Recenze deskové hry Drakiáda

Drakiáda: Čas letí je kooperativní hra, ve které se zúčastníte podzimního pouštění draků. Jak už to tak ale bývá, vítr umí bejt pěkně škodolibej, vychechtanej neřád. S tím se musíte zkrátka porvat. V téhle sympaticky malé krabičce na vás čeká balíček karet, šest přesýpacích hodin ve všemožných barvách duhy, a až nečekaně velká dávka adrenalinu.

Karetní fičák nebo herní bezvětří?

Na začátku hry dostane každý hráč na ruku přesně určený počet karet, s tím, že jakmile na něj přijde řada, jednu kartu zahraje a jednu si dolízne z dobíracího balíčku. Na každé kartě najdete vyobrazenou barvu. Když zahrajete kartu, otočíte přesýpací hodiny stejné barvy. Každé hodiny reprezentují jednoho z draků, kterého se snažíte udržet ve vzduchu. A jakmile se kterékoli hodiny stihnou přesypat, prohráli jste. Netáhli jste dost za jeden provaz a drak vám spadl na zem. Pokud se vám však podaří odehrát všechny karty z dobíracího balíčku dřív, než se kterékoli hodiny stihnou přesypat, vítězíte.

Jak poručit větru…

Pravidla jsou to na první pohled směšně jednoduchá. Zahrajete kartu, otočíte hodiny, dolíznete kartu, pokračuje další hráč. Jenže uprostřed toho jednoduchého systému najdete pár malých pravidýlek, které dělají celý tenhle adrenalinový kolotoč ještě o něco těžší, a nutno říct, taky o něco zajímavější.

I tohle chce trochu kumšt…

Důležité je podotknout, že každé hodiny se přesýpají jinak rychle. Obecně platí pravidlo, že písek teplých barev, jako je červená či oranžová, se sype nejrychleji, zatímco modrá se až stoicky vleče. Karet těch divočejších barev je proto v balíčku více, abyste mohli co nejčastěji zachraňovat situaci. Ne vždycky máte však potřebnou barvu po ruce, a tak zběsile hrajete cokoli, abyste mohli dolíznout něco nového, nebo aby to mohl zahrát následující hráč.

Kromě toho tu také najdete bílé hodiny. Ty vám odměřují nejdelší čas, ale karty ve stejné barvě tu nenajdete. Bílé hodiny smíte otočit, když zahrajete kartu jakékoli jedné barvy. ALE pokud jste už odehráli všechny karty z odhazovacího balíčku, otočit už je nesmíte AŽ DO KONCE HRY. To znamená, že jakmile je dobírací balík fuč, musíte se turbo rychle vyházet z toho posledního zbytku, co vám zůstal na ruce. Pokud jste si to blbě naplánovali, máte smůlu.

Už jsme řekli, že když hrajete kartu, musíte otočit hodiny stejné barvy. To se sice hodí, když už se písek dosypává, ale co už není taková prča je, když to udělají dva hráči po sobě, protože prostě neměli na výběr - oba si šetřili na ruce karty stejných barev, a co mohl jeden zachránit, druhý pohřbí. A zvlášť hnusně vám dokážou zavařit dvoubarevné karty, které prostě otočí dvoje hodiny, ať už chcete nebo ne.

Kromě základních karet draků najdete ve hře ještě několik karet výzev se speciálními efekty, které vám napáchají ve hře pořádnou neplechu. Bouřka otáčí úplně všechny hodiny, zamotaná lanka vás přinutí poslat jednu kartu hráči napravo a jednu hráči nalevo, a letadlo vám znemožňuje komunikaci.

Komunikace při hře

Právě komunikace je v Drakiádě jedním z nejdůležitějších faktorů. Jak už bylo řečeno na začátku - vyhráváte i prohráváte jako tým. A když si budete syslit na rukou karty určitých barev a házet je na stůl dočista náhodně, tak to zpravidla dopadne katastrofálně. Za každou cenu musíte mluvit, plánovat, a říkat si, co máte na ruce - to všechno v reálném čase.

Hra, která jde proti větru

Desková hra Drakiáda je typickým příkladem her, které bychom v angličtině označili termínem One Trick Pony. Her, které dělají jenom jednu jedinou věc. Ale dělají ji sakra dobře. Drakiáda je malý rychlý podzimní adrenalin, který si užijete s rodinou ideálně za plného letního bezvětří, a během kterého vám ten čas uletí opravdu hodně rychle.

Další článek: Hráči v Helldivers 2 odrazili invazi robotů. „Byl to jen předvoj,“ říkají vývojáři a zvou do dalších bitev

Témata článku: , , ,