Recenze: Clusterball – závody z budoucnosti

Žánr: závody
Multiplayer: ano (2 hráči přes Bluetooth)
Platforma: Symbian
Testovací hardware: N-Gage
Výrobce: Overloaded,
Cena: 79 Kč

I když různé recenze tvrdí o této hře různé věci, shodnou se v tom, že Clusterball představuje druh jakéhosi futuristického sportu. Ti z vás, kteří se s ním setkali na PC, už vědí, o co v tomto sportu jde. Nasednete do pomyslného vznášedla a na virtuálním hřišti se rozpoutává honička o pomyslné různě barevné koule, které znamenají různý počet bodů. Objevila se sice i odvážná srovnání označující Clusterball za mobilní Famfrpál, ale z říše počítačových her by se dal lépe přirovnat k Magic Carpetu.

Na začátku hry se objevíte v aréně, po níž jsou rozseté koule s bodovou hodnotou, a spolu s třemi počítačovými oponenty se jich snažíte v daném časovém limitu co nejvíc sesbírat. Maximální bodová hodnota koulí, které můžete najednou "unést", závisí na druhu plavidla, které si na začátku hry vyberete. Po jejím naplnění se musíte vrátit na startovací místo arény a prolétnout speciální obručí, která váš náklad odebere a body připíše na vaše konto. Poté můžete znovu vyrazit pokoušet své manévrovací schopnosti.

Průlet okolo kamenných… kamenů * Odečítací obruč neboli branka * Externí pohled na letoun, vpravo dole aréna

Takhle napsané to sice vypadá pěkně, ale mít hru před sebou už takové potěšení není. Každá ze čtyř nabízených lodí má sice různé statistiky ovládání, rychlosti, přesnosti a kapacity, ale praktický vliv na hru mají jen některé. Díky tomu, že plavidla mají společné tři stupně akcelerace na jedničce, dvojce a trojce a brždění na čtyřce, pětce a šestce, nemá parametr rychlosti na hru v podstatě žádný vliv. Podstatná je na druhou stranu míra ovladatelnosti lodě. Pokud si nevyberete model s ukazatelem zvládnutelnosti na maximu, nezvládnete orientaci při prvním pokusu o změnu směru a veškeré koule budou oponenty vyzobané dřív, než se nadějete, protože se rozsekáte na hadry. Klasickou parafrází řečeno, to ovládání dost saje.

Změny směru jsou v Clusterballu přitom dost časté a nutné zejména ze dvou důvodů: jednak musíte loď navigovat na koule a jednak ji musíte kormidlovat tak, abyste se vyhnuli všem vyvýšeninám a překážkám, které přitom máte v cestě. Loď totiž nemůžete otřískávat donekonečna, ale jen dokud dovolí její lifebar. Pokud klesne na nulu, zřítíte se elegantní piruetou k zemi, kde hodnou chvíli čekáte, než se objevíte znovu na startu arény, zatímco soupeři rozhodně nezahálí.

Takovou sfingu nevidíte každý den * Celek startovní oblasti z ptačí perspektivy * Jedno menu červené obecné

Zmíněný Magic Carpet připomíná Clusterball ještě další možností zpestření hry, kterou je likvidace soupeřů (potažmo vás jako hráče). Škála několika desítek kouzelných útoků je však zredukována na dvojí druh střel - výchozí rychlopalná děla a dvě bonusové raketové střely, které se tváří jako naváděné. Tato výbava slouží veskrze k tomu, abyste se během manévrování po aréně pokoušeli střelbou na protihráče krást nasbírané koule, které jsou seřazené za plavidly jak dračí ocas, dokud neproletí odečítací obručí na startu. Nebo se můžete snažit sestřelit přímo oponentův letoun. Maximální úspěch, který s touto výzbrojí ovšem můžete utrpět, jsou tak dvě tři nakradené koule za hru. Na to, že byste s popsaným ovládáním vědomě drželi krok s oponenty, kteří kličkují jak splašení zajíci, rovnou zapomeňte - spíš se sami stanete cílem počítačového útoku.

• 3D modely raketek
  • 3D prostředí
  • možnost změny kamery na externí pohled
  • Ovládání
  • Jen dvě arény
  • Chabý port své PC verze

Aby se člověk neztratil v ohromujícím množství dvou arén, má pro lepší orientaci k dispozici mapu v pravém horním rohu obrazovky. Na ní vidíte pohyb oponentů, rozmístění bonusových střel a lokaci startu s odečítací obručí. Samotné arény jsou plastické krajinné modely s barevnými texturami (alespoň v centru každé arény), jimž v jednom případě vévodí trojrozměrná dominanta sfingy a pyramid, v druhém starověký Stonehenge. Arény slouží pro hru jednoho hráče, stejně jako pro multiplayer, který ale dovoluje jen bluetoothovou hru pro dva hráče, která navíc občas laguje.

Grafika: 5/10
Zvuk: 2/10
Originalita: 7/10