Recenze: Dark Sector – být mutantem může být i legrace

Nejmenuje se sice Xena, ale jeho pohled je stejně tvrdý a stejně prozíravý. Nemá sice šakram, ale jeho trojbřitá glaive je stejně hbitá a stejně smrtící. Nemá sice taková ňadra, ale tak to prostě chodí. Hayden Tenno v Dark Sector se představuje.

Platforma: PS3, Xbox 360
Typ hry: Akční z pohledu třetí osoby
Multiplayer: Ano
Výrobce: Digital Extremes (
Distributor ČR: CD Projekt (

Když se sejdou šílení vědátoři, většinou jejich experimentování vyústí ve zničení celého světa. Tento akt přitom může být proveden mnoha způsoby, v posledních letech se však uchytil scénář plný zmutovaných tvorů a přetékající krve. Zombí jsou holt atraktivní celebrity, leč v dnešních dobách již poněkud okoukané. Možná proto autoři z Digital Extremes vsadili i na jiné karty. Dark Sector by se totiž dal kromě cedulky „survival-horor“ olepit i štítkem „sci-fi“ – od obou štítků si vypůjčuje něco, a vybrané ingredience posléze zamíchá do taktické akce okořeněné lehkými RPG prvky.

Kopie Gears of War?

Nutno nicméně dodat, že první minuty strávené u Dark Sector spíše připomínají tichou akci á la Splinter Cell. Jste vlastně tajný agent CIA a v danou chvíli operujete v Sovětském svazu, kdesi ve městě Lasria. Netrvá však dlouho a po přestřelce s létající helikoptérou se ocitnete tváří v tvář podivnému monstru, geneticky modifikovanému člověku oplývajícího nadlidskými schopnostmi. Z boje přitom nedokážete vyjít jako vítězové – ne hned; ocitnete se v bolestivém sevření obří čepele, která vám probodnutím pravého ramene předá nové, takřka zázračné schopnosti. A dá se říci, že v tomto momentě udeřilo kladivo na hlavičku hřebíku.

Z obyčejného tajného agenta se stane člověk schopný ovládat speciální trojbřitý „bumerang“, zvaný glaive. Nebýt však infikované pravé ruky, která se vám před očima proměnila v železnou pěst, stěží byste dokázali smrtící nástroj házet několik desítek metrů, rozřezávat jím těla nebohých vojáků, a následně jej opět pevně chytat. Přesně v tomto směru totiž Dark Sector vyčnívá nad zešedlým průměrem a přesně díky tomuto bodu je zachráněn od prostého konstatování „chudá kopie Gears of War“. Není to totiž tak úplně pravda.

Ačkoliv ovládání vychází především z výše zmíněné předlohy a přestože by takzvaný cover systém zasloužil doladit, hra dostává nový rozměr právě při používání této neotřelé zbraně. Jak přitom čas plyne a headshotů přibývá, vámi ovládaná ústřední postava se ve své neobyčejné dovednosti zdokonaluje. Zezačátku se sotva zmohla na přesný hod, později si ale zvládne za pomoci glaive podat klasickou střelnou zraň vzdálenou několik (desítek) metrů, či cokoliv dalšího. Častého využívání se dočká i super-silný hod, jehož docílíte několikavteřinovým držením tlačítka na gamepadu – postačí vystihnout správnou chvíli, v daný okamžik znázorněnou zežloutlým kurzorem, a následně můžete amputovat některou z končetin protivníka na jediný úder (jinak jsou totiž většinou potřeba alespoň dva obyčejné).

V repertoáru vymožeností je toho ovšem obsaženo daleko více a právě díky postupnému odemykání nových vlastností je v malých, zato citelných, dávkách vháněn čerstvý závan do zatuchlého víru dění. Během pár hodin si například osvojíte ovládání glaive přímo za letu; postačí zamířit, vystřelit a posléze přepnout kameru k letícím břitům. Kromě analogového tlačítka ke směrování je možné využít i Sixaxis, nicméně navigace je za jeho využití pomalejší, a tudíž i méně praktická.

A co klasické konvenční zbraně?

Glaive v kostce
- Dokáže na sebe vázat magnetickou silou aktivní předměty, jako zbraně, kufříky či cokoliv podobného. Stačí hodit na požadovaný předmět a následně vám bude rychlostí blesku podán.
- Kromě klasického hodu je možné za delšího držení tlačítka využít super-silný hod. Je v hodný pro přerážení obzvláště silných zámků, okamžité usmrcení nepřátel a podobně.
- V určité fázi hry si osvojíte přímé ovládání glaive. Stisknutím určitého kouzelného tlačítka na joypadu přepnete kameru a následně analogovým tlačítkem navigujete let. Podporován je i Sixaxis ovladač.
- Vázat na sebe oheň a elektřinu bude na denním pořádku. V kombinaci s těmito živli lze nepřítele zničit daleko efektivněji. Oheň často využijete pro zapalování plynových ústí, likvidování nemrtvých nepřátel a podobně. Elektřina znamená okamžitou smrt především pro všechny lidské protivníky.
- Chlad dokáže zmrazit vodu, lze stavět ledové bariéry, hasit oheň, zmrazovat nepřátele.
- Glaive může explodovat za letu
- A skrývá ještě další překvapení...

Dost již ale bylo vyprávění o kouzelné hračce a jejích dovednostech, více informací ostatně naleznete ve vedle se válejícím boxíku. Je totiž třeba také připomenout pár dalších synonym pro akční žánr, a jedním z nich jsou právě klasické konvenční zbraně. Všude kolem jich budou spousty, jakožto památníky po zesnulých vojácích, jejichž těla po pár minutách nadobro zmizela. Co je ale podstatné, a zároveň nepříjemné, tak nemožnost udržet v rukou jakýkoliv protivníkův samopal déle, než pár vteřin. Pokud budete ignorovat varovné signály ze skeneru DNA, dostanete šok... a když budete hodně zlobit, bude jich víc.

Řešení, jak si pořídit vlastní střelnou zbraň, je přitom nasnadě již po dvou třech hodinách hraní. Budete si ji muset koupit. Postačí brouzdat striktně lineárními misemi a vyhledávat v záludných koutech kufříky, bedny či cokoliv jiného a blýskavého. Mnohdy se totiž v podobných „úschovnách“ nachází peníze, nové vymoženosti pro upravování obyčejných kvérů a podobně. Všechny interakce s klasickými zbraněmi (koupě, prodej a upgrade) lze nicméně vykonat pouze na supertajném černém trhu, od nějž vás vždy bude dělit prostý kanalizační poklop. A toho se dočkáte vždy na pevně stanovených místech.

Dark Sector je sám o sobě dynamickou a svižnou akcí. Prakticky nebude zatěžováni ničím jiným, než procházením jednotlivých kapitol, likvidováním návalu vojáků, nemrtvých nebo jiných nestvůr. Něco jako ukazatel zdraví na obrazovce nenaleznete a, abych pravdu řekl, podobný přístup jsem vlastně i uvítal s otevřenou náručí. Hayden Tenno se totiž dokáže regenerovat a utržené šrámy z boje se mu během pár minut zacelí. Důležité je ústřední charakter hry nevystavit přímému návalu VELKÉ porce střel. Pakliže začne obrazovka hýřit červenými barvami, je dobré se ihned vzdálit do ústranní a nějakou chvíli počkat.

Smích i pláč

Snad nejpodivnější je ale každopádně způsob, jakým se snaží Dark Sector vrýt do paměti. V jednu chvíli nemůžete popadnout dech.... nevíte, do čeho dříve střelit, kam utéct. Všude létají kulky, granáty, tříští se dřevěná obložení, tu a tam běhá pomatená běsnící nestvůra vraždící vše, co jí je nesympatické (i pouliční lampy). O pár okamžiků později však tápete v opuštěném a polozbořeném domě, kde není ani noha (a nebo je, a byli byste raději, kdyby tam nebyla). Jen tma a podivné zvuky linoucí se potemnělou chodbou dělají společnost vaší vystrašené duši. Nutno přitom říci, že hororová složka hry není k zahození a stává se příjemnou „siestou“ plnou infarktových chvil.

Úsměv na tváři například nevyvolá tlupa nemrtvých, která opodál požírá bezvládné tělo nebožtíka. Pravda, je to sice ohraná básnička, jenže když sledujete zvrácené pohyby zombí, které následně odvrátí hlavy vašim směrem... V tu chvíli dost možná zahodíte ovladač a utečete pryč. V rámci subjektivních dojmů mohu říci, že podobné zážitky si ještě pár týdnů budu uchovávat v živé paměti. Autoři se ale nebáli vyobrazit nemrtvé i ve zcela nahém provedení (ano, bez oblečení), což obecně přihrává surovosti a brutalitě Dark Sectoru. Ta se sice nedá úplně srovnat třeba s postarším velikánem Soldier of Fortune, nicméně kratochvíle plná usekávání končetin, hlav a k tomu hektolitrů prolité krve asi nebude nejvhodnějším narozeninovým dárkem pro kdejaké ratolesti.

Rovnou se ale dostáváme k otázce – jak se vlastně Dark Sector hraje? Vzhledem k linearitě jsou úkoly často nasnadě. Přesto se najdou spáry, do kterých nejeden menší zákys zateče. Zpravidla nejde o nic nepřekonatelného, jednomu obzvláště vypečenému (v jádru ovšem velice prostému) se nicméně věnuji v dalším boxíku - viz níže.

Hozený granát nikdo neocení

Problém s červeným spínačem – spoiler!

V hlavě mi utkvěla jedna obzvláště záseková situace. Přestože Dark Sector nemá v úmyslu hráče zbytečně trápit, občas můžete narazit na nepříjemný problém. Jeden z nich se přitom objevil ve chvíli, kdy si Hayden osvojil ovládání glaive přímo za letu.
Jakmile bylo po zlikvidování všech nepřátel a prozkoumání dvou podzemních úschoven, nastala otázka - kam teď? Ačkoliv hned vedle stála uzavřená brána a za ní doruda svítící spínač, ztvrdnul jsem na tomto místě dobrou půlhodinu.
Všechny aktivní předměty jsou totiž po najetí kurzorem znázorněny specifickou ikonkou, případně se zlatavě lesknout. U daného čudlíku se ale nic takového nedělo, nevěnoval jsem mu tudíž pozornost. A to byla chyba.
Pokud byste se tedy náhodou ocitnuli v podobné situaci, vězte, že řešení je velice prosté – stačí si stoupnout několik metrů od dané brány, vystřelit glaive, následnou manipulací šikovně nadletět plot a trefit se do červeného spínače. Problém je pouze ve zvládnutí letu.

S Dark Sectorem je také spjata celá řada nasktriptovaných sekvencí, které se točí kolem běsnících zrůd, explozí a tak dále. A se vším tímto balastem jsou spojeni právě pověstní bossové. Ať už jde o lidské válečné stroje připomínající sousedovic přerostlého jezevčíka, helikoptéry, nebo právě geneticky modifikované přívržence strany zla, vždy je budete muset dostat na kolena. Někdy se to zdá jako problém. A skoro vždy jako velký problém. Jenže pravda je nakonec stejně na druhé straně břehu. Hra vám totiž pokaždé přihraje pod nos přesně to, co právě potřebujete. Raketomet, munici... zkrátka cokoliv. A způsob pomoci (a také jediného východiska) je to vždy natolik okatý, že se nad ním až nedá nepousmát. Jakoby si level designéři nevěděli rady s některými situacemi. A to je škoda.

Postěžovat si rovněž musím na adresu umělé inteligence, jež se za inteligentní zrovna označit nedá. Nepřátelé (vojáci, nikoliv nemrtví) se povětšinou nedokáží schovat před hrozícím nebezpečím. Snaží se, to ano, ale není problém je dostat do situace, kdy nečinně stojí a čekají, než jim svou glaive skalpujete hlavu. Nedokáží se ani schovat za roh, protože okatě vyčnívá půlka těla. A lze je tak moc zblbnout, že budou všude kolem běhat jako splašené slepice.

Poněkud s odlišnější technikou k vám budou přistupovat bossové – ti neumí ani to. Jejich cesta je více či méně naskriptovaná, přizpůsobovat se problémům, i s ohledem na svoji maličkost, tedy zpravidla nedokáží. Menší náplastí na nedokonalou AI se stává alespoň přítomnost multiplayeru, v němž můžete například bojovat proti osamocenému Haydenovi společně s dalšími lidmi. Přitom kdo jej zabije, přebírá štafetu s trojbřitou čepelí.

Evoluce

PS3 verze Dark Sectoru prošla velkými porodními bolestmi, dokonce jí hrozilo zrušení. To však bylo naštěstí zažehnáno, přičemž výsledek je i po stránce grafické více než povedený. Evolution Engine si bez větších problémů poradil s interiérovými a exteriérovými lokacemi, hrátky světel a stínů mu nejsou cizí, pěkně vypadají i výbuchy. To vše samozřejmě bez jediného škubnutí. Pochvalu si zaslouží také zvuky, a to obzvláště v oněch děsivějších segmentech hry. A v neposlední řadě hudba – v jejím případě mne ovšem mrzelo, že jí autoři nevmačkali do akčních sekvencí více.

Větší pozornost by si ale zasloužil zejména fyzikální model, který je „tak trochu“ přehlížen. Určité objekty sice jde zničit, dokonce se před vámi tu a tam zboří celý dům (vinou jedné velké smradlavé potvory), ale podobné chvíle lze přisuzovat spíše oněm skriptovaným sekvencím.

• Glaive
  • Postupný přísun nových schopností
  • Svižné tempo
  • Střídání prosté akce s děsivými momenty
  • Grafické zpracování
  • Zvuky s hudbou
  • Multiplayer
  • AI nepřátel a bossů
  • Větší implementace fyzikálního modelu by nebyla k zahození
  • Level design některých částí hry
  • Cover-systém by zasloužil doladit, je třeba si na něj zvyknout

Když to tedy vezmu kolem a kolem, Dark Sector není revolucí. Vždyť si okatě vypůjčuje pár klíčových aspektů z opěvovaného Gears of War, zejména pak cover-systém týkající se krytí, úhybných manévrů a vlastně celkového systému ovládání. To by si přitom určitě ještě zasloužilo doladit. Dokážete-li se ale přenést přes těchto pár nedodělků a dostanete-li se věcičce zvané glaive pod kůži, budete se skvěle bavit. Předsudky nechme stranou, výsledek je příjemný, hratelný a především zábavný.

PS: pokud se chcete podívat na trojrozměrné „obrázky“, mrkněte na http://www.darksector.com/, sekce Media > 3D Screens

Grafika: 8.9/10

Dark Sector je velice příjemným překvapením. Zlí jazykové sice tvrdí, že jde jen o chudou kopii Gears of War (a v něčem mají pravdu), jenže dokážete-li se jí dostat pod kůži, budete se i přes pár více či méně velkých nedostatků skvěle bavit. Ty peníze za to stojí.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Digital Extremes | Webové stránky hry