Recenze: C&C3: Kane’s Wrath – vařila myšička kašičku

První datadisk pro strategii Tiberium Wars slibuje slušnou řádku novinek. Ať už se jedná o rozsáhlou kampaň spojující a prodlužující děj předchozích dílů, celoplanetární obsazování území, nebo třeba subtrakce a nové mise pro multiplayer. Náš článek vám osvětlí, jak se povedlo takovýto koktejl novinek namíchat.
Objednejte si na shop.doupe.cz
  Kane’s Wrath
  • PC: 799 Kč
  • X360: 1 699 Kč
  • Platforma: PC, X360
    Typ hry: RTS
    Výrobce: Electronic Arts Los Angeles (http://www.ea.com/)
    Distributor v ČR: EA Czech (http://www.electronicarts.cz)
    Minimální konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 6 GB na disku

Všechno to znělo tak pozitivně. Rozšíření pro úžasnou hru, kterou jsem měl to potěšení recenzovat zhruba před rokem, kdy vyšla. Další kampaň, k tomu ještě možnost bojovat o celou planetu, prostě sen každého hráče, ještě vylepšený řadou dalších novinek. Pak ale přišla chvíle pravdy a najednou nadšení opadlo. Tedy alespoň to první, přišlo vystřízlivění z euforie a s ním skandální odhalení: Kane’s Wrath je prostě normální datadisk, od něhož není možno čekat zázraky, ale pobaví na dostatečně dlouhou chvíli.

Základním kamenem celého rozšíření je kampaň za Bratrstvo NOD, rozdělená do tří aktů. Ty by se přitom daly jednoduše přirovnat ve sportovní terminologii ke stupňům vítězů, protože až poslední nastupující si zaslouží zlatou medaili. Jako první však přijde lehce zmatený úvod, v jehož rámci děj v rychlosti přeběhne desítku let mezi druhou a třetí tiberiovou válkou, kdy Kane byl považován za mrtvého a Bratrstvo se rozpadlo na drobné bojůvky. Děj přitom lehce splývá s druhým aktem, protože úžasné videosekvence mezi misemi sice zůstávají, ale jejich herci snad ani nečetli scénář.

Kane jako vždy září * Ta bouchačka se ti bude hodit * Mitch si věří, zatím

Vše to však vynahrazuje charismatický Kane, který snad jako jediný tuší, že druhý akt probíhá v době třetí tibériové války, čili souběžně s dějem původní hry. Pokud se prokoušete martýriem v podobě zmatených hereckých výkonů, máte šanci zažít velkolepé finále. A samozřejmostí je i dostatečně otevřený konec pro další rozšíření, dejme tomu tak za rok. Pokud se vám zdá, že nějak narážím na každoroční série z dílen Electronic Arts, tak je to opravdu, ale opravdu, pouze váš sen.

Jistým zpestřením je náplň samotných misí, která vás nenechá jen tupě splnit hlavní cíl a použít na to veškeré vaše síly. Často se stává, že po splnění úkolu mise ještě pokračuje a potřebujete dostatek jednotek na udržení pozic. Náznaky něčeho podobného byly přitom již v původní hře, ale až nyní se to autorům podařilo dotáhnout do úspěšného konce. Hráči tak nezbývá, než si pořád držet otevřená zadní vrátka, více se starat o své jednotky a vůbec změnit svůj přístup a neposílat tupě muže na smrt.

Tady už přišel o většinu základny * Psst, přísně tajné * Zbytky nepřátelského útoku v podobě par

Výjimkou se stávají snad jen elitní jednotky protivníka, nebo pro soupeře vaše, na něž hráči s radostí použijí dostatek návnady, která jim po základně zbyla. Tyto mohutné stroje zkázy, navíc ještě osaditelné dalšími vojáky, sice objevíte až ke konci většiny her, ale jsou pravou třešničkou na dortu. Mají sice drobnou mušku ve vzájemné nevyrovnanosti, ale koho by to zajímalo ve chvíli, kdy k nepřátelské základně kráčí obří konstrukt se schopností srovnat ji během pár chvil se zemí. Věřím přitom, že po několika prvních úpravách budou elitní jednotky všech stran rovnocenné.

Podobně by se hodila i první dávka záplat pro tažení po mapě světa, ale v tomto ohledu se příliš změn bohužel očekávat nedá. Electronic Arts v honbě za vyšší volností překročili nějakou magickou hranici a podařilo se jim dosáhnout až neskutečné prázdnosti. Bojujete sice na mapě a libovolně přesouváte své jednotky, ale i když se jedná o mapu Země, chybí tam jednotlivé státy, nebo aspoň nějaké regiony, které byste získávali. Pohybujete se tak po tazích v prázdnotě připomínající obrysy kontinentů, vylepšujete základny a snažíte se nahánět protivníky všude možně.

A teď to bouchne * Taky se ksichtí na titulky * Po něm, hoši, po něm!

Přitom se v tažení skrývalo tolik možností, každá strana třeba dostala své speciální úkoly, které musí splnit. Samozřejmě, že vítězství pomůže eliminace protivníka, ale není to zdaleka nutná podmínka. GDI chrání města a jejich obyvatelstva, zatímco NOD vyvolávají nepokoje a Scrin se snaží přitáhnout na Zemi další své soukmenovce. Podle toho vypadají i cíle jednotlivých frakcí. Města se stávají středisky zájmů všech zúčastněných stran, stejně jako přístavy, o které budou svedeny nejurputnější boje. Přesto si však tažení zahrajete nejspíš jednou a podruhé už nemáte nejmenší důvod se k němu vracet.

Zatím jsem se bavil jen o rozporuplné kampani a tažení na celosvětové mapě, nyní už zbývá jen pět chválu na ostatní novinky, se kterými se můžete v rozšíření setkat. Příznivci hry více hráčů zajásají nad pětadvacítkou nových map, na nichž mohou předvádět své dovednosti a odhalovat jejich taje. Stejně tak budou potěšeni i hráči každé ze základních ras, když se jim dostane nových hraček pod ukazatel, se kterými se mohou snažit jinak, lépe a radostněji eliminovat veškerý odpor.

Peace through power!

Všichni pak spustí oslavné chorály ve chvíli, kdy objeví sub-frakce, části jednotlivých základních stran. V základu jsou sice podobné svým větším protějškům, rychle však odhalíte různé rozdíly. Příkladem je třeba Black Hand, část Bratrstva NOD, která sice nemá žádnou vzdušnou podporu, ale zato většina jejích jednotek je silnějších a navíc vyzbrojených očistným plamenem na odpůrce pravého proroka. Přitom má každá z hlavních tří stran dvojici sub-frakcí, ale sama také zůstává hratelnou, takže prakticky se v bitvě můžete setkat s devítkou různých protivníků. Rozdíly sice nejsou světoborné, ale poznáte je.

• Command and Conquer
    • Skvělá grafika
    • Povedená zvuková stránka
    • Rychlost hry
    • Multiplayer, co nepustí
    • Sub-frakce a elitní jednotky
    • Zmatený děj kampaně
    • Prázdnota v dobývání Země
    • Občas chybky v titulcích

Pokud nebudete od Kane’s Wrath očekávat jako já malou revoluci, nebudete nejspíš zklamáni. Rozšíření přináší dostatek zajímavých novinek, u nás navíc v povedené české lokalizaci (i když i zde se najdou chybky, které nejspíš odstraní první patch). Když zapomenete na tažení a vydáte se do jednotlivých potyček, nebo ještě lépe povedené hry více hráčů, dostane se vám další královské porce zábavy. A to se vyplatí.

Zvuky: 9/10

Kane’s Wrath je víceméně klasický případ rozšíření, ze kterého šlo sice vymáčknout i více, ale výsledek je i tak životaschopný a mezi fanoušky se po krátké inkubační době bude šířit po prvním styku s nákazou.