Recenze: Crackdown – GTA na steroidech

Co je horší než ruská mafie? Když se setká s mafií čínskou a mexickou a vy máte po takovémto mejdanu uklízet. A nebo raději uklízet před ním, jak je vaším úkolem i v brutální akci Crackdown.

Platforma: Xbox 360
Paměťová karta: 8 MB
Analogové ovládání: páčky a triggery

Vývojář: Realtime Worlds
Distributor: Microsoft Game Studios

Po příchodu přelomového Grand Theft Auto 3 se vyrojila celá řádka podobných titulů, inspirovaných touto rozsáhlou městskou akci. Měli jsme tu GTA z divokého západu (GUN), s roboty (Scrapland), s rodinkou Simpsonových (The Simpsons Hit & Run), s žoldáky (Mercenaries), GTA inspirované filmy (The Godfather, Scarface), či prostě nějaké další tituly, jenž se dají s původní hrou velmi snadno porovnat (True Crime, Saint’s Row atd.). Hráče pohltila rozsáhlost a svoboda, kterou tyto hry nabízejí a tvůrci neváhají vyždímat vše, co úspěšný koncept nabízí. Crackdown je dalším titulem vezoucím se na této vlně, nabízí vše – obrovské město plné cvrkotu v ulicích, spousta aut, kilogramy zbraní a tuny akce. Výbušné akce. Na první pohled Crackdown ničím nevybočuje, ale stačí se zavrtat pod skořápku a narazíte na slaďoučký nektar. Jenže vždycky je tu nějaké to ale.

Bitva proti zločinu

Pokud o Crackdown nic nevíte, dokáže na začátku dost zklamat. Stačí si vzít samotný příběh. Intro ve formě comicsových obrázků popisujících zoufalou situaci v Pacific City zrovna nenadchne, ani co po stránce zpracování, ani po obsahové. Gangy převzaly kompletní nadvládu nad městem, policie nezvládá, proto vznikla speciální organizace jménem Agentura, jenž má nezvladatelnou situaci vyřešit. Šílené pokusy ještě šílenějšího vědátora přivedly na svět agenty – geneticky upravené jedince s urychleným vývojem a nadlidským potenciálem. Jedním z těchto agentů jste i vy a právě nastal čas vašeho prvního nasazení. Váš úkol je jednoduchý, zneškodnit všechny vůdčí členy gangů a navrátit Pacific City mír a pořádek.

A to je vlastně vše, žádné zvraty, žádné NPC, žádný příběh. Jen vy kontra dvacet jeden šéf a armáda jejich poskoků. Nevábný dojem ze slabé prezentace ani nezvýší těch několik krátkých videí, která vás v průběhu vašeho lovu za spravedlností zásobují informacemi o jednotlivých členech gangu. Situaci zlepšuje komentář jakéhosi vašeho rádce, jenž vás celou hrou doprovází, ale i to je málo. Zoufale málo, což si v průběhu hraní uvědomíte několikrát. Ale Crackdown bojuje jinými zbraněmi, než zrovna příběh – hratelností.

Z nuly polobohem

Ale ani to si během prvních několika desítek minut neuvědomíte. Vše vypadá jako GTA z pohledu boje proti zločinu nedaleké budoucnosti. Z garáží agentury vyrazíte některým ze speciálních bouráků dlouhým tunelem vstříc dennímu světlu a hned se zapletete do přestřelky. Ovládání je jasné a intuitivní. Váš agent dokáže střílet, uzamykat si cíle, bojovat nablízko, skákat a dokonce zvedat menší předměty a házet je. Nic neobvyklého. Tedy až na malou tabulku na levé straně obrazovky a podivných barevných ikon, které vyletují z každého padlého protivníka. A právě v tomhle se skví pravé jádro zábavy Crackdown – v RPG prvcích.

Váš agent se dokáže zlepšovat v několika oblastech, jako je střelba, boj na blízko, výbušniny, řízení vozidel a obratnost. Všechny vlastnosti mimo obratnosti si zlepšujete jejich používáním k zabíjení protivníků. Pokud je postřílíte, zlepšujete si střelbu, vyhodíte je do vzduchu granátem – vylepšíte si výbušniny a tak dál. Každá vlastnost se dá zvýšit až na čtyři úrovně a věřte, že v tom okamžiku se z vás stane regulérní superhrdina. Vaše střelba nabere na účinnosti a rychlosti, granáty najednou začnou vybuchovat ve větším poloměru, ze všech vozidel začnete ždímat maximum, protivníka zabijete jedním úderem pěsti a jeho bezvládné tělo ještě odletí dvacet metrů daleko. Dokonce můžete zvedat nad hlavu auta a házet je klidně do davu. Lahůdka.

Ovšem nejzábavnější vlastností je obratnost. Tu nezlepšujete používáním, ale sbíráním speciálních bonusů rozesetých různě po střechách a podobných vyvýšených místech. Každá nová získaná úroveň pak nejrazantněji změní hratelnost. Začnete běhat rychleji a skákat výš. Na nejvyšší úrovni pak závodíte noha na pneumatiku s automobily a přeskakujete z jednoho mrakodrapu na druhý. Žádné zdržování obíháním bloků domů, prostě se na jeden vyškrábete a vezmete to pěkně zkratkou. Z posledního paneláku prostě seskočíte, poničíte asfalt a prostě běžíte dál. Pokud se vám nechce běžet, ve stylu GTA si prostě stopnete nejbližší automobil.

Crackdown dokáže fascinovat svojí přehnaností. Do akce se můžete vrhat z obrovské výšky a za letu chrlit na nic netušící protivníky spršky olova. Po dopadu těm nejbližším rozmlátíte pěstí obličej na kaší a na ty stojící o kus dál prostě hodíte vedle stojící kontejner na odpadky. Nebo náklaďák. A nebo použijete pár granátů a jen se kocháte nastalým peklem, které by mohlo srovnat se zemí menší čtvrť. Ach ano, je to nereálné, ale zároveň obrovsky, obrovsky zábavné. Bohužel, ne celou dobu.

Chudá nabídka

Díky dost se opakující náplni místy narazíte na hluchá místa, většinou v okamžicích, kdy se vám nově získaná dovednost okouká a na další úroveň je daleko. Vyhledávání a zabíjení bossů se totiž neustále točí ve stejném rytmu, jezdíte po městě, než vás zpráva od Agentury upozorní na nedaleké sídlo nějakého šéfa zločinu. Dojedete, doběhnete, doskáčete na určené místo, postřílíte armádu poskoků, najdete bosse, zlikvidujete ho a můžete znovu vyrazit města a jezdit okolo, než vás zpráva od agentury upozorní na další kriminální mozek. Místa se liší, způsob však takřka nikoliv. V průběhu hledání dalších cílů se hodí osvobozovat i speciální zásobovací místa agentury. Ty slouží jako checkpointy, na kterých se můžete po smrti objevit. Navíc si tam lze nabrat novou munici či zvolit jinou zbraň.

Bohatší náplň by hře rozhodně prospěla. Ano, jsou tu ještě vedlejší úkoly, jako místa na kaskadérské kousky, automobilové závody a závody ve skákaní po střechách, ale to vše je pouze na čas, takže se nejedná o zábavu na dlouhou dobu. Když si přidáte získávání několika desítek achievementů (spousta jich je ovšem docela nápaditých) a hledání skrytých bonusů, máte více méně vše, co se smysluplného dá v Crackdown dělat. Ovšem vždycky je tu ještě volné ježdění po městě jen tak pro radost a kooperační hra.

Multiplayer se omezuje pouze na kooperační hru, ať už online či prostřednictvím systém linku. Při spolupráci hodně závisí na rozdílech v úrovních hráčů, silný jedinec se dokáže postarat o bosse dřív, než se ten slabší jen doškrábe na místo. V kooperační hře jde užít si spoustu zábavy, ale to dost závisí na vašem spoluhráči. Tak jako tak by víc módů pro víc hráčů hře rozhodně neuškodilo.

Město jako živé

Další plusové body si Crackdown ovšem zaslouží za zpracování města. Pacifik City je obrovské a je vám od začátku celé k dispozici, žádné umělé překážky, můžete si klidně hned na začátku zajet do té nejnebezpečnější čtvrtě a pokusit se vyzvat toho nejtužšího bosse. Ale to velmi brzy zpláčete nad výdělkem. Trochu zarazí, že v Pacific City jsou jedinými dopravními prostředky automobily, ale díky jejich velké pestrosti to ani nevadí. Specialitkou jsou tři rozdílné typy agenturních vozidel – máte tu rychlý sporťák, terénní SUV a takřka nezastavitelný tahač. Ještě lepší je ovšem fakt, že tyto automobily procházejí vizuální změnou společně s tím, jak váš hrdina zvyšuje úroveň řízení. Sladkou tečkou jsou bonusy na nejvyšší úrovní – kulomety, turbo a skákání.

Podle mapy se vám možná nebude zdát Pacific City tak velké, ale musíte si uvědomit fakt, že se můžete dostat takřka na libovolné místo, na vrcholy hor, špičky mrakodrapů atd. A když už ne takový mrakodrap vylezete, užijte si výhled. Je takřka neomezený. Engine hry je dostatečně rychlý a kvalitní, aby zvládal obrovský výhled a opravdu masivní exploze. Věřte, že místy se akce v Crackdown opravdu stává divokou. Když si ještě vezmete fakt, že krátké nahrávání je patrné pouze při smrti, či přepravování se přes checkpointy, musíte nad technickou stránkou smeknout. Jak jste si už určitě všimli na obrázcích, Crackdown staví na komiksovém stylu, což náplni hry rozhodně sedne. Stejně jako hudební divoký soundtrack.

Crackdown hezky česky

Určitým argumentem, proč po Crackdown sáhnout může být i přítomnost české lokalizace. Ta nabízí nejen české titulky, ale i dabing. Ovšem ten více méně redukuje pouze na hlas agenturního poradce. Lidé na ulicích stále mluví anglicky. Překlad je na vysoké úrovni a až na drobné mušky jej musíme jen a jen chválit.

• Obrovské město
  • Supermanské schopnosti
  • Stylizace
  • Dravá akce
  • Lokalizace
  • Stereotyp
  • Nulový příběh
  • Občas zaměřování
  • Slabý začátek

Crackdown je poněkud rozpačitou hrou, chvíli trvá, než se do hry dostanete. Pak si ji začnete užívat naplno, ale bohužel zábava dlouho nevydrží. Dost chybí nějaký plnohodnotný příběhový mód, jenž by vás dokázal ke hře připoutat. Takhle se může jednat leda tak o chvilkovou zábavu, když přijdete z práce a chcete vypnout mozek a užít si akci. Pokud vám to stačí, nenechte si Crackdown ujít. Ale podle našho názoru tvůrci ze slibného konceptu nedokázali vysát maximum a to je škoda.

Zvuk: 8/10

Crackdown je jako jízda na horské dráze - pomalé pasáže se střídají s divokou jízdou, přičemž výsledkem je nakonec mírně nakyslá pachuť v ústech a rozbouřená hladina adrenalinu.

Celkové hodnocení: 7,8/10