Recenze: Counter-Strike: Condition Zero – tentokrát pro jednoho hráče

Counter-Strike zná snad každý akčně pozitivní jedinec. Podobně zábavnou a dlouhotrvající hratelnost by člověk jinde jen těžko pohledal. Má to jeden háček, potřebujete připojení k internetu. Přesně tento poslední problém má za úkol eliminovat Condition Zero a nabídnout skvělou akci naprosto všem. Čtěte recenzi a dozvíte se, zda se mu to podařilo.

Typ hry: Taktická akce
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, Windows 98, 32 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1500 MHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D karta
Testovací konfigurace: Athlon 2000+, 512 MB DDR RAM, 128 MB 3D karta
Výrobce: Valve Software (
Vydavatel: Sierra (
Distributor v ČR: Cenega (
Běžná cena: 1299 Kč

Multiplayerové scéně již dlouhou dobu vládne jediný král, titul Counter-Strike, který si oblíbili obyčejní hráči i progamingoví borci – a právě ti v tomto geniálně jednoduchém konceptu a ukázkové hratelností neustále vymýšlejí nové a nové taktiky. A považte sami – jedná se o pouhý, volně přístupný mod do letité hry Half-Life, takže to nebyla grafika, čím si získal takovou popularitu. Jak asi musí být profesionálním tvůrcům her jako Unreal Tournament nebo Quake 3, které již dlouhou dobu jasně přebíjí mod vytvořený jedním amatérským nadšencem? To už je ale téma pro jiný článek.

Kde máš hlavu kryso? * Nestřílejte do toho mramoru, je ho škoda * Nějak ho nemůžu zaměřit

Pro nás je důležité, že si Counter-Strike získal popularitu i za hranicemi internetu a mnozí, nevybavení rychlým připojením, touží po jeho geniální hratelnosti. A kde je poptávka, musí být i nabídka, takže se Valve rozhodlo vytvořit singleplayerovou variantu hry, na níž časem získali práva – Condition Zero. Vývoj započal někdy v roce 2001, ale do zdárného konce dospěl až nyní, což je vzhledem k pouhému přepracování pro hru jednoho hráče trochu dlouhá doba. On se totiž tento projekt stal hodně tvrdým oříškem a vylámalo si na něm zuby mnoho proslulých herních společností jako je Rogue Entertainemnt, Gearbox Software a také Ritual. Condition Zero tak dodělával zcela neznámý tým Turtle Rock. Jako takovou zajímavost bych si dovolil zmínit, že na hru vyšlo již několik recenzí, a to zhruba před rokem, kdy bylo CS prohlášeno za dokončené. Ovšem na základě jejich negativních ohlasů došlo k přepracování a my se dnes podíváme na to, jak to dopadlo.

CS ve formě singleplayeru

Hru jednoho hráče se rozhodli autoři vyřešit podobně singlovým taktickým akcím v čele s Rainbox Six. Jste postaveni do jednotky potírající terorismus a za úkol máte splnit 18 obtížných misí s několika úkoly, které jsou si však víceméně podobné. Úrovně jsou rozděleny do šesti úseků a vždy je třeba tento úsek splnit, aby byl otevřen další. Pokud se ptáte, zda si zahrajete i za oblíbené teroristy, musíme vás zklamat - takovou volbu Condition Zero prostě neumožňuje a jestliže si chcete zahrát za zlé hochy, budete si stejně muset vystačit s klasickým kántrem. V něm ale také každou misi začínáte jen s 800 dolary, zde jich máte 10,000 a hned na počátku si tak můžete dovolit tu nejlepší výbavu. Ale pozor, chvíli s touto částkou budete muset vystačit, takže se jí nevyplatí hned z kraje vyplýtvat a další kola projíždět s obyčejnou pistolí. Na počátku všech kol je vždy možné zakoupit nějaké ty serepetičky a dokonce se při této akci hra zapauzuje, takže máte čas a klid, což je při slušném množství zbraní jistě potřebné.

Zalez zpátky, ty parchante! * Tolik kulek vedle si nemůžeme dovolit, chlapi * Kam to běží?

V každé z osmnácti úrovní je vždy zadán určitý primární úkol, jako třeba zneškodnit teroristy s bombou, případně zabránit jejímu výbuchu nebo osvobození rukojmích. Ten pak probíhá na kola a váš tým stojící na straně zákona vyhraje až s rozdílem dvou do zdárného konce dotažených kol, která mají navíc časový limit, k jehož vypršení ale moc často nedochází. Ovšem Conidition Zero nabízí oproti předloze ještě jednu novinku, kterou jsou další úkoly, bez jejichž splnění se dál prostě nehnete. V tomto případě hodně záleží na zvolení jedné ze čtyř obtížností, na jejichž základě se pak tyto úkoly mění. Musíte tak například kolo vyhrát v určitém časovém limitu, zabít daný počet nepřátel, a to mnohdy přesně určenou zbraní, která samozřejmě nebude patřit k nejlepším.

V těchto bonusových úkolech se však objevuje menší problém či lépe řečeno nedostatek - určité cíle musíte splnit vy, často se však k tomu nedostanete, protože to boti udělají za vás. Jako ideální příklad slouží vysvobození rukojmích, kdy k nim parťáci splašeně běží, zatímco vy je kryjete před dotírajícími nepřáteli. Zákonitě tak nikdy nemůžete přijít včas a vzhledem k tomu, že jeden z úkolů zní „osvobození čtyř obětí“, budete hodně frustrováni a jediným východiskem se tak stane taktika zcela odporující protiteroristickým bojům - prostě se budete muset spoléhat jen na sebe. Eventuelním řešením je dokonalé zvládnutí příkazů, které boti (kupodivu) poslouchají. A jak to s nimi vlastně vypadá v globálním měřítku?

Neslyším, ale vidím * Tak to je vskutku pěkný stroj * Dobře si tento obrázek prohlédněte

Schopní boti

Boti tentokrát nejsou zadarmo a je třeba je získávat skrze body, které dostaneme za každou úspěšně splněnou misi. A jako v každé správné týmové akci je na výběr z velké škály spolubojovníků, kteří se liší v určitých vlastnostech (například loajalita nebo přesnost). Ti nejhorší, jež využijete především zpočátku, stojí jen jeden bodík, ovšem na opravdové borce s méně jak pěti body vůbec nechoďte. A věřte, že se opravdu vyplatí investovat do pořádného parťáka, na něhož je možné se v líté vřavě spolehnout. Někdo však může vsadit i na taktiku mnoha levných vojáků, ale v takovém případě se výrazně snižuje přehlednost a ovladatelnost celé skupiny. Musím říci, že boti na první pohled vskutku překvapí svou chytrostí a agilností. Kličkují před střelami, chodí do krytu, poznají, když teroristé položí bombu a běží ji deaktivovat. Navíc jim na živosti dodávají různé a nutno říci, že i pestré hlášky. A jak už bylo řečeno, máte docela velké možnosti jejich koordinace.

Najdou se však také chyby a naneštěstí jich není málo. Například - boti sice běží k tikající bombě, ale stalo se mi, že k ní doběhli rovnou tři a vyplašeně na sebe koukali, nikdo se přitom neměl k potřebné akci, tudíž bomba neváhala a vybouchla. Jindy jsem se k náloži dostal první a parťáci byli se mnou, takže jsem měl právo se domnívat, že mě kryjí, což bylo v dalších okamžicích takřka nezbytné. K mému údivu se ale jen shromáždili okolo mě a opět nečinně „čuměli“, jak to do mě teroristé perou. Abychom ještě zůstali u oblíbeného příkladu bomby – zdálo se mi, že spolubojovníci k ní sice běží, ale pokud jste ještě ve hře, tak ji sami nezajistí, ale kontaktují vás, abyste přiběhli, což už mnohdy nestačíte. To je v jasném kontrastu s rukojmími, kde by tomu bylo třeba úplně naopak. Boty samotné bych tak označil jako poměrně chytré a použitelné, ovšem programátoři si neodpustili chybky v jejich předdefinovém chování.

Tady je totiž tma jak v pralese * Kohopak to tam vidím? * To vypadá na rukojmí

A co mapy?

Pokud se ptáte na samotný design levelů, nic objevného vám říci nemůžeme. Jedná se totiž jen o víceméně trochu upravené mapy z Counter-Stike, které oplývají údajně lepšími texturami a mírným vylepšením. Nejvíce se změny projevily asi v úrovni cs_Italy, která v nové verzi působí celkem pěkně. Další mapy dostaly do vínku třeba nové balkony a vůbec celkově bezvýznamná místa. Přepracování nejvíce uškodilo jedné z nejoblíbenějších úrovní de_Aztec, jež v této nové verzi ztratila své nepopiratelné kouzlo.

• Poprvé pro jednoho hráče
  • Je to Counter-Strike!
  • Zajímavé úkoly
  • Schopní boti
  • Prakticky nulové změny
  • Některé mapy, které ztratily na kráse
  • V dnešní době také grafika
  • Prakticky to samé najdete ve zdarma přístupném Counterovi s externími boty.

Krabice se hrou obsahuje i Counter-Strike 1,6, který vlastně slouží coby regulérní multiplayer a pokud jím disponujete, asi na Condition Zero vůbec nepomyslíte. Jde totiž o strašně neoriginální záležitost, na které se tři roky vývoje vůbec neprojevily. Malé změny v herním stylu, singleplayerový mod s krátkou herní dobou, celkem slušní boti, logické nedomyšlenosti…ne ne, to prostě na kvalitní hru nestačí. Jestliže toužíte po singleplayerové variantě CS, měli byste si koupi také pěkně rozmyslet, protože si jeho starší verze můžete zahrát s externími boty, kteří také nejsou k zahození. Jakási rádoby kampaň vás už zase tolik nevytrhne. Přidáme-li prakticky nezměněné technické zpracování, nemůže nám vyjít výsledek lepší, než jen mírně nadprůměrný.

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10
Míra originality: 2/10

Zoufale neoriginální a tři roky vyvíjená hra, která ani v nejmenším nezaujme fanoušky Counter-Striku. I ostatní navíc udělají lépe, pokud se jí vyhnou a poohlédnou se raději po zdarma přístupném Counterovi s externími boty.

Celkové hodnocení: 5,5/10

Žánr: Akce | Taktická akce
Výrobce: Valve Software | Webové stránky hry