Nedávno se na trhu objevil Champions: Return to Arms a my jsme si s hrůzou uvědomili, že recenzi na původní hru jste si u nás přečíst nemohli. Tedy až dosud. Chybu napravujeme a přinášíme vám v jeden den obě recenze. Takže se připravte, podíváme se, co konkurent perfektního Baldurs Gate: Dark Alliance skrývá.
Platforma: PS 2
Paměťová karta: 849 kB
Vibrace: ano
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano (až 4 hráči)
Vývojář: Snowblind Studios
Distributor: Ubisoft
Distributor v ČR: Cenega (www.cenega.cz)
Homepage: http://www.championsgame.net/teaser/index.html
Žánr RPG na konzolích má dvě typické formy Buď ho najdete v podobě japonského RPG, plných emocí, příběhu, podivností a tak dál, nebo jako druhý pól; hack`n`slash dílka, ve kterých se spíš dbá na neustálý přísun nepřátel pod vaše nabroušené meče a nažhavená kouzla. Vzhledem k tomu, že Champions of Norrath mají na svědomí Snowblind Studios alias tvůrci hodně oblíbeného Baldurs Gate: Dark Alliance, každému by už mělo dojít, do kterého soudku se řadí jejich nynější počin.
Jasně, začněte si brousit meče a zašívat pytle na poklady, nastal čas vyrazit za dobrodružstvím. Tentokrát však zapomeňte na svět Forgoten Realms, podíváme se totiž do univerza EverQuestu. Ovšem pokud nejste experti ani na jeden svět, bude vám to jedno. Oba vypadají, jako by si z oka vypadali. Hlavní je, že skýtají pozadí pro vaše vraždící a plenící choutky.

Litá řež, tohle bohužel je jen artwork :-) * Kvalitní podzemí, není vidět na krok * Kosou se dá sklízet nejen obilí
Pokud jste ve světě konzolí náhodou noví a neznáte BG:DA, tak si představte třeba PCčkářské Diablo a jste doma. Prostě se svým hrdinou procházíte svět plný dungeonů, příšer, vybavení a pokladů. Během běhu vpřed zběsile mačkáte jedno tlačítko, abyste sekali, stříleli, metali kouzla do nekonečných zástupů stvůr, druhým tlačítkem sbíráte všechny ty meče, kladiva, peníze a vůbec vše, co tady na svých zádech nosí kdejaká krysa.
No a když začíná být zle, pomocí dalšího tlačítka do sebe nelijete nějaký ten léčivý či manu obnovující dryják. Po vymlácení určitého množství nepřátel vás cinknutí upozorní, že jste přešli na nový level. Tehdy nastává ten správný čas nasypat získané bodíky do statistik, vylepšit některou dovednost a proměnit si tím svého hrdinu na ještě výkonnější vraždící mašinu.
Pokud tento postup budete provádět po tvůrci zamýšlenou dobu, dosekáte se až na konec hry. Nejpodivuhodnější ovšem je, že se celou dobu přitom skvěle bavíte. Tak, to bychom měli rychlý úvod do žánru, je na čase si podrobněji říct, jak tohle vše vypadá v Champions of Norrath.
Zachraň nás, hrdino!
Každé dobrodružství začíná hrdinou. V Champions si svého avatara volíte z pěti postav s daným povoláním. Nechybí klasický bojovník, mág, dále cleric, ranger a velkou pětku uzavírá shadowknight. Máme rovnoprávnost, takže váš hrdina klidně může být hrdinka. Pokud se vám nelíbí jeho kukuč, zvolte jiný účes, barvu vlasů a kůže, či jinou tvář.

Tak který, pravý nebo levý oko? * To asi nebude mrož * Není nad kyselinový deštík
Co by to ale za hrdinu, kdyby nemusel zachránit svět? Začínáte v Kelthinu, stromovém městě lesních elfů, toho času pod útokem armády goblinů a orků. Postupně navštívíte kde jaký zapadlý kout země, abyste očistili svět od zla. Prostě klasika, klišé na klišé, příběh v Champions není nic extra, ostatně to v tomto žánru není až tak potřeba. Takže vás ani tolik nebude mrzet nepřítomnost renderovaných scén, kola příběhu se šinou vpřed díky ingame animacím.
Narazíte sice na spousty questů, ovšem většina se jich týká vybití těch kterých zrůd nebo variace na známé najdi a dones uhlí, kouzelný meč, raketové palivo či co si kdo zrovna usmyslí. Sem tam narazíte i zajímavější questy typu doprovoď toho tam, avšak nic žánrově invenčního. Možná trochu škoda, že se tvůrci nesnažili trochu vylepšit hru nějakým svěžím nápadem.
Takže nám tu trochu otravuje i strašák stereotypu, kterého se ale podařilo díky svižnému střídání lokací docela minimalizovat. Leč sem tam vám to stále stejné mlácení stvůr, i přes jejich solidní pestrost, bude lézt krkem. Stačí však jen získat nový level a zase je chvíli veselo.
To už někde bylo, ne?
Nejdůležitějším prvkem hry pochopitelně musí být boje a levelování. Pokud už vám rukama prošel nějaký podobný titul - například zmiňovaný BG: DA (oba díly) či Fallout: Brotherhood of Steel - přijdete si v Champions hned jako doma.

Ta má páru * Nebojte se, pořád to zvládám * No dobře, tak seš větší, no
Máme tu například stejnou kamerou, zabírající pohled z hora, s možností si ji pomocí pravého analogu volně upravit. I styl boje zůstal oproti BG: DA takřka nezměněn, přibylo jen tlačítko k obraně, které se občas hodí, a tvůrci přidali i kruhové menu sloužící k rychlejšímu vyměňování dovedností. Jinak na první pohled rozdíl nepoznáte. To některým může přijít jako bezostyšné kopírování sama sebe s účelem vytřískat z hráčů další peníze, na druhou stranu proč měnit něco, co funguje a dobře se prodává?
Takřka nezměněné zůstalo i ukládání hry a obchodování. Na mapě najdete rozeseté ukládací sochy, u kterých si můžete natvrdo uložit hru na paměťovou kartu, nebo jenom dočasně při pouhém jejich rozsvíceni. V případě, že se něco podělá a vy umřete, objevíte se u posledního ukládacího bodu. K rychlejšímu pohybu po světe slouží i systém portálů, kdy prvně teleport musíte najít a aktivovat a pak teprve používat.
První pořádnou změnu najdete při postupu na vyšší úroveň. Nejprve si přidáte nějaké bodíky mezi základní statistiky (síla, obratnost, magie atd.), další bodíky utratíte ve stromu dovedností. Každé povolání má pochopitelně svoje unikátní dovednosti, různé druhy kouzel u mága, útoky u bojovníka a tak podobně. Podobný strom dovedností jste mohli vidět třeba v Diablu II, ovšem tam se poněkud více košatil než v Champions. Každou dovednost lze zvýšit až na dvacátou úroveň, kde je strop.

Tcc, jenom jeden? * Boj se síly magického kladiva, stvůro! * Hned je jim písek víc horký
Další inspirací z Diabla II najdete u zbraní, kde najdete sloty, do kterých vkládáte různé diamanty, zvyšujíc tím devastující potenciál zbraně, stejně jako náhodne se generující vybavení v truhlách. Takže pokud máte štěstí, najdete například super vzácný magický meč - nebo naopak třeba jen tupou dýku. Když už jsme u toho generování, některé dungeony se též náhodně budují, takže plus do znovuhratelnosti.
Ve dvou se to seká lépe
I když je hra pro jednoho hráče zábavná, daleko víc si ji užijete s kamarády. A ty si v této hře, na rozdíl od konkurence, můžete pozvat až tři. Přesně tak, Champions of Norrath nabízejí kooperativní hru až 4 hráčů a to v online i offline módu.
Sice ve více než dvou hráčích nastává chvílemi chaos a je třeba i určitá sehranost, výsledný zábava rozhodně vše vynahradí. Pokud hrají na jedné konzoli víc než 2 hráči, není možno regulovat kameru a obchodovat či hrabat se inventoráři mohou najednou pouze 2 postavy, zatímco ostatní čekají, ale to už jsou pouze jen malé detaily.
Navíc tohle odpadá u online hraní, ovšem kdo má u nás svoji PS2 připojenou k síti, že? Jenom malá hrstka. Každopádně ta možnost tu je a pokud jste zrovna ti online vyvolení, čeká vás zábava na pěkných pár večerů.
Vizuální hostina
Po vizuální stránce se jedná o slaďoučký pamlsek pro vaše oči. Už hned první lokace, stromové město, nabízí grafickou špičku, ať už díky kvalitě modelů, textur či případně světelných efektů. Přeci jen, když vám na hlavu letí realisticky vypadající obří zapálená koule z katapultu, zatímco na vás dorážejí hnusní orkové, budete se cítit opravdu jak uprostřed boje.
Přestože jednotlivé lokace nevybočují z žánru (ledové jeskyně, lávové pláně atd.), všechny vypadají grafiky nádherně. Díky použití statických i dynamických světel je iluze 3D výborná, navíc i díky správné barevné paletě. Některé lokace sice vypadají o chloupek hůř, ovšem celkový dojem zůstává skvělý.

Oběť číslo 1054 * Osvobodit, jo? No, uvidíme.. * Blbý mejdlo, padáám...
Snowblind nešetřili ani se světelnými efekty u kouzel, hotový ohňostroj jak na nový rok. Za zmínku stojí i skvěle vypadající vodní hladiny, ještě lepší než u BG: DA. I modely všech postav a stvůr si nezaslouží nic jiného, než slova chvály. I při detailním přiblížení kamery totiž vypadají výborně.
Leč není všechno zlato..., znáte to. Možná se dá pochopit pokles frame-ratu při 4 hráčích, tlupě zrůd a plné obrazovce efektů, ale nad občasným kolísáním při takřka prázdné obrazovce zůstává rozum stát. Čas od času narazíte i na pomalejší dočítání grafiky, kdy na černou plochu doskakují barevné čtverce s herním prostředím. Není to až tak často, jen to vypadá divně.
Dabing, zvukové efekty i orchestrální hudba, vše výborné. Skřetové ječí, meče zvoní, ohně hučí a do toho zní válečná hudba. Prostě super. Tedy pokud by se nekonaly drobné technické problémy. Hlavně při dočítání dabingu. Než ta která postava promluví, trvá to klidně i pár sekund. Klidně už můžete mít přečtené celé dialogové okno a ten trouba nezačne ani mluvit. Občas podivně vypadne i hudba.
Světlé stránky hry |
- Skvělá grafika
- Perfektní hratelnost
- Spousta různých prostředí
|
Temné stránky hry |
- Doskakování grafiky
- Načítání dabingu
- Příliš podobné BG: DA
|
Tak ano či ne?
Výprava do světa EverQuestu se rozhodně vyplatí. I přes to, že rozdílů mezi Champions of Norrath a Baldurs Gate: Dark Alliance až tolik nenajdete, zábavnost zůstala na stejné úrovni. Své zásluhy na tom má hlavně svižné střídání herních lokací, skvěle vypadající grafika a hlavně extrémně zábavná hra ve více hráčích. Pokud tento žánr máte rádi a nepřijde vám to jako bezostyšné kopírování podobných her, běžte a kupte si to. Určitě hře odpustíte i těch pár technických bugů.
Grafika: 9/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10
Kvalitní a zábavné hack`n`slash RPG, hlavně při hraní ve více lidech. Ovšem nesmí vám vadit, že to tu už párkrát bylo.
Celkové hodnocení: 8/10