Recenze: Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII – čas změn

vytisknout velikost písma
Série Final Fantasy je tím hlavním, co si všichni představí pod pojmem „japonské RPG“. Hutný příběh v kombinaci s atraktivní hratelností a povedeným vizuálním zpracováním se už nejednou postaral o pozdvižení. Nový přírůstek do série na sebe poutá pozornost také. Kupodivu ale nejen kvůli zmíněným prvkům. Dirge of Cerberus mění žánr. Z Final Fantasy se stává střílečka.
Recenze: Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII – čas změn

Platforma: PS2
Žánr: Střílečka
Multiplayer: Ne
Výrobce: Square Enix
Vydavatel: Square Enix
Distributor v ČR: Cenega
Homepage:
http://www.square-enix.co.jp/games/ps2/dcff7/

Pokud se budou fanoušci série Final Fantasy hádat, který díl je nejlepší, patrně vyhraje Final Fantasy VII. Doposud nejpoutavější příběh má totiž i po letech co nabídnout – o čemž mohou svědčit neustálé snahy o jeho rozšíření a vysvětlování různých souvislostí. Dočkali jsme se tak například už i filmu (Final Fantasy VII: Advent Children) a v současné době se můžeme těšit opět. Přichází totiž Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII, který hráče opět zavádí do známého světa. Krom nových dějových odboček a tradičně do posledního detailu promyšleného příběhu se však můžete těšit na jednu další, neméně podstatnou novinku. Dirge of Cerberus dělá z jinak konzervativní RPG série Final Fantasy střílečku.

   

Příběh Dirge of Cerberus vypráví o osudech Vincenta Valentina. Život hlavního hrdiny je stejně zajímavý jako jeho jméno – v intru se dozvíte cosi o pádu meteoritu, ovšem do hry samotné vstupujete až o tři roky později. V té době vám o krk nebude usilovat žádná přírodní katastrofa, ale organizace zvaná Deepground. Jde o jednu z obávaných kriminálních sebranek, která si vybíjí choutky na nevinném obyvatelstvu. Její členové zabíjí muže, ponižují ženy a znásilnují děti.

Střílečka s Příběhem, se Skvělým Příběhem

Začátek vašeho putování by se nejlépe dal popsat jako pátrání – vpřed vás požene touha zjistit, co je Vincent zač. Klíčová je každá animace; jen prostřednictvím střípků z několika desítek dialogů si poskládáte dohromady osud svého hrdiny. Jen tak se dozvíte všechno podstatné o něm samotném a o jeho tajemstvích z minulosti. Vzpomínání to rozhodně nebude příjemné. Vrátí se myšlenky na lásku – a jediné oko nezůstane suché. Což prosím myslím doslova – kvalita animací je opět na tak vysoké úrovni, že by se za ně nemusel stydět žádný filmař. Děj je strhující nejen svým obsahem, ale i tím, jak jej vývojáři servírují. Kromě klasických animací, které potahují za nitky příběhu a posouvají vás dál a dál, nesmí chybět ani renderované filmy.

   

Nejlepší na tom je, že jste „nuceni“ shlédnout každý film i animaci. Uvozovky jsou na místě – vy totiž budete trpět dobrovolně. Kdybyste náhodou něco vynechali, mohli byste přijít o podstatné detaily příběhu. Hodně dlouho jsem nezažil, že by záleželo na takových drobnostech… Stačí vynechat jednu podstatnou animaci a už budete tápat. Výsledný dojem pak pochopitelně trpí a není tak dobrý.

Střílej, co můžeš

Prostor mezi pasážemi, které vyplňuje příběh, je vycpán klasickou střílečkoidní hratelností. Hlavního hrdinu vidíte z pohledu třetí osoby, do rukou dostáváte děsivě vyhlížející zbraň a ze všech stran se na vás ženou nepřátelé. Najednou na nějaké pátrání není čas; stačíte se sotva soustředit na plynulé mačkání spouště na zbrani. V tomto ohledu vývojáři nic převratného nepřichystali. Podobně jako u ostatních stříleček jde tedy jen o jedno – dostat nepřítele pod drn – a i zde se toho brzy přejíte, v krajních případech se vám dokonce udělá špatně. Tím chci naznačit stereotyp, který ze hry číší na sto honů. Jdi, vystřel, najdi klíč, otevři bránu, jdi, vystřel… a tak pořád dokola. Slibovány byly adventurní prvky, které by jistě dokázaly patřičně oživit – jejich přítomnost však poznáte maximálně přes shánění zmíněných klíčů, možná by se jistá podobnost s adventurou dala pozorovat při dlouhých dialozích.

Dirge of Cerberus se stereotypu rozhodně nevyhne, na rozdíl od většiny konkurentů k němu ale dospěje… později. Než se dostanete do stádia „tak kdy už to sakra konečně skončí?!“, uplyne pět šest hodin. Děkovné listy se za to patří posílat na dvě adresy: zbraním a již několikrát opětovanému příběhu (a hlavně pak formě, jakou je podáván).

   

Zbraně jsou opravdu výjimečné, a to nejen vizuálně, ale i co do způsobu, jakým se k nim musíte stavět. K dispozici jsou sice jen tři kousky (brokovnice, puška, kulomet), o to jsou ale dojmy z každé zbraně intenzivnější. S brokovnicí (mimochodem má tři hlavně) si užijete soubojů na blízko; budete se snažit dostat k soupeři co nejblíže a často se vám jej povede odpravit na věčnost spolu se všemi předměty/lidmi, kteří budou stát v nejbližším okolí. S odstřelovací puškou zase přicházejí prvky stealth akce. Puška není vhodná pro přímou konfrontaci s nepřítelem, který je většinou vybaven kulometem. Vyplatí se schovat, vyčkat – a v příhodný okamžik vypálit z úkrytu jednu dobře mířenou ránu. Kulomet narozdíl od svých dvou kolegů nevyžaduje zapojení mozku. Prostě ho vezmete a začnete s ním kosit nepřítele v širokém okolí hlava nehlava. Když bude nejhůře, můžete bojovat i rukama. To ale opravdu jen v krajních případech. Nepřátelé v drtivé většině případů mají střelné zbraně a navíc s nimi umí skvěle zacházet, takže by vám patrně rychleji vystřelili mozek z hlavy, než byste vy jim vytloukli duši z těla.

Další, tentokrát i nemilá, překvapení

Zbraně se starají o patřičné oživení a jsou i motivací v dalším hraní. Málokdy se stane, že máte ve dvou misích totožnou zbraň – po zdárném konci každého úkolu jste totiž odměněni několika zkušenostními body, díky nimž si můžete svou zbraň modifikovat. Ovlivnit můžete jak stav nábojů, tak i účinnost – dokupováním lepších hlavní, přechodem na lepší střelivo nebo třeba zvýšením kadence. Příjemné je, že si můžete svou zbraň opravdu upravit k obrazu svému, ovlivnit se dají i ty nejmenší detaily. Na své si tak přijdou vyznavači všech herních stylů. Pokud máte třeba raději více krve a méně pohybu, dáte přednost větší hlavni a zbrani, s níž je obtížnější manipulovat a tudíž si žádá spíše pevný postoj. Vyhověno vám ale bude i v případě, že máte rád přesný opak – stačí zbraň odlehčit, zvýšit rychlost střelby a pak už jen utíkat…

   

Za zmínku stojí také nepřátelé. Deepground jich na vás bude vysílat hned několik různých druhů – každý se liší používanou zbraní (kulomet je asi nejčastější), čas od času se zapojí i roboti nebo mutanti.

Pochválit musím podařené ovládání. Zaměřování a následné střílení probíhá velice intuitivním způsobem – natáčíte kamerou a když máte nepřítele v zorném poli, automaticky se vám označí. Potom už jen stačí stisknout patřičné tlačítko a zbraň spustí palbu. Manipulace s Vincentem samotným je na tom velmi podobně. Od první do poslední minuty nic v negativním slova smyslu nepřekvapí; čekají vás pouze samé příjemné věci. Řeč je teď hlavně o využívání okolního prostředí. Nečekejte žádnou výraznou interakci – plusové body ale musím přičíst i za snahu: kromě chůze a běhu vás čeká šplh, občas se musíte dokonce přikrčit.

Světlé stránky hry
  • intuitivní ovládání
  • na střílečku se stereotyp dostaví překvapivě pozdě :-)
  • skvělý příběh a hlavně jeho podání
  • báječné animace a grafika
Temné stránky hry
  • je to "jen střílečka"
  • od hry ze série Final Fantasy jsme čekali víc
  • po čase stereotypní
  • krátká hrací doba

Po grafické stránce je na tom hra dost nevyrovnaně. Na jedné straně se chlubí skvostnými animacemi a – což potvrzují i okolní obrázky – nádhernými modely postav, na straně druhé už brzy zjistíte, že se detailního zpracování dočkaly jen objekty/postavy ve vaší bezprostřední blízkosti. Zahledět se do dáli rozhodně nedoporučuji, ani zkoumat nějak výrazně okolí. Výsledek by ale ve všech ohledech dokonalá grafika ani tak nezachránila. Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII sice je dobrá hra a fanoušci FF si ji určitě poběží koupit kvůli tradičně báječnému příběhu, ostatním ale nemá moc co říct. Klasická střílečka s několika RPG prvky, jediná odlišnost spočívá v kvalitním příběhu, který se u jiných shooterů v tak dobrém zpracování nevidí.

Grafika: 7/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10

Dobrá střílečka. Čekali jsme ale víc – hra ze série Final Fantasy měla ambice atakovat nejvyšší mety.

Celkové hodnocení: 7/10

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Akce
Výrobce: Square Enix | Webové stránky hry
  • intuitivní ovládání
  • na střílečku se stereotyp dostaví překvapivě pozdě :-)
  • skvělý příběh a hlavně jeho podání
  • báječné animace a grafika
  • je to "jen střílečka"
  • od hry ze série Final Fantasy jsme čekali víc
  • po čase stereotypní
  • krátká hrací doba

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 4 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |