Recenze: Cryostasis CZ – s mrazem po zádech

Přemýšleli jste někdy o dobytí severního pólu? Jestli ano, pojďte se nejdříve mrknout, jak to vlastně na jeho sněhových pláních vypadá.

Zbraní je tedy málo a jejich využití bídné, čímž prý chtěli autoři navodit větší pocit beznaděje a všudypřítomného strachu ze smrti. To se jim vskutku povedlo, ovšem trochu jinak, než si představovali. Strach a beznaděj jsem sice cítil, ale jen během mé frustrace z míření a ne při lekacích scénách s ohyzdnými mutanty a zombíky. Když už jsem narazil na protivníky, těm by rozhodně neškodila trocha rozmanitosti. Jeden od druhého jsou totiž k nerozeznání, liší se jen typem použité zbraně (holé ruce, sekyrka, pomlázka, trubka, puška nebo třeba svářečka).

cryostasis_art02.jpgMůžete ale také narazit na überzmetky jako třeba Dozorce s vězeňskou mříží místo obličeje, Služebníka majícího klíče od každých dveří (i od WC) nebo Strážce disponující puškou a těžce neférovým aimbotem, protože vás střelí do zadku z jakéhokoliv úhlu nebo vzdálenosti. Těšit se můžete i na speciální bosse, kteří zpravidla dost vydrží, ovšem inteligencí zdatně soupeří s pryžovým vibrátorem.

k nohám ti dám zmrzlé fusky...

Loď samotná vypadá přesně tak, jak byste očekávali. Všude jen šeď a špína, stísněné koridory určené pro hráče trpící klaustrofobií, desítky masivních dveří rozličných tvarů a samozřejmě absentuje jakýkoliv náznak zábavy pro posádku. V rámci reálnosti bych si netroufl oponovat, přesto si myslím, že jsou si jednotlivé sekce plavidla až moc podobné, málo detailní a velmi nezajímavé. To platí zejména pro první polovinu hry, i když druhá to svými několika exteriéry (byť povedenými) moc nezachrání.

Efekty vám však jednoduše vyrazí dech. Všudypřítomný chlad, zamrzávající sklo obrazovky, ledový dým od úst a hlavně tání ledu po zapnutí generátoru vytváří dokonalou pastvu pro oči. Mnohé má na svědomí technologie PhysX, díky které získávají objekty ve hře reálné fyzikální vlastnosti. Pravdou také zůstává, že kromě několika plápolajících kusů textilu, zmiňovaného tání ledu a drobné interakce například s matrací zůstává novodobý výstřelek od NVidie značně nevyužit, přičemž dost nevybíravě užírá výkon počítače.

Efekt tání ledu vám jednoduše vyrazí dech

Mizernou optimalizací problémy nekončí, těžké je i samotné zaškatulkování do určitého žánru. Cryostasis se honosí titulem FPS, mně tak bohužel vůbec nepřipadá. Titul bych zařadil spíše mezi adventury viděné z pohledu první osoby s originálními prvky survival hororu. Bitky s protivníky jsou totiž postaveny na druhou kolej a celkově vzato na mě působí uloudaným, neakčním a malinko retardovaným dojmem.

Už samotné ovládání postavy a interakce s okolním světem není zrovna chvályhodnou záležitostí, proto se hra v některých momentech špatně hraje. Bodem k dobru je lineárnost, díky které prakticky nemáte možnost zabloudit, čímž se nerušeně oddáváte kvalitnímu příběhu a jeho místy nečekaným zvratům. Někteří z vás mohou namítat absencí prvku znovuhratelnosti, ale upřímně se zeptejte sami sebe, jak často za sebou rozehráváte lineární tituly. Já osobně zřídkakdy a dost pochybuji o tom, že jsem jediný.

nebo se vůbec nevrátím!

Ukrajinští vývojáři se nám den ode dne lepší a snaží se západní svět pokořit svými neoddiskutovatelnými schopnostmi, neotřelými nápady, výjimečným citem pro originální prvky a přehnanou horlivostí. Dnešní dortík od Pejska a Kočičky nechutná vůbec špatně, jen mu do ligy vysoce hodnocených chybí ještě notný kus cesty. Hru zbytečně sráží neomalenost ovládání hlavně pří míření zbraní, šíleně zpomalené souboje, přehnané hardwarové nároky, design některých úrovní a po jistém čase stereotyp. Vyzdvihnout však musím zajímavý děj a jeho povedené situace, hutnou atmosféru s místy infarktovými okamžiky, dokonalé ztvárnění arktické zimy a zachraňování lidských životů z minulosti.

TIP: Nestřílejte od boku, nic totiž netrefíte a jen si vyplýtváte drahocennou munici.

Rád bych také pochválil profesionální lokalizaci společnosti Cenega ve formě počeštěného manuálu a kvalitních českých titulků, u kterých jsem během svého putování nenarazil na žádnou chybičku. Cryostasis najdete na pultech obchodů s cenovkou 899 Kč, což vzhledem k poměru cena/výkon není zrovna dvakrát levnou záležitostí. Před koupí si tedy nejdříve doporučuji sednout a pořádně zvážit její kladné i stinné stránky.

Žánr: Akce | survival FPS
Výrobce: ActionForms | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. února 2009