Recenze: Chili Con Carnage – má říz

Populární akce Total Overdose útočí pod novým názvem na PSP. Do boje rukuje se starými zbraněmi: humorem, atraktivním prostředím Mexika a chytlavou hratelností. Minule to stačilo, bude i tentokrát? Už po pár minutách hraní by si každý mohl odpovědět kladně.
Recenze: Chili Con Carnage – má říz

Platforma: PSP
Žánr: akční
Výrobce: Deadline Games
Vydavatel: Eidos

Mexiko, efekty zpomalení času – to jsou jediné dvě věci, co asi utkvěly hráčům v paměti v souvislosti s akčním titulem Total Overdose. O nic jiného zde skutečně nešlo: v atraktivním prostředí pro našince nepříliš známého Mexika jsme stříleli při použití tzv. bullet timu. Překvapivě i tak málo stačilo k úspěchu, a tak se nemůžeme divit, že se nyní dostává na svět pokračování. Sice hodně nepřímé – pro úplně jinou platformu a pod úplně jiným názvem – i tak jsou ale společné rysy na první pohled patrné. A nejen díky Ramiru Cruzeovi, v jehož kůži budeme opět prožívat všechna dobrodružství.

Příběh je dle očekávání hodně, hodně svérázný. Ve stručnosti jde o to, že se hlavní hrdina vydává na cestu za pomstou, protože mu někdo přejel otce kombajnem. Vaším úkolem je zjistit, kdo to byl, a následně mu provést něco přinejmenším podobně bolestné. Než se tak ale stane, budete muset čelit desítkám jiných nepřátel. Desítkám? Dost možná i stovkám. Pro Total Overdose typická kvantita byla přenesena i sem, takže počítejte s tím, že vystřílíte nesčetně nábojů (v řádech desítek tisíc) a necháte za sebou neméně mrtvých. Předem vás přitom mohu ujistit, že Chili Con Carnage není kdovíjak brutální: zabíjení je totiž podáváno s vtipem, hrdina často podává různé hlášky a navíc ani krev zde vzhledem k pastelově nerealistickému vzezření grafiky vypadá tak nějak… přátelštěji.

Hratelnost se neomezuje pouze na střílení – hlavní hrdina zvládá řadu pohybů, za něž by se nemusela stydět ani Lara Croft. Vykonávání jednotlivých pohybů sice kromě bodového přísunu nemá žádný větší význam (za získané body nemůžete nic získat – maximálně si s nimi honit ego), neboť lze protivníky pohodlně přemoct i ve stoje. To už by ale byla poloviční zábava; a dost pochybuji o tom, že by si někdo nechal ujít pohled na saltujícího, po zdech běhajícího a po nepříteli skákajícího Hispánce. Obzvláště, když je každý rychlejší pohyb doprovázen efektním zpomalením času.

Vše kolem vás je prudce interaktivní. Co si pod tímto představit? Výbuchy, výbuchy a ještě jednou výbuchy. Neuplyne snad ani sekunda, aby něco vaším přičiněním nevybuchlo. V každé budově je umístěn minimálně jeden sud plný výbušnin (jsou dokonce i v kostelech), totéž, ale v mnohem větším počtu, platí také o exteriérech. Likvidace nepřátel je díky tomu dle mého zábavnější; samotné střílení a házení granátů by se brzy přejedlo, každý výbuch je ale unikátní, a tak stereotyp nehrozí. A to nemluvím o tom, jak hra vypadá. Pohled na pekelně zbarvený displej malého handheldu se rovná něčemu nepředstavitelnému. Vhodné přirovnání se hledá jen těžko – snad dokáže moje pocity dostatečně vystihnout tvrzení, že je v peklu oproti misím Chili Con Carnage docela chládek.

I když by se z předchozích slov mohlo jevit hraní  Chili Con Carnage jako příliš snadné, opak je pravdou. Hra vás nutí k maximálnímu soustředění – pokud chcete uspět, musíte využívat možnosti zpomalení času, na tu však musíte mít nasbíraný dostatečný počet slepic (všude kolem se nacházejí slepice, které musíte honit a sbírat, abyste měli dostatek bullet-timu aneb názorná ukázka zmiňované svéráznosti v akci). Zpomalení času je přínosné nejen pro snadnější likvidaci nepřátel; jde také o doprovodné efekty. Při výstřelu se kamera „posadí“ za kulku a vy sledujete, jak výstřel z hlavně až do hlavy. Pozornost si zaslouží také power-upy, které můžete po cestě sbírat. Nerad bych prozrazoval mnoho; odkrývání jednotlivých power-upů patří mezi nejzábavnější činnosti, takže pouze pochválím a konstatuji, že každý power-up rázně změní celkový styl hraní (hrdina se na chvíli promění třeba v tornádo, které skolí vše kolem sebe apod.).

• hratelnost
  • grafika
  • vtip
  • ovládání
  • hra vám buď sedne, nebo ne - nic mezitím není
  • multiplayer není ideální
  • hrací doba mohla být delší

Kromě hlavního příběhové módu je k dispozici ještě jeden singleplayerový a dva multiplayerové. V singlovém El Macho jsou před vás předkládány různé výzvy – jezdíte s autem na čas, plníte různé triky nebo se snažíte přežít co nejdéle. Vcelku zábava; bohužel ani to nedokáže dostatečně prodloužit jinak žalostně krátkou hrací dobu (zhruba 5 hodin čistého času). Čest tak musí zachraňovat multiplayer. Respektive by měl – ve skutečnosti jde ale o jednu z největších slabin Chili Con Carnage. Ne že by byla hra více hráčů (najednou se mohou zapojit až čtyři) vysloveně nudná, oproti singlu ale působí jako nedodělek. Jednoduše jí chybí šťáva, bezduché střílení v tomto případě nestačí.

Celkový dojem je přesto vynikající. Chili Con Carnage je skvělá hra; počínaje audiovizuálním zpracováním (o stylové grafice již byla řeč, k hudbě dodám jen tolik, že mě překvapila tím, jak náramně se ke hře hodí – přitom jde o hip-hop, který normálně nemusím). Příznivci akčních her a majitelé PSP v jedné osobě by neměli váhat ani sekundu.

Příjemná akce, která ale dokáže vzhledem ke krátké hrací době pobavit jen na chvíli. Alespoň tak ve vás zanechá jen dobré dojmy.