Recenze: Championship Manager 4 – královský manažer!

Jejich životem je fotbal, denním chlebem všední i nevšední starosti o chod klubu, finanční zázemí, realizační tým i hráče. Řeč je samozřejmě o manažerech, lidech, které na každém kroku provází věčný to stín usilovné práce. Jaké je jejich zaměstnání, to vám napoví titul Championship Manager 4. Hra, která s sebou přináší vše, o čem kdy fanoušci fotbalových manažerů snili.

Typ hry: Fotbalový manažer
Minimální konfigurace: Procesor 600 MHz, 64 MB RAM, 300 MB na HDD, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1000 MHz, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, DirectX 9.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 600 MB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano
Domovská stránka: (
Výrobce hry: SI Games (
Distributor hry: Eidos (
Distribuce v České republice: Cenega (

Historie série Championship Manager sahá do doby vzdálené několik dlouhých let, během nichž jsme se dočkali nespočtu pokračování celé řady. Co nový titul, to vylepšení po stránce kvality i kvantity - rozšíření hráčské databáze i manažerských schopností, zjednodušení prostředí a mnohé další. Také v pořadí čtvrtý díl se pyšní vskutku rozsáhlou databází hráčů (ta čítá přes 250 000 jmen) a nešetřilo se ani v oblasti dalších novinek. Jaký je tedy titul této herní řady s pořadovým číslem 4, co nabízí a jaké jsou jeho šance uspět v dnešní konkurenci, to vše vám poví naše dnešní recenze.

Vytvoření profilu manažera * A tady je můj oblíbený brněnský hráč!

První krůčky v roli manažera

Narozdíl od skutečného světa kopané, kde vašemu postupu do manažerských výšin předchází měsíce tvrdé práce, si v rámci Championship Manager 4 můžete na počátku vybrat libovolný tým, který se na několik dalších měsíců či let stane vaším domovem. Hra sama o sobě operuje s celkem 39 národními ligami (plus několika nižšími soutěžemi), což je na dnešní poměry i běžnou nabídku fotbalových manažerů neobvyklé číslo. Při hře navíc můžete zaráz pozorovat dění ve všech těchto soutěžích, vždy však záleží na vaší volbě. Mezi počtem do vaší aktuální hry zařazených soutěží a rychlostí načítání ale existuje přímá úměrnost - čím více lig zadáte při jejím vytvoření (a tím tedy i následně sledujete), tím déle budete muset čekat. Prosté, jednoduché. Právě z těchto důvodu doporučuji volit výběr ligových soutěží velmi obezřetně a s rozmyslem.

Již se stalo pravidlem, že s příchodem nového trenéra či manažera nastávají v daném klubu méně či více závažné změny. Ani vaše osoba nemusí být výjimkou, nezbytností je totiž zajistit stávajícím hráčů A i rezervního týmu patřičné zázemí v podobě realizačního týmu. Kromě hlavního trenéra a několika jeho pomocníků se nevyplatí šetřit ani na skautech, kteří účinně sledují okolní dění a informují vás o zajímavých osobnostech fotbalové scény, mnohdy přispějí i svým názorem. V neposlední řadě pak můžete investovat do osobního asistenta, který vám alespoň částečně vypomůže v nelehkém to úkolu vedení mužstva. Bohužel, osobně bych očekával větší zapojení těchto osob do dění okolo týmu. Přestože jejich primárním úkolem je ulehčit vám práci, příliš na jejich výpomoc nespoléhejte - ta se totiž povětšinou omezuje na prostou radu, i ta má však svou hodnotu.

Údaje o hráčích a jejich výměna, nákup a prodej

Realizační tým je však jen jednou, nikoliv jedinou složkou týmu, jehož osazenstvo můžete průběžně měnit. Mnohem větší kus pozornosti si v průběhu celé hry vyslouží především hráčské složení mužstva, které je spolu s jeho správným vedením zárukou úspěchu. Informace o každém hráči jsou (jak je u série CM zvykem) rozsáhlou databází, která kromě několika základních obsahuje také přesné údaje o schopnostech hráče - ty jsou rozděleny do několika položek. Mezi nimi samozřejmě nechybí rychlost, technika, přesnost přihrávek, střela a mnohé další. Jistě potěší také údaje o kondici, náladě, názorech na dění v klubu či statistika posledních zápasů z hlediska vstřelených gólů/nahrávek i po-zápasového hodnocení.

Průběh zápasu - textová forma * Jakápak nová zpráva dorazila do mé schránky?

Jak vidíte (či sami u hry poznáte), dobrý hráč musí být všestranný, rozeznat tak ve změti čísel budoucí hvězdu či již v současnosti kvalitního fotbalistu není příliš jednoduché. V úvahu je tak tedy nutno při jeho nákupu brát hned několik faktorů. Máte-li však mezi tisící hráči vybránu případnou posilu, můžete se pustit do kolotoče jednání o jejím příchodu.

Bohužel či bohudík, realismus samozřejmě zavál i do končin CM4 a tak se stejně jako v mnoha předchozích dílech hry nesetkáváme s jednoduchým a úsměv na rtech vyvolávajícím systémem "vyber si kteréhokoliv hráče a je tvůj". Dostatek peněz je totiž jen jedním z mnoha faktorů, které určují, zda-li se vám daného fotbalistu podaří zakoupit a rozšířit jím svůj kádr. V mnoha případech tak celá jednání ztroskotají na přehnaných finančních požadavcích protistrany či nespokojenosti hráče s nabídnutým kontraktem. Tak to ale konec konců chodí i ve skutečném fotbale a z tohoto hlediska je podání daného problému jednoznačným plusem. Samozřejmě nejen vy pátráte v průběhu sezóny po nových hráčských objevech a tak se i konkurence čas od času odhodlá k novému nákupu.

Příprava na zápas - základní jedenáctka, trénink

Vaše setrvání v pozici manažera vybraného klubu je kromě dobré ekonomické situace podmíněno také kvalitními výsledky týmu. A jestliže vám cokoliv z dalších všedních i nevšedních úkolů připadá alespoň z části obtížné, je zajištění dobrých výsledků opravdu tvrdým oříškem, hodným snad jen pravidelného luštitele křížovek. Stejně jako ve skutečnosti budou váš tým potkávat období výher i krize a to zcela neočekávaně a mnohdy i bezdůvodně. Je tak naprosto nezbytné věnovat dostatek pozornosti výběru základní jedenáctky i zvolení vhodné strategie.

Než však přejdeme k otázce taktiky, zastavím se také u tréninku. I když by se mohl jeho význam snadno podceňovat, dobře rozvržený trénink vám pomůže uchovat formu hráčů, stejně jako částečně vylepšit jejich schopnosti. Každý ze sedmi dnů běžného týdne je tak rozdělen na tři tréninkové fáze - podle vlastního uvážení můžete fotbalistům zadávat přesné úkoly vztahující se k tréninku fyzičky, techniky či posílení morálky. Nezbytné je však také brát v úvahu nutnost odpočinku, v opačném případě by se mohlo přílišné vytížení hráče projevit na jeho kondici.

2D zobrazení zápasu je velmi dobré * Tady probíhá nastavování taktiky!

Příprava na zápas podruhé - taktika

Taktika je v případě CM4 velkou kapitolou, jejíž rozmanitosti a taje snad nelze slovy popsat. O netušených možnostech, které v této oblasti CM4 nabízí, se vám doposud nezdálo ani v tom nejfantastičtějším snu. Základní formace tvoříte jednoduchým přesunutím vybraného hráče (zde symbolizovaného kolečkem, číslem a jménem) na jinou vyznačenou pozici trávníku - díky tomu máte hned několik desítek možností, jak jednotlivé hráče na hrací plochu umístit. Využít můžete také několik přednastavených voleb. A tím to samozřejmě nekončí.

Týmu totiž můžete zadat také přesné pokyny vztahují se k atakování protihráčů, typu přihrávek či střelby. Kromě základní volby mezi útočným či obranným pojetím hry se tak můžete věnovat mnohem detailnějším fragmentům hry celého týmu - v případě dlouhých nakopávaných míčů soupeře je tak například velmi užitečným pomocníkem offsidová past. Co více, speciální úkoly mohou být svěřeny i jednotlivým hráčům. Kvalitní techničtí fotbalisté se tak mohou pokoušet o střelbu z dálky, ti běžecky zdatnější pak pro změnu o rychlý průnik obrannou zdí soupeře. Pozapomínat však rozhodně nelze ani na kvality soupeře. V případě důležitějších zápasů proti týmům nesporných kvalit je tak nezbytné posoudit sílu soupeře, její možné hráčské slabiny a těch se pak pokusit náležitě využít. Hra také nabízí jednoduché srovnání schopností vybraných hráčů, díky čemuž snadno odhalíte nedostatky v obraně či útoku soupeře, či potažmo i týmu svého.

Průběh zápasu - nové 2D zobrazení!

Nastavení taktiky a sestavy samozřejmě předchází samotnému zápasu, 90-minutovému klání dvou vybraných týmů. A jak je zpracován právě ten? Dočkali jsme se konečně pobíhajících hráčů, kteří nahradili klasický slovní komentář ve formě textu? Odpověď na druhou otázku je ANO i NE. Zajímavé situace mohou být v případě CM 4 zobrazovány formou 2D. Z ptačího pohledu tak coby divák sledujete hřiště a na něm pobíhající hráče, kteří jsou tentokráte zastoupeni kolečkem v barvě týmu a odpovídajícím číslem. Vše pak dotváří žlutý míč. Přestože tento systém příliš nepřipomíná skutečně fotbalové klání, je příjemným vylepšením a velkým příslibem do budoucna.

Jen málokdy však pro vás bude zápas jen nudným hleděním na obrazovku a kocháním se skvělým výkonem vašeho, potažmo soupeřova týmů. V jeho průběhu je vám samozřejmě umožněno libovolně měnit taktiku i sestavu týmu - k dispozici máte vždy předem daný počet náhradníků, který se může pro jednotlivé soutěže lišit. Pravidlem však zůstává, že vystřídat můžete maximálně trojici hráčů, nejedná-li se o přátelský zápas. Samozřejmostí je také nastavení rychlosti probíhajícího zápasu - záleží jen na vašem vkusu a chuti pečlivě se probírat tunami textů, potažmo záběrů.

Základní údaje o skončeném zápasu * Pohled na sestavu Manchesteru United

Česká liga a národní mužstva

Jiná volba: TCM 2003

Herní trh nebývá rok co rok obdařen velkým množství nových titulů žánru fotbalových manažerů a tak je ze skromného seznamu možných soupeřů CM4 lehké vybrat toho zhola nejsilnějšího. Je jím bezpochyby titul TCM 2003, který si minulý rok vysloužil mnohé ovace i solidní hodnocení recenzentů. Jak tedy vypadá vzájemné porovnání TCM 2003 a CM4? Zatímco prvně jmenovaná hra je více komplexní, díky čemuž máte větší kontrolu i nad stadionem a nad dalšími, pro mnohé neméně důležitými fragmenty klubu, CM4 nabízí větší porci zábavy zejména pro milovníky fotbalu jako takového. Více taktických možností, kvalitněji zpracované statistiky i soupisky, to je jen letmý výčet předností tohoto britského dílka. Championship Manager 4 je tak určen především pro hardcore hráče fotbalových manažerů, kteří dokáží správně posoudit sílu soupeře a v závislosti na jeho základní jedenáctce správně vytýčit taktiku i soupisku pro daný zápas. Naopak TCM 2003 se řídí pravidlem "od všeho trochu" a i díky tomu rozhodně tento titul nepřehlédněte. Jen ztěží lze totiž zjistit, která z obou her je kvalitnější a dokáže zaujmout hráčskou veřejnost více.

Šalamounsky jsem se vyhnul sdělení, zda-li se mezi desítkami fotbalových lig nachází také českomoravská fotbalová liga. A jaká je tedy odpověď na tuto otázku, kterou jsem si jako odměnu ponechal až k závěru recenze? Ať je to již více či méně k neuvěření, zápasy naší fotbalové soutěže si budete moci prožít na vlastní kůži. K dispozici je vám tak kterýkoliv z šestnácti klubů. Bohužel, dle předpokladů nejsou soupisky příliš přesné - při srovnání klubů z dvou našich největších měst, Prahy (zdejší Sparty) a Brna, vychází lépe fotbalový zástupce z Moravy. Z hráčů obvyklé základní jedenáctky nechybí prakticky nikdo, což se však o sestavě Sparty říci nedá. Mě osobně relativní přesnost brněnské sestavy jako rozeného Brňáka příjemně potěšila, jistě mezi vámi však budou i tací, kterým více záleží na jiném klubu naší fotbalové ligy. Snad se i ti dočkají nápravy v některém z budoucích patchů.

Důležité je mimo jiné zmínit také klání národních týmů - ani o ty samozřejmě nebyl titul Championship Manager 4 ochuzen, což jistě potěší všechny fanoušky v poslední době skvěle hrajícího českého mančaftu. Dostat se však až do čela některého ze státních mužstev není jednoduché a mimo jiné této poctě předchází kvalitní výsledky a spousta tvrdé práce pro některý z týmů klubové scény.

Přehlednost nade vše

Bavit se o grafice jako takové je snad v případě CM4 zbytečností a tak se tedy zaměřím na jinou, neméně podstatnou složku hry - a tou je její přehlednost. Nutno podotknout, že rozmístění ovládacích prvků je velmi dobré, vše na obrazovce je za každých okolností snadno dostupné. Všechny fanoušky barev jistě potěší také možnost editace skinů, díky nimž si můžete přetvořit všechna menu k přesnému obrazu svému. Pokud o grafice nemůže být z hlediska podstaty hry prakticky řeč, trochu podrobněji se můžeme věnovat ozvučení. Přestože hudby jsme se nedočkali, se zvuky se setkáte především při samotném zápase - pískot rozhodčího, řev diváků a mnohé další, ani to CM4 nechybí.

Z pohledu obyčejného hráče budou stinnou stránkou hry především její komplikovanost, díky níž jen ztěží upoutá obyčejného a průměrného pařana. Vyznat se ve změti všech tabulek a čísel, vždy zvolit odpovídající taktiku a nakoupit kvalitní hráče, to vše po vás vyžaduje alespoň částečný přehled o dění dnešní moderní kopané. Pochvalu si však jistě zaslouží snaha tvůrců o zjednodušení ovládání, která sice doznala pozitivních výsledků, přesto neuspokojí každého.

Všechno je to jen o penězích * Takto vypadá jeden z dalších skinů

Jednou ze záporných vlastností hry je také otravné a poměrně časté načítání. Během něj totiž hra automaticky generuje výsledky ostatních utkání a mimo jiné také veškeré zprávy, které chodí do vaší vlastní schránky (o té jsem se ještě nezmínil, že?). Jak jsem již zdůraznil na začátku recenze, čím více ligových soutěží tak zaráz sledujete, tím déle budete muset při loadování čekat. Každopádně i zde je vidět posun dopředu a subjektivně bych si dovolil odhadnout, že načítání jako takové zabírá v případě CM4 o chloupeček méně času než u dřívějších her série.

Naneštěstí se tvůrci nevyvarovali ani množství chyb, tzv. bugů. Již nyní se na Internetu objevilo několik zaručených způsobů, jak získat soupeřova hráče za levný peníz (potažmo zdarma). Objevují se také problémy se zapůjčováním hráčů na mezistátní zápasy v nevhodnou dobu a čas od času se vám do vaší mailové schránky připlete matoucí zpráva. Toť tedy zřejmě nejvážnější vada na kráse jinak takřka dokonalého fotbalového manažeru, kterou však již částečně opravily první patche.

• Ohromná databáze hráčů
  • 39 národů
  • Česká první a druhá liga!
  • 2D zobrazení průběhu zápasu
  • Nabídka taktických možností
  • Desítky hodin kvalitní zábavy
  • Realistické fungování klubu
  • Multiplayer
  • Drobné nepřesnosti v soupiskách
  • Pro obyčejného hráče příliš obtížné
  • Množství bugů, které však již částečně opravily patche

Nejzářivější fotbalová hvězda

Říci, že titul Championship Manager 4 je dokonalým fotbalovým manažerem, by jistě bylo hloupé a nehodné svědomité práce recenzenta. Ani tento projekt se totiž neobešel bez drobnějších chybek v podobě několika nepřesností na soupiskách týmů (zejména menších, typicky české ligy) a zejména spousty méně či více závažných bugů. I přes tyto svým významem spíše povrchní vady se ale jedná o skvostný kus práce, který však neosloví každého. Máte-li rádi fotbal a namísto skvostného pocitu, kdy se zápasů účastníte v roli hráče, dáváte přednost prosezené židli manažera, neváhejte.

Hudba: ?/10

Prostě, stručně, výstižně - jeden z nejlepších fotbalových manažerů posledních několika let (ne-li ten zhola nejlepší) a skvostné dílko, které předčilo veškerá očekávání! Potřebujete vědět více?

Celkové hodnocení: 9/10