Recenze: Custom Robo Arena – Pokémoni akčně

Typ hry: bojová adventura
Multiplayer: Ano
Výrobce: Nintendo:
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest Entertainment
Cena: 1299,- Kč

V nedaleké budoucnosti se nebudou mladí kluci honit po lese za Pokémony ani s nimi nebudou bojovat o titul šampióna Jotové ligy. Budou bojovat v holografických arénách s roboty, kteří měří něco kolem půl metru, dají se koupit v každém obchodě a které ovládají jen svými myšlenkami. Těchto robotů je mnoho různých druhů s různými vlastnostmi – a navíc jsou plně přizpůsobitelní co se týče vybavení. To znamená, že si jde dát dohromady doslova jakéhokoli robota – od typu, který se hodí pro souboje v arénách se spolužáky na základní škole přes typy vhodné pro policisty až po roboty vybavené nelegálními součástkami, které používají... Robozločinci.

A protože roboti jsou malí, zábavní, užiteční, roztomilí a dostupní, má je ve světě Custom Robo Areny doslova každý. Tedy kromě hlavního hrdiny, protože ten svého prvního miláčka (tím je univerzální bojový Ray Mk. II) dostává až na začátku hry, ke svým patnáctým narozeninám u příležitosti, kdy se se svou rodinou přestěhoval do nového města. Hned v první bitvě porazí lokálního šampióna své nové školy a přidá se do týmu místních sucharů, který tvoří stydlivý Denis a praštěná Liv, která – jako snad jediná na světě – nedokáže ovládat roboty. A tím začíná celý váš příběh.

Ten je povedený a hrou vás krásně provází. Neustále se něco dějem, stále víte kam a proč jít – a dokonce se dočkáte několika alespoň trochu překvapivých zápletek. Na začátku vaší pouti za tím stát se šampiónem Robocupu a nejlepším trenérem na světě (podobnost s Pokémony je čistě náhodná, mrk mrk) vás čeká každodenní návštěva školy, pak odpoledne plné tréninku a večer. Čas od času nějaký ten turnaj či kvalifikace nebo výzvy od místních šampiónů – a poměrně složitá zápletka točící se kolem společnosti NoBrain, slavného robovědce doktora Marse, vašeho otce, Liv, vašich schopností... No prostě příjemně složitý a při tom ve své podstatě jednoduchý a zajímavý příběh.

V principu se ale celá hra točí jen kolem bitek s roboty a shánění nových modelů a nového vybavení. Je jen a jen na vás, s jakým robotem budete bojovat. Ale je i zcela na vás, jakou zbraň si vyberete; jaké bomby a miny použijete a jaké boty si oblečete. A to doslova. Máte totiž na výběr mezi desítkami různých pušek, které se liší nejen silou a dostřelem, ale i schopností srazit protivníka na zem, rychlostí dobíjení se, počtem ran – a některé kusy mají dokonce různé speciální schopnosti typu opožděný výstřel či samonavádění.

Něco podobného platí i pro bomby, kde hraje svou roli i opoždění výbuchu a jeho velikost (horizontální i vertikální); pro miny, kde musíte sledovat zda jsou statické či pohyblivé, zda jsou samonaváděné či se po aréně motají náhodně, jak dlouho vydrží, kolik jich můžete položit naráz a jak často... A boty? Ty vám mohou pomoci zvýšit rychlost běhu či schopnost zatáčet nebo mohou prodloužit a zrychlit vaše skoky. A k tomu si připočtěte několik desítek různých robotů s různými vlastnostmi, schopnostmi a slabinami. Ve hře je kolem 150 různých typů vybavení a zhruba 50 robotů.

Výsledek je skutečně ohromující. Doslova každá zbraň se dá přeměnit ve smrtící stroj zkázy stejně jako ve zcela nepoužitelný šrot. Záleží to jen na vás, vaší taktice – a zejména na vhodné kombinaci jednotlivých kusů vybavení a robota. Je nesmysl použít sice silné, ale krátkodosahové zbraně na pomalého odolného robota, protože nikdy se nedostanete k tomu, abyste je mohli efektivně použít. Naopak se vyplatí je dát třeba na robota, který umí střílet i za letu a kterého navíc vybavíte botami zvyšujícími rychlost.

Můžete se spoléhat třeba na taktiku, kdy soupeře srazíte pistolí na zem a zde mu uberete kus lifebaru pomocí bomb; nebo naopak můžete spoléhat na svou rychlost a na to, že soupeře srazíte k zemi pomocí naváděných min a pak na něj naházíte spoustu rychle se vybavujících slabých bomb a jednu silnou, ale pomalou a nenaváděnou dávku z pistole. nebo třeba můžete doslova celu arénu zaplnit stacionárními minami a obřími výbuchy několika vašich bomb a mezi tím vším prohánět soupeře pomalými, ale naváděnými raketami z pistole. Nebo můžete... No, to už nechám na vás. Ale věřte, že fantazii a hernímu stylu se meze rozhodně nekladou.

Samotné boje probíhají v různých holoarénách, kde většinou bojujete prostě do té doby, než jeden z robotů ztratí svých 1000 bodů života a prohraje. Arény samotné jsou různé čtvercové lokace rozdělené různě vysokými zdmi, které se často také zvedají a znovu spouštějí. Setkáte se ale i s pohyblivými pásy, které znesnadňují zaměřování bomb a pokládání min; a někdy narazíte i na arény obsahující speciální prvky jako je láva či jed. Jed znamená, že pokud se jej dotkne kdykoli kterýkoli z robotů, okamžitě přijde o všechny své životy a prohrál; láva vám jich „jen“ vezme zhruba 200 a srazí vás na zem, což soupeři umožní vás na chvíli beztrestně mlátit. V takovýchto podmínkách se celá taktika výrazně mění, protože je mnohem výhodnější soupeře dotlačit do lávového jezírka či jedového propadla než jej pracně zabíjet vlastnoručně.

Bojiště zaplněná výbuchy a minami, po nichž pobíhají, skáčí či létají dva roboti, se na první pohled zdají poněkud nepřehledná. Netrvá ale dlouho a zvyknete si na ně a po pár prvních bitkách budete mít vše zcela pod kontrolou. Postupně se zvyšující obtížnost vám umožňuje učit se nové prvky postupně, a tak tam, kde v prvních bitkách jen poklidně postáváte uprostřed arény a střílíte po soupeři budete později pobíhat jako posedlí a pečlivě zvažovat odpálení každé rakety. Ovšem některé souboje, hlavně ty s různými šampióny či příběhovými bossy, vyžadují maximální koncentraci a sami při nich zjistíte, že je téměř nemožné je vyhrát třeba při cestě tramvají. na druhou stranu pokud prohrajete několikrát v řadě, hra vám nabídne snížení soupeřových životů nejdříve o 25 %, později i o 50 a nakonec až o 75 %.

Grafika v Custom Robo Arena je na poměry DS až překvapivě propracovaná – tedy co se týče bojů. Barevní 3D roboti poskakují po arénách plných výbuchů a jiných efektů, při nichž hra vypadá přitažlivě a při tom vy ani na chvíli neztrácíte přehled o tom, co, kdo a kde dělá. S touto částí hry si grafici skutečně vyhráli a jednotlivý roboti rozhodně mají své kouzlo.

Svět mimo bojové arény je již o něco slabší. Jednoduché 2D sprity postav se pohybují po jednoduchém 2D světě plném jiných 2D postaviček a robotů. I přes zjevnou primitivnost ale má herní svět své kouzlo a i z jednoduchých maličkých spritů snadno rozlišíte všechny dějově významné postavy. Ty mají navíc speciální velký portrét, který se vám zobrazuje během rozhovorů.

Futuristická rocková hudba je na jednu stranu hezká, roztomilá, nabitá energií a dokonale ladící k celé hře; na stranu druhou se ale těch pár základních melodií po čase oposlouchá. Zvuky jsou na tom zcela stejně.

• Spousta robotů
  • Spousta součástek
  • Spousta zábavy
  • Dobrý příběh
  • Jednodušší příběh
  • Pokud se rozhodnete využívat snížení obtížnosti, primitivní

Custom Robo Arena je zábavný a skvěle hratelný počin, který v mnohém připomíná Pokémony s akčními souboji namísto kolových a s výrazně propracovanějším a kompaktnějším příběhem. Celý systém bojů, kolem nichž se vše točí, rychle pochopíte a pak už jen budete shánět nové a nové roboty a k nim pak vhodné a vaší taktice vyhovující vybavení. Pokud již svět Custom Robo znáte z GBA či z N64 a líbil se vám, rozhodně neváhejte a ponořte se do něj znovu. Pokud jste dosud neměli tu čest, rozhodně je nad čím přemýšlet. Tuhle hru si prostě užijete.

Skvělá akční hra o soubojích malých robotů, kterou si užijete od začátku až do samotného konce – a možná i o něco déle.

Celkové hodnocení: 8,5/10