Recenze: Cesta kolem světa za 80 dní - jak se dnes dělají adventury

Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 2 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 1 GB RAM, 128MB grafická karta, 2 GB HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 2 GB HDD
Výrobce: Frogwares Games (http://www.frogwares.com)
Vydavatel: Matrix Games (http://www.matrixgames.com)
Distributor v ČR: Hypermax

Vím, že dnešní generace prvních několika teenagerských let vyrůstá ve zcela jiném prostředí, než jejich jen o pár let starší skoro-vrstevníci. Zatímco mé mládí formovaly Foglarovy Rychlé šípy s Mirkem Dušínem v čele, Mayovky s Vinetouem, Old ledacos-handem či Kara ben Nemsím nebo fantastické Verneovky, dnes se už tolik nečte (schovejte toho Pottera). Ale ony adventury ani nejsou žánrem směřovaným na mladé publikum. Zlatá éra adventur je pryč jako bezschodkový rozpočet a všichni to ví stejně dobře, jako že silničáře v lednu překvapí sníh. Lidé z Frogwares Games (ať už to je kdokoli) si řekli, že oni jsou těmi VyVolenými – totiž pardon, vyvolenými – kteří na starém dobrém žánru dovedou provést revoluci a uspět s ním i dnes. Šli na to vcelku logicky a správně – zaručený námět, moderní „look“, hrstka dobrých nápadů, špetka srandy, trocha humoru, jedno nebo dvě (tedy tři) vejce a samozřejmě žádná sůl, protože bez soli je to umění.

Utíkej, Foreste * Originalita dopravních prostředků je přímo Verneovská * Boudo, budko, kdo v tomě bydlí?

Námětem je v tomto případě jedna z nejúspěšnějších Verneových knih, Cesta kolem světa za 80 dní (dále budu hře říkat jen „80 dní“). Ale vývojáři to celé vzali pěkně po svém. Děj se odehrává nějakých sedmadvacet (aspoň si to myslím) let po výletu páně Philease Fogga, přestože tedy hra obsahuje množství narážek na knižní reálie, příběh jde svou cestou. Jste Oliver Lavisheart a věřte, že nemáte být až tak na co hrdí. Píše se rok 1899 a váš milý strýček na vás hodí sázku uzavřenou z jeho hlouposti. Někde po světě jsou čtyři vynálezy, jež musíte najít a dopravit zpět do Anglie, abyste dokázali, že jejich vynálezcem je váš strýček. Nestihnete-li to do 80 dnů, šedovlasý pán ve svých sedmdesáti letech přijde o všechno. Jediným pozitivem je, že výlet hradí strýček a zároveň se budete moci vyhnout nechtěnému sňatku. Takže, co se na vás chystá?

Šok! Ne, nespletl jsem si periodikum, pro něž píši. Oblíbené slůvko takových těch barevných „novin“ s velkými písmenky je však na místě. Hra je úplně celá ve 3D, tedy snad až na menu, ale to je vcelku jedno. Pohled zpoza postavy a ovládání WASD+myš jakoby z oka vypadly akcím nebo chraň-nás-šmoula akčním adventurám. A zděšení bohužel následuje. Molo, na němž začínáte, opravdu designerskou invencí neoplývá. Zrezivělou korunou je pak animace pohybů, která je prostě špatná. Opravdu už začínám přemýšlet, jestli jsou 3D adventury výsměchem hráčům, jež dnes ještě mají o tento žánr zájem, nebo to jejich tvůrci myslí vážně. Ale pozor. Bylo by chybou v tomto místě 80 dní opustit a nostalgicky jít potisícíprvé dohrát Tajemství Oslího ostrova. Ono to herní prostředí nakonec není vůbec zlé a animace... řekněme, že hráči si už zvykli na horší věci.

Zajímavé místo na vycházku * Pochybnost animace je snad vidět i z obrázku * Jaký salám, když tam máš jabka?

První pozitivum je, že 80 dní skutečně jsou adventurou, přestože úvod trochu svádí k pochybnostem. Přeci jenom plížení kolem stráží v duchu stealth akce není obvyklé. Ale jinak se vše drží relativně zažitých kolejí. Konverzuje se s NPC (ve hře jich je kolem stovky), sbírají se a používají předměty. Sice vše probíhá tak nějak účelně a zjednodušeně ve srovnání se starými adventurami tipu The Longest Journey (kde jste mnohdy řešili hádanky, přičemž užitek z toho přišel až za citelnou dobu), ale zase je dodržen duch žánru přehledným zvýrazněním použitelných předmětů. Žádné hopkání mužské verze Lary Croft se tedy nekoná.

Kromě klasických adventurních věcí se 80 dní pyšní i několika novinkami. Je tu volba obtížností, ovlivňující, jak rychle bude plynout herní čas. Hlídat si musíte i staminu, zbytečné běhání vás unaví a spaní na ulici není úplně „kchůl“ a už vůbec ne „in“, natož pak „trendy“ (viz). S časem ve hře samozřejmě přichází příjemně zpracované střídání dne a noci. Čas obecně není dobré podcenit, zvláště na kteroukoli z vyšších obtížností, než je ta nejnižší. S tou naopak budete moci v klidu objevovat městská zákoutí, která jinak minete jako pro hru nepodstatná. Ani 80 dní se jako správná adventura totiž nemůže obejít bez atraktivního světa. A jestliže jsem řekl, že úvodní molo nestojí za nic, je čas se podívat dál.

Stařec a moře * Jmenuju se vlastně Fisher a můj prapravnuk se bude jmenovat Sam * Orientální Sk8

Ve hře navštívíte celkem čtyři různá města – Káhiru, Bombaj, Jokohamu a San Francisko. Každé má pochopitelně osobitou architekturu, vyznačující se jak roztomilým množstvím detailů, tak naopak místy podivnou sterilností. Výhodou je, že města jsou citelně větší, než je pro hru nutné, takže máte příjemný pocit volnosti a máte prostor pro vycházky (pakliže nejste v časovém presu). Neopomenutelné jsou i městské dopravní prostředky, jako třeba slon nebo létající koberec, které si můžete za malý poplatek pronajmout. A o co jde v samotné hře? Dala by se rozdělit na dvě základní části – řešení problémů ve městech a na cestě mezi nimi.

Budete postupně přicházet na kloub celé sázce a svému příbuzenstvu, pomáhat německému archeologovi, propagovat skotské oděvy, závodit na slonech, řídit největší vzducholoď světa, zapalovat svoji vlastní loď, abyste jeli rychleji... Celou dobu, ve městech i na cestách, se vás hra bude snažit zaujmout a obvykle se ji to i bude dařit. Částečně díky povedenému grafickému zpracování, částečně díky nápaditým hádankám a zapomenout nemůžu ani na spoustu humoru a narážek na knižní předlohu. Přesto je několik věcí, které musím nadějné adventuře vytknout.

Ha! Hotel * Některéle lokace jsou pěkné * A některé zase trošku chudší

Herní zážitek poměrně úspěšně kazí hudba. Melodie otřepané tak, až z toho bolí uši, do hry zapadají asi jako rozcuchaný účes hlavního hrdiny – tedy vůbec. Systém ukládání je automatický, a to zcela zbytečně. Potřeba vždy se dopracovat k savepointu je jen na škodu. Stejně tak zamrzí i dabing, který je díky hereckým výkonům na nevalné úrovni. Vůbec celá zvuková stránka hry působí, jako by na ni nezbyl vývojářům čas. Radost neudělá ani celá řada drobných a zbytečných chybiček, které se projevují třeba při cestování na různých dopravních prostředcích, například když se slonem pracně objíždíte papouška, co stojí v cestě. Problematicky občas může působit i celé 3D zpracování, kdy se klidně může stát, že nějaký předmět prostě přehlédnete.

• novátorský přístup k žánru
  • zdařilé grafické zpracování
  • nápaditá práce s knižní předlohou
  • humor
  • dopravní prostředky
  • zvárnění měst
  • zvuky a hudba
  • systém ukládání
  • místy problematická práce s kamerou
  • dílčí bugy

Frogwares Games se rozhodli přinést do žánru adventur změnu. Žádná scrollovací prostředí, žádný pixelhunting – místo toho 3D prostředí, volnost a trošku jiné hádanky. Jestliže mají jít adventury se zrychlujícím se tempem doby, pak někde tudy vede cesta. Nemůžu si ale odpustit otázku, komu je vlastně hra určena. Pro ortodoxní příznivce žánru nebude světlem na konci temného tunelu adventurní krize poslední doby, a to kvůli zjednodušení hádanek, kombinování předmětů a dalších pilířů klasických adventur. Nakolik 80 dní zaujme „neadventuristy“ je těžké říct. Potenciál jistě má, ale nějak si nedovedu představit, proč by někdo měl opouštět svůj oblíbený žánr zrovinka kvůli této hře. Svým způsobem tu tak paradoxně máme hru pro všechny. Adventuristy neurazí a ostatní neodradí. Ukazuje cestu, jakou by se adventury mohly ubírat, aby zaujaly širší publikum. Zda je to cesta správná, nechť každý zváží sám. Ochutnávku v podobě Cesty kolem světa za 80 dní však stojí za to vyzkoušet.

Hudba: 4/10
Zvuky: 4/10
Ovládání: 7/10