Recenze: Doom RPG - důvod ke koupi nového mobilu

Ten sváteční den přece jen konečně nastal. Známá zkázurozsévající stvoření napadla už i naše mobilní telefony. Jak dopadl očekávaný vstup id Software na pole javových her, za kterým stál sám John Carmack? Pekelně. A to přímo s podtitulem RPG.

Žánr: hodně akční polovičaté RPG
Platforma: Java MIDP 2.0
Testovací hardware: Sony Ericsson d750i
Výrobce: id Software a Fountainhead Entertainment,
Homepage hry:

Na Doom RPG se čekalo dlouho. Už od začátku roku, kdy John Carmack na svém blogu potvrdil jeho přípravu, se na diskuzních fórech srocovaly davy fanoušku této původně počítačové série a netrpělivě čekaly a čekaly. John sliboval revoluční ovládání pomocí jedné ruky, parádní 3D grafiku a v mobilních hrách dosud nevídané, převratné prvky. Musíme mu dát za pravdu, ani tentokrát nás chlapci z id Software nezklamali.

První Doom vyšel na počítačích již v roce 1993 a způsobil obrat v tehdejší herní branži. Wolfenstein 3D už byl sice dávno vydaný, ale teprve Doom dotáhl všechny prvky 3D akčních her prakticky na takovou úroveň, s jakou se dnes (samozřejmě v lepším grafickém kabátku) stále setkáváme. Druhý díl následoval přibližně rok po fenomenálním úspěchu svého bratříčka a zaznamenal také slušný ohlas, i když se v žádném případě nejednalo o nijak revoluční titul. Prozatím poslední díl série vyšel zhruba před rokem, což jistě sami moc dobře víte. Jeho hlavním kladem byl zbrusu nový grafický engine, na kterém později stavěl i Quake 4. Kvality hry jistě není třeba rozebírat, na to jsou tu jiné recenze. Nás samozřejmě zajímá hlavně nynější podoba javového Dooma s podtitulem RPG.

Grafické efekty jsou na poměry javových her opravdu unikátní

Hlásím: na Marsu hordy slizké havěti!

Příběh je docela prostý. Vlastně, pokud jste už s nějakou doomovkou měli tu čest, rozhodně vám není neznámý. Jste vesmírný mariňák, který je spolu s dalšími vyslán do laboratorního komplexu na Marsu a také na jeden z jeho měsíců. Brzy zjistíte, že tu něco nehraje. Vědci jsou roztroušeni mimo komplex, po zemi se válí spousta mrtvol a za každým rohem na vás čeká nebezpečná mimozemská havěť. Zjistíte, že se hrne z otevřeného mezigalaktického portálu a… Dál už záleží jen na vás a vašich činech.

Autoři už od počátku hlásali, že se nijak výrazně nechtějí odklonit o zavedeného „Doom standartu“. Tedy chození rozlehlou mapu a likvidování všeho živého. Pro zarputilé doomisty to znělo nádherně, jenže jen do té doby, než Fountainhead Entertainment (spolutvůrci hry) vydali nové prohlášení. V něm se uvádělo, že přece jen nějaké úpravy, i když ne nijak zvlášť drastické, nastanou. Kdo by také chtěl platit za pouhou předělávku staré hry na jinou platformu. Takových už tu bylo. A zadarmo.

První ze změn bylo přidání RPG systému. Po zahrání titulu ale k označení „RPG systém“ mámě pár výhrad. Předně se nám nezdá, že by pouhopouhé sbírání zkušenostních bodů zabíjením, postup na vyšší levely a automatické zvyšování několika statů (životy, brnění, síla, výdrž…) znamenalo, že je titul RPG. Přesto je to v nehybných vodách doomovek příjemná změna. Zpočátku začínáte v základně (Junction) plné vystrašených vědců a stráží. Hned si všimnete, jak je potřebné si s každou z postav promluvit a zapamatovat si, co důležitého řekla. Krom toho jsou v některých místnostech ve zdech zabudovány počítače, které nejenže obsahují zajímavé informace, ale někdy je do nich také potřeba zadávat speciální kódy k otevření dveří a jiných věcí. Všechny nepostradatelné údaje se ukládají do vašeho notebooku, který máte už od začátku hry v inventáři. Ano, v inventáři. Když už má být titul RPG, tak musíte mít přece inventář. Postupem času vám od něj budou přibývat nejrůznější zbraně a náboje od nich (viz tabulka), lékárničky, UAC kredity a jiné serepetičky.

Tady nám někdo trochu přibral * Červená je barva naše * Chlape, v jaké žumpě jsi se to ráchal?

Dostupné zbraně :

Sekera  -

Hasicí přístroj  -

Brokovnice  -

Chaingun  -

Dvojitá brokovnice -

Plasma Gun  -

BFG-9000  -

+ pistole

Hodiny a hodiny hraní

Pozoruhodná je hlavně rozlehlost hry. První level možná působí krátce a projdete ho za několik málo minut, jenže už u druhého jsme se zasekli na dobrou hodinu. Autoři uvádějí hrací dobu okolo osmi hodin, ale z vlastní zkušenosti víme, že je to klidně i víc. Na javovku opravdu úctyhodný výkon.

Dostáváme se až k samotnému boji. Ten není rešen v reálném čase, nýbrž formou kol. Jakmile spatříte nepřítele, hra se přepne do tahového režimu a můžete začít taktizovat. V každém kole můžete udělat jeden pohyb či akci a pak je na řadě zase protivník. Pokud chcete zůstat bez pohnutí, stačí zmáčknout klávesu 9. Trochu nám ale vadil fakt, že můžete pohledem rotovat kolem své osy jen po devadesáti stupních. Útočí-li na vás tedy nějaká potvora „zešikma“, nezbývá, než si k ní dojít. Výhradu máme i ke ničivému arzenálu zbraní, který je k dispozici. Taková sekera má sice dost silný účinek, ale oproti střelným zbraním se nám zdá až přemrštěný. Vlastně třeba střelba z brokovnice či pistole má stejný efekt, jako byste silnější protivníky pouze škrábali po tváři. Podle autorů by ale měla být účinnost jednotlivých zbraní na každou z potvor odlišný. Něco pravdy na tom určitě bude, i když to vyřknutý problém nijak neřeší.

Je to kobliha, není to kobliha... * Dvojitá brokovnice je dobrá kamarádka * Kapitáne, Mars nadohled

Náplní hry je sbírání identifikačních karet nejrůznějších barev a číselných kódů k otevírání dveří, které vás pustí dál. Prostě klasika. Ne však na mobilních telefonech. Přehledná automapa usnadňuje přesun v prázdných oblastech, jelikož se můžete pohybovat, i když ji máte zapnutou přes celou obrazovku. Problém je v tom, že se na ní nezobrazují předměty ani nepřátelé, takže můžete snadno něco důležitého minout. Stejně tak lze i lehce zemřít, protože potvory se ve všech lokacích stále respawnují.

Javovka nové generace

Když už se budete procházet levely, mějte stále oči otevřené. Stejně jako v počítačovém Doomu je i zde ve stěnách množství tajných místností, které skrývají spousty cenností. Rozbíjejte na svých toulkách také bedny, občas obsahují užitečné věci. Stejně tak nepohrdněte ani barevnými kredity UAC, jelikož jde za ně později dokoupit potřebné vybavení.

Silná trojice zbraní v akci. Plasma Gun, Chaingun a BFG-9000

Grafické zpracování titulu je na poměry javových her téměř neuvěřitelné. Až na pár detailů jako by z monitoru vypadlo původnímu Doomu. Prostředí je ve 3D, postavy jsou ale samozřejmě 2D obrázky. S tím, že hra má 3D kabátek, ale bohužel přišla i nepříjemná skutečnost – nefunguje na telefonech s Java Midp 1. Pouze s vylepšenou verzí 2.0. Ani zvuky nezůstávají za grafikou pozadu a výborně doplňují navozenou atmosféru. A ta tak graduje.

• Rozlehlost hry
  • Množství zbraní a nepřátel
  • Zkušenostní systém
  • První oficiální Doom na mobilech
  • Parádní grafika
  • Jednoduché ovládání
  • Málo nových prvků
  • Pár chaotických úkolů
  • Hra občas padá

Doom RPG je jednoznačně krok správným směrem. Přináší spoustu nového: zajímavý a intuitivní systém ovládání (i když jsme stále používali dvě ruce a ne jen jednu, jak uvádí Carmack), povedenou grafiku a hlavně hodiny dobré zábavy. Cena, za kterou se mobilní tituly v současné době prodávají, rozhodně není vzhledem ke kvalitám této hře nijak přemrštěná. Co dodat? Snad jen - už aby se prodávala i u nás.

Grafika: 10/10
Originalita: 5/10
Atmosféra: 9/10

Co se her na všech platformách týče, Doom RPG až na pár drobků moc originality nepobral. V mobilní kategorii ovšem představuje menší revoluci a výrazný posun vpřed. Stejně jako před lety na počítačích. A pak že se historie neopakuje.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (19) Další článek: Herní grafika ve filmovém Hanibalovi

Témata článku: , , , , , , , , ,