Recenze: Champions: Return to Arms – další nálož akce

Tak vy jste si mysleli, že to je konec? Že prostě pozabíjíte milion plus nepřátel, zachráníte svět a máte padla? Tak to tedy ani náhodou, hybaj zpátky do zbraně. Nepoučitelné zlo totiž opět vystrkuje růžky. Pokud vás zajímá, co přináší druhý díl Champions of Norrath, našli jste svůj cíl.
Recenze: Champions: Return to Arms – další nálož akce

Platforma: PS2
Paměťová karta: 418 kB
Vibrace: ano
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano (až 4 hráči)
Vývojář: Snowblind Studios
Distributor: Ubisoft
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage:
http://returntoarms.station.sony.com/

Bavili vás původní Champions of Norrath? Chcete víc? A co Baldurs Gate: Dark Alliance 1 a 2 nebo Fallout: Brotherhood of Steel? Cože, všechno dohrané? No nic, nemusíte smutnit, mám tu pro vás pokračování Champions, tentokrát bez slůvka Norrath, za to s podtitulem Return to Arms.

  

Kočka mlátí psy, to jsou věci * Ty jo, ten je jak z Pána Prstenů * Je to první nebo druhý díl? Těžko říct

Když vám řeknu, že se vlastně jedná spíš o datadisk (kdyby na konzolích existovali) než pokračovaní a že si ho máte jít sehnat, pokud se vám líbil minulý díl, moc vás neuspokojím, co? Hm, tak nic, zkusit sem to musel, holt zas lehký peníze nebudou. Podrobněji se tedy podíváme, jestli se vyplatí utratit vaše v potu tváře vydělané peníze za toto dílo. Takže dost keců a jdeme na to.

Co nového?

Už původní Champions of Norrath neobsahovali dech beroucí fantasy příběh a Return to Arms jsou na tom biti ještě víc. Hra vás prostě vyplivne před elfku Firionu Vie (mimochodem moc pěkná slečna), která k vám prohodí pár vět, kterak je svět Norrath opět v ohrožení a jenom vy mu můžete pomoci a zachránit ho před zlem.

Následuje teleport do jedné z několika úrovní. Až se vám ji podaří celou projít a všechny pobít, následuje teleport zpátky k Firioně, pár vět a vzhůru na novo do další úrovně.  Nově přibyla možnost hrát za zlou nebo dobrou stranu, na některá místa se dostanete pouze s tím kterým stylem hry. Čímž se nám rázem zvyšuje koeficient znovuhratelnosti.

Další novinkou je nový systém vedlejších questů. Na místech, které jste už jednou navštívili, tak znovu můžete spočinout se svojí okovanou botou a plnit další úkoly. Odměnou za jejich splnění může být odemčení mapy do online hry, vylepšené statistiky postavy nebo získání nějaké extrémně účinné zbraně.

Ovšem zapomněl jsem ještě na jednu novinku, na kterou přijdete už před příběhem. Není jí nic jiného než nové rasy a povolání. A to přesně řečeno dvě povolání. Prvním přídavkem je berserk z rasy vah shir alias tygří hlava a druhým šaman rasy iksar alias ještěrčí hlava. Každý má pochopitelně svoje specifické schopnosti a tím pádem svůj unikátní strom dovedností. Bohužel oba nováčci tu mají pouze zástupce z řad mužského pohlaví.

  

Vraťte se do hrobu * Nízký sek na holeně, au * Strom dovedností tygří hlavy

Ostatní rasy a povolání zůstaly beze změny z minulého dílu. Takže tu je opět mág, bojovník, ranger, klerik a shadowknight. Ještě drobná poznámka, lze si importovat svoji postavu z původních Champions, takže snad jste si svoje uložené pozice nesmazali.

A ještě jednu novinku tu naleznete. Speciální aréna mód, kde se na vás buďto valí vlny dotírajících nepřátel, nebo si to pěkně na férovku můžete vyřídit se svými kamarády spoluhráči. Ale to už je ze všech výrazných novinek opravdu vše.

Uvadající hratelnost?

Z herních principů nezměnili vývojáři ze Snowblind Studios takřka ani chlup. Znovu vás tedy čeká prolézání kde jakých zaprášených koutů, mlácení do sudů, otvírání truhlic a prosekávání se nepřátelskými zástupy. Každopádně přestože zůstává hratelnost stále na extrémně vysoké úrovni, je tu znát už i vyšší unavenost ze všech těch neustále se opakujících triků a postupů.

Co ale chybí v nových nápadech, dohání zpracování jednotlivých lokací. Nejedná se totiž o jeden spojitý svět, ale o sérii několika, hm, úrovní, z níž každá má svoji originální atmosféru a vzezření. A pokud budete pozorní a trpěliví, lze najít i několik skrytých map.

Samozřejmostí je pestrost zrůd, příšer a podivných pekelných monster, kdy můžete potkat i protivníky o dost větší než vy. Všechna tato sebranka se ale rekrutuje z knihovny standardních fantasy monster ze světa EverQuestu, což eliminuje nějaké výstřelky typické pro orientální RPG. I když vlastně ani ne, v Return to Arms narazíte poněkud netypicky dokonce i na roboty.

Zvyšování úrovní a dovednostní strom zůstal beze změn, stále je možno dovednost namaxovat jen na 20 úroveň. Ani s kamerou a ovládáním tvůrci neprováděli žádné čachry, takže funguje takřka stejně už od dob prvního Baldurs Gate: Dark Alliance.

  

Hm, kdo je tady hratelná postava? * To už je postava na trošku větším levelu * Tak co fešáci, chcete si to rozdat...mečem...

Takže jen pro zopakování: standardní pohled kamery je izometrický, s možností si ji korigovat pomocí pravé analogové páčky. co se týče vládání, z prvních Champions tu máme jak tlačítko pro obranu, tak i šikovné radiální menu sloužící k lepšímu střídání kouzel a dovedností.

Výbava přibrala několik nových kousků, možnost vylepšovat si brnění a zbraně pomocí předmětů vypadlých z monster též neabsentuje. Stále tu jsou zbraně specifické pro to dané povolání, mága s obouručním kladivem zakovaného v plátové zbroji si opět nevytvoříte.

Už v minulém díle byl kladen velký důraz na hru více hráčů, nejinak je tomu i zde. Počet hráčů  zůstal při starém, takže platí maximální počet čtyři. Větší změny nastaly pouze v otázce online hry, postavu už tentokrát máte uloženy na serveru, což znamená nejlepší ochranu proti podvádění.

Vypadá stejně skvěle

Snowblind Studios recyklují svůj grafický engine od prvního BG: DA, ovšem vždy ho byli schopni dostatečně vybrousit a vyleštit, aby se mezi konkurencí neztratil. Stejně je tomu tak i nyní. Grafika se sice o tolik nezlepšila, přeci jen, doba od vydání Champions of Norrath není tak značná. Ale jak jsem už uvedl, každá úroveň má svůj osobitý charakter a dokáže zaujmout. Bohužel nám tu ale zůstaly občasné poklesy frame-ratu, a to i při minimu dění na obrazovce. Jak je to možné je záhadou.

  

Co takhle trochu majie? * Ti mají ale silnou auru :-) * Švih, plesk, seš mrtvej!

I veškerý zvukový doprovod si zachoval svou dřívější kvalitu, u dabingu dokonce nenastávají problémy s jeho prodlevou při načítání. Hudba si také zachovává vysoký standard, ale nějak se mi začala po chvíli oposlouchávat. Meče stále zní jak meče, brnění cinká... U zvuku žádné výrazné chybky nenaleznete.

Čtyřikrát a dost

Champions: Return to Arms si stále zachovává kvalitu, i když už začíná poněkud uvadat. Přeci jen, oproti minulému dílu extra moc novinek nenajdeme. Dvě nové rasy, nové lokace a příběh/nepříběh mi osobně nepřijde jako ideální počet vylepšení na tvorbu nového dílu. Každopádně, pokud stále hladovíte po kvalitním hack`n`slash RPG a Champions či BG: DA jsou vaším šálkem kávy, nic vám nebrání  si toto dílko pořídit a skvěle se u toho bavit.

Světlé stránky hry
  • Stále výborná hratelnost
  • Dobro a zlo
  • Dvě nové rasy a nové prostředí
Temné stránky hry
  • Málo novinek
  • Pokles frame-ratu
  • Místy stereotyp

Ovšem varuji Snowblind Studios před další podobnou hrou bez řádného počtu inovací a viditelného zlepšením grafického kabátku. Přísloví o nastavované kaši už začíná řádně bušit na dveře. Tentokrát jim to sice vyšlo, ale příště by mohli šeredně pohořet.

Grafika: 8/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10

Stále kvalitní hra, ale už evidentně mele z posledního. Opravdu už to trochu vypadá jako bezohledné ždímání hráčských peněženek.

Celkové hodnocení: 7/10