PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Dead Space CZ – spi, děťátko, spi

Ukolébejte svým hlasem nestvůry k věčnému spánku, anebo vezměte do ruky hypermoderní pilu a vyřiďte si to s nimi pěkně stručně – ručně.
Kapitoly článku

Své bleskurychlé reflexy, odkojené tolika střílečkami, si můžete ještě vylepšit. Spousta z vás již má jistě na jazyku slovíčko bullet time. Já musím zároveň pokývat i zavrtět hlavou, což mě přivodí nepěkné lupnutí v krční páteři a vám asi nadzdvihne obočí. Zpomalení tu sice je, ale ne klasické – nezrychlujete totiž sebe jako hlavního hrdinu, ale za pomoci stázního modulu můžete zpomalit část herního světa. A je jedno, jestli to jsou příliš rychle se zavírající dveře nebo skupinka mutantů, jež si z vás chce udělat chutnou večeři.

deadspace_07.jpgdeadspace_08.jpg

Pasážemi, u nichž budete až do konce hry mít ústa široce otevřená a sedací část strachy sevřenou, budou jistě chvíle, kdy se dostanete z lodi na místa, kde není vzduch a gravitace. Nejenže v těchto chvílích hra naprosto kouzelně vypadá, ale také skákání a chození po stropě či po stěnách hned tak neomrzí. Absence vzduchu má ovšem i svou stinnou stránku. Tou, které si všimnete jako první, je nutnost doplňovat si v obleku kyslík, aby se Isaac ve vesmíru neudusil.

Vakuum je vakuum, a zvuk se v něm přenáší pouze chvěním

deadspace_art1.jpgDruhou, jíž si všimnete vzápětí, je přenášení zvuku. Jak jistě víte ze střední školy, vzduch či voda jsou poměrně dobré médium k jeho šíření. Jenže vakuum je vakuum, a zvuk se tak přenáší pouze chvěním. Co to znamená? Přibližující se nestvůru neuslyšíte do té doby, než si těsně vedle vás dupnou. A to ony už si s radostí dupnou raději přímo na vás, to se nebojte.

Na výlety mimo loď se tak kvůli nepříjemnému pocitu nebudete nijak zvlášť těšit, ale zpětně na ně budete pohlížet jako na jedny z nejzdařilejších momentů ve hře. Otázkou je, jestli by s jejich častějším výskytem toto kouzlo neztratilo na síle.

Jak si užít s nestvůrami trošku legrace

Za zdařilé se taky dají považovat souboje s bossy, kteří jsou obzvláště nechutní a vypečení. Většinou sice metoda jejich destrukce staví na strefování se do zranitelných částí, které poznáte podle jiného vzhledu, než má zbytek jejich těla, ale i za použití tohoto jednoduchého principu je vaše potýkání s nimi další z mnoha osvěžujících prvků.

Tip číslo tři: Nerozpakujte se nakupovat v obchodech náboje. Nedostatek může být fatální.

Potěší rovněž i bohaté odměny za úspěšné pokoření většího a mocnějšího mutanta. Největším naplněním pak ale pro vás stejně bude pocit, že jste tu potvoru, po níž jste tak dlouho šli, konečně zabili.

VIDEO: 632 'Dead Space - procházka vesmírem'

Ještě větší zábava potom je, když si k sobě přitáhnete nějakou těžkou bednu a s gustem ji po mutantovi hodíte. Tento způsob likvidace ale bohužel nejde nijak často praktikovat, a tak za pomocí kinetického modulu budete pouze různě posouvat dílčí krabice, které blokují cestu dále, nebo před sebou nosit baterky poněkud větších rozměrů k napájení některých dveří. Ale nebojte se, Dead Space přináší i náročnější logické úkoly. Aby taky ne, když přidává do kotlíku ještě i kapku RPG.

deadspace_09.jpgdeadspace_10.jpg

Svoji již tak silnou výbavu totiž můžete ještě vylepšit pomocí energetických uzlů. Ty můžete „zakovat“ do zbraní a zlepšit tak jejich kadenci, kapacitu či způsobované poškození. Ve hře také musíte plnit jisté dílčí úkoly, které nespočívají pouze v „prostřílej se tam a tam,“ ale na daném místě musíte třeba ještě i sepnout páčku nebo vyřešit malou hádanku.

Lokace působí uvěřitelně a účelně, ale navíc se v nich i velmi dobře hraje

Pokud byste ale nevěděli, kudy kam, je k dispozici přehledná holografická mapa, která vám ukazuje cestu k cíli. Hlavní vtip však spočívá v tom, že se při jejím zobrazení hra nepozastaví, stejně jako při vyvolání kteréhokoliv jiného menu. Za zmínku rovněž stojí, že veškerý HUD je součástí obleku.

Malujeme krví

Nic vám tak nebrání ponořit se do zkrvavených, ale nádherných a praktických interiérů Ishimury, před jejichž návrháři smekám klobouk. Vše působí uvěřitelně a účelně, ale navíc se v tom i velmi dobře hraje. Jediným problémem je pak vracení se do již jednou projitých lokací.

Tip číslo čtyři: Počkejte si na noc, na uši si nasaďte sluchátka a ponořte se do útrob kosmické lodi. Ještě rádi si zapnete lampičku.

Strašidelný dojem ale za to podbarvují skřeky nestvůr a jímavá hudba. Z technického hlediska se sice občas objeví nějaká trošku nekvalitnější textura, ale vzhledem k HW nárokům a celkové prezentaci mohu jen zatleskat.

deadspace_11.jpgdeadspace_12.jpg

Dead Space rozhodně stojí za koupi i za zahrání, i když ji pohodovým tempem dokončíte za cca 9 hodin čistého herního času. Není to bůhvíjak mnoho, ale ani nijak extra málo – osobně jsem to považoval za skutečně akurátní porci zábavy a hra mě prostě a jednoduše chytila a nepustila. I přes již zmiňované chybky ji mohu jen a jen doporučit.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | survival horor
Výrobce: EA Redwood Shores | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 31. října 2008
  • Strach
  • Nové způsoby zabíjení nepřátel
  • Vakuum
  • Dějová linka
  • Bossové
  • Trošku zvláštní konec
  • Kampaň EA, která prozrazuje spoustu věcí ze hry
  • Opakování určitých lokací

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,