Recenze: Cobra 11: Crash Time – bourající dálniční policie v akci

Nejpopulárnější německý seriál Kobra 11, který slaví úspěch i v zámoří, se dočkal dalšího herního zpracování. Vyplatila se sázka autorů na efektní demolici okolního provozu a jednoduchou arkádovou hratelnost?

Typ hry: Závodní arkáda
Multiplayer: Ano, splitscreen
Minimální konfigurace: Procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 4,2 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 3,0 GHz, 1 GB RAM, 256MB graf. karta, 4,2 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium M 740 (1,73 GHz), 1 GB RAM, 128MB graf. karta
Výrobce: Synetic (
Vydavatel: RTL Games (
Distributor v ČR: Není

Závodní hry, ve kterých hraje hlavní úlohu destrukce, byly vždy populární. Vzpomeňme třeba na legendární Stunts, Destruction Derby, Carmageddon či z novějších Flat-Out. Všechny tyto hry stavěly na solidním grafickém zpracování, propracovaném modelu poškození a ničení okolí a v neposlední řadě arkádové hratelnosti. U takových titulů se většina lidí báječně baví. Není přeci nic jednoduššího, než usednout za volant silného sportovního vozu, zmáčknout plyn až k podlaze a nestarat se o protáčení zadních kol, přetáčivost v zatáčkách či zničení motoru – v arkádách se na tyto detaily nehraje. To je i případ hry Cobra 11: Crash Time. Proto rovnou radím všem, kteří na stopkách počítají každou setinku, utrousí slzu nad sebemenším škrábnutím či spí se závodní helmou na hlavě – na Crash Time rovnou zapomeňte. Zde je bourání na denním pořádku a o jízdním modelu aut se dá říct vše, kromě toho, že by byl realistický.

Se Simírem na hlídce

Menu naběhnuvší hned po spuštění hry těm závodně zběhlým připomene World Racing 2, za kterým stojí také studio Synetic. Po vytvoření profilu na vás čekají tři typy hry – Případy, Jednotlivý závod a Splitscreen. Z počátku vám půjde otevřít pouze složka Případy a po dokončení mise se zpřístupní vozidla a tratě v ostatních módech. Případů máte celkem osm, což není velké číslo, a dokončení každého z nich vám zabere minimálně 1,5 hodiny. Každý z případů je rozdělen do několika menších misí (časově omezených úkolů), které postupně vedou k vyřešení celé kauzy. Hned zde narážíte na první problém. Ačkoliv je ve hře funkce automatického uložení pozice po každé misi, její funkčnost ve skutečnosti spočívá v tom, že dokud nedohrajete celý případ najednou, nemůžete pokračovat. To je nešťastné řešení, a pokud nemáte zrovna 2 hodiny času, můžete na bezproblémové dohraní případu rovnou zapomenout a následné nahrání pozice vás odkáže rovnou na začátek nedokončené mise. Opakování je díky tomu frustrující, a tak je v tomto případě nejvýhodnější zvolit nejnižší obtížnost a každý z případů co nejrychleji vyřešit.

Dálnice a město je váš revír

Rozmanitost misí nepatří mezi vlastnosti Cobry 11. Většinu času strávíte ježděním z místa na místo, nenápadným sledováním podezřelých a honičkami s kriminálníky. Občas dojde i na méně tradiční úkoly, jako je městský závod formulí, školení jízdy s džípem v terénu či pronásledování tanku speciální výbušnou minibuginou. Vašim největším protivníkem v plnění úkolů je časový a vzdálenostní limit – při pronásledování vám auto nesmí ujet nebo se nesmíte přiblížit na určitou vzdálenost a v neposlední řadě si musíte dávat pozor na poškození vašeho vozu. S tím souvisí okolní provoz, jenž může být velice nepříjemný a zpomalující. Proto je vaše vozidlo vybaveno houkačkou a při jejím zapnutí se auta před vámi klidí z cesty. Někdy ovšem z nepochopitelných důvodů zpanikaří a vjedou přímo před vás. Srážka je na světě.

V některých misích máte za úkol ujíždějícího protivníka na několik vteřin zastavit nebo jeho vůz natolik poškodit, aby nemohl pokračovat v jízdě. V těchto případech máte většinou stanovenu hranici poškození vašeho vozu na 100 %, což znamená, že můžete bourat téměř bez omezení, protože vaše auto vydrží mnohem více než ostatní. Jindy je maximální poškození 30 %, a to už si dáváte při 250 km/h na dálnici pozor, abyste nevlítli třeba do kamionu. Zatímco jízda po dálnici je lahůdkou, orientace ve městě dělá velké problémy. V jedné misi musíte během několika minut navštívit 13 míst, která jsou od sebe vzdálena několik stovek metrů. Bohužel, zmenšená mapka a šipka ukazuje na nejbližší místo vzdušnou čarou, což orientaci v ulicích a uličkách, na křižovatkách, mostech a tunelech opravdu nepomůže. Jste tak nuceni opakovaně jezdit „naslepo“ a doufat, že trasa, kterou jste si tentokrát vybrali, bude rychlejší.

Příběh v odstavném pruhu

U závodní hry není lehké vytvořit příběh, ale to, co předvádí Cobra 11, je žalostné. Kdyby si tvůrci vzali příklad třeba z NFS: Most Wanted, nemuseli bychom být svědky pouhého textu a hlasů postav na pozadí videí ze hry, jak se snaží přiblížit hráči situaci. Je to o to horší, že hra vychází ze seriálu, kde očekáváte dobrou zápletku a její podání. Ačkoliv je titul z části licencován, neuvidíte v něm (až na úvodní intro ze seriálu) žádného z hlavních hrdinů, ani jim podobné modely postav. Nemáte tedy pocit, že byste hráli za skutečně postavy Simíra nebo Chrise a celková autentičnost je pryč. S tímto souvisí také náplň misí, o které jsem psal výše. Ani jednou za celou dobu hry se vám nestane, že by se nějaká nehoda odehrála přímo před vámi a měla co do činění s případem. V seriálu se to stává pokaždé, ale zde je to nepochopitelně opomnenuto.

Graficky hra vychází z enginu World Racing 2. Na střední detaily vystačí procesor kolem 2,5 GHz, 1 GB RAM se 128MB grafickou kartou a přesto hra vypadá obstojně. Na plné detaily, včetně zapnutého antialiasingu a efektu motion blur si připravte o málo výkonnější stroj, budete odměněni nadprůměrnou grafikou. Okolí je detailně vymodelováno, nechybí továrny, mosty, dálniční podjezdy, stovky křižovatek, letiště, stadión, železnice, předměstí a širší okolí. Některé textury budov by zasloužily větší rozlišení, ale kdo by si v té rychlosti prohlížel památky, že? Město a jeho blízké okolí je solidně zpracované, a pokud se zastavíte u některé křižovatky, všimnete si, že zde nechybí ani jediná značka, která ukazuje přednost v jízdě, označuje přechod atd. K naprosté spokojenosti absentují pouze chodci. Automobily v provozu plně reagují na situaci, používají blinkr a v případě protisměrné jízdy se vám snaží vyhnout, blikají na vás a troubí. Bohužel, ačkoliv v jednotlivých modelech aut poznáte jejich skutečné předlohy, nejsou licencované, a tak se místo známých značek setkáte s no-name výrobci.

Crash Time – čas bourání

Hlavním lákadlem hry mělo být maximální možné poškození a ničení vozidel. Do určité míry se to povedlo. Čelní srážka v rychlosti kolem 50 km/h již nadělá slušnou paseku, ale pouze z okolních automobilů. Vaše vozidlo vydrží o dost více. Přesto se dá říci, že poškození automobilů patří k těm nejpovedenějším na herním trhu. Výborně je zpracované odření karoserie, které vypadá fotorealisticky, nebo třeba trhání předního a zadního nárazníku. Uvěřitelně také působí promačkané plechy, zborcená střecha či obecně samotné kolize. Zapomeňte na to, že byste se svým sporťákem ustáli čelní náraz do několikatunového kamionu. To se spíše zavrtáte pod jeho kabinu a zbude z vás jen hromádka plechu. Několikrát jsem zkoušel postavit své vozidlo či natlačit jiné do kolejí a po projetí vlakem jsem hledal zbytky po celém okolí. Prostě bourání se v této hře povedlo a je jen škoda, že nenašlo více uplatnění třeba v různých bonusových misích jako ve Flat-Outu.

• Solidní grafika
  • Realistické poškození vozidel
  • Pestré a rozlehlé prostředí
  • Statická hratelnost
  • Minimum dalších možností hry
  • Stereotypní plnění úkolů
  • Nepromyšlené ukládání pozic
  • Matoucí městské mise

Na Crash Time jsem se těšil, ale nakonec jsem neměl proč. Forma vyhrála nad obsahem a o to je výsledek bolestnější. Kvalitní zpracování je zastíněno mizernou možností volby hry a nulovou motivací k dalšímu hraní. Kdyby se autoři inspirovali u ostatních závodních her, po každém závodu hráče třeba ohodnotili body za minimum kolizí a on si pak za ně mohl koupit nové auto či nějaké vylepšení, nemuselo by být hraní tak křečovité a nudné. Zde stačí vybrat obtížnost, jezdit jako „prase“ (ačkoliv jste policista, můžete bourat bez jakéhokoliv postihu!), plnit statické a jednotvárné úkoly a máte vystaráno. V nouzi lze pozvat kamaráda na splitscreen nebo zkusit jízdu v jednom z desítek vozidel v jednotlivých závodech, ale popravdě řečeno, koho tohle baví?

Hudba: 5/10
Zvuky: 4/10
Hratelnost: 5/10

Jednotvárné arkádové závodění, které zaujme svým názvem, lehce nadprůměrnou grafikou a slušným poškozením vozidel. Minimum možností, stereotypní hratelnost a pár drobných chybek z Cobry 11 dělají šedivě průměrnou zábavu.

Celkové hodnocení: 5/10