Recenze: Destroy All Humans! 2 – Crypto je zpět

Crypto přichází... už podruhé. Nyní po něm jde ruská vláda, která se ho snaží za každou cenu získat. Uteče z jejich spárů? Destroy All Humans! 2 nabízí hutnou porci akce, zábavy a skvělého humoru. A to se neodmítá.

Platforma: PS2 (Xbox)
Žánr: Akce
Výrobce: Pandemic Studios
Distributor v ČR: Neoznámen

Mimozemšťané už jednou zaútočili na naši planetu. Tehdy se vypořádali s Američany a tajně dosadili do vlády USA svého prezidenta. Pokračování jejich osudů se ponese v podobném duchu; jen nepřítelem tentokrát budou Rusové. Povede se Cryptovi a jeho parťákovi přelstít naštvané Sověty? Dosadí si i do sovětské vlády své lidi? Nic není tak jednoznačné, jak by se mohlo zdát, i přestože má Krypto nadále k dispozici nadlidské schopnosti a ničivé zbraně.

Tak, kdo další? * Táborák?! A ve městě!? * Další ohýnek

Pokračování Destroy All Humans! 2 si s nějakým příběhem neláme hlavu a rovnou vás vrhá do víru dění. Ostatně nejinak tomu bylo i u prvního dílu – veškerá síla titulu je soustředěna do akční hratelnosti. Do začátku tak víte jen nutné minimum. Píše se rok 1969, Rusové odhalili vaši lest z minula v podobě záměny prezidenta USA a sestřelili jednoho z mimozemšťanů, který z orbitu monitoroval situaci na Zemi. Znalci prvního dílu už vědí, že jde o starého známého Ortha. A jistě také tuší, že to jeho parťák Crypto nenechá jen tak. Vrátí se zpátky na Zemi a ukáže všem Sovětům, že si s mimozemšťany není radno zahrávat.

Lepší jak drátem do oka

Oproti minulu se výrazně změnila vaše pozice. Už nejste dobyvatelem, který si takřka bez odporu brázdí ulicemi měst a vesnic a pohrává si s osudy lidí, jak se mu zrovna zachce. Za zadkem máte stovky agentů tajné služby, policistů a vojáků. Všichni touží po vaší hlavně a jsou pro to odhodláni udělat cokoliv. Způsobů, jak si zachránit krk, máte k dispozici hned několik – i tentokrát si hra zakládá na otevřeném konceptu. Nikdo vám nepřikazuje, co a kdy máte dělat. Můžete jít kamkoliv, dělat cokoliv a jakkoliv se vám zlíbí.

Tak to jsem neubral... * Kdo má těm japonskejm klikyhákum rozumět? * Úsměv!

Zbraně v druhém díle Destroy All Humans jsou opět vtipně provedené, mají mnohé funkce a uplatníte je při řešení spousty obtížných situací. Samozřejmě ve vašem arzenálu nechybí typická ufounská šoková zapovka - Zap-O-Matic, ovšem přijde i na těžší a mnohdy kurióznější věcičky. Docela zajímavý je například hologram vašeho bratra Gastra, který po zjevení střílí do okolních nepřátel, jak to jen jde. Jinak potěší ještě Disintegrator Ray vystřelující ohnivé projektily. Většinu střílítek pak lze upgradovat, zvětšovat jim sílu a jinak je zdokonalovat.

K tomu, abyste ale mohli něco podobného provést, potřebujete fragmenty. Bez nich se ve hře neobejdete, ovšem nalézt je není zdaleka tak jednoduché. Podobně jako v GTA různé schované balíčky jsou právě i fragmenty zašity v těch nejskrytějších koutech daných lokacích. Pakliže však naleznete požadovaný počet pro úpravu, vaše hračička, jež následně budete dřímat v rukou, se vám zlatě odmění.

Jedna a jedna se rovnají dvěma...

Crypto kromě obyčejných střelných kousků umí ovládat i telekinezi – lidmi doposud „neosedlanou“ schopnost. Jedná se o parádní herní doplněk, jenž vyplňuje „hluchá“ místa. S telekinezí totiž můžete přemísťovat spousty kolem umístěných objektů, které můžete vrhat na protivníky a tím je i zneškodňovat. Díky ní se také mnohdy dostanete do vtipných situací, neboť Destroy All Humans! 2 už jen po letmém nahlédnutí působí střeleným dojmem. Doslova. A to mu jen prospívá.

Skoro jako indián * Koukám, že diskotéka jede * Telekineze je super věc

Nemohu než autory pochválit, neboť jsem se u hraní skvěle bavil ulítlými hláškami postav, grafickým pojetím objektů a funkcemi oněch kýžených zbraní – při střelbě jsou zasažená těla trefně rozpohybována. A třešničkou na dortu je poté možnost se převtělit do těla nějakého jiného člověka. Ano – Crypto je ufon jak má být a podobnou vylomeninu ovládá se vším všudy. Abyste však docílili potřebného efektu, nesmí vás při onom duševním přemístění nikdo přistihnout.

Ufon si holt musí dávat pozor, všude jsou nastražení Sověti, kteří se vás snaží dostat. Ani jedna z části, ze kterých se celý poměrně rozsáhlý svět skládá, přitom hráči nenabízí možnost odpočinku. Je to ale jedině dobře – nenudil jsem se prakticky ani vteřinu a díky skvělému humoru jsem měl o zábavu postaráno. Sice bych mohl hře vytknout, že tak trochu „od boku“ kopíruje svého staršího bratříčka, ale mně osobně to nijak výrazně nevadilo.

... to dá rozum

Destroy All Humans! 2 nabízí ještě jednu skvělou věc. Ta číhá v multiplayerovém hraní, konkrétně v režimu drop in/drop out, kde můžete společně s  vašim známým plnit jinak obyčejné singleplayerové mise. Možnost hraní dvou hráčů, jejich vzájemné doplňování a výpomoc je přitom v mnoha situacích neocenitelná. A nejlepší na tom vše je to, že můžete svého spolubojovníka kdykoliv připojit a zase odpojit, jak jen budete chtít. Hra díky tomu nabírá na zcela jiném rozměru. Dokonce i jednotlivé mise jsou přizpůsobeny co nejlépe oběma variantám – jinak se hrají, když jste sami, a jinak s kolegou.

Flojdi? Zabít * Já na to mám, já si vyletí... * Jojo, válka a násilí je hnus :D

Laťka obtížnosti ale není kdovíjak vysoko nastavená. Tu a tam se sice přitvrdí, tu a tam vám to tajné složky ruské síly kapet opepří, ale není to nic, co by řádný ufon nezvládl. Žádné zákysy se nekonají, hrou projedete na jeden nádech. Schopnosti, kterými vás Ježíšek obdaří, jsou zkrátka bezkonkurenční.

Ovšem v porovnání s Xbox verzí je Destroy All Humans! 2 pro PS2 o poznání horší co se týče grafické podoby. Autoři sice z PS2 vymlátili co se dalo, ovšem na dnešní poměry to přece jen už žádný zázrak není. Pravda, animace postav jsou vydařené, nasvětlení prostředí se tváří hezky, jenže to prostředí... ta pustost... jednotvárnost. Alespoň dabing je o poznání lepší a vlastně i celková zvuková stránka hry – jestli se tedy něco v opravdu povedlo, tak právě tohle.

• Hratelnost
  • Akce
  • Zvuky, Hudba
  • Dabing
  • Mutliplayer
  • Humor
  • XBox verze je přece jen lepší
  • Prostředí občas působí jednotvárně

Co dodat? Druhé pokračování Destroy All Humans! se povedlo. Jeho pojetí, střelený humor, mise, multiplayer... Někomu asi akorát bude vadit větší podobnost s prvním dílem a horší grafika, ale jinak je vše v nejlepším pořádku a dobrou zábavu nic nekazí.

Zvuky: 9/10

Jednoduše, stručně a výstižně - Destroy All Humans! 2 je solidním nástupcem svého předchůdce. Nastavovaná kaše? Jak pro koho.