Recenze: Colin McRae Rally 3 CZ - král závodních simulací se vrací

Adrenalin v krvi, stovky skandujících fanoušků a neúprosná časomíra popohání nejrychlejší závodníky rallye. Jedním z nejproslulejších a vůbec nejúspěšnějších je také Colin McRae - již potřetí nám tato význačná osobnost předvádí, jaká je její představa virtuální rallye na obrazovkách našich počítačů. Jaký je tedy výsledek spojení skutečných řidičských schopností a tvůrčího umu společnosti Codemasters?

Platforma: PC
Typ hry: Závodní simulace
Multiplayer: Ano (pouze split-screen až pro 4 hráče)
Minimální konfigurace: Procesor 750 MHz, 128 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,4 GHz, 512 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
http://www.codemasters.com/colinmcrae3/)
Výrobce hry: Codemasters (
http://www.codemasters.com/)
Vydavatel hry: Codemasters (
http://www.codemasters.com/)
Distribuce v Česku: Cenega (
http://www.cenega.cz/)

Colin McRae je svérázná osobnost mistrovství světa v závodech rallye. Dokázal vyhrát celý sezónní kalendář zápolení těch nejtalentovanějších pilotů a je vůbec nejúspěšnějším závodníkem historie. Mimo jiné je pak také člověkem, který propůjčil své jméno a letité zkušenosti hernímu průmyslu - v doslovném slova smyslu zastoupeném vydavatelskou a tvůrčí společností Codemasters. A jaký je výsledek jejich dlouholeté spolupráce, tentokráte s pořadovým číslem tři - posuďte sami...

 
Nepovedené menu hry * Technici právě makají na mém pojízdném miláčkovi

 
Připravte se na start! * Ford Focus je na trati neposedný, ale to prakticky každé auto CMR3

Colin McRae Rally 3 navazuje na dva zkušené, léty prověřené a především nesmírně populární bratříčky, kteří učinili z této série nesmazatelný pojem herního průmyslu. Jakkoliv je to povrchní tvrzení, připravovaný třetí díl byl na PC po dlouhou dobu očekáván, jako vždy se zřejmými nadějemi. Vždyť již po dlouhou dobu se na osobních počítačích neurodila skutečně kvalitní závodní simulace a čest závodů tak zachraňuje poněkud povrchní a arkádová TOCA. To vše se mělo s jeho příchodem změnit. Na první pohled navíc nabízí Colin McRae Rally 3 vše, co byste od moderní hry žádali - dostatek tratí (erzet), závodních vozů, pestré prostředí a perfektní grafiku. Není však všechno zlato, co se třpytí.

Mistrem světa snadno a rychle

Stát se mistrem světa závodů rallye či formule 1 bylo snem nesčetného počtu z nás, zejména v řadách pánské polovičky - nedostatek talentu či peněz však odsoudil smělé plány k záhubě. Být nejlepším z nejlepších však můžete být alespoň ve virtuálním světě - stěžejní části Colina McRae Rally 3 je dle očekávání šampionát, v rámci nějž můžete v rozdílných koutek světa bojovat o vysněný titul.

Každý sportovec musí na své cestě za zaslouženým úspěchem přetrpět těžké chvíle a překážky - tou první ve světě rallye na PC je otřesné rotující menu. Konverze z konzolových verzí hry je právě na této pasáži velmi dobře patrná. Menu lze ovládat pouze za pomoci kurzorových šipek a klávesy Enter, vše je zdlouhavé a otravné. K dokonalosti přivádí zážitek podklad menu ve formě nekvalitních videí a na můj vkus otravná a nevhodná hudba. Zkrátka a dobře - první kontakt s novým Colinem se rovná nepovedenému rande, které může zanechat na vašem vztahu (myšleno vztahu hráče a hry) nezacelitelnou ránu.

 
V Japonsku nám pořád a stále prší * Konečně v cíli!

   
Jízda po silnici je nejakčnějším zážitkem * Jak tak koukám, autíčko je zatím v pohodě

Chudá nadílka módů

Sladké řečičky nic nespraví, pouze činy mohou odčinit pokažený první dojem - před prohlídkou vozového parku se tak pojďme podívat právě na nadílku módů. Letmo (několika slovy) jsem se již zmínil o šampionátů. Nic překvapujícího a revolučního - utkáváte se tak s časoměřičem i výsledky svých kolegů, dobré výsledky vám mohou přinést cenné body do pořadí celého šampionátu. Nepříjemnou drobností je absence výsledkové listiny - startujete-li jako první z pilotů (vždy určeno podle současné pozice v celkovém pořadí), utváříte výchozí čas sami a nemáte tak možnost jakéhokoliv průběžného porovnání se svými kolegy. Po dokončení rychlostní zkoušky vás však místo seznamu všech dosažených časů čeká vtipné konstatování, podle kterého je celá paleta vašich soupeřů stále na trati. Ani po několika hodinách čekání však do výsledné listiny nepřibyl jediný čas! O průběžné ztrátě či náskoku vedoucího muže jste informování pouze před startem další erzety.

Být šampiónem je výzva a splnit tříletou smlouvu v kůži Colina McRae takřka povinností (byť ještě v jeho bývalém týmu Ford) - prokoušete-li se však dlouhým obdobím 36 měsíců, žádné další příjemné překvapení se nekoná. Druhým a posledním módem hry jsou klasické etapy či chcete-li erzety (rychlostní zkoušky) - ty můžete plnit sám v boji proti nekompromisní časomíře či se svými přáteli. Hrát lze až ve čtyřech lidech na jednom PC, k dispozici je tzv. split-screen (rozdělení obrazovky do několika částí, každá pro jednoho hráče). Multiplayer jako takový existuje pouze a jen ve formě split-screenu, doufejme tedy, že smělé plány fanoušků na jeho dodatečné vytvoření budou nakonec zrealizovány.

Vozová všehochuť

Rallye není jen kláním závodníků, ale také výkonných automobilů - mnohé automobilky investují obrovské penzum svých financí do návrhu a tvorby odpovídajících a rychlých automobilů, které budou více než zdatnými konkurenty těch nejlepších z nejlepších. V době, kdy česká Škoda zápasí s novou Fábií WRC se však z přítomnosti postarší Octavie nemůžeme těšit - stejně jako ona byl z pomyslného seznamu zúčastněných automobilů vyškrtnut také můj oblíbený Peugeut 206 a další skvělé závodní vozy. Jedním ze základních pilířů simulátorů by měla být naprostá souhra s realitou. Alespoň z pohledu nabídky automobilů tvůrci tentokráte zklamali - a to i přesto, že se můžeme těšit z přítomnosti Ford Focus RS WRC, Subaru Impreza WRX či Mitsubishi Lancer.

   
Co tady dělá helikoptéra?! Inu, Američané * Sněží, sněží...

 
Jízda zasněženými a řádně úzkými tratěmi * Zajímavé autíčko, které je však prakticky neovladatelné

Můžeme být zklamání z nedostatku vozů a budeme zklamaní také z jejich fyzikálního modelu - rozdíl mezi druhým a třetím dílem je sice patrný, nikoli však v pozitivním slova smyslu. Dokonale se sžít s neposedným a špatně ovladatelným automobilem trvá notnou chvíli, vůz na tratí doslova létá a jeho chování neodpovídá fyzikálním zákonům. Patrné jsou alespoň rozdíly mezi jednotlivými vozy - zatímco Ford Focus RS WRC či Subaru Impreza WRX jsou výkonem překypující kousky, hučící Citroen Saxo při svém rozjezdu připomíná škodovku, která již brzy zpečetí svůj osud na nejbližším vrakovišti. Třetí díl se však nevyvaroval běžných chyb - značky i mnohé další předměty zůstávají nezničitelné, snad kromě pásky, kterou lze bez nebezpečí projet.

Vůz od A až do Z - poškození a nastavení

Motorističtí protivníci

Nezalíbil se vám nejnovější Colin a považujete jej za slabou náhražku skvělého druhého dílu? Jistě nebudete sami a tak mnoho z vás bezpochyby hledá jiné řešení, jak procvičit své řidičské nadání. Zde je přehled několika zajímavých výtvorů, které jsou titulu Colin McRae Rally 3 více než zdatnými protivníky. 

TOCA Race Driver (recenze, 6/10)
Skvěle vyhlížející závodní simulace, která však nedosáhla očekávaných kvalit - realistická hra se tak přerodila v arkádový výtvor s pěknou grafikou, dostatkem závodních tratí a z toho plynoucí dlouhou hrací dobou. Ani jí se však nevyhnul stereotyp a některé chyby, které její hodnocení na Doupěti srazily k zemi.

Rally Championship Xtreme (recenze, 8/10) Rally Championship Xtreme
Kvalitně zpracovaná rallye pro širší veřejnost, která k potěšení davů obsahuje také česká vozítka - postarší Škodu Felícii a stárnoucí Octávii WRC, kterým zdárně sekundují další světové vozy. Jasnou devizou hry je také kompletní česká lokalizace a příjemná prodejní cena, samozřejmostí je dobrá grafika, částečným zklamáním fyzikální model.

Race Trophy (recenze, 8/10) Rally Championship Xtreme
Realistická, zábavná a po všech stránkách kvalitní závodní simulace vozů dob dávno minulých. Toužili jste se svést v nejlepších závodních automobilech poloviny minulého století? Pak je pro vás Rally Trophy tou správnou volbou. Nepotěší snad jen vyšší obtížnost, která hru odsuzuje k záhubě v očích průměrného hráče.

Colin McRae Rally 2 (recenze, 7/10)Rally Championship Xtreme
Zbožňovaný předchůdce dnes recenzovaného titulu. Závodní modla, o jejichž kvalitách není nutno pochybovat. Pekelná nadílka závodních automobilů a tratí, skvělá grafika i propracovaný multiplayer. To vše dělá z dvojky přemožitele nejnovějšího třetího dílu.

Colin McRae Rally 3 nám opět v praxi předvádí fungování "odměn" - za vítězství či umístění v první trojici jste tak odměnění odemknutím nového vozu, speciálních pneumatik, pérování a dalších částí závodních automobilů. Na začátku hry jsou však díky tomuto systému možnosti nastavení vozu spíše mizivé - lze využít jen omezené nabídky obutí a základní typ podvozku. Hardcore závodníci z řad hráčů rozhodně potěšeni nebudou. S postupem času pak lze využít dalších typů tlumičů či odpružení a tak podobně. Malou náplastí je automatické nastavení vozů, které ve většině případů odpovídá aktuálním požadavkům a potřebám.

Rozporuplné dojmy převládají také při hodnocení poškození vozu - vizuální zpracování vypadávajících skel, odpadávajících kusů kapoty a dalších části automobilu je velmi působivé, přesto se chování vozu příliš nemění. Na vlastní kůži jsem tak pocítil pouze efekt zatáčení vozu na jednu stranu, který je sice nepříjemný, zkušenější z řad hráčů se s ním však s úspěchem poperou. Jako boj s nejasným výsledkem lze označit také ovládání, které není viditelně přizpůsobeno potřebám PC hráčů (ať již při použití klávesnice či periferních zařízení).

   
Noční jízda * Průběžné pořadí šampionátu

 
Všude samé bláto * Jsem vítěz, juchůůů!

Osm závodů a 56 erzet

Osm různých států, osm odlišných závodů a desítky zajímavých erzet. Páni designéři se v návrhu tratí vskutku vyřádili - každý stát je tak přehlídkou jejich umu a snahy, kterému však bohužel po čase dochází dech. Rozdíly mezi jednotlivými závody a tratěmi jednotlivých zemí jsou dostatečné a zřetelné. Austrálie vás přivítá směsicí prachu a písků, Británie bahnitými cestami - mezi státy nechybí ani hornaté USA, pastvou pro oči jsou rychlostní zkoušky na území Finska. Osobně jako nejpovedenější hodnotím erzety v Japonsku a Švédsku, kde vás čekají rychlé silniční závody prokládané deštěm, respektive zasněžené a ledem pokryté cesty.

Výjimkou nejsou nejprudší vracečky (i do kopce), prudké srázy s nebezpečným skokem, série pravotočivých začátek či úzké silničky nad srázem, v nichž visí váš život sekundu co sekundu na vlásku. Některé pasáže o nesmyslném počtu vraceček či pravoúhlých zatáček však nepůsobí příliš realisticky. Při pohledu na stavbu těchto erzet mě napadá jediné logické řešení - tvůrci a jejich výtvoru tak dochází dech. Neustálé projíždění stejně nezáživných pasáží vás z nudy a stereotypu nevytrhne.

Adrenalin v žilách a stereotyp na kapotě

Pot, strach a obavy. Adrenalin se vlévá do žil. Čistý průjezd zatáčkou, zmáčknutí spojky a bleskový únik dalšími nástrahami závodní tratě. Právě tak vypadají pocity závodníka při projíždění těch nejtěžších pasáží tratě. Nejinak je tomu také u diváka při pozorování výkonů soutěžících. Očekáváte, že na chlup stejné pocity vás budou provázet také coby virtuálního kolegu skutečných závodníků? První minuty strávené po boku nového Colina jsou ukázkou slušně odvedené práce - snad právě díky nerealistickému fyzikálnímu modelu jsou neposedná auta výzvou, musíte je tak s vypětím všech sil korigovat a zároveň s nimi ladně protančit všechny druhy zatáček i dalších pasáží tratě. Vše klape jak hodinky - naneštěstí však jen několik krátkých chvil.

 
Alespoň v té vodě umyju auto - nebo ne? * Rozdávat si to můžete až ve čtyřech

 
Hustá oblaka dobře vypadajícího prachu * Pěkný detail vozu z replay

Bohužel či bohudík, závody rallye postrádají napětí - napětí, které vám přináší pouze a jen čistokrevný souboj kolo na kolo s protivníkem (zde logicky zastoupený maximálně ve formě split-screen klání s živými soupeři). Můžeme snadno namítat, že proti svým jezdeckým soupeřů zápolíte alespoň ve speciálních erzetách. Ani ty však nemohly zabránit pocitu stereotypu, který vás po několika hodinách hraní doslova vcucne. Neustálé kroužení po známých tratích a plnění stejných rychlostních zkoušek vás zabaví jen na několik sezón, svůj díl viny na tomto faktu nesou také desítky výše zmiňovaných nedostatků. Poté přichází jasné vystřízlivění, tak známé vše opilcům - absence multiplayeru, relativně malá nabídka módů a nerealistické chování vozu vás rozhodně nepřiměje protrpět další těžké chvíle v kůži Colina McRae.

Perličky v podání českého překladu

Náš mateřský jazyk se v různorodých podobách dostává do počítačových her stále častěji. Těžko však říci, zda-li lokalizaci nejnovějšího Colina lze vůbec považovat za naší mateřštinu. Ptáte se proč? Doslovný překlad většiny frází činí z počeštěné verze hry zábavnou frašku, která vás po pár minutách přesvědčí o jedinečném a nezaměnitelném významu původní angličtiny. Jeden příklad za všechny - větičku "BEST TIME NOT SET" si v českém Colinovi vychutnáte coby okouzlující, vtipnou, ale až k pláči dohánějící frázi "NEJLEPŠÍ ČAS NENASTAVENO." Je snad třeba dodávat více? Pokud však dokážete podobné perličky doslovného překladu překousnout, určitě naším mateřským jazykem nepohrdněte. Já pouze dodávám, že čeština se v prodejní verzi hry dodává na speciálním čtvrtém CD a do hry je jí třeba doinstalovat. I poté ji lze v menu kdykoliv vypnout a vrátit se k původní angličtině.

Světlé stránky hry
  • Split-screen mód
  • Stavba tratí (až na výjimky)
  • Speciální erzety (super stage)
  • Grafika
  • Dabing spolujezdce
  • I přes své chyby čeština (pro anglicky nehovořící)
Temné stránky hry
  • Minimum inovací
  • Slabý vozový park a chování automobilů
  • Po čase stereotypní
  • Katastrofální menu
  • Chybí plnohodnotný multiplayer
  • Další drobné chybičky negativně ovlivňující hratelnost

Pastvou pro očí je dle očekávání grafika - skvěle zpracovaná auta i efekty a v ničem nezaostávající prostředí vás nadchne především z opakovaných záběrů (replay), které nemají chybu a hru prezentují v dobrém světle. Přijatelné jsou i hardwarové nároky, které nijak nepřevyšují dnešní běžné standardy. Samostatnou kapitolu pak tvoří zvuky, které až na výjimky (hučení motoru, které v mnoha případech připomíná startující letadlo) odpovídají skutečnosti - perličkou je vcelku povedený dabing vašeho spolujezdce, Nicky Grista, ani jemu se však na trati nevyhnulo občasné zaváhání (respektive špatný popis nadcházejících pasáží tratě).

Král se vrací, ať žije král?

Colin McRae Rally 3 měl být dalším evolučním skokem na poli realistických závodních simulací na PC. Místo toho nás tvůrci obdarovali zjevně nekvalitní konverzí konzolových verzí, která tratí v mnoha ohledech. Trojka nezklamala svým pojetím a zpracováním, na kolena ji však sráží desítky drobných chybiček a dalších nedostatků, kterými ani po třech letech její starší sourozenec netrpí. Nejmladší člen závodní rodiny tak bezpochyby zklamal, přesto je více než lehce nadprůměrným výtvorem žánru. Hledáte-li však odpovídající spojení realistické jízdy a zábavy, poohlédněte se raději jinde. Na výběr je hned několik titulů, které najdete v našem boxíku u tohoto článku.

Grafika: 9/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10

Závodní král se na PC vrátil s velkými ambicemi a touhou rozmetat veškerou konkurenci. Místo toho však bude muset o své místo na slunci bojovat s tituly veskrze průměrných kvalit.

Celkové hodnocení: 6/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Závodní | Závodní simulace
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • Split-screen mód
  • Stavba tratí (až na výjimky)
  • Speciální erzety (super stage)
  • Grafika
  • Dabing spolujezdce
  • I přes své chyby čeština (pro anglicky nehovořící)
  • Minimum inovací
  • Slabý vozový park a chování automobilů
  • Po čase stereotypní
  • Katastrofální menu
  • Chybí plnohodnotný multiplayer
  • Další drobné chybičky negativně ovlivňující hratelnost
Diskuze (20) Další článek: První ukázka třetího dílu filmového Pána prstenů!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,