Recenze: Chrome – polský útok na žebříček sci-fi akcí

Podívejme se na zoubek sci-fi akční hře velkého formátu. Potvrzuje Chrome předpoklady z poslední E3? Skrývá se za překrásnými screenshoty pořádná zábava nebo splaskne při hraní Chrome jako obrovská bublina? Odpovědi zatím znají jenom ti, co už Chrome dohráli...

Typ hry: 3D akční
Multiplayer: až 16 hráčů přes LAN, Internet
Minimální konfigurace: CPU 900 Mhz, 256 MB RAM, 1,7 GB na HDD, 32 MB graf. karta
Doporučená konfigurace: CPU 1,5 Ghz, 512 MB RAM, 1,7 GB na HDD, 64 MB DX9 graf. karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 512 MB RAM, 30 GB na HDD, Radeon 9500 Pro 128 MB, Win 2000
Výrobce: Techland (
Distributor: Take2 (
Distribuce v ČR: Cenega (

Stáhněte si demo (327 MB): Doupě

Letošní E3 napověděla o Chrome hodně. Konkrétně tolik, aby se tato polská hra zavrtala výrazně do hráčského povědomí a vydržela tam až do zářijového uvedení. Když se řekne taktická akční hra, nejspíš většina čtenářů pokrčí rameny a řekne si něco ve smyslu, že takových je spousta. Nevím, jak se na to budete koukat vy po přečtení recenze, ale já to vidím zatím následovně: Chrome je akční hra. Pobíhání po chodbách a střílení po všem co se pohne už známe a můžeme to souhrnně vmáčknout do jediného slova – „doomování.“ Co  patří mezi méně obvyklé jevy, alespoň zatím, je v takovém počínání využívat nejrůznějších dopravních prostředků. A konečně přichází charakteristický prvek pro Chrome jako takový – implantáty, které do naší zatím ryze akční hry vnáší prvky taktiky nebo plánování, chcete-li.

Jak Logan potkal Carrie...

Logan a Pointer pracovali společně několik let ve speciálních jednotkách. Na poslední společné misi se z Loganova parťáka vyklubala podrazácká potvora, která nechá na hlavu důvěřivého poctivce Logana padnout krádež důležitých dokumentů a další svinstva. Naštěstí se jako deus ex machina na scéně objeví Carrie, atraktivní majitelka vesmírné lodi, a nabídne Loganovi dočasnou spolupráci, která časem dozrává ve výnosné partnerství. Od této chvíle Logan pracuje jako nájemný „uklizeč,“ co řeší nepříjemnosti jakéhokoli druhu. Potřebujete zachránit vědce? Ukrást data z počítače? Ochránit kolonisty před piráty? Volejte Logana & Carrie, Carrie je mozkem celého týmu, Logan obstarává manuální práci :-).

Nádherné panoráma * Snad jsme neuklouzli?

Zuřivostí mi zarudly oči * Zbytky robota, jehož pilot neměl štěstí

Pravda, drobátko jsem příběh zaoblil, ale nečekejte od akční hry epický román. Píše se 22. století a lidstvo kolonizovalo nové hvězdné systémy. V systému Valkyria existuje sice centrální ochrana, z pohledu dneška státní armáda, avšak skutečnou moc drží v rukou obří korporace, které vydělávají nebeské sumy na terraformaci planet. Logan a Carrie se zapletou do války tří korporací a plní mise chvíli pro jednu stranu, chvíli pro druhou, v zápětí první společnost pohltí tu třetí atd. Žádné vysoké ideály nejsou na místě; kdo dá víc peněz, má víc muziky. Nemusím příliš zdůrazňovat, že zrádný Pointer se ve hře ještě objeví...

Do akce!

Ve 22.století se zřejmě meze fantazii nekladou a proto se jen zřídka dvě mise odehrávají na stejné planetě. Po krátkém briefingu Logana vysadí malý raketoplán zpravidla na kraji lesa nebo na pláži. Hráči se před zrakem v tu ránu rozprostře obrovský prostor plný stromů, keřů a trav. Outdoor lokace jsou opravdovou pastvou pro oči, zejména ve chvíli, kdy v dálce můžete pozorovat vysoké věže a rozsáhlé komplexy budov. A nejen to, plížení hustým lesem s ledabyle rozprostřenými balvany, hustými podrosty, když slunce zřídka prosákne skrz koruny... Nádhera.

Je tady prd vidět a ještě jsou zalezlí v křoví... * Automobilové závody do kopce!

K navigaci v takovém prostředí vám perfektně poslouží mapa, která zobrazuje důležitá místa vázaná na úkoly, přičemž směr na hlavní body mise se zobrazuje také na okraji kompasu. Pokud si chcete nějakou oblast na mapě zvýraznit pro lepší orientaci (například most přes řeku), můžete a kompas vás posléze na vybranou lokalitu lehce navede. Další důležitá součást hlavní obrazovky, s výjimkou kompasu, ukazatele střeliva a života, je detektor pohybu. Tuto hračku oceníte zejména v hustých lesech, kde se nepřátelé skrývají za jakýmkoli stromem. Aby to ovšem nebylo tak jednoduché, detektor má dost omezený dosah a navíc neeviduje pohyb o úroveň nad nebo pod vámi (dejme tomu jedno patro).

V Zetrox mají dnes letecký den * Má oblíbená kombinace implantátů

Teď se vžijme do postavy Logana, který stojí na kraji lesa a už si krátce zrekapituloval svoji misi. Logan ví, že důležitý vědec je uzavřený někde ve vězeňském komplexu a jakmile ho vyzvedne, dopraví jej na smluvené místo, kde může přistát Carrie s raketoplánem. Nic ovšem není tak, jak se předpokládalo. Krátká procházka lesem končí a začíná práce. Po desítkách přestřelek s vojáky u silnice a na brodu se Logan konečně dostává k věznici, aby ho před vstupem do věznice zastavil energetický plot. Co teď? Zavolá Carrie a ta objeví generátor za kopcem, který evidentně napájí zpropadený plot. Komunikace mezi Loganem a Carrie je ve hře běžná a vyvolává dojem větší důvěryhodnosti. Jak by ne; mohla vůbec Carrie předem vědět, jak vypadá věznice?

Ještě kousek, ještě kousek... * Běžný bitevní chaos

Logan se tedy nadechne a pozvolna plánuje dobytí generátoru. To nebude jen tak: u objektu stojí strážná věž, několik vojáků a otočný kulomet. Nakonec volí variantu zabít dva vojáky, přesnou ranou do hlavy odstraní kulometčíka a obratem usedá na jeho místo. Přibíhající vojáci jdou rychle k zemi a ostřelovač na věži si stihne vystřelit maximálně dvakrát, pak jej zasype sprcha rozžhavených projektilů a padá z věže... Generátor jde ráz na ráz. V podzemních chodbách interiérů se dá bezvadně krýt za neuklizené bedny a proto plot brzy krátce zabliká a zhasne. Tím ovšem patálie nekončí. Hlavní vchod do věznice chrání automatické zbraně, které v úzkých koridorech naopak udělají krátký proces s Loganem.

Naštěstí v jiné části komplexu naleznete bezpečnostní počítač, který po úspěšném „hacknutí“ odstaví automatická děla. S tím hacknutím se to má asi takto: jde o formu známé hry Pexeso – Logan obrací políčka a hledá vždy druhý znak do páru (později hledá trojice). Při svém hackerském snažení je limitován pokusy a časem. Po definitivním osvobození důležitého vědce následuje akční jízda s buginou. Kdo čekal, že dohodnuté místo vyzvednutí se změnilo, má bod; bude se měnit dokonce dvakrát. Před osvobozujícím vyzvednutím si Logan ještě užije menší cirkus, když vědec za volantem a on sám u kulometu buginy spáchají menší armagedon v útrobách vojenské základny...

Zaostřeno na boj

Minulý odstavec by vás mohl milně navést k přesvědčení o naprosté jednoduchosti Chrome. Ne, tak tudy cesta nevede. Každý krok, který v Chrome uděláte, musí být dokonale promyšlený. Vysadit můžete pouze v případě, kdy se vám do rukou dostane bugina nebo bojový walker (menší robot à la mechwarrior), přičemž bugina vám nenabízí silný pancíř jako v případě walkera. Přestože se Chrome odehrává ve 22.století, tedy v daleké budoucnosti, kupodivu se ve hře nevyskytují žádní inteligentní mimozemšťané. Do křížku se můžete dostat pouze s exotickým druhem dinosaurů a s pozemšťany.

Takže vy si opravdu nevystoupíte, pane řidiči? * Nevadí, já už si nějak poradím

Každý voják, pirát nebo žoldák se stává smrtelnou hrozbou kdykoli vás zaskočí nebo začne pálit dřív než vy. Při pobíhání po exteriérech je vždy dostatek míst, kde se můžete schovat a v klidu nabít zbraň nebo si doplnit lékárničkou životní energii. K dispozici máte stromy a balvany. I přesto se vaše pozice prudce zhoršuje v momentě, kdy jsou po mapě precizně rozmístěny strážní věže s ostřelovači, kteří bdí nad bezpečnostní strategických bodů nebo jen pokrývají určitý úsek území. Ostřelovač, který vás zpozoruje, nehodlá svou příležitost jen tak zahodit a čeká na nejkratší momentíček, kdy se nekryjete a střílí. Jediná taktika, co se mi podařila odhalit, byla rychlý sprint a slalom s častým krytím za stromy. Takový plán předpokládal, že doběhnu co nejrychleji k úpatí věže a pro - v onu chvíli jistě zoufalého - ostřelovače si vylezu na věž (vyjedu výtahem), kde už se nějak domluvíme :). Chrabrý plán se rozpadá v momentě, kdy pod věží stojí tři vojáci jako podpora. Taková bitka se mění v peklo a jen velmi obratná střelba ze zálohy vás zachrání před obchvatem a „uštípání“ k smrti.

Souboje v interiérech nejrůznějších komplexů jsou náročné, ale podle mne zábavnější. Detektor pohybu vám vždy prozradí přítomnost nepřítele a dokonce se vám podle něj podaří často přesně hodit granát takříkajíc do vosího hnízda, bohužel granáty jsou prvním a posledním potěšením, které vám situaci zjednodušuje. Autoři Chrome si dali pořádnou práci s tím, aby vojáky rozmístili na pozice, odkud je většinou není lehké vykousat. Číhají ve skladech, schovávají se za bedny, pobíhají po lávkách nad vaší hlavou. I AI je na slušné úrovni: vojáci se na vás vrhají ze dveří vždy, když si nedáte pozor a děláte hluk. Jindy se naopak zakopou v místnosti a nehnou se ani o krok, pokud to pro ně není jednoznačně výhodné. Později také metají granáty, pokouší se o obchvaty a podobné rošťárny. Navíc reakce vojáků jsou často rychlejší než hráčovy, takže připravený nepřítel vás málokdy nechá odejít bez škrábance.

Happy ending jako ze škatulky * Na některé obrázky se nejde vynadívat

Co je na Chrome nejmilejší: svoboda, se kterou se můžete s nepřítelem vypořádat. Jste bojovný typ co si rád drží protivníka u těla? Pak si nejspíš vyberete některou ze zbraní pro boj na kratší vzdálenost: uzi nebo brokovnici. Kdo má rád situaci alespoň částečně pod kontrolou, zvolí nejspíš jeden ze samopalů. A nakonec tu máme variantu pro záškodníky a diverzanty, kteří neradi čichají střelný prach zblízka. Chopte se ostřelovací pušky a „odklikávejte“ s ledovým klidem hlavy nic netušících pochůzkářů, co si vybrali službu v naprosto nesprávný den. Varianty jsou, jak vidíte různé.

Implantáty

Situace se nám trochu vyhrotila a tuzí protivníci přicházejí misi od mise s lepšími zbraněmi a pevnější zbrojí. Logan naštěstí nelení a za vydělané peníze si kupuje lepší hardware pro své tělo. Každou misi dostává hráč nový implantát, který vyrovnává početní a palebnou převahu nepřátel. Chrome totiž patří mezi střílečky, jejíž autoři dospěli k názoru, že pro hlavního hrdinu je nereálné tahat deset zbraní v imaginárním batohu. Logan má proto omezený inventář, kam může nacpat maximálně tři zbraně (lehká pistole a kombinace těžší zbraň + eventuelně brokovnice). Je velmi důležité uvážit, jaké vybavení s sebou brát na misi a není možné obsáhnout celou škálu zbraní od pistolí a samopalů, přes brokovnice až po ostřelovací pušky nebo raketomety. Musíte přibalit lékárničky a především střelivo, občas přijde vhod i cloaking device (bohužel má omezenou životnost :-)). Nepřátelé naopak budou všechny tyto zbraně kombinovat; o věži už jsem ostatně pár řádku napsal.

Trochu jsem odskočil od tématu, ale už se vracím, protože implantáty tuto nepříjemnou realitu naklánějí na vaši stranu. Sedm, respektive osm, zásadních pomůcek mění celou taktiku boje. Jeden z implantátů například výrazně zpřesňuje střelbu. Je velmi výhodné jej zapínat v kombinaci s druhým implantátem, který vaše oko obohatí o funkci zoom. Rázem máte účinný nástroj, který zvyšuje efektivitu střelby. Postupně se nabízejí další implantáty, které zmírňují zpětný ráz zbraně, zvyšují odolnost proti zranění či rychlost běhu nebo změní vaše oko v infra kameru.

Zajímavá metoda pouličního osvětlení * Je vhodné dívat se na celou záležitost s nadhledem

A konečně nejzajímavější implantát, bez kterého jsem se na konci hry de facto neobešel: stimulátor reakcí. Přeloženo do hráčova jazyka, tento implantát zpomalí čas a umožní vám vyvádět kousky, na které jste doposud neměli odvahu. Asi nejlepší představení s tímto implantátem se mi podařilo v místnosti, kde jsem zastřelil asi šest vojáků, přičemž poslední z nich zemřel dřív, než ten první vůbec stihl dopadnout na zem. Reakční implantát je pochopitelně ten, který obrací ručičku na vahách, protože vám konečně umožňuje bojovat s velkou přesilou a řešit i ty nejzamotanější situace jako je obklíčení. Na světě ale nic není zadarmo a implantáty proto nikdy nemůžete nechat aktivní déle, než několik desítek sekund. Cizí tělesa značně přetěžují nervový systém a ten může dočasně i zkolabovat (na chviličku oslepnete).

Technické zpracování

Grafický engine vyvinutý polským týmem si určitě zaslouží pochvalu. Lokace jsou rozsáhlé a nabízí bohatou škálu efektů. Navštívené planety jsou tropického rázu, kde občas prší nebo je mlha. Jindy se boříte do písku pouštní planety a odoláváte žáru slunce. Nepřijdete ani o mráz a sníh. Fyzikální engine je na takové úrovni, že by se dal s přimhouřením oka srovnávat s UT2k3 (viz screen s vojákem visícím za nohu :-)). Nepřátelé přepadávají a odlétávají s přihlédnutím k silám, které na ně působí. Výbuchy odhazují bezvládná těla a tlakové vlny rozbíjejí skleněné tabule. Grafika by mohla dostat výborné hodnocení 9/10, bohužel občas jsem měl pocit, že některá místa na mapách jsou hluchá, místy možná textura byla příliš jednoduchá. Chtěl bych ještě vyzdvihnout hudbu, která v drtivé většině skvěle dokresluje atmosféru hry. Surové „kovové“ melodie podtrhují nádech řídce osídlených světů, kde vládnou důlní společnosti a stroje.

Radost z dobré hry

Chrome si udrželo mou plnou pozornost po celou dobu hraní a Techland může být právem pyšný na svou práci. Pochopitelně bych našel několik chyb, ale ty by spíš spadaly do kategorie subjektivních tužeb. Opravdu jsem se naštval jen jednou, když jsem pochopil, že nebudu moci dokončit jednu misi beze zbraně s tlumičem. Bohužel v briefingu o tom nebylo ani slovo. Pokud si ovšem shrnu, co očekávám od akční hry, vzorec je docela jednoduchý. Různorodé mise, AI protivníků, důstojné technické zpracování a pořádná dávka zábavy, plus nějaká ta odreagování v podobě dopravních prostředků - mě nic nechybělo.

• Nadprůměrná grafika
  • Vozidla
  • Různorodost misí
  • Svoboda ve volbě stylu boje
  • Příznivá cena
  • Jedna zbytečně tuhá mise vlivem špatného briefingu
  • Výjimečně hluchá místa
  • Mohl tam být aspoň jeden ufon :-)

Průlet s raketoplánem nad hlavami nepřátel patří k jedné z těch misí, kdy jsem měl pocit satisfakce, že mám jednou navrch pro změnu já. Rakety dopadající shora mezi dezorientované útočníky si to myslely jakbysmet. A na projížďku s buginou skrz skupinu šesti vojáků taktéž nezapomenu (utíkali, ale neutekli :-)). Jednou utíkali i před robotem, také marně... asi mě to docela baví... řidičák mi ještě nevzali...

Grafika: 8,5/10
Ovládání: 8/10

Kvalitní akční titul, který stojí za pozornost díky zajímavým nápadům, pořádné dávce akce a desítkám hodin zábavy. Nenapadá mě, jak to shrnout výstižněji.