Recenze: Dead Man`s Hand – krvavá pomsta po kovbojsku

Sličné děvy, kovbojové na svých ořích i prázdné láhve od whisky. Takový je divoký západ, který známe z desítek legendárních kovbojek. Dead Man`s Hand je nejnovějším titulem, který vás zavede do let dávno minulých - doby, kdy zákony země třímaly v rukách drsní kovbojové. Zajímá vás, jak skončil prozatím poslední pokus nabídnout nám drsnou gangsterku?

Typ hry: Akční
Multiplayer: Hra přes internet a LAN
Doporučená konfigurace: PIII 800 MHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 2 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Human Head Studios (
Distributor hry: Atari (
Distribuce v Česku: SevenM (

Nestává se často, aby do redakce Doupěte dorazila hra zabývající se kovbojským životem a všemi jeho světlými, tedy spíše temnými stránkami. A přeci se pár takových kousků najde. Vzpomeňme třeba na kvalitní strategii Desperados z dílen německých Spellbound, oplývající takřka stoprocentní hratelností. Zapomenout by se nemělo ani na legendární adventuru z divokého západu nazvanou Tři lebky Toltéků. I přes téměř šestileté stáří má toto dílko i dnes stále co nabídnout. Konkrétně např. příjemnou grafiku, skvělý humor, to vše navíc podtržené dostatečně dlouhou hratelností. S dalším pokusem o vzkříšení pravých kovbojských her tentokrát přichází firma Human Head Studios a jejich zbrusu nová 3D akční střílečka viděná z vlastních očí.

Psanec, lovící psance

Příběh Dead Man`s Hand, který se točí kolem vašeho hrdiny, zlotřilého El Tejona, je přinejmenším zajímavý. Jako člen pravého kovbojského gangu si užíváte všech možných i nemožných radovánek. Dlouho jste si žili jako v pohádce, barové rvačky střídaly vykrádání obchodů a vše se zdálo být v naprostém pořádku. Ovšem do doby, než se ostatním členům gangu začalo zdát, že jste mezi nimi jaksi do počtu. Nebudeme to zbytečně protahovat, vaši nejlepší "přátelé" vám bodli kudlu do zad, a navíc vás nechali napospas spravedlnosti. Dobrá zpráva je, že jste vražedné běsnění přežili. Ta špatná? Ocitáte se ve vězení, ze kterého, zdá se, není úniku.

Milovníci Pokeru si v Dead Man`s Hand budou připadat jako doma * Poslední krůček zbývá k ovládnutí celé Ameriky * Tyto chytré videosekvence vám představí každého bosse

Naštěstí jste se v buňce spřátelil se starým mužem jménem Lago. Shodou okolností se jedná o vůdce revoluce, která právě řádí mezi obyvateli místního San Coahuila. Díky němu se nakonec ze špinavé cely dostanete ven a po odrovnání několika strážných by vám nemělo nic překážet v honbě za spravedlivou pomstou. Příběh jako vystřižený z klasické kovbojky, nemyslíte?

Pomsta není hezká věc

Dead Man`s Hand se může pochlubit více jak 25 misemi zasazenými do několika odlišných scenérií. Několik misí je bonusových a devět ze jmenovaných třiceti je tzv. bossových. Zde se postupně objevují jednotliví členové vašeho bývalého gangu, nyní nazvaného Nine. Než se k bossovi (členovi bandy) dostanete, musíte projít několik předmisí, které se jen hemží po zuby ozbrojenými kovboji. A tady vidím jednu z největších chyb, kterou Dead Man`s Hand obsahuje. Nepřátel je totiž tolik, že hra místy připomíná krvavá jatka - takový Soldier of Fortune zasazený do kovbojského prostředí, pouze s větším omezením brutality.

Jízda na koni patří k nejzábavnějším * Nepřátelé se nejčastěji schovávají za krabicemi * Toto chytré kukátko vám často pomůže

Bojovat budete proti klasickým kovbojům, dřevorubcům, armádě a mnoha dalším. Nevynecháte dokonce ani tehdejší bohyně lásky. Pochybuji však, že byste mezi protivníky nalezli nějaký výraznější rozdíl. Všude se pouze střílí a všichni se chovají vesměs podobně. Inteligence soupeřů je dosti rozporuplná věc, u DMH se mi však poměrně zamlouvala. Soupeři patří k mírně nadprůměrným, pokud si vás všimnou, a nejsou na zrovna nejvýhodnější pozici, okamžitě se běží schovat za nějakou překážku, což podstatně ztěžuje přesné zamíření. Na druhou stranu, občas se nějaký ten úlet také přihodí. Někdy pouze čekají na to, co se bude dít, jindy se netrefí – a to i přesto, že od vás stojí jen několik metrů.

Kam se podíváme

Kladně by se daly hodnotit i mise samotné. Většina se odehrává ve zcela odlišném prostředí. Cestou se podíváte do opuštěných uliček města, ztratíte se v hustém lese, vozíkem si prohlédnete místní kamenolomy, a nakonec se ohřejete v horské boudě. Výběr misí je tedy, jak sami vidíte, opravdu pestrý. Se samotnou náplní už je to poněkud horší. Pokud si hraní rádi zpříjemňujete řešením různých hádanek, pak bohužel nebudu poslem dobrých zpráv. Dead Man`s Hand totiž nenabízí nic jiného, než jen bezduché střílení hord nepřátel, které normálního smrtelníka nemůže více jak na několik hodin zabavit.

Už zase prší! * Jedna ze závěrečných misí * Dáte si chlazené pivo?

Několik revolučních vymožeností se zde ale přeci jen najde. Nejvíce zábavy si patrně užijete v misích, v nichž se za pomocí koňské síly musíte dostat ven z města. Nemusím doufám zdůrazňovat, že míření v sedle - kdy prakticky nevíte co se bude dít - je dosti obtížné. Několikrát se také projedete v důlním vozíku a zhruba v polovině hry si vyzkoušíte jízdu starou parní lokomotivou. Většinou však půjdete po svých. Zbylá náplň misí je vesměs stále stejná – tedy stále stejně nudná. Samotná kariéra se dá na střední obtížnost dohrát zhruba za dvanáct hodin, mnoho zábavy si však za tuto dobu neužijete. Suma sumárum mohla hra nabídnout mnohem lepší mise – to by však autoři museli vytáhnout více "es", takhle je z Dead Man`s Hand ve výsledku „jen“ další arkádová střílečka.

Kolty zatraceně nízko zavěšené

K likvidaci nepřátel poslouží celkem devět palných zbraní rozdělených do tří skupin. Mezi nimi naleznete několik klasických pistolí, hojně používané pušky a dokonce i tři typy brokovnic. Vedle klasických střelných zbraní vám budou dělat společnost také výbušniny, zápalné flašky a tak trochu povinně i lovecký nůž. Tyto zbraně však použijete jen zřídkakdy, prakticky vůbec. Pušky by vám měly stoprocentně vyhovovat. Občas sice nastanou problémy, zejména s přebíjením, nezapomínejme ale, že příběh se odehrává za dob slavného divokého západu.

Najít něco v mlze je takřka nemožné * Barové rvačky, nic neobvyklého * Kovbojové nepatří mezi ty čestné

Střelivo se dá obstarat poměrně jednoduše, a to hned dvěma způsoby. Naprostá většina (platí i o lékárničkách) se dá celkem snadno posbírat na různých místech, hojně rozprostřených po oblasti, ve které zrovna operujete. Pokud ovšem patříte mezi zaryté hráče karetních her, Pokeru nevyjímaje, pak máte již předem vystaráno. Před začátkem každé mise máte možnost zužitkovat své schopnosti, a pokusit se vyhrát nějaké plusové náboje. V opačném případě do hry vstupujete s (téměř) čistým štítem.

Technické zpracování? Průměrné

Dead Man`s Hand běží na Unreal Warfare enginu a podle toho také vypadá. Grafika vám dech sice nevyrazí, nicméně stydět se za ni autoři rozhodně nemusí. Několik oblastí je docela povedených, většina ale nenabízí nic světoborného. Z výsledného hodnocení musíme odečíst také několik bodíků za poměrně časté grafické chyby. Průhlednost zdí bych snad ještě snesl, ovšem hladinu řeky končící desítky metrů za vodopádem už jen tak přes srdce nepřenesu. Bugů se nevyvarovaly dokonce ani nepřátelé. Pokud dostanou smrtící úder, nejen že padají jako nějaké umělé figuríny, navíc se často stává, že upadnou do nejrůznějších kozelců, jako by snad byli z gumy. Po několika vteřinách navíc protivníci (samozřejmě zabití) automaticky mizí. Jako chyba se to rozhodně uznat nedá, jistě mi ale dáte za pravdu, že esteticky to nevypadá nejlépe.

Hudby si za celou dobu hraní příliš neužijete, v hlavním menu pohrává jeden jediný klip a to je vše. Během misí sice občas na nějaké náznaky melodie narazíte, o hudbu jako takovou však nezavadíte. Atmosféru se tak snaží vylepšit jen několik průměrně nahraných zvuků. Rozeznat mezi sebou pušky podle zvuku, to by zde patrně dalo práci mnohým zkušeným střelcům. Většina zbraní totiž zní hodně podobně. Na druhou stranu třeba takové výbuchy dynamitů nebo zápalných lahví působí velmi reálně.

• Zajímavý příběh
  • Souboje se členy gangu
  • Jízda na koni
  • Několik neodpustitelných chyb
  • Stereotypní mise
  • Po několika hodinách nuda

Tvrdé zúčtování

Ve srovnání s posledními novinkami nevypadá Dead Man`s Hand zrovna nejlépe. Jedná se jen o další příspěvek do nekončící řady bezduchých stříleček, tentokrát zasazený do kovbojského prostředí. Hra vás začne nudit již po několika hodinách, a nezachrání ji ani pár světlých stránek, které místy obsahuje. Slíbené stealth mise a klasické pistolnické souboje muže proti muži se nakonec ve hře neobjevují. O multiplayer se však hráči strachovat nemusí. Čtyři odlišné typy her (Deatmatch, Team Deatmatch, Bounty a Posse) si můžete vyzkoušet jak po internetu tak i po lokální síti.

Grafika: 6/10
Hudba: 6/10

Průměrná kovbojská střílečka, která dokáže na několik hodin docela slušně zabavit. Víc však od ní nečekejte.