Recenze: Children of Mana – návrat do světa many

Z nejnovějšího přírůstku do série akčních RPG proslulého Square-Enixu se můžeme radovat na našich kapesních NDS. Pojďme se podívat, jak dopadl pokus o oživení světa many, ve kterém jsme toho mohli již tolik zažít.

Platforma: NDS
Typ hry: akční RPG
Multiplayer: ano, až čtyři hráči
Výrobce: Square-Enix (
http://www.square-enix.com/)
Vydavatel: Square-Enix (
http://www.square-enix.com/)
Distributor v ČR: Conquest (
http://www.cqe.cz/)
Homepage:
http://childrenofmana.nintendods.com/launch/
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Historie her z tzv. mana ságy sahá až do začátku devadesátých let minulého století. Tato série vždy stála ve stínu své sestřičky Final Fantasy, ze které se vlastně jako spin-off vyvinula. Společné prvky s Final Fantasy brzy vymizely a svět many se vydal svojí vlastní akčnější cestou. Children of Mana (ChoM), nejnovější (pokud nepočítáme v prosinci v Japonsku vydané Seiken Densetsu 4 na PS 2) počin v sáze, na tom není jinak. Připravte se tedy na tunu dungeonů, kterými budete procházet a „čistit“ je.

Osud světa leží ve vašich rukou, už zase?

Nejprve vás po vložení karty do NDS a spuštění ChoM přivítá krásné animované intro, které naladí tu správnou pohádkovou náladu. Následuje výběr jednoho ze čtyř charakterů, se kterým strávíte zbytek hry. Osobnosti a psychologie bohužel nabízené postavy příliš nepobraly. Ať si vyberete typického optimistického hrdinu, osiřelou tanečnici nebo dětského mága, kromě počátečních vlastností (magie versus síla), postavičky na obrazovce a pár dialogů se nezmění nic.

  
Vesnice – jediná ne-dungeonová lokace ve hře * Charismatický záporák, jako od Amana * Zimní dungeon

Jste uvedeni do vesničky na ostrově Illusia v době, kdy se svět ještě stále vzpamatovává z velké krize pře deseti lety, která sebrala mnoha dětem rodiče. Síly zla ale nikdy nespí, a tak se někdo (nebudu vás napínat, jste to vy) musí chopit Meče Many a vydat se zabránit plánům tajemného muže v černém. Bohužel, příběh byl pro mě velkým zklamáním. A když už se vyrovnáte s jeho jednoduchostí (až trapností) a strašnou předvídatelností, zděsíte se hlouposti i těch pár dialogů, co ve hře jsou.

Hurá do boje!

Příběhové nedostatky se dají přehlédnout, pokud vás hra dokáže udržet svojí hratelností. Z tohoto pohledu je na tom ChoM už lépe. Sice se po celou herní dobu (bez vedlejších questů vám dohrání zabere něco přes deset hodin) děje pořád to samé do kola, ale i tak si při vybírání vhodné zbraně a gemů na vylepšování postavy zábavu užijete. Ať si vyberete kteroukoliv postavu, začínáte s mečem. Postupně dostanete ještě cep, kladivo a luk. Každá ze zbraní je vhodná na něco jiného. Lukem můžete střílet i na jinak nedostupné příšery, kladivem s největší silou ničit překážky v cestě. Cepem lze přitahovat vzdálené truhličky a má větší dosah.

  
Design charakterů lze jen chválit

Nové a silnější verze zbraní můžete nakupovat ve vesnickém obchodě (na jiné ne-dungeonové lokace než ona vesnice se netěšte, žádné nejsou) po dosažení potřebného levelu a peněz. To získáte jak jinak, než zabíjením mnoha nepřátel v několikapatrových dungeonech, do kterých se z vesnice vždy vydáváte za plněním povinných, ale i mnoha a mnoha nepovinných questů. V každém patře máte za úkol najít „teleportér“ do dalšího patra a aktivační kámen, s jehož pomocí se tam dostanete. Oba jsou různě schované, nebo vypadnou po zabití jisté příšery, či skupiny příšer. Všechny dungeony a jejich design se kromě grafiky, která je pěkná a roztomilá, příliš neliší.

  
Bossové dají někdy zabrat… * ...někdy stačí přijít na trik * V multiplayeru můžete soupeřit i spolupracovat

Během urputného boje nemůžete do herního menu, ukládat a vyměnit danou zbraň za lepší lze pouze na speciálních místech po několika (nejčastěji třech a čtyřech) patrech. Zde můžete i uložit, k dispozici máte na kartě tři pozice. Kdykoliv se můžete vrátit do vesnice doplnit zásoby léků a nabrat nové síly, ale musíte poté celý dungeon procházet znovu, stejně jako v případě smrti. Osobně jsem ale mockrát neumřela a pokud ano, byla to pouze moje chyba, protože jsem nehlídala životy. Na konci dungeonu obvykle sídlí bossové a nejinak je tomu i v ChoM. Souboje s bossy jsou zajímavější než stále stejné vybíjení hromady nepřátel. I když jakmile odhalíte ten pravý trik, jdou k zemi rychle. 

Magické hrátky

Na pomoc při dobývání dungeonů vám přijde i jedna z magických bytostí, které můžete znát i z předchozích mana her (vodní Undine, Gnom, Wisp a další). Kromě toho, že díky ní používáte magické útoky, může vám také dočasně propůjčit některou šikovnou vlastnost – například dočasnou odolnost vůči fyzickým útokům, ale to už záleží na tom, kterou bytost si jako svého společníka vyberete. Dalším pomocníkem při boji jsou vám také gemy, které vám zvyšují atributy či přidávají zbraním další schopnosti. Vypadávají z příšer, nebo je lze zakoupit ve vesnickém obchodě. Připojujete je do speciálních slotů.

  
 Před dalším dungeonem * Zmrznutí není příjemné, ale je roztomilé * Medvídci vám dohazují questy

S pomocí gemů si můžete vybudovat charakter přesně podle vašich představ. Najdete jich mnoho a dokonce je lze i kombinovat a vytvářet silnější, ale větší gemy (zabírají pak více cenného místa ve slotech). Hledání nejsilnějších gemů a ultimátních zbraní je velkou motivací pro neustálé prolézání podobných dungeonů. Střídání zbraní při boji je také osvěžujícím faktorem, takže i při absenci taháku v podobě silného příběhu vás dokáže ChoM udržet, pokud je akční RPG (s méně RPG než akcí) vaším oblíbeným žánrem. Probojovávat se skrz stovky nepřátel nemusíte sami, což ChoM dodá opět nový rozměr. Připojit se lze pouze lokálně a každý musí vlastnit vlastní verzi hry. Pokud ale až tři další hráče seženete, nudit se nebudete (aspoň chvíli :)). 

  
Tess je vaší kamarádkou a pomocnicí * Posvátné místo vesnice * Několik pěkných animací potěší

Jako u každé hry na NDS i tady vás jistě bude zajímat využití dvou displejů a možnosti dotykového displeje. Na to druhé rovnou zapomeňte, protože i když lze dotykový displej využít při pohybování v menu, nebo při nastavování gemů, je pohodlnější využít i v těchto případech tlačítek, bez kterých se během hry neobejdete. Dotykové ovládání nesedí prostě ke stylu hry a nedokážu si představit, jak by vůbec šlo akční RPG na NDS s dotykovým ovládáním udělat. Dvou displejů ale na druhé straně tvůrci využili šikovně. Na hlavním horním displeji se pohybujete a na dolním vidíte menu a mapu.

Světlé stránky hry
  • Různé způsoby boje
  • Pěkná grafika
  • Multiplayer
Temné stránky hry
  • Slaboduché dialogy
  • „Příběh“
  • Stále stejné dungeony

ChoM není úplně špatná hra, ale pro mě osobně byla velkým zklamáním. Obzvláště z hlediska příběhu a charakterů hra nemá co nabídnout. Hratelností dokáže na chvíli zaujmout, ale stále stejné dungeony nedokáží udržet pozornost, pokud vás boje opravdu hodně nebaví. Někoho ale bavit mohou, takže pokud máte rádi akční RPG, nenechte se odradit, třeba je to hra přímo pro vás.

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10
Multiplayer: 7/10
Scénář: 1/10
Příběh: 3/10

Krásná prostředí, charaktery a melodická hudba nezakryjí bezduchou mlátičkou, kterou Children of Mana bohužel je. I tak dokáže zabavit, obzvláště v multiplayeru.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (1) Další článek: PS3 ztrácí další exkluzivní titul

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,