Recenze: Creature Conflict: Války klanů - Nástupce Worms?

Když se mezi sebou perou (promiňte zápasí) zvířata, obvykle to příliš zábavné není. A teď si představte, že proti sobě začnou bojovat veverky, opice nebo třeba vlci vybavení těmi nejroztodivnějšími zbraněmi jaké si vůbec dokážete představit. Ne, nejsem blázen, jen se vám tu snažím představit zbrusu novou hru Creature Conflict, ve které nejde o nic jiného, než právě o bláznivé zvířecí války.

Typ hry: Tahová strategie
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: P III 1 Ghz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P IV 1,8 Ghz, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Mithis Entertainment (
Distributor hry: Cenega Publishing (
Distribuce v ČR: Cenega Czech (

Původně nám Creature Conflict: Války klanů byly slibovány už někdy na podzim, jenomže s vývojářskými týmy je to někdy doopravdy těžké, a tak se nám tu slibně vypadající „zvířecí války“ objevují s mírným zpožděním až nyní. Není žádným tajemstvím, že Creature Conflict si bere opravdu pořádný kus základů z hyperpopulárních (posledních dílů se to pochopitelně netýká) Worms, kteří svou studnici nápadů zřejmě prodřeli až na samé dno, což do budoucna rozhodně nevěstí nic dobrého. Šanci prosadit se tak logicky dostávají mnohem méně známější značky, které by se s trochou štěstí mohly pyšnit (u herních recenzentů obzvláště oblíbeným) označením Worms-Killer.

Matrix, tohle je prostě Matrix! * Vlci, opice, gorily – zkrátka vše nač si vzpomenete * Tchoř s kulometem? V Creature Conflict žádný problém

Pouze sprostý klon?

Jednou z největších inovací oproti zmiňované konkurenci je zasazení jakési příběhové linie, která je sice značně neoriginální, ale když už nic jiného, alespoň máte nějaký důvod hrát. Vše se v podstatě točí kolem záhadného vesmírného drahokamu, o jehož moc bojují čtyři zvířecí frakce; Smečka, Kyselíni, Techové a Komedianti. Průběh hry je už potom jasný. Proti sobě stojí dva týmy s prvořadým cílem zničit toho druhého. Hraje se na časově omezená kola, kdy se na přeskáčku střídají členové vašeho a protivníkova týmu. To vše samozřejmě s pomocí nejroztodivnějších zbraní a pomůcek, jenž hru po červím vzoru poměrně dost oživují. Kdybychom zašli do velkého extrému, označili bychom Války klanů za prachsprostou kopii růžových stvoření. To by ale byla chyba! Creature Conflict má totiž také své vlastní nápady...

Předně se jedná hlavně o zpracování misí. Bitvy se odehrávají na různě velikých planetkách, což pro řadu hráčů odkrývá dosud neobjevené možnosti. Velikou výhodou je především orientace. Při zapnutí tzv. ptačího pohledu máte ihned přehled o všech hráčích, a můžete v klidu kontrolovat co právě chystají. Škoda jen, že autoři v sobě nenašli trochu více invence, a svůj nápad nedotáhli až do trošku více líbivějšího konce. Jednotlivé planetky jsou až na pár mizerných odlišností stále stejné, a výraznějších rozdílů se dočkáte spíše jen sporadicky. Jinak je ale herní plocha celkem živá. Mimo obvyklých balíčků s bonusy (stejně jako u Worms padají z nebe) jsou planetky pokryty nejrůznějšími úkryty, skokánky nebo pohybovadly – a pozor, vše je navíc plně deformovatelné!

Jeden z nejtužších bossů hry * Velice chytrou věcičkou je také tento zaměřovač * Vaši protivníci mají až neobvykle přesnou mušku

Jak se hraje

Jak už bylo naznačeno na začátku, většina herní zápletky se točí především kolem bitev mocichtivých zvířat. Pouze o to tu ale překvapivě nejde; kromě primárních úkolů (=zničte všechno) se v každé misi najde i několik těch doplňkových. Většinou se jedná o poškození/obsazení důležitých strategických pevností, případně zničení několika řídících bossů. Nutno podotknout, že plnění podobných úkolů vám zpočátku může dělat poměrně velké problémy. Jednak nastupujete do každého kola proti značné přesile, a pak také vaši protivníci jsou i při nejmenší obtížnosti docela tvrdým oříškem. Není to však nic, co by normální hráč nemohl zvládnout. Navíc to s takovým arzenálem, jaký Creature Conflict nabízí, platí dvojnásob.

Zbraně o kterých je tu řeč si ale nejdříve musíte nějakým způsobem opatřit. Nejlepším řešením je podle mého názoru arzenál hledat mezi spadlými krabicemi s bonusy, ve kterých se místy mihne opravdová perla. Bohužel pro nás se ale takto dají získat pouze některé zbraně, takže pokud si všechny ty biorakety, plazmové koule nebo třeba metače kůlů chcete do sytosti užít, budete muset sáhnout poněkud hlouběji do kapsy. Samozřejmě ale existuje i klasika, jako jsou granáty, samopaly nebo oblíbené baseballové pálky – vybere si zkrátka každý.

Ptačí kameru budete využívat poměrně často * Bitvy ve více hráčích patří k těm nejzábavnějším * Zásah!

Pravá zábava až v multiplayeru

Kariéra samotná nabízí hráči celkem šestnáct misí, což představuje přesně čtyři pro každou frakci. Někomu se to za jeho peníze bude zdát možná málo, to ale nejspíš ještě netušíte, že po dohrání nemastného neslaného singleplayeru to vše teprve začíná. Creature Conflict je totiž titul zaměřený hlavně na multiplayer; sami tvůrci dokonce označili singleplayerovou část za víceméně výukovou. A měli jednoznačně pravdu, zábavně-ulítlé bitvy ve více hráčích se s putováním osamoceného jezdce nemohou absolutně měřit.

Hrát můžete s kamarády u jednoho počítače nebo klasicky po připojení na internet (v době testování se však mnoho hráčů na síti neobjevilo). Pokaždé ale zažijete větší zábavu než jakou představuje single, o tom už tu ale byla řeč výše. Velice vítaným pomocníkem je možnost pozměnit nastavení doslova co hrdlo ráčí. Zdá se vám limit pro tah příliš krátký? Neváhejte a o pořádný kus ho pozvedněte směrem k oblakům! To samé platí třeba i o nastavení počtu bonusových zbraní nebo hodně vítaným generátorem jednotlivých planetek (míra gravitace, povětrnostní podmínky atp.)

Vařící žehlička je jednou z nejzákladnějších zbraní * Klasický tutoriál * Veverkám tady nevadí dokonce ani voda

Všechna ta omáčka okolo

Technickému zpracování vévodí s přehledem povedená česká lokalizace, kterou si na paškál vzal populární herec Jan Přeučil, a hře tak svým osobitým stylem dodává tolik potřebnou šťávu. Ale ani ostatní složky nezaháleli. Grafika by sice mohla být zpracována trochu odvážněji, její výsledná podoba „dvou stylů“ (okolí je renderované, postavičky cell-shadované) si však k celkovému hodnocení připisuje další bodík. Mnohem hůře je na tom Creature Conflict s ozvučením. K dispozici je pouze několik průměrných melodií, doplněných zhruba desítkou zvuků.

• Výběr zbraní
  • Multiplayer
  • Podařená lokalizace
  • Úsměvné filmečky
  • Brzy se vše okouká
  • Nudnější Singleplayer
  • Zpracování zvuků a hudby

Rozhodování o výši konečného hodnocení tedy nakonec vůbec nebylo jednoduché. Je těžké posuzovat hru, jejíž hlavní náplní je hra více hráčů, a singleplayer (který se opravdu moc nepovedl) je zde pouze jaksi do počtu. Proto se po rozvážném rozmýšlení rozhodujeme hodnotit hru jako celek. Ten, kdo si titul koupí jen kvůli multiplayeru, bude nejspíše nadšen. Všem ostatním ale raději doporučuji zakoupit některý z dílů Worms. S těmi se budete bavit zaručeně déle a lépe.

Zvuky: 5/10
Hudba: 5/10

Vcelku nudná hra těžící z oblíbenosti série Worms. Pro fanoušky žánru je to rozhodně vhodná povánoční koupě, jinak ale žádné vzrušení.