Recenze: Cossacks 2: Battle for Europe - za Napoleona Bonaparte

Rok se sešel s rokem a na pulty obchodů se dostává datadisk pro Cossacks 2, s podtitulem Battle for Europe. Jaké změny přináší a co nového nás v něm čeká? Dočkali jsme se konečně naplnění slibu v solidní singleplayer? Na tyto a jiné otázky naleznete odpověď v následující recenzi.

Typ hry: RTS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Pentium 2 900 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium IV 1.7 GHz, 512 MB RAM, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: GSC Gameworld
Vydavatel: CDV
Objednat na shop.doupe.cz

Konečně. Asi každý rozený stratég si po přečtení nadpisu, popřípadě i úvodu řekl stejné slovo. Ano, konečně jsme se dočkali prvního datadisku pro strategii Cossacks 2, jenž se snaží vyplnit prázdná místa původní hry, zacelit její nedostatky a přinést pár hodin zábavy navíc. Přitom je již z nadpisu zřejmé, že se nyní podíváme na evropský kontinent, na němž se za jeho dlouhé historie událo nespočet bitev, zrodilo mnoho hrdinů a padla spousta zbabělců.

Sběr hub byla vždycky moje obliba za pomoci tuctů vojáků. * Horší je, když zrovna nikde žádný les není. * V tom případě pak zuřím, plením, kradu a zabíjím. A stejně houby z toho...

Hned zpočátku je však hodno upozornit na vcelku překvapující fakt – datadisk Battle for Europe není datadiskem v pravém slova smyslu. Jedná se o samostatně spustitelný celek, jenž obsahuje jak původní hru, tak i řadu změn, inovací a úprav. Pokud byste tedy váhali a nevěděli, co si dříve koupit, určitě sáhněte hned po Battle for Europe. V součtu novinek totiž nechybí několik nových národů, samostatných kampaní a map do skirmish módu.

Za koho bojovat?

Battle for Europe obsahuje celkem tři nové národy – Rýnský spolek, Španěly a Poláky. Ruku v ruce jsou s tím spjaty i přidané kampaně, jež však nedosahují třídílného, ale čtyřdílného počtu. Zatímco v prvních taženích scénářích lze jednotlivě bojovat za ony zmíněné národy, zbylý poslední zasahuje do historických reálií Francie a zúčastníte se v něm bojů za samotného Napoleona Bonaparte. Každá z kampaní je rozdělena do několika misí, jejichž počet převyšuje v součtu číslici patnáct. Abyste se však dokázali všemi probojovat až do úspěšného konce, budete potřebovat slušnou dávku trpělivosti.

Battle for Europe mód je lákavý, ovšem příliš jednoduchý * Nadešla zima... a houby nejsou nikde * A do nich!

Ovšem vezmu-li v potaz původní hru a datadisk, stěží bych mezi nimi singleplayerovou část srovnal. Hoši z GSC Gameworld se očividně rozhodli udělit věci přítrž a dali druhému dílu Cossacks konečně hlavu a patu. Každí ví, že bez řádného tažení pro jednoho hráče, které bylo dříve opomíjeno, dnes nemůže být žádná pořádná strategická hra. Náplň datadisku je proto v singleplayeru minimálně třikrát pestřejší a rozsáhlejší – zkrátka, pokud vám chyběly solidní kampaně, nešlápnete s Battle for Europe vedle.

Na druhou stranu, jste-li znuděni mnohokrát omývanou historií, lze bojovat i na předem připravených samostatných mapách. Do skirmish módu i obyčejných bitev přibylo několik nových kousků, v nichž si lze pečlivě vše na místě vyzkoušet. Princip hraní zůstal nezměněn, což je jedině dobře. A taktéž se nemusíte bát o původní mapy – vše tak, jak má být, a pokud jste si nějakou oblíbili, nemusíte o ni mít obavy.

Doslova parádní bitva * Raději bych seděl někde u kávy... * Střelné zbraně – to bude masakr!

zV neposlední řadě musím zmínit speciální mód Battle for Europe, jehož předností je kombinace mapy na tahy s bitvami probíhajícími v reálném čase. Nejedná se samozřejmě o novinku, nicméně nikde jinde nezažijete ten pravý pocit, kde vládnete velké říši, jež se neustále rozrůstá a rozrůstá. Akorát je škoda, že s velikány jako sérií Total War, se nedá po stránce komplexnosti a propracovanosti Cossacks  2 celkově srovnat. Moje naděje, že alespoň v tomto datadisku dojde k radikálním změnám (k lepšímu), proto rázem uhasla, jako kdybyste na skomírající plamínek vylili vědro vody. Přitom by stačilo propracovat herní politiku a diplomacii, nabídnout více možností v tazích a neomezovat hráče zbytečnými nesmysly. Mód Battle for Europe proto můžete brát spíše s reservou, a přestože dokáže zabavit, více jak pár hodin u něj nevydržíte. Co se však dá dělat.

Chce to pevnou ruku

Samozřejmostí je, že musíte vést říši vstříc jejímu osudu, tudíž stejně jako v původní hře, je potřeba obsazovat nová území, pěstovat plodiny a živit vojáky chtivé boje. V Cossacks obecně je pravidlem řádné promýšlení každého kroku – sebemenší chyba se může nemile vymstít a útoky stylem „po-hlavě-tam-vletím“ většinou nemají šanci na úspěch. Naopak taktické manévry s vojsky dokáží obrátit průběh právě probíhající bitvy, přestože se jeví jako předem prohraná. A mám takový dojem, že Battle for Europe po této stránce doladil vše k jisté dokonalosti.

Pěkně seskupit a postupovat... * Romantika středověku má něco do sebe * No jo, jsou na kopci. Jim se to bojuje.

Musíte mít také na paměti, že veliká armáda není zárukou vítězství. Ono je sice hezké zformovat obrovské uskupení vojáků, ale je třeba všechny také uživit. Pohled na skomírající, posléze umírající těla není příjemný a nedokážete-li vyprodukovat dostatek potravin, všichni vám zemřou. Proto je zde jednou z nejpotřebnějších surovin obilí, v Battle for Europe ale nesmíte přehlédnout ani uhlí. Pakliže dokážete zabrat dostatek dolů, můžete se cítit nad nepřítelem povýšeně, neboť jen díky této hnědé/černé hořlavé surovině lze střílet. Zkrátka, funguje zde ekonomika, což sice na jednu stranu není nic nového, avšak právě recenzované rozšíření její potenciál ještě více prohlubuje.

Technické zpracování a zub času

Jistě neuniklo vaší pozornosti, že strategie Cossacks 2 celkově je technicky poměrně zastaralý počin a v době vydání původní hry její grafické zpracování nikterak nenadchlo náročné oči hráče. O to více se podepsal zub času na datadisku Battle for Europe, jenž po vizuální stránce nepřináší nic nového. Pominu-li přidané národy, jednotky či budovy, asi bych stěží našel inovace a jiné změny. Škoda. Grafika má sice neustále jakési své osobité kouzlo, ovšem skalní příznivci „3Déé“ prostředí radost mít nebudou.

Na závěr bych ještě rád zmínil jednu věc, bohužel pro některé velice nepříjemnou. Pakliže raději hrajete lokalizované tituly a s anglickým jazykem si moc netykáte, od Battle for Europe dejte, alespoň zatím, ruce pryč. Ano, původní Cossacks 2 byl přeložen do češtiny, ale z nějakého mne neznámého důvodu se tak nestalo u datadisku. Přitom nového textu oproti samotné hře není mnoho a jeho počeštění by, myslím, nestálo tolik úsilí. Inu, překvapující.

• Konečně solidní singleplayer
  • Hratelnost
  • Nové mapy
  • Čtyři nové národy
  • Mód Battle for Europe je neustále příliš jednoduchý
  • Zastaralá grafika
  • Absence české lokalizace (jak pro koho, že ano)

Nové rozšíření ale stojí za těch pár stovek. Je dobré mít na paměti, že se jedná o samostatně spustitelný celek obsahující i původní hru, ovšem nyní konečně se solidním singleplayerem a řadami větších či menších vychytávek. A i když k dokonalosti ještě nějaký ten krůček chybí, na pár dlouhých hodin všechny rozené stratégy k monitorům Cossacks 2: Battle for Europe rozhodně přiková.

Grafika: 6/10

Cossacks 2: Battle for Europe je obstojný datadisk, jenž vyčnívá zejména v kvalitní singleplayerové části, kterou mnozí hráči dlouhou dobu postrádali. Přináší s sebou i řadu jiných změn, ovšem na duhou stranu zamrzí absence české lokalizace.