Recenze: CSI: Hard Evidence – pokračování detektivní adventury podle seriálu

Již počtvrté se můžeme na svých monitorech setkat s originální adventurou z prostředí kriminalistiky, která těží především z povedené televizní předlohy a neotřelého konceptu. Podaří se jí konečně vystoupit z šedého průměru svých předchůdců?
Objednejte si na shop.doupe.cz

CSI 5: Hard Evidence
  Wii: 1 599,- Kč

Platforma: PC, Xbox 360, Nintendo Wii
Typ hry: Detektivní vyšetřovací adventura
Minimální konfigurace: 1,0 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta, 1,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: 2,0 GHz, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta, 2,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium M 1,73 GHz, 1GB RAM, 128 MB graf.karta, 80GB HDD
Výrobce: Telltale Games (http://
Vydavatel: UbiSoft (
Distributor v ČR: Playman (

Hry na motivy vysokorozpočtových filmů se již řadu let snaží uždíbnout podíl na trhu s hrami a víceméně se jim to daří. Jakkoliv kvalita těchto titulů v drtivé většině nedosahuje úrovně filmových předloh, prodávají se dobře a především v zámoří ve velkém počtu. Nebudu se zde rozepisovat o efektním marketingu, davovém šílenství a smutných dětských očích tahajících z rodičů peníze na další díl Šrečka. Tento fenomén tvorby her se postupně přenesl na seriály a v posledních letech jich je jako hříbků pod duby. Vzpomeňme na Garfielda, 24 hodin, Sama a Maxe nebo Zoufalé manželky. Většina těchto her jsou adventury, stejně jako nynější CSI. Hurá na něj.

Kriminálka v celé své kráse * Bez PDA a pojízdné laborky ani ránu * Sám velký kapitán policie James Brass

Jak to chodí v L.A.

Kdo z vás nikdy neviděl Kriminálku Las Vegas je buď lhář, nebo nemá doma televizi. V době vydání prvního dílo této adventury (2003) u nás CSI v televizi neběžela, a tak ztotožnění se s hrou bylo poměrně obtížné. To je však minulost. Dnes každý zná tým lasvegaských vyšetřovatelů pod vedením Gila Grissoma a vy, jako nováček, v tomto supertýmu budete! Vaším úkolem je vyřešení pěti vražd, a to vždy pod dohledem jednoho z vyšetřovatelů. Nesmím zapomenout na šéfa policie Jima Grosse, který patří mezi nejdůležitější postavy ve hře, a patologa z márnice Dr. Robbinse. Podobně jako v seriálu máte k dispozici řadu speciálních přístrojů na analýzu a porovnání důkazů z místa činu – skládáte roztrhané fotografie, testujete a porovnáváte DNA, kulky z balistiky, otisky prstů, vlákna z oblečení, hackujete mobilní telefony a počítače, používáte infra lampu i celou řadu dalších hi-tech serepetiček. Tato čistě laboratorní část je doplněna jednoduchým výslechem svědků a podezřelých. Následně díky hromadě usvědčujících důkazů dojdeme k jasnému a bezchybnému závěru, kdo je vrah. Zní to lákavě či snad zajímavě? Tak čtěte dál.

Můžeme vám položit pár otázek? * Hard-rock skončil pod proudem * Pojďte se podívat na nového pacienta

S obtížností nejdál dojdeš?

Klasický výběr obtížnosti patří k prvním zastávkám řady her. To ovšem není případ CSI:HE. Přednastavená obtížnost, tak jak ji známe z ostatních her, chybí. Naproti tomu je zde možnost kdykoliv během hry zapnout/vypnout několik nápověd či ulehčení. Tato zjednodušení spočívají například v okamžitém zobrazení důkazů po jejich nalezení, evidování zdárně prošmejděných lokací či důkazů, nebo v automatickém vybrání správných nástrojů při ohledávání důkazních materiálů. A zde hráč naráží na první problém.

Hrát bez nápověd je téměř nemožné. Není totiž výjimkou, že se na jednom důkazním materiálu může nacházet více otisků prstů, část lidské tkáně nebo vlasové vlákno a to člověk nevybavený periferií v podobě elektronického policejního psa zkrátka přehlédne - v takové chvíli je vhodné nápovědu zapnout. Ta vám ihned ukáže, který z důkazů ještě potřebuje prověřit. Pokud si přesto nebudete vědět rady, je zde vždy váš kolega stojící poblíž. Můžete se ho zeptat, kde najít důkazy, či jak získat povolení k prohlídce nebo výslechu. Těchto rad je k dispozici několik desítek a dokážou zjednodušit hraní, jak to jen jde. Po jejich využití se ale snižuje závěrečné hodnocení od Grissoma. Díky tomu je hra obtížná či lehká tak, jak dovolí sám hráč, což velice snižuje hratelnost a motivaci k dalšímu vyšetřování.

Doporučuji proto hrát bez nápovědy, zapnout ji jen v případě nouze, přičemž jsem se ještě nezmínil napovídání vašeho kolegy, který vám při nesprávném postupu u analýzy důkazů řekne, že máte zkusit jiný nástroj. Metodou pokus-omyl tak dosáhnete cíle a nemůžete se nikdy splést či snad něco pokazit! Je to jen otázka času. Primitivní, ubohé a ne zrovna zábavné.

A máme ho! * S čím to jenom porovnat? * Všude jsou nějaké stopy

Důkaz sem, důkaz tam, co já s ním jen udělám

Nyní si ukážeme, jak takové vyšetřování probíhá. Po krátkém nastínění situace kolem případu se dostavíte na místo činu. Vezmete fotoaparát, uděláte pár záběrů. Okolí místa činu důkladně prohledáte, najdete co možná nejvíce důkazů a prohlédnete si je pořádně zblízka, zda na nich nejsou jakékoliv stopy. K tomu využijete svůj CSI kufřík plný štětečků, pinzet, sprejů a jiných nástrojů.

Důkazy se vám automaticky řadí do tří složek – stopy, dokumenty/fotografie a předměty. Kdykoliv se k těmto materiálům můžete vrátit prostřednictvím svého PDA. Zde také najdete záložku „Case File“, kde se shromažďují veškeré informace o případu – kdo je podezřelý, svědek, spisy jednotlivých osob a jaký kdo má vztah k oběti. Tyto informace jsou sice zajímavé, ale jejich znalost není vůbec pro další postup hrou nutná.

Doufám, že mi poradíš? * Podle vykřičníků víte, co máte analyzovat * Nástroje na detekci stop

Prostřednictvím PDA také cestujete mezi lokacemi. V případě, že se jedná o vraždu, zajdete do márnice, necháte si přivést mrtvolu a zeptáte se patologa na příčinu smrti, a co si o daném případu myslí. Poté mrtvolu pro jistotu ještě prohlédnete vy a následně se přesunete do laboratoře, kde stopy analyzujete. Analýza probíhá jednoduše – otisky prstů porovnáte s ostatními, jež jste našli, nebo je necháte projet federálním seznamem. To samé u kulek, vláken, DNA a jiných tekutin. Pokud je třeba, vezmete zbraň na balistiku, rozeberete nějaký přístroj či vytáhnete data z PC.

Vše probíhá automaticky a vy jen musíte otáčet a porovnávat kulku s jinou, část otisku prstů aplikovat na jiný nebo porovnat několik šroubovic DNA. Pokud se shodují, stačí stisknout tlačítko a hned víte, komu otisk, krev či vlas patří. V této části hry si připadáte jako skutečný mistr oboru, jenž ví, co dělá. Následně vyslechnete několik svědků a podezřelých. Předtím je však nutné si obstarat povolení od šéfa policie. To je vydáno na základě dostatečného množství sebraných důkazů.

Výslech probíhá výběrem z několika předdefinovaných otázek. Jde vůbec o nejnudnější část hry. Absolutně nezáleží na jejich pořadí či volbě. Nakonec stejně použijete všechny, protože je to nezbytné pro další postup hrou. Zde bych jen podotkl, že hra u nás vychází pouze v angličtině a bez její pokročilé znalosti si příběh moc neužijete. Jak se prokousáváte případem dál, získáváte přístup do jiných lokací a povolení k prohlídce bytů a soukromých věcí. Než se nadějete, máte v rukou zatykač a je tu konec prvního případu. S ním přichází Grissom a jeho závěrečné hodnocení. To odráží několik faktorů – kolik jste sebrali důkazů, získali bodů za pečlivost (průzkum okolí) a kolikrát jste museli využít nápovědy od svého kolegy.

Nástroje na sbírání důkazů * Všimli jste si otisku boty vedle auta? * Přehrání videa snímek po snímku

Opakování matka moudrosti?

První případ jsem bez použití zmiňovaných berliček dokončil za dvě a půl hodiny. Nutno dodat, že minimálně půl hodiny jsem nevěděl, jak dál, a neustále hledal důkazy na místech, kde nic nebylo. U druhého případu jsem strávil díky zapnuté pomoci už jen necelé dvě hodiny. Postup u každého případu je totiž naprosto stejný. Místo činu, sebrání důkazů, márnice, laboratoř, výslechy, a tak pořád dokola. Vše děláte automaticky, bez přemýšlení a ono to vychází. Jenže z toho hráč nemůže mít potěšení. Není divu, že herní doba postupně klesne až k hodině a půl za případ. Jediné, co stojí za pozornost a alespoň trochu hráče motivuje, je vyřešení případů. Příběhy a motivy jsou často překvapující – pokud si v polovině vyšetřování myslíte, že víte, kdo je pachatelem, často budete na konci zírat, kdo že zatím vším stál.

Prosil bych zatykač

CSI:HE využívá  stejný engine, kterým oplýval předchozí díl. To má svá pro i proti. Grafika je zastaralá a modely postav, okolí a předmětů by snesly více detailů. Na druhou stranu si ji užijí i majitelé několik let starých sestav či notebooků s integrovanou grafikou. Příznivce seriálu určitě potěší dabing postav skutečnými herci. To ale hru nezachrání.

• Nízké nároky na hardware
  • Licence CSI a atraktivní prostředí
  • Dabing postav
  • Mizerná hratelnost
  • Chybí pravá atmosféra vyšetřování
  • Nevyvážená obtížnost
  • Zastaralá grafika
  • Nudné výslechy podezřelých
  • Lineární postup hrou

Shromáždil jsem dostatek důkazních materiálů, abych vynesl finální rozsudek. Telltale Games se nepoučili z průměrných hodnocení svého předchozího počinu a vydali další klon kriminální adventury s licencí CSI. Kromě pěti nových případů a mikroskopických vylepšení hra nenabízí nic, co bychom už několikrát neviděli. Pro fanatické příznivce seriálu jasná volba, pro ostatní další zbytečná hra.

Grafika: 5/10
Hudba: 3/10
Zvuky: 4/10
Hratelnost: 5/10

Pokračování detektivní adventury podle populární seriálové předlohy, které nepřináší nic nového, ale přesto lehce oživuje stojaté adventurní vody roku 2007 svým netradičním zasazením do prostředí vyšetřování vražd a násilných činů.

Celkové hodnocení: 5/10