Studio Mist Land nedávno přišlo s pokusem navázat na tradici taktických tahových her na PC. Jejich pokus se ale značně vymknul kontrole a tak se musí stařičké Ufo touto dobou v hrobě obracet, ne-li metat kotrmelce. Představuji vám do češtiny přeložený výsměch žánru a počítačovým hrám všeobecně - Cops 2170.
Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie s prvky RPG
Multiplayer: Ne
Lokalizace: veškeré texty ve hře
Minimální konfigurace: P IV 1Ghz, 256MB RAM, 1.5 GB na HDD, 32 MB grafická karta DX9 kompatibilní
Testovací konfigurace: Athlon 2500XP Barton, 512MB RAM 400Mhz, 64 MB grafická karta Ati Radeon 9500, MB s čipsetem Nforce2
Výrobce hry: MiST Land (http://www.mistgames.ru/eng/)
Distributor hry: TopCD (http://www.topcd.cz)
Homepage: http://polgame.com/eng/
Sci-fi zápletka po Xté
Bylo nebylo, v nepříliš vzdálené budoucnosti, jedno velké město plné neřesti. Město, jemuž vládli zkorumpovaní politici a živořili v něm lidé rozdělení na roztodivné kasty. Cyberpunker na každém rohu, ilegální implantáty volně ke koupi a spousta pouličních potyček. Zkrátka klasická sci-fi metropole, kterou jsme tu herně zpracovanou měli už nesčetněkrát. Kde se vzala tu se vzala vyskytla se v tomto městě z nenadání mladá, naivní policistka Katrin, která se celá natěšená vrhá vstříc prvnímu dni služby v uniformě. Jak už to tak ale chodí, naivní hlavní hrdinové jsou ve hrách od toho, aby o své iluze bolestivými způsoby přicházeli.
Katrin rázem zjišťuje to, co kolem ní všichni už dávno ví - totiž že svět stojí tak leda za velký kulový. Naštěstí je naše milá hrdinka obdarována klasickými RPG vlastnostmi, které mají její pobyt v herním světě ulehčit. Otázkou ale zůstává, co ulehčí samotnému hráči trávení času s touto hrou. Kromě jakž takž pohromadě držícího příběhu, který vám dává místy na výběr, zda se přidáte k té či oné straně, totiž Cops působí jako za běhu se rozpadající stará rachotina.

To není robot, to je jen kovová police * Párty u odpadkového koše * Kam až bílé tečky sahají, tam jíti povoleno jest
Že by nový X-com?
Ani jsem netušil, jak moc se dá zkazit tahová strategie, která se marně pokouší nalézt inspiraci ve stařičkém Ufu: Enemy Unknown a obohatit ho o třetí rozměr plus řadu na první pohled revolučních vychytávek. Představa taktických bojů ve futuristickém městě budoucnosti se skupinkou nanoimplantáty vylepšených vojáků, kteří se dokážou hacknout do bezpečnostních terminálů a řídit vozidla, je opravdu lákavá. Navíc by tahle idylka byla celá obalena dokonalým příběhem plným zvratů...
Bohužel musí zůstat pouze u představy. Cops totiž selhávají už v samotné nefunkční implementaci principů tahových strategii. Nehrají se tak, jak by měli, a jedinou chabou výmluvou pro ně tak zůstávají nízké výrobní náklady.
Již na první pohled vás udeří do očí "originální" grafické zpracování. Ruskému studiu Mist Land se totiž povedlo vytvořit speciálně pro účely této hry 3D engine, který působí velice věrohodně. Věrohodně v tom, že bez problému uvěříte, že je pět - nebo více - let starý, i když je ve skutečnosti tak nový, že se trhá i na rychlých PC. Komicky vypadající, stejnými xichty obdařené modely postav jsou v Cops odsouzeny k sáhodlouhému belhání v rozsáhlých mapách plných ničeho doplněného o pár krychlí potažených texturami, které byly nejspíše kresleny v malování ve Windows 3.11.
Na divnou barevnou pachuť nahlížíte kamerou, se kterou můžete dle libosti - a hlavně nelibosti - pohybovat. Při pokusu o sebeopatrnější rotování či zoomování totiž podléhá opilý kameraman tendenci samovolně vyskakovat úplně mimo dění, případně zabírat akci buď z moc velké blízkosti nebo z extrémní vzdálenosti. Práce s kamerou je navíc ztížena nepřítomností nějaké použitelné zmenšené mapy oblasti, takže často ani nevíte, na co se díváte a z jakého úhlu. Nepřehlednosti pak nasazuje korunu fakt, že k úspěšnému splnění mise je ve většině případů třeba zlikvidovat úplně všechny nepřátele na mapě - budete tak trávit spoustu času hledáním zaseknutých umělých inteligentů, neobtěžujících se po vašich svěřencích ani vystřelit.

Štípne mě komár a ucítím kousnutí velblouda * Lanovka od nikud nikam * Ohrožuje nás včelka
RPG prvky odtáhly neznámo kam
Nejen umělá inteligence nepřátel, kteří často jen tak pobíhají v kruhu jak zvířátka v Zoo, nemile překvapí. Hrdinové ve vaší partě, kterých s sebou můžete tahat až sedm, se totiž také pokoušejí chovat inteligentně. Marně se snaží přesvědčit vás pomocí odříkávání špatně napsaných dialogů o tom, že kromě trapné tahovky hrajete i RPG.
Aby se neřeklo, že hra neobsahuje trochu těch proklamovaných RPG prvků, tak každá z postav fasuje zkušenosti, díky nímž postupuje na vyšší levely, vylepšujíc si vlastnosti jako sílu a obratnost. Pořádně vytrénovaný sniper přesněji střílí, hacker lépe hackuje a atlet rychleji běhá. Vzhledem k demenci protivníků je ale v praxi skoro jedno, jak moc vypiplané postavy máte, tupé nepřátele stejně ve finále sejmete, i když minete třeba stokrát.
Zbraní a roztodivných druhů munice je ve hře požehnané množství, problém je ale v tom, že je úplně jedno čím střílíte a na co střílíte, protože to nakonec stejně zabijete. Člověk by si třeba řekl, že průrazná munice bude mít větší efekt na opancéřované roboty. Chyba! Autoři se ve vší své slepecké prozíravosti na nějaké takovéto detailní rozlišení vybodli. Nakonec tak tahové souboje nejsou absolutně o taktice, ale pouze o bezhlavém klikání na nepřátele a posouvání vlastních svěřenců dopředu při systematickém čištění map. Kdyby s takovýmto receptem Mist Landi vyrukovali v akční hře, nebudu se tomu příliš divit, ale v taktické tahovce je to opravdu k smíchu.

Mapa, aneb vyznej se sám * Nablýskané fáro * Z dálky se v tom koza vyzná
Mise nemožná
Ovšem, nejen "taktickými" elementy má Cops v plánu týrat hráčovo srdce. Po úspěšném splnění mise dostanete šanci řádně se po bojišti projít a sesbírat všechno, co vypadlo z mrtvol protivníků. A že toho vypadává proklatě mnoho - po první misi už budete mít tolik implantátů, zlepšujících parametry postav, že za chvíli nebudete vědět, co dělat s dalšími. Nějakou vyváženost tedy v Cops nehledejte. Ona tu není ani volba obtížnosti, po které jsem pátral v domnění, že jsem si ji nastavil na kojeneckou.
S tou obtížností je to vůbec ošemetné. Často se setkáváte s misemi, kde dlouho není do čeho střílet (nuda) a pak z nenadání baf (lek)! Na jednom jediném místečku odhalíte piknik nepřátel, kteří vám díky početní převaze pěkně zavaří. Největší psina pak nastane v momentě, kdy dříve než na nepřátele narazíte vy, odhalí je vaši NPC spojenci a předběhnou vás v jejich likvidaci. To pak po dobré čtvrthodince marného hledání ve zbytečně rozlehlých mapách, skončí mise, aniž byste se jí jakkoli účastnili! :-) Zkušenosti za vámi nezabité protivníky pochopitelně nedostanete a tak se můžete zhostit leda tak role okrádače mrtvol.
Nelineární samosběr jahod
Mravenčí sesbírávání serepetiček po každé "úspěšně splněné misi", na které se nakonec každý vykašle, vystřídá nutná porce interakce s NPC postavami, které jsou poschovávány různě po mapě. Když takovou postavu, potřebnou pro váš další postup v ději, konečně nejdete, většinou vám zadá úkol, jehož splněním si u strany, kterou zadavatel reprezentuje, šplhnete. Nepočítejte ale s tím, že můžete splnit všechny úkoly, právně naopak. Je třeba si dobře rozmyslet do jakého džobu se vrhnete a který necháte ležet ladem. Úkoly si totiž navzájem odporují - buď zabijete tamty odporné mutanty a necháte žít gangstery, nebo naopak. Přeživší strana se vám poté odvděčí přijetím do vlastních řad.
Je hezké, že má hráč určitou dávku svobody a může si vybírat z různých cest k cíli. Cops se tak "dají hrát" vícekrát a odlišnými postupy v nich hráč docílí rozdílných rozvětvení dějové linie. Problém je ale v tom, že většinou netušíte, co máte dělat pro splnění zadaného úkolu - kam máte jít nebo s kým si zase znovu promluvit... Příběh navíc postrádá dynamiku a kvůli špatné prezentaci nemá moc šancí zaujmout, byť asi napsaný na papíře nemusí působit nejhůře.

GRRR - jediný inteligentní projev ve hře * Robomyší války * Vektory ukazují kdo kam vidí
Grrr...
Hudba a zvuky jsou asi to nejlepší na celých Cops. V případě Cops ale být nejlepší ještě zdaleka nic neznamená. Počítejte tak s nevýraznými techno melodiemi a navzájem si podobnými skřeky zbraní. Anglický dabing je oproti tomu naprosto katastrofální, postavy v lepších případech jen mumlají a chrčí, jejich mluvený projev doporučuji ignorovat...
Světlé stránky hry |
- přeloženo do češtiny
- nízká cena
|
Temné stránky hry |
- nulová umělá inteligence počítačem řízených protivníků
- nedotažené ovládání všeho, počínaje kamerou
- šeredné grafické zpracování
- minimum prostoru pro taktiku
- nepřehledné boje
- pochybná prezentace příběhu
- trhá se i na slušných PC
|
Recenzi mi, jak je vidno, nezbývá než uzavřít varováním určeným pro všechny ty, kteří by se rozhodli Cops 2170 hrát a věnovat jim svůj drahocenný čas. Nedělejte to! :-) Nebo si to zkuste ať vidíte, jak hluboko může počítačová hra klesnout.
Grafika: 3/10
Zvuky: 2/10
Hudba: 3/10
Hratelnost: 2/10
Cops by se dali přirovnat k několikrát recyklovanému, neprofesionálně zpracovanému klonu Diabla, převedenému do sci-fi prostředí a hranému na tahy. Horší hrou jsem se už dlouho nemučil.
Celkové hodnocení: 2/10