Recenze: Chameleon – velmi dobrá přetvářka

Českých či slovenských her je relativně málo, takže je příchod každé z nich hráči i recenzenty bedlivě sledován a často také netrpělivě očekáván. O to větší je Chameleon překvapení – je to slovenská hra, ale nečekal ji nikdo. Nikdo o ní ani nevěděl. Přesto rozhodně stojí za zahrání.
Recenze: Chameleon – velmi dobrá přetvářka

Platforma: PC
Typ hry: Stealth akce
Multiplayer: ne
Vývojář: Silver Wish Games

Výrobce: Illusion Softworks (www.illusionsoftworks.com)
Vydavatel: Cenega (
http://www.cenega.cz/)
Distributor v ČR: Cenega
Datum vydání: 19. října 2005

Chameleon je nová slovenská hra, která... Ne, moment. Chameleon není slovenská hra, je to česká hra. I když, když o tom tak uvažuji, možná je to přeci jen hra slovenská... Tak jak tedy? Chameleon je hra slovenské pobočky českých Illusion Softworks - Illusion Softworks Bratislava. Vyšla pod brandem Silver Wish Games, což je budgetový label Illusion Softworks. A vydavatelem je společnost Cenega, což je (nejen) český herní distributor.

  

Oni... Oni opravdu kopou? * Dělej děleeeej... * A jedéééém!

Snake, Fisher, Chameleon

Chameleon je nová slovenská hra, která je stealth akcí. Stejnou stealth akcí, jak jsou všechny ty Metal Geary a Splinter Celly. Stejnou, a přece úplně jinou... Snake i Sam Fisher nabízejí velkolepá dramata plná konspirací, teroristů a záchran světového míru. Chameleon je oproti tomu komorním dramatem jediného člověka, který chce pomstít své rodiče.

Jeho otec byl americký velvyslanec kdesi v Africe a před 15 lety jej i s jeho manželkou přímo před zraky vyděšeného, malého kluka, který se právě stal sirotkem, zavraždil tajemný sniper. Z vyděšeného klučiny se mezitím stal dospělý muž a drsný agent CIA, ale snahy vypátrat vraha svých rodičů se nevzdal. Našel stopu a šel po ní – a dokonce takovým způsobem, že se stal prvním člověkem, kterého od CIA vyhodili. Ale ani to ho nemůže zastavit. Aby taky mohlo, když tímhle celá hra začíná...

Hlavní hrdina tedy má stopu a vyráží po ní. Kam až jej pátrání zavede? Před Belfast uprostřed konfliktů s IRA přes pašeráckou základnu kdesi v Irsku se dostanete do Albánie či Moldávie, podíváte se do Kolumbie, navštívíte Bejrút i Havanu... O herní prostředí rozhodně nouze nebude.

  

Že bych se projel? * Za ten dým já nemůžu! Skoro... * Tady je ale hezky

Kočka leze dírou...

Základem každé stealth akce je samozřejmě na prvním místě plížení, na druhém tichá akce a na třetím akce. V tomto ohledu není Chameleon jiný. Ve většině misí se máte dostat někam, kde se to jen hemží lidmi, kterým by se vaše záměry ani v nejmenším nelíbily – pokud by se o nich tedy dozvěděli. A o tom to je. Opatrně se proplížit kolem dvou strážných, zlomit vaz osamocené hlídce, pistolí s tlumičem odrovnat snipera...

Přesně o tomhle jsou stealth akce. Dostat se tiše kam to jen jde, a když to nejde po dobrém, tak si trochu vypomoci možná tichou, ale i přes to hrubou silou. Hlavně nenápadně. Protože pokud si stráže všimnou něčeho podezřelého...

K tomu, abyste se někam dostali tajně, musíte zůstat skrytí. V tom vám nepomáhají jen různé předměty, za něž se můžete schovat, ale i stíny - a tma. Jak moc světla na vás svítí, ukazuje indikátor, který máte dole na obrazovce. Pokud je úplně vpravo, všimne si vás hlídka třeba i z několika desítek metrů. Pokud jste naopak v úplné tmě, klidně projde půl metru kolem vás a nic podezřelého nezaregistruje.

Další věcí, která vaše případné odhalení ovlivní, je i pozornost hlídky. Vystrašený strážný těsně po vyhlášení alarmu vás zaregistruje spíš než unavená hlídka, která si při dlouhé, nudné službě zapálila cigaretu. Podobně fungují i jejich reakce. Pokud například překvapíte strážného během sledování fotbalového zápasu v televizi, popadne sice bleskurychle samopal a vypálí, ale v tom zmatku a leknutí se mu klidně stane, že z metru mine. Pokud takto překvapíte bdělého strážného někde u skladu střeliva, z pěti metrů vás klidně jedinou dávkou zabije.

  

Lidé: Hlavní postava * Nečum, umřeš! * Tenhle už umřel...

Vyděržaj, pijoněr

Problém totiž je, že vaše postava toho moc nevydrží. Ostatně stejně jako nepřátelé – a stejně jako skuteční lidé. Jediná kulka do hlavy – jedno jestli vaší nebo strážného – a dotyčný může referovat, jak je to s tím posmrtným životem. Dávku ze samopalu z bezprostřední blízkosti asi také jen tak někdo nerozdýchá.

Prvek nenápadnosti se tak stává o to důležitějším. Ale jak se zbavit nepřítele dostatečně potichu? Pro začátek stačí připlížit se k němu zezadu a prostě mu zlomit vaz. Rychlé, tiché, efektivní – nicméně se musíte zvednout do stoje, což se vždy nevyplatí. Další možností je elektrický paralizér, který dokáže de facto totéž co zlomený vaz, jen ze dřepu. Na druhou stranu je zde riziko, že pokud strážného někdo najde, může jej probrat k životu.

Další možností je kuše s uspávacími šipkami. Díky tomu, že nejenže je absolutně tichá, ale také nezpůsobuje krvavá zranění a nepřítele uspí namísto aby jej zabila, je ideální na likvidaci vzájemně se vidících strážných. Pokud byste jednoho zastřelili, druhý vyvolá poplach. Pokud jej ale střelíte touto kuší, jde se druhý podívat, co se stalo – a to je vaše chvíle.

Další tichou možnost likvidace představuje pistole s tlumičem. Tichá a smrtící, na krátkou vzdálenost a při střele do hlavy, nicméně trefit se na 30 metrů tak, abyste svůj cíl zabili jedinou ranou je skoro nemožné. A neúspěch znamená odhalení...

Poslední možnost, kterou využijete v některých misích, představují různé neodhlučněné zbraně v podobě odstřelovacích pušek či samopalů. Hlučné, ale zato velmi smrtící nástroje pro chvíle, kdy není ani tak důležité zůstat nepozorován jako přežít...

A konečně tu jsou různé speciální hračky pro zvláštní příležitosti – paklíč, směrový mikrofon, dalekohledy či špionážní minikamera, která odhalí, kdo se skrývá za dveřmi.

 

  

Herní architektura: dům v Havaně * Máme rádi Castra * Kostel jako skutečný

Kill that bastard...

Hra nabízí velmi přímočarý gameplay, který sedne snad každému; možná kromě fanoušků Sama Fishera. Vždy se totiž pohybujete na velmi omezeném prostoru, a tak, ač většinou k cíli vede více než jedna cesta, pouze jedna možnost je alespoň relativně lehce realizovatelná. Nicméně alternativy se tu najdou.

Další slabinu Chameleona představují předskriptované situace. Jeden příklad za všechny. V baltimorské policejní stanici se konečně dostanete po schodišti do druhého patra a chcete přeběhnout chodbu a skrýt se na pitevně. Ale ouha! Přesně v okamžiku, kdy vběhnete do chodby, z druhého konce vyrazí proti vám policista. Chvíle překvapení, pomalejší reakce a nestihnete se schovat – a jde se znovu. Schováte se za rohem a čekáte, až přejde. Ale on... Nejde? Ano, přesně tak. Vyrazí až v okamžiku, kdy vy vstoupíte do chodby. Naštěstí takovýchto situací ve hře není moc, ale i tak zamrzí.

Na druhou stranu od Chameleona nečekejte jen samé plížení. Každá nová mise přinese něco nového, nějaký dosud neviděný prvek – a tím nemyslím jen nové herní prostředí. Jednou musíte svůj cíl nenápadně sledovat a zjistit, co si domlouvá, jindy musíte infiltrovat základnu pašeráků, dostat důležitou osobu z vězení, proplížit se s odstřelovací těžkou puškou rušnými ulicemi Havany, probít se vlakem plným nepřátel, vyskočit z padajícího letadla... Hra vám má stále co nabídnout a jak si udržet váš zájem a vaši pozornost.

  

Smysl pro detail: Chegevara na zdi * Televizní kabel vede k televizi * Erotické pakáty? Ale pánové, pánové...

Kde to žije, tam je...

Grafika hry je po technické stránce velmi průměrná, leč i přes to mě naprosto uchvátila. Co totiž ztrácí po stránce technické, to nabízí po stránce zážitkové. Na celém herním prostředí je vidět neuvěřitelná mravenčí práce, která má podobu stovek drobných detailů, jež sice samotnou hru nijak neovlivní, ale zato ve vás vzbudí dojem, že tohle je opravdové a že jste skutečně tam. Ať se již jedná o belfastské domy pomalované hesly IRA, staré, rozedrané a pomačkané porno plakáty na stěně automobilové opravny, anténní kabel natažený přes celou místnost k televizi, nebo fakt, že se můžete podívat na fotbalový zápas či si poslechnout projev Fidela Castra; ať jsou to stráže hrající mariáš nebo poslouchající hudbu z rádia, či hejno holubů, které poplétává před náhodnými chodci – to vše jsou detaily, které z hraní dělají opravdový zážitek.

A výsledek? Po dlouhých letech jsem měl u hraní špatný pocit, když jsem musel při plnění mise zabíjet lidi, kteří mi nic neudělali, ale prostě se připletli na špatné místo – a dokonce bojovali proti mým nepřátelům. Konkrétně teď mluvím o misi, kdy během vaší infiltrace bejrútského sídla jistého generála přijde nečekaný útok izraelských vojenských jednotek – a vy se chtíc nechtíc musíte dostat na druhou stranu fronty, kde je i váš cíl. Ale to není jediné takové místo ve hře.

Světlé stránky hry
  • Herní prostředí
  • Vypilované detaily
  • Příběh
  • Je to slovenská hra
  • Česká lokalizace v podobě titulků
  • Minimální hardwarové nároky
Temné stránky hry
  • Některé předskriptované situace
  • Technická zastaralost grafiky

Ve výsledku tak Chameleon představuje hru, která možná po technické stránce nemá na své současné konkurenty, ale která mi nabídla něco, co už dlouho žádný titul: radost z hraní - radost z procházení hry udělané s láskou. Snad až příliš mi připomněla dobu, kdy hry byly dělané především pro zábavu a ne pro peníze a kdy byl požitek z hraní postavený před technické kvality a bombastickou prezentaci. Nevím. Našli se tací, kteří tvrdí, že jsem Chameleon nadhodnotil. Možná. Jisté ale je, že u hraní jsem se skvěle bavil a těšil se z něj a že si myslím, že tahle hra si mou pozornost již zasloužila - a té vaší bych ji vřele doporučil.

Nashledanou!

Grafika: 9,5/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 8/10

Skvělá hra po stránce zážitků, velmi dobrá hra po stránce hratelnosti, slovensko-česká hra po stránce původu. Vřele doporučuji...

Celkové hodnocení: 8/10

Videorecenzi na hru Chameleon naleznete ZDE.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Illusion Softworks
  • Herní prostředí
  • Vypilované detaily
  • Příběh
  • Je to slovenská hra
  • Česká lokalizace v podobě titulků
  • Minimální hardwarové nároky
  • Některé předskriptované situace
  • Technická zastaralost grafiky

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 9 N/A
Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové možnosti customizace

Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové m…

Ze strany Sony jde rozhodně o výborný nápad, jak ozvláštnit vzhled bez větších problémů.

8.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

včera | | 3 N/A