Recenze: Contract J.A.C.K. - jen další nájemný zabiják

Jedna z nejslavnějších špionážních FPS sérií No One Lives Forever hlásí nový přírůstek do svých řad. Po loňském mírném zklamaní z druhého dílu fanoušci určitě přivítají jakýkoliv pokus o nápravu, byť se jedná pouze o datadisk. Podaří se Contract Jackovi sérii znovu proslavit, nebo jí udělá ostudu? Vše se dozvíte v naší recenzi.

Typ hry: FPS
Multiplayer: Hra přes internet a LAN
Minimální konfigurace: P III 1,3 Ghz, 256 MB RAM, 750 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P IV 2 Ghz, 512 MB RAM, 750 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 750 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Monolith Games (
Distributor hry: Vivendi  (
Distribuce v česku: Cenega (

Záhy po vydání dnes již kultovní série No One Lives Forever se po celém světě strhla lavina chvály a uznání. Recenze světoznámých časopisů kvalitu těchto titulů jen potvrdily a pouze ojediněle se výsledné hodnocení drželo pod hranicí magických devadesáti procent. NOLF přinesl do svého žánru něco nového a zcela oživujícího, něco co tu zkrátka ještě nebylo. Ať už se jednalo o skvěle propracované stealth mise, atmosférický příběh nebo jen hezkou grafiku, která se za své zpracování nemusí stydět ani dnes.

I ten největší drsňák nakonec podlehne silným elektrickým výbojům * Odlet na Měsíc * Střílí se dokonce i ve vesmíru

Chlapci z Monolith Games tenkrát odvedli skvělý kus práce a odměnou pro ně byly nejen žebříčky prodejnosti, ale také tisíce spokojených hráčů po celém světě. Nyní se nám po několika dlouhých letech dostává do rukou již třetí přírůstek této veleúspěšné série. Jmenuje se Contrack J.A.C.K. a v následujících řádcích se dozvíte, zdali má cenu ho vůbec vyzkoušet.

John Jack se představuje

Ihned po prvním zapnutí Jacka mnozí z vás určitě rychle pochopí změnu v názvu. Ano, je to tak, z třetího pokračování se nám opravdu vytratila tolik oblíbená Cate Archer. Namísto ní si zahrajete za drsného zabijáka Johna Jacka, najatého neméně zlotřilým Dmitrijem Volkovem. Ten si Jacka najal z pochopitelného důvodu - boj proti UNITY a mafiánské organizaci Danger, Danger - díky které zavítáte dokonce i do tehdejšího Československa.

Dmitrij si na luxus asi nepotrpí * Mise v Itálii je plná mafiánů * Sám veliký Dmitrij

Nejdříve ale musíte vyřídit účty ve slunné Itálii. Probouzíte se v jednom z hotelů, jste přivázaní k židli a jediný pohled, který se vám naskýtá, směřuje do očí dvou mafiánů. Opravdu příjemné probuzení, nezbývá vám nic jiného než se goril za pomoci ruční síly zbavit a dostat se z hotelu co nejdříve ven. Až se vám povede prostřílet všemi pokoji a bary, ocitnete se na několik dní na Maltě (zde také mimo jiné poprvé pohlédnete Jackovi do obličeje) na krátký pohovor s Dmitrijem. Trpět stereotypními lokacemi rozhodně nebudete. Kromě pro nás prestižní mise v Československu zavítáte dokonce i do vesmíru prozkoumat Měsíc a vše nekalé co se na něm děje.

Jen další nájemný zabiják

Přesně tato slova vám vyjdou po přeložení zkratky J.A.C.K. - Just Another Contract Killer a v podobném duchu se hra i odehrává. Váš jediný úkol spočívá prakticky pouze v zabíjení hordy nepřátel, kteří na vás vybíhají zpoza každého rohu. Oproti předešlým dílům je v Contract Jackovi možná až příliš akce na úkor stealth misí. Na nějaké schovávání a pomalé postupování vpřed rovnou zapomeňte. To, co tolik proslavilo předešlé dva díly, je nenávratně pryč, mise v Jackovi budete procházet spíše s pistolí v ruce. Koneckonců hra po vás ani nic jiného nevyžaduje a kromě občasného přehození páky nebo zapnutí nějakých tlačítek se s úkoly párat zrovna moc nebudete.

Cate nevyměním ani za milión * Na skútru přibyl malý kulomet * Právě se nacházíme v Československu

Contract Jack  nabízí celkem patnáct misí rozdělených do sedmi kapitol, což podstatně snižuje celkovou herní dobu. Připočtete-li si k tomu poměrně rychlý spád hry, vyjde vám nějakých 8-10 hodin čistého herního času. Jediné vysvětlení pro tak krátký zážitek ze hry je fakt, že se jedná v podstatě o datadisk. I když k jeho spuštění NOLFa 2 nepotřebujete, na první pohled poznáte, že se přeci jen jedná o datadisk v klasickém slova smyslu. Většina věcí se ani trochu nezměnila, dokonce i obrazovka s ukazateli zdraví a munice nebyla ani o píď předělána. Celkové pojetí hry je ale pozměněno radikálně.

Změny, změny, změny

Několik jich tu je a bohužel ne zrovna vydařených. Ta zásadní se týká samotných nepřátel, respektive jejich UI. Oproti předchozím dílům se totiž myšlení vašich nepřátel výrazně zhoršilo. Autoři se špatnou inteligenci snažili vyvážit počtem protivníků, takže hra občas připomíná krvavá jatka. Nemá cenu se ani pokoušet schovávat - nepřátelé totiž přesně ví,  kde se zrovna nacházíte. Když už na vás zaútočí, nesnaží se ani nijak schovávat, prostě jenom stojí a pálí. Bohužel, mnohdy ani ne do vás. Občas se sice pokusí o nějaké efektní uskočení nebo schování za krabici, celkový dojem ale ani  tyto maličkosti (standartně objevené v každé druhé FPSce) nedokáží vylepšit.

Samopal je váš jediný společník * Vojáků je všude plno * Zničte všechno!

Malinkou změnu pocítil i výběr zbraní. Jak už jsem výše naznačil, od oblíbených stealth misí bylo citelně upuštěno, takže je zcela pochopitelné, že hvězdice nebo loveckou kuši byste zde hledali marně. Zbraní je sice jen o několik typů méně, i to však trošičku zamrzí. Na výběr vám tak zůstávají pouze známé typy. Standardní pistole, několik typů kulometů, brokovnice, sniperky a tři druhy granátů poskytují dostatečně vytříbený arzenál, podle všeho plně vyhovující požadavkům zabijáka. Zbraně vás tak mohou překvapit snad jen nemístně dlouhým přebíjením a faktem, že většina z nich si je velice podobná účinkem.

Design misí a jejich zpracovaní

Jediné, čím může Contract Jack v dnešní době zabodovat, je jeho technické zpracování a design misí. Většina oblastí, do kterých zavítáte, je detailně propracovaná. Oproti minulým dílům ale částečně ubylo na interaktivitě objektů. Upuštěno bylo dokonce i od tak samozřejmých úkonů jako je např. prozkoumávání šuplíků nebo prohledávání nepřítelova těla. To vše byste zde opravdu hledali marně. S klidem na srdci vám však mohu prozradit, že alespoň s tolik oblíbenými vozidly se setkáte i zde. Opět v zastoupení sněžného skútru a malé motorky. Radost vám možná zkazí jen jejich ovládání, to je totiž kompletně předěláno a výsledek není zrovna hřejivý. Použití těchto strojů se ve hře ale objevuje jen na velice krátkou dobu, takže se to ještě dá přežít.

• Design misí
  • Příběhová linie
  • Technické zpracování
  • Zjednodušení konceptu oproti předešlým dílům
  • Žádné stealth mise
  • Chybí Cate Archer
  • Občasný úlet UI nepřátel

Grafika je stejná jako u NOLFa 2 a v žádném případě nezaostává za současnými trendy. LighTech engine ještě stále umí udělat pěknou grafiku a u Jacka se to jen potvrdilo. Veškeré oblasti do kterých zavítáte jsou vytvořeny podobně jako z předešlých dvou dílů. Hudba je také kvalitní. V každé oblasti znějí odlišné melodie, které perfektně dolaďují atmosféru. Zvuků si ve hře zrovna moc neužijete, prakticky jen střelbu zbraní a ta se dá také chválit.

Poslední výstřel

Contract Jack nakonec opravdu nedopadl tak, jak jsem od něj očekával. Naprosto překopaný systém předchozích dvou dílů se nejeví jako nejlepší volba a výsledkem je „pouhá“ arkádová střílečka. Nic nového titul prakticky nenabízí, omezuje se jen na prostoduché střílení masy nepřátel a občasné plnění triviálních úkolů. Nechápu záměr Monolithu - proč třetí díl tolik odlišili a proč zkazili něco dosud tak oblíbeného. Žádná revoluce nebo alespoň evoluce se tedy zase nekoná. Jack je s přehledem nejhorším dílem série a čest svým slavnějším bratříčkům rozhodně nedělá.

Zatím poslední díl slavné série No One Lives Forever nedopadl přesně podle našich představ. Pokud ale holdujete prostoduchým akcím, mohl by pro vás být Contract Jack správnou volbou.

Celkové hodnocení: 6/10