Recenze: C&C Generals: Zero Hour – překvapující datadisk

Asi každý z vás už někdy hrál nebo alespoň slyšel o RTS sérii Command & Conquer. Její poslední díl, Generals, naše monitory zaplavil před více než půl rokem - a to je dost dlouhá doba na to, aby autoři mohli dokončit příjemně překvapující datadisk, který toho přináší o něco víc, než jsme si prozatím u datadisků této série zvykli.

Typ hry: realtime strategie
Multiplayer: ano, až 8 hráčů přes LAN nebo internet
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1
Doporučená konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 256 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 64 MB grafická karta s hardwarovou podporou DirectX 8.1
Testovací konfigurace: Procesor 2,6 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GeForce 4 Ti4200
Výrobce hry: EA Pacific (
Distributor hry: EA (
Distribuce v Česku: EA CZECH (

Zero Hour (tak se nový datadisk jmenuje) přináší do hry mnoho změn, a tím nemyslím jenom přidání nových kampaní, ale úplně nové herní možnosti. Vyjmenujeme si to všechno pěkně po pořádku…

Kampaně a mise

Zero Hour nabízí rovnou patnáct misí, rozdělených do tří kampaní, přičemž každou hrajete za jednu „stranu“. Příběh všech kampaní více méně navazuje na příběh původní hry. Před každou misí je „intro“ v podobě televizního zpravodajského vysílání, které vám nastíní aktuální situaci. Takovéto ztvárnění úvodu misí se mi jeví mnohem lepší než to, na které jsme si zvykli u původní hry. Pokud jste se teď snad lekli, že v Zero Hour už nejsou enginové animace, tak vás ujišťuji že jsou, a některé se dají srovnat s mnoha hráči vzpomínanou animací protrhnuté přehrady, která se v původních Generals objevila.

Úvodní obrazovka režimu Challenge * Který z nich zvítězí? * Americký částicový kanón dokáže pěkně zatopit

Co se samotné kvality misí týče, neliší se příliš od původní hry. Dohrání některých vám sice zabere jen pár minut a své mozkové závity si u nich určitě nepřetočíte, ale jiné jsou zase takový menší logický oříšek, kdy jsou vaše a soupeřovy síly prakticky vyrovnané a vy musíte využít každou jednotku co nejlépe a nejefektivněji, jinak se k vytoužené obrazovce s nápisem „You are victorious“ nedoklikáte. To se ovšem nedá vždy považovat za výhodu, příliš dlouhé strategické souboje, při kterých se situace moc nemění, se po určité době stávají nudnými. I přesto by vám ale dohrání všech kampaní nemělo zabrat více než dvě odpoledne klidného hraní (5 hodin denně).

Nové jednotky a budovy

Asi žádný datadisk by nebyl datadiskem, kdyby nepřinesl do hry i několik nových jednotek a budov. Autoři nám naslibovali kolem třiceti nových „objektů“, což sice nelhali, ale pokud si pod slovem „objekty“ představujete jednotky a budovy, nad kterými budete mít přímou kontrolu, asi budete zklamaní. Mezi ony objekty se totiž počítá třeba i policejní zátaras, který se tu a tam na některé mapě objeví, nebo lehké akrobatické letadlo, které vám třeba jednou přeletí přes obrazovku… Sice se můžete cítit podvedení, ale není tak zle, jak to na první pohled vypadá. Možná, že těch jednotek opravdu není tolik, kolik jste čekali, ale na druhou stranu jsou všechny opravdu dobře provedeny a velmi rychle si zvyknete jich využívat.

Takhle v Generals vypadá většina výbuchů * Americké televizní zpravodajství * Čínské jednotky Vás rády pěkně usmaží...

Nejsilnější novou „zbraní“ USA je mikrovlnný tank, který vyřadí z provozu jakoukoliv budovu nebo mechanickou jednotku, na kterou jej použijete. Není proto problém s tímto tankem přijet k nepřátelské obraně, vyřadit ji z provozu a pár Rangery pomalu rozstřílet - dokonale bez ztráty života. Při správném použití je tento stroj opravdu velmi silná zbraň, která dokáže obrátit skóre ve váš prospěchu, i když se to už zdá nemožné.

Čína má nyní k dispozici vrtulník, který mi v původní hře velmi chyběl. Nemá sice moc velkou palebnou sílu, ale lze ho jednoduše modifikovat třeba na transportér, nebo ho použít pro shazování napalmových bomb, což už se mi jeví jako použitelnější upgrade:-).

Televizní "zpravodajství" GLA * Tunel GLA - mocný to bonus * Je libo uspořádat motocrossové závody?

Když budete hrát za GLA, možná si oblíbíte obrněný autobus, do kterého naložíte své bojovníky a použijete ho jako pojízdný bunkr. Ještě častěji ale asi budete využívat motorku, na kterou můžete posadit jakéhokoliv svého „vojáka“ a tudíž má více možností použití. Buď jako lehká a rychlá útočná jednotka, nebo jako rychlý a těžko zasažitelný kamikadze-stroj. Prostě a krátce budete s jednotkami určitě spokojeni, i když mnoho z vás možná čekalo ještě více. Nových budov už tolik není, jako příklad můžu uvést třeba americký protivzdušný kanón, čínské „Internet Center“ (dáte do něj hackery a Internet Center vám začne pěkně vydělávat), nebo teroristické „falešné budovy“, které vypadají přesně jako ty „pravé“, jen jsou až po strop narvány trhavinou a mohou posloužit jako léčka na nepřítele.

Nové generálské bonusy

C&C Generals obsahovalo systém generálských bonusů a povyšování. Jestliže už tušíte, že se dočkáte i nových bonusů, máte pravdu. Za USA to je „bomba“ (Leaflet Drop), která ochromí budovy a jednotky v určité vzdálenosti od dopadu, ale nepoškodí je. Využití tohoto bonusu je omezené, ale stejně vám občas pomůže. Za vydařenější považuji letadlo s těžkým kulometem, které krouží a střílí do jednoho bodu, jenž sami určíte. Podle toho, kolika hvězdičkovým generálem jste, můžete ovlivňovat délku útoku.

Na bojišti je vždy spousta prachu * Americký mikrovlnný tank ochromí nepřátelskou obranu * Takhle vypadá čínský vrtulník Helix

GLA má ovšem mnohem lepší bonus - vykopání tunelu, který může ústit kdekoliv na mapě, takže pro vás není těžké dostat vaše jednotky za nepřátelské linie a zůstat přitom nezpozorován. Když budete hrát za Čínu, můžete na nepřítele použít EMP pulsní bombu, která vyřadí z provozu jednotky a budovy, takže je to v podstatě čínská variace na americký „Leaflet  Drop“. To je z generálských bonusů asi vše, co stojí za zmínku.

Nový herní režim

Zatím by byl Zero Hour jen vydařený, ale přesto obyčejný datadisk, který vám jednoduše nabídne nějaké ty nové mise, jednotky a budovy. Ale to ještě není vše. Zero Hour totiž do Generals přináší jeden zbrusu nový herní režim, který byl nazván „Challenge“. V podstatě jde o jistý druh Skirmishe, ale je mnohem zábavnější a já osobně jej považuji za tu nejlepší novinku z celého datadisku.

V čem že onen Challenge spočívá? No, nejdříve si vyberete stranu, za kterou chcete bojovat, dejme tomu USA. Dále si vyberete generála, za kterého budete hrát. Na výběr je zde generál vzdušných sil, generál ovládající zbraně hromadného ničení a generál velící pozemním jednotkám. Každý z nich může sice vyrábět i jednotky, které by měly spadat pod jiného generála, ale to velmi omezeně. Když máte na starost třeba letectvo, jedinou pojízdnou pozemní jednotkou, kterou můžete vyrobit, se stane Humwee. Zapomeňte na tanky a podobné stroje, ty ovládá generál pozemních sil. Hrajete za generála pozemních sil? A chcete si vybudovat letectvo? Smůla…

• Nový Challenge mód
  • Spousta dalších hodin zábavy
  • Vtipné hlášky počítačových protivníků
  • Relativně krátké kampaně
  • Méně nových ovladatelných jednotek, než autoři slíbili

Pokud budete dost dobří, porazíte postupně všechny nepřátelské generály a odměnou vám bude (tam-ta-da-dá-da-dá) možnost hrát za vašeho generála i v multiplayeru, a to teprve nastane ta pravá zábava! Nebude to sice tak jednoduché, ale hrát za generála přes internet je přece jenom určitá hráčská prestiž. A výborný nápad, u kterého se sem tam i pousmějete, jsou hlášky počítačem ovládaného generála, který se vám snaží snížit sebevědomí a reaguje na vaše akce. Je to originální a mnohdy i vtipné, takže se v Challenge módu nudit opravdu nebudete.

Prostě nadprůměrný datadisk

Co napsat na závěr? Snad se ještě zmíním o technickém zpracování hry, které je totožné s hrou původní, a tudíž na dnešní poměry stále více než dobré. Tento datadisk nejsou jen nové jednotky a pár nových misí, ani to není narychlo udělaná slátanina určená na vyprázdnění vašich peněženek. Moje pocity z hraní Generals jsou pouze kladné a opravdu nevím, co bych hře vytknul. Takže kdo koupí, neprohloupí…

Zvuky: 7,5/10
Hratelnost: 8,5/10

Skvělý datadisk, který do hry přináší spoustu změn, a to nejen v podobě dalších jednotek, ale hlavně nových herních možností.