Recenze: Civilization 4 - to teda CIVím

vytisknout velikost písma
Civilization, toto mocné jméno je spjato se strategiemi stejně, jako je Doom se střílečkami. Sid Meier dokázal svoji genialitu už v roce 1991, povede se mu o čtrnáct let později něco podobného? Civilization 4 není jen dalším dílem série, je to dílo samo o sobě.
Recenze: Civilization 4 - to teda CIVím
Seznam kapitol
  1. Civilizace není legrace...
  2. Ty máš svaly, já mám... Technologii

Platforma: PC
Typ hry: Tahová strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Pentium 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: Firaxis Games
Vydavatel: 2K Games

Distributor v ČR: Cenega (www.cenega.cz)
Homepage:
http://www.firaxis.com/games/game_detail.php?gameid=6, http://2kgames.com/civ4/home.htm


Hned zpočátku bych měl uvést jednu věc. Asi budu kamenován, upalován, má města stihne neštěstí, jejich okolí se ponoří do radioaktivního spadu a ani výsledek z prvního dílu, kde jsem ještě před začátkem letopočtu vyhrál na nejtěžší obtížnost, mi nepomůže. Nazývejte mě heretikem, měl jsem v řadě Civilizací přetržku a minul mne třetí díl této legendární série.

  
Říše vycházejícího slunce vás vítá * V Edu jsem milován, v Setsumě zase ne, zvláštní * A jako správný feudál tady budu vládnout

Učit se, učit se, učit se

Čo bolo, to bolo, terazky tu máme díl čtvrtý, se kterým Firaxis Games hodlají dokázat, že tahové strategie ještě zdaleka neřekly své poslední slovo. Už jen samotné intro nechá vaše čelisti na podlaze a postupně se z vás stává slintající troska, která zná pouze jediné - Civilizaci. Skvělá hudba vás připoutá k počítači a dokud ji slyšíte, tak se neodtrhnete. Ač zkušenosti mi říkají, že je to zbytečné, vrhám se po hlavě do tutorialu a tam je ON.

Ano, tušíte správně, vaše první krůčky nepovede nikdo jiný než sám veliký Sid Meier. Ale co to, kam zmizela ona překrásná hudba? Hlavně zpočátku věků se jí moc nedočkáte, ale jak začnete do hry pronikat dále, opět se líbivé melodie objeví a znovu se s nimi dostaví nevysvětlitelné nutkání, které poznáte až ve čtyři v noci. Ono závislácké "už jen jedno kolo a jdu," následované "dostavím už jenom tuto budovu," vám se svítáním ukáže, že tahovým strategiím ještě neodzvonilo.

  
Anarchisti s baseballkama * Klasický japonský minaret * Jasně, ksichte, chci s tebou obchodovat

Můj sluch mne ale zavedl na vedlejší kolej, poodkryl jsem příliš z tajemství, ke kterému se hodlám teprve dostat. Ihned se vracím k herní výuce, kde vám nejdříve Sid gratuluje ke každému kliknutí, potom ale už nechává mnohé na vás a ukazuje, jak se dělají důležité věci. Nebyl bych však snad ani recenzent, kdybych nenarazil na nějakou tu zvláštnost. Jak jsou mnohé lekce naskriptovány, máte stále jistou volnost a když nemůžete překročit dunu, protože Sid ještě nerozhodl o objevení jiné civilizace, vypadá to zvláštně.

Boha jeho!

Mé civilizační návyky snad slábnou, nebo jsem hru podcenil, i tutorial mne naučil něco nového. Kdo sledoval vývoj hry podrobněji, jistě už ví, že se zmiňuji o náboženství, které by mělo být, dle slov tvůrců, zcela převratným elementem. Pokud z mých slov cítíte jisté rozpaky, máte pravdu. Náboženství je velice zajímavá novinka, vždyť už jen způsob, jak se k němu dostat, je neotřelý.

  
Kultura, to je moje, kdysi jsem viděl i budovu divadla * Islámský kostel v Tokiu? Proč ne * Krásně vidíte mé vztahy s Petrem Velikým

Náboženství totiž není pouhou technologií, kterou vaši vědci objeví a vy využíváte tu Budhismu, jinde zase Islámu. Pouze první civilizace, která získá technologii s daným náboženstvím spjatou (zmiňovaný Budhismus je založen na meditaci), jej začíná šířit. Nejprve se věřící vyskytují pouze v jednom městě, postupně se však rozlézají po všech městech blízkých a to nezávisle na národnostech. Toto můžete kontrolovat pomocí misionářů, kteří dané náboženství rozšíří za cenu vlastního života.

Pak už záleží na přístupu vašeho státu k náboženství, který si určujete s postupující dobou sami. Od počátečního nekontrolovaného šíření, které poskytuje tu výhody, onde zase nevýhody, se dostáváte přes regulované státní náboženství, jež nepřipouští žádné jiné, až k volnosti vyznání, přinášející výhody za každí náboženství v daném městě praktikované. Sami vidíte, že s náboženstvím si sice nemusíte lámat hlavu, ale jistě si ji budou lámat vaši soupeři.

Aj, aj, AI

  
Obláčky nad Japonským císařstvím * Omezíme splodiny z kovárny Kjótským protokolem * A už je to tady, renesance

Když už jsem u nich, počítačem ovládané národy jsou tak trochu zvláštní. Nemluvím ani tak o tom, že jim hra lehce nadržuje, když barbarské útoky končí vždy na vašem území, jako spíš o vyjednávání. To je dobře zpracováno, už na první pohled poznáte, že Izabela Kastilská se dnes moc dobře nevyspala; stejně tak je možno se zahloubat do čísel a sledovat vše čistě analyticky. To je však kámen úrazu, protože počítač hraje, celkem pochopitelně, chladně, nelidsky. I když jsem svému spojenci dal první i poslední ve chvílích (jeho) nouze, jakmile jsem po něm chtěl já třeba i zastaralou technologii, kterou jsem při vývoji decentně minul, musel jsem za ni těžce zaplatit - výrazně nad cenu.

Počítač prostě do každého jednání vstupuje v podstatě s čistým štítem a i když se vaše předchozí vztahy projeví na náklonnosti a loajalitě v OSN, pokud budete jednat mezi sebou, těžko můžete předchozích výhod využít. Stejně to ale platí i na druhou stranu, ač jsem se snažil sebevíce, čile obchodoval s jejími protivníky, měl opačné vyznání i názor na práva žen, Izabela se sice tvářila kysele, ale nikdy mi nevyhlásila válku.

  
V Japonsku máme i Versailles * Já jsme taky TAK potěšen, Mao * Lodička hned u města

Už jsme se také zmínil o drobných úlitbách, kterými hra počítačovým protivníkům pomáhá. I když není nijak složité mít více bodů než ostatní, počítač nějakým zázrakem stíhá více věcí, než jste i za nejlepších podmínek schopni vy. Chudák Izabela měla sice ke konci jedné partie pouze polovinu bodů, co jsem měl já, ale i tak měla ve všech městech slušnou posádku, technologicky skoro nezaostávala a po stránce ekonomické se jí vedlo dobře. Já zato technologickému náskoku obětoval vylepšování armády a málem jsme na to nakonec doplatil. Můj náskok totiž nebyl nijak znatelný a síla armády malá.

V následující kapitole se dočtete nejen o divech světa a technologiích, ale i o grafickém zpracování, bojích - a hlavně o tom, jaké hodnocení Civilizace 4 dostala.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Firaxis Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. listopadu 2005
  • 3D zpracování
  • Nové jednotky
  • Systém vlády
  • Větší volnost
  • 3D zpracování
  • Zjednodušení
  • Nenaplnění slibů

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Čtvrtý díl kultovní strategie Age of Empires byl oficiálně odhalen!

Čtvrtý díl kultovní strategie Age of E…

Po dlouhém čekání se zázrak konečně vyplnil. Age of Empires IV bude! Což je vlastně všechno, co o hře víme.

22.  8.  2017 | | 5 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

21.  8.  2017 | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A