Recenze: Dino Crisis 3 – Aliens versus Dinosaurs

Vesmír. Opuštěná kosmická loď, která se ztratila před 300 lety. Něco číhá v temnotách, má to opravdu hodně zubů. Jsou to Vetřelci a Dinousauři! ...miluji Capcom. Dal nám zakladatele moderního herního hororu, epickou ságu Resident Evil, potom samurajskou historickou legendu Onimusha a nebo akční eldorádo Devil May Cry. Co si na nás Japonští umělci připravili tentokrát?

Platforma: XBOX
Vibrační funkce: Ano
Speciální periferie: Ne
Výrobce: Capcom
Vydavatel: Capcom
Distributor pro ČR: Není dosud znám

Jurský park? Ale kdepak

Sérii Dino Crisis považuji za jeden z nejzajímavějších experimentů Capcomu. Posuďte sami. První díl pro PSOne: temný horor plný chodeb a místností tajné základny. Byl zasazen do „současnosti“, kdy vědci nechtěně oživili dinosaury. Hra tehdy běžela ve 3D (!) enginu. Druhý díl zase poslal hrdiny do minulosti, přímo do druhohor - a vrátil 2D předrenderované prostředí, PŘESTOŽE se děj odehrával v pralese a na volných prostranstvích. Plíživou hrůzu však nahradil akcí. Třetí díl (Dino Stalker) již využil výkonu PS2 a tak, vybaveni světelnou pistolí, jste si užívali nádhery 3D prostředí v originální FPS. Děj se přesunul do různých časových rovin.

Záchrana u nepřátelské lodi * U Jupitera je hezky, ale ne když poletujete jen ve skafandru * Peklo začíná, rychle pořádnou zbraň

Dino Crisis 3 se rozhodla opustit jak Sony, tak i planetu Zemi. Síla Xboxu vrhla boje s dinosaury do 26. století do vesmíru. Zkrátka tato série je pravým opakem Resident Evilu. Co díl, to naprostý unikát.

Intro vám vyrazí dech

Nerad se při hodnocení hry věnuji zmínkám o CG animacích. Vyhnout se tomu u Dino Crisis 3 by bylo sprosté barbarství, protože to, co tu uvidíte, zkrátka vyráží dech. Capcom je na dobré cestě dohonit Square-Enix. Vesmírné lodi jsou dokonalé (a není možné nevšimnout si toho, že se Capcom inspiroval vzhledem Nostroma z Vetřelce), postavy také a mluvit o vzhledu dinosaurů by bylo nošením dříví do lesa.

Kosmický Tyrannosaurus Rex není kamarádský * Monstra nepatří mezi přátelské trpaslíky * Dobrá puška, ale hlavně muška řeší všechny krize

Bez dechu jsem zíral a poté s díky přijal vypadlou čelist. Jevidět, že při designu interiéru se CG programátoři inspirovali Vetřelcem vícekrát. Obrovskými sály či okamžikem, kdy zachráněnému  kosmonautovi kápne na hlavu sliz, aby ho vzápětí láskyplně objaly čelisti mimozemského Tyrannosaura Rexe. Bravo.

Po zamyšlení hurá do hry

Příběh není pro Dino Crisis 3 příliš důležitý (ostatně takřka pro žádný z výše zmíněných titulů Capcomu), sází se jako vždy na úžasnou atmosféru.. Jen pár slov. Píše se rok 2548 a jste na palubě raketoplánu komanda S.O.A.R., které bychom mohli přirovnat patrně ke S.T.A.R.S. z RE série - a míříte k lodi Oxymandias, která se před 300 lety záhadně ztratila. Teď byl tento vesmírný „Bludný Holanďan“ objeven u Jupitera a váš tým má za úkol průzkum. Nečekaně milé uvítání vám připraví laserová děla kolosu, která zničí jak raketoplán, tak výsadkový člun, který mířil k Oxymandiovi. Jen díky tryskám na skafandrech se pár členům komanda podaří doletět k agresivní kosmické lodi a dostat se dovnitř.

Grafika je úžasná, to je bez debaty * Kam se na toto hrabou energetická pole z Halo * Raptoři vám zkrátka nedají nikdy pokoj

Ne že se budete pochechtávat a připomínat scénu z úvodu Resident Evilu. Dobrá, je to tak, opět jste se dostali z deště pod okap, z louže do bláta, zkrátka mnoho zubů čeká na vaše masíčko. Jak se tam potvory dostaly a o co tady vlastně jde, to si zjistěte, bestie všude okolo vám rády poradí. Jen vodítko:  Dino Crisis 3 vykradla z Vetřelce co se dalo. Přiznávám, že mi to ale ani trochu nevadilo.

Akce,akce, akce

Asi už netrpělivě čekáte na to, jak se vlastně tahle chuťovka hraje. Jetpack, který máte na zádech, je tím nejdůležitějším, co potřebujete. Díky němu se můžete velmi rychle pohybovat, ale hlavně se vznést do výšky a pak klouzat do stran. Určitě se vám vybaví ZOE, už proto, že nepřátele můžete také při palbě uzamknout a střílet do nich bez nějakého namáhavého míření. Dokonce i zbraň má schopnost klasické rychlopalby nebo pomalého nabití a poté odpálení obřího pulsu.

Bez trysek jetpacku nemáte v boji šanci * Ano, ano, něco velmi špatného se chystá * Zaútočí dinosauři i na Zemi?

Samozřejmě najdete různá vylepšení, na některá monstra byste s pistolkou nestačili. Čekají vás rozstřelitelné překážky, elektrické podlahy (ehm, kde jsem to jen viděl... ), výtahy - bez zručnosti se tu jednoduše neobejdete. Jestli jste hráli posledního Maria pro GameCube, bude se vám hrát bez problémů.

Mohla ta grafika vypadat lépe?

Obvykle mám od počátku hry jasno, jak se postavit k jejímu grafickému zpracování. DC3 je jednou z mála výjimek. Ocitáte se totiž v dokonale vytvořeném 3D prostředí, v obrovských místnostech, kde nádherně dohlédnete všude (výkon Xboxu je znát), na druhou stranu kamery nesledují postavu tak jako třeba v Metal Gear Solid, ale přepínají. To je čas od času neuvěřitelně frustrující, skočíte a nevíte přesně kam. Ovšem na druhou stranu máte možnost pohledu i střelby z pohledu vlastních očí, takže bych to zase tak kriticky neviděl. Když je holt někdo lenoch a místo, aby se podíval, kam že to skáče, rovnou tam skočí a prásk, má smůlu. Je pravda, že k tomu opravdu Dino Crisis 3 dost často svádí. Pokud se ale hodláte namáhat, je to pohoda. Ehm, grafika. Přiznávám, že takto si vesmírného „Bludného Holanďana“ nepředstavuji. Nebo jedině navštěvovaného týmem uklízeček každých 24 hodin. Nádherný kovový lesk dominuje všude, zapůsobila na mě místa, kde vidíte skrze podlahu vesmír. Dali si záležet, šikulové japonští. Jako vždycky.

Jak se mi to hrálo?

Musím přiznat, že tentokráte jsem musel o recenzentskou objektivitu bojovat a konzultovat dojmy s kamarády, kteří si titul také zahráli. Protože velkou roli při hodnocení hraje na co si potrpíte. Jestliže cítíte náklonnost pohybu v obřích prostorách, DC3 je pro vás zemí zaslíbenou. Něco podobného se ve hře nevidí, abyste měli strop o dobrých pět pater nad hlavou. Naproti tomu milovníci malých prostor typu chodeb v Resident Evilu pocítí zklamání. Obdivujete –li atmosféru rozkladu a zmaru, jakou s takovou chutí servíruje Silent Hill ve všech svých inkarnacích, těžko se smíříte s nádherně čistými prostorami, obrazovkami, paprsky, skly, energetickými poli. Pokud ale jste milovníky klasické science fiction, budete chrochtat blahem.

• Dynamickou akci doprovází detailní grafika
  • Originalita z každého dílu Dino Crisis doslova pryští
  • Milovníci dinosaurů si opět přijdou na své
  • Dost zamrzí, že tato hra není stavěná na strachu
  • Občas vás čeká výbuch zuřivosti ze špatné orientace
  • Hudbu si raději pusťte odjinud

Jedno je potřeba říct obecně. Dino Crisis 3 je přes všechny tyto nuance vynikající pro každého hráče. Je to prostě dobře udělaná hra, které vytýkám dvě věci. Hudbu a zvuky tu dělal naprostý nedouk. Nebo jsem už příliš zmlsaný. Rozsuďte sami. Ovšem co neodpustí programátorům nikdo je fakt, že rozstřelitelné objekty červeně svítí. Krutibrko, za blbce by nás mít autoři tak vypečených puzzlů, jaké v Capcomu dělají, mít nemuseli. Ale budiž, dokonalá krása nechává člověka chladným, drobný nedostatek zahřeje. Tak běžte do bitvy.

Hudba: 6/10

Nádherné skloubení dvou odlišných filmových světů, inspirované Vetřelci a Jurským parkem. Japonci jsou prostě mimozemšťané, zvláště ti z Capcomu!

Celkové hodnocení: 7,5/10 (pokud milujete dinosaury, přidejte půl bodu)