, RPG), nebo klasické teroristické sebevražedné útoky (Terrorist), různé biologické zbraně (Antrax bomba, Tonxiny, bakterie a jiné). Nejdůležitější budovou je Black Market, kde se dostanete k vyspělejším technologiím. Zde můžete i prát špinavé peníze.

U všech tří stran je výborně vyřešena oprava vozidel. Na jedné straně můžete jednotlivé kusy opravit tam, kde byly vyrobeny (pošlete je do příslušné budovy) a na druhé straně můžete spravovat i přímo na bojišti. O to se u Američanů starají Drone, u Číňanů už avizované Speaker Towers a u GLA je to v Black Market vyvinutá technologie "sufni". Dalším zlepšením je možnost rozdělit si vozidla a lidi do skupin, čímž získáváte větší přehled a můžete tak i víc využívat systém zkušeností jednotlivých bojových jednotek.

Grafické zpracování

Od dob Red Alertu 2 prošel grafický engine C&C značnými změnami. Generals dostali 3D kabátek s rozlišením 1024x768 a hráč se může těšit na vysokou detailnost jednotlivých situací. Do jednotlivých misí vás vždy vnoří některé z krátkých videí, která jsou kompletně enginová. Po dobu hraní máte pocit, že sledujete film, do kterého můžete zasahovat. K tomu všemu přispívají také další detaily - možnost podpálit les plamenometem či tankem porazit strom. Třešničkou na dortu pak je obrovský prach, který se zvedá od skupiny vojáků a tanků při jejich přesunu pouští.

Ovládací plocha

I když každá část C&C disponovala vynikajícím ovládáním, na tomto faktu se vývojářům povedlo ještě něco zlepšit! V porovnání s předchozími díly se mi lépe jeví řada a i umístění jednotek - všechno se dostalo do vodorovné plochy do spodní části obrazovky.

Hra prošla mnohými změnami, ale herní systém zůstal nezměněný. Nabízí vzrušení a dynamickou hru. Je to prostě titul, který má co nabídnout a to nejen zarytým stratégům. A abych pořád nechválil: Nelíbily se mi některé fyzikální zákony a nerealistické modely zbraní - například raketa SCUD, která je známá svou nepřesností, ale ve hře vždy trefí cíl.

Zvukové efekty a hudba

Zvuky zbraní, vozidla, výbuchy. To vše je úplně špičkové a bezchybné. Hlášky jsou záživné a někdy vyvolají smích. Tak jako v předchozích částech, i Generals se může pochlubit velmi skvělou instrumentální hudbou, která se mění společně s výběrem národu. Na začátku je příjemná, velmi dobře podbarvuje situaci (hlavně bojovou), ale po více dnech je bohužel nudná a opakující se.

• Dokonalý grafický zážitek
  • Systém udělování generálských hodností
  • Vysoká hardwarová náročnost
  • Málo misí a kampaní
  • Absence renderovaných videí na konci/začátku mise

Inteligence a obtížnost

AI u Generals prošla evidentními změnami. Počítač už využívá širokou škálu taktických prvků, které jsme doposud mohli vidět jen u skutečných hráčů. Například při větších bitvách se už i počítač zabývá postupně jen jednou jednotkou a tak vám způsobuje o mnoho větší ztráty. Útoky jsou vedeny z různých stran a jsou velmi zdrcující.

Podtrženo sečteno, C&C: Generals je skutečně kvalitní strategickou hrou, jejíž kvality ještě více zvýrazňuje také skvělý multiplayer.

Grafika: 8,5/10

Odhlédneme-li od drobných detailů, pak je C&C Generals výbornou hrou. Jakmile absolvujete všechny mise, což není vůbec žádná slast, nabídne vám ještě mnoho skvělých zážitků a bezesných nocí při hraní po Internetu.

Žánr: Strategie | realtime strategie
Výrobce: EA Pacific | Webové stránky hry
  • Nový Challenge mód