Recenze: Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII – čas změn

Série Final Fantasy je tím hlavním, co si všichni představí pod pojmem „japonské RPG“. Hutný příběh v kombinaci s atraktivní hratelností a povedeným vizuálním zpracováním se už nejednou postaral o pozdvižení. Nový přírůstek do série na sebe poutá pozornost také. Kupodivu ale nejen kvůli zmíněným prvkům. Dirge of Cerberus mění žánr. Z Final Fantasy se stává střílečka.

Platforma: PS2
Žánr: Střílečka
Výrobce: Square Enix
Vydavatel: Square Enix
Distributor v ČR: Cenega

Pokud se budou fanoušci série Final Fantasy hádat, který díl je nejlepší, patrně vyhraje Final Fantasy VII. Doposud nejpoutavější příběh má totiž i po letech co nabídnout – o čemž mohou svědčit neustálé snahy o jeho rozšíření a vysvětlování různých souvislostí. Dočkali jsme se tak například už i filmu (Final Fantasy VII: Advent Children) a v současné době se můžeme těšit opět. Přichází totiž Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII, který hráče opět zavádí do známého světa. Krom nových dějových odboček a tradičně do posledního detailu promyšleného příběhu se však můžete těšit na jednu další, neméně podstatnou novinku. Dirge of Cerberus dělá z jinak konzervativní RPG série Final Fantasy střílečku.

Příběh Dirge of Cerberus vypráví o osudech Vincenta Valentina. Život hlavního hrdiny je stejně zajímavý jako jeho jméno – v intru se dozvíte cosi o pádu meteoritu, ovšem do hry samotné vstupujete až o tři roky později. V té době vám o krk nebude usilovat žádná přírodní katastrofa, ale organizace zvaná Deepground. Jde o jednu z obávaných kriminálních sebranek, která si vybíjí choutky na nevinném obyvatelstvu. Její členové zabíjí muže, ponižují ženy a znásilnují děti.

Střílečka s Příběhem, se Skvělým Příběhem

Začátek vašeho putování by se nejlépe dal popsat jako pátrání – vpřed vás požene touha zjistit, co je Vincent zač. Klíčová je každá animace; jen prostřednictvím střípků z několika desítek dialogů si poskládáte dohromady osud svého hrdiny. Jen tak se dozvíte všechno podstatné o něm samotném a o jeho tajemstvích z minulosti. Vzpomínání to rozhodně nebude příjemné. Vrátí se myšlenky na lásku – a jediné oko nezůstane suché. Což prosím myslím doslova – kvalita animací je opět na tak vysoké úrovni, že by se za ně nemusel stydět žádný filmař. Děj je strhující nejen svým obsahem, ale i tím, jak jej vývojáři servírují. Kromě klasických animací, které potahují za nitky příběhu a posouvají vás dál a dál, nesmí chybět ani renderované filmy.

Nejlepší na tom je, že jste „nuceni“ shlédnout každý film i animaci. Uvozovky jsou na místě – vy totiž budete trpět dobrovolně. Kdybyste náhodou něco vynechali, mohli byste přijít o podstatné detaily příběhu. Hodně dlouho jsem nezažil, že by záleželo na takových drobnostech… Stačí vynechat jednu podstatnou animaci a už budete tápat. Výsledný dojem pak pochopitelně trpí a není tak dobrý.

Střílej, co můžeš

Prostor mezi pasážemi, které vyplňuje příběh, je vycpán klasickou střílečkoidní hratelností. Hlavního hrdinu vidíte z pohledu třetí osoby, do rukou dostáváte děsivě vyhlížející zbraň a ze všech stran se na vás ženou nepřátelé. Najednou na nějaké pátrání není čas; stačíte se sotva soustředit na plynulé mačkání spouště na zbrani. V tomto ohledu vývojáři nic převratného nepřichystali. Podobně jako u ostatních stříleček jde tedy jen o jedno – dostat nepřítele pod drn – a i zde se toho brzy přejíte, v krajních případech se vám dokonce udělá špatně. Tím chci naznačit stereotyp, který ze hry číší na sto honů. Jdi, vystřel, najdi klíč, otevři bránu, jdi, vystřel… a tak pořád dokola. Slibovány byly adventurní prvky, které by jistě dokázaly patřičně oživit – jejich přítomnost však poznáte maximálně přes shánění zmíněných klíčů, možná by se jistá podobnost s adventurou dala pozorovat při dlouhých dialozích.

Dirge of Cerberus se stereotypu rozhodně nevyhne, na rozdíl od většiny konkurentů k němu ale dospěje… později. Než se dostanete do stádia „tak kdy už to sakra konečně skončí?!“, uplyne pět šest hodin. Děkovné listy se za to patří posílat na dvě adresy: zbraním a již několikrát opětovanému příběhu (a hlavně pak formě, jakou je podáván).

Zbraně jsou opravdu výjimečné, a to nejen vizuálně, ale i co do způsobu, jakým se k nim musíte stavět. K dispozici jsou sice jen tři kousky (brokovnice, puška, kulomet), o to jsou ale dojmy z každé zbraně intenzivnější. S brokovnicí (mimochodem má tři hlavně) si užijete soubojů na blízko; budete se snažit dostat k soupeři co nejblíže a často se vám jej povede odpravit na věčnost spolu se všemi předměty/lidmi, kteří budou stát v nejbližším okolí. S odstřelovací puškou zase přicházejí prvky stealth akce. Puška není vhodná pro přímou konfrontaci s nepřítelem, který je většinou vybaven kulometem. Vyplatí se schovat, vyčkat – a v příhodný okamžik vypálit z úkrytu jednu dobře mířenou ránu. Kulomet narozdíl od svých dvou kolegů nevyžaduje zapojení mozku. Prostě ho vezmete a začnete s ním kosit nepřítele v širokém okolí hlava nehlava. Když bude nejhůře, můžete bojovat i rukama. To ale opravdu jen v krajních případech. Nepřátelé v drtivé většině případů mají střelné zbraně a navíc s nimi umí skvěle zacházet, takže by vám patrně rychleji vystřelili mozek z hlavy, než byste vy jim vytloukli duši z těla.

Další, tentokrát i nemilá, překvapení

Zbraně se starají o patřičné oživení a jsou i motivací v dalším hraní. Málokdy se stane, že máte ve dvou misích totožnou zbraň – po zdárném konci každého úkolu jste totiž odměněni několika zkušenostními body, díky nimž si můžete svou zbraň modifikovat. Ovlivnit můžete jak stav nábojů, tak i účinnost – dokupováním lepších hlavní, přechodem na lepší střelivo nebo třeba zvýšením kadence. Příjemné je, že si můžete svou zbraň opravdu upravit k obrazu svému, ovlivnit se dají i ty nejmenší detaily. Na své si tak přijdou vyznavači všech herních stylů. Pokud máte třeba raději více krve a méně pohybu, dáte přednost větší hlavni a zbrani, s níž je obtížnější manipulovat a tudíž si žádá spíše pevný postoj. Vyhověno vám ale bude i v případě, že máte rád přesný opak – stačí zbraň odlehčit, zvýšit rychlost střelby a pak už jen utíkat…

Za zmínku stojí také nepřátelé. Deepground jich na vás bude vysílat hned několik různých druhů – každý se liší používanou zbraní (kulomet je asi nejčastější), čas od času se zapojí i roboti nebo mutanti.

Pochválit musím podařené ovládání. Zaměřování a následné střílení probíhá velice intuitivním způsobem – natáčíte kamerou a když máte nepřítele v zorném poli, automaticky se vám označí. Potom už jen stačí stisknout patřičné tlačítko a zbraň spustí palbu. Manipulace s Vincentem samotným je na tom velmi podobně. Od první do poslední minuty nic v negativním slova smyslu nepřekvapí; čekají vás pouze samé příjemné věci. Řeč je teď hlavně o využívání okolního prostředí. Nečekejte žádnou výraznou interakci – plusové body ale musím přičíst i za snahu: kromě chůze a běhu vás čeká šplh, občas se musíte dokonce přikrčit.

• intuitivní ovládání
  • na střílečku se stereotyp dostaví překvapivě pozdě :-)
  • skvělý příběh a hlavně jeho podání
  • báječné animace a grafika
  • je to "jen střílečka"
  • od hry ze série Final Fantasy jsme čekali víc
  • po čase stereotypní
  • krátká hrací doba

Po grafické stránce je na tom hra dost nevyrovnaně. Na jedné straně se chlubí skvostnými animacemi a – což potvrzují i okolní obrázky – nádhernými modely postav, na straně druhé už brzy zjistíte, že se detailního zpracování dočkaly jen objekty/postavy ve vaší bezprostřední blízkosti. Zahledět se do dáli rozhodně nedoporučuji, ani zkoumat nějak výrazně okolí. Výsledek by ale ve všech ohledech dokonalá grafika ani tak nezachránila. Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII sice je dobrá hra a fanoušci FF si ji určitě poběží koupit kvůli tradičně báječnému příběhu, ostatním ale nemá moc co říct. Klasická střílečka s několika RPG prvky, jediná odlišnost spočívá v kvalitním příběhu, který se u jiných shooterů v tak dobrém zpracování nevidí.

Zvuky: 9/10

Dobrá střílečka. Čekali jsme ale víc – hra ze série Final Fantasy měla ambice atakovat nejvyšší mety.

Dostupné pro: iPhone