Recenze: Down in Flames – vzdušný šach

Z runwaye vývojářského studia Battlefront.com vzlétá vstříc novým zkušenostem titul, který osvěžuje dlouho skomírající žánr tahových strategií. Down in Flames se však zaměřuje čistě na souboje leteckých es. Má šanci uspět?
Recenze: Down in Flames – vzdušný šach

Alan Jarrar

Typ hry: letecká tahová strategie
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 128 MB RAM, monitor schopný rozlišení 1024x768, 60 MB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 1 GB RAM, Radeon 9600PRO 128 MB
Výrobce: Battlefront.com (http://
Distributor: Není (cena 1699 Kč – individuální dovoz)
Homepage: (http://

Nutno přiznat, že tahové strategie neprožívají od konce devadesátých let zrovna plodné období. Od dob Panzer General uplynula již pěkná řádka let a vývojáři se zaměřují především na masově a komerčně využitelné herní žánry (3D akce, MMORPG, RTS). Tahové strategie tak zůstávají v postraní zájmu herních vývojářů. Rozhodně se nejedná o neatraktivní žánr, nicméně hry podobného typu vždy zaujmou jen velice úzkou skupinu hráčů, což je – při dnešních nákladech na vývoj počítačových her – ve výsledku prodělečné. Podobnými argumenty o nevýhodnosti vývoje hry tohoto typu by se mohl zabývat celý článek, pokusme se ale nahlížet z druhé strany řeky a vyzdvihnout velmi slušnou hratelnost Down in Flames…

Létání, padání, střílení, manévrování (nic co by k leteckým soubojům nepatřilo)

Vývojářské studio Battlefront.com se osmělilo a vrhlo své úsilí do vývoje tahové strategie, jež je zvláštní tím, že se zaměřuje čistě na letecké souboje z druhé světové války. Specifický a masově nepopulární žánr si tak vybral naprosto omezené téma. Nabízí se úvaha, že výsledek musí být katastrofický, avšak Down in Flames i přes své technické nedostatky, a pro mnohé z hráčů neatraktivní tématické zpracování, umí bavit. Hra je svým konceptem založena na populární anglické deskové hře.

Samotné hraní probíhá velmi jednoduše. Hráč si před spuštěním bitvy zvolí válčící stranu a letoun, dále jeden z mnoha herních módů a nakonec vzlétá do náročné mise. V ní proti sobě na modrém podkladu připomínajícím nebe stojí dvě letky, z nichž jedné přímo velíte. Každá bitva je pak rozdělena do šesti tahů. V každém z tahů můžete útočit, provádět úhybné manévry, popřípadě měnit výšku a polohu letounu, tak abyste nepřítele sevřeli pokud možno do pomyslných kleští. Nepřátelské letky na vaše jednání reagují vcelku elegantně (málokdy se tedy stane, že by vám nepřítel dovolil 2x během bitvy provést se dvěma letadly stejný manévr). Na začátku každé z bitev obdržíte „do ruky“ několik karet, jejichž počet odpovídá počtu vašich letounů. Karty symbolizují počet vašich letadel a schopnosti, kterými vaše letka v danou chvíli disponuje.

Grafické orgie nehledejte

Jedním z nejzábavnějších prvků hry je systém, jenž umožňuje za sestřelená letadla získávat zkušenostní body, jež lze zužitkovat k otevření tajných letadel a množství útočných a úhybných manévrů, hodících se především do bitev s vysokým počtem oponentů. V rámci dokončených soubojů se vám navíc dostane podrobných tabulek se statistikami o sestřelených protivnících a strojích, které sami během přestřelky rozbijete. Pokud se však vrátíte z leteckého souboje ve velkém stylu a na účet si přičtete nepřátelské skalpy, místní noviny Battlefront Times vás budou vynášet do nebes. Nebude to však tak jednoduché – hra nabízí množství odlišných typů letounů a každé se v bitvě chová jinak. K dispozici jsou americké, britské, japonské a německé letky a stíhací letadla typu Spitfire a Mustang jsou samozřejmostí. Jedinou výjimkou jsou bombardéry, které hráč nemůže ovládat.

Kobyla na F4, bigoš bere kobylu. Ne…takhle kobyla nejezdí, spletl jsem si to s pokrem

Hra nabízí pět různých kampaní, z nichž v každé hraje roli jiná významná bitva (např. letecká bitva o Británii nebo bitva o Dunkerque z roku 1940). Samotný herní koncept je postavený na přímočarém postupu, kdy musíte protivníka zlikvidovat či jej dostat do nevýhodného postavení v šesti tazích. Na místě je tedy preciznost, rozvážnost a taktizování. Kamenem úrazu je však audio-vizuální zpracování. Pravdou je, že absence solidního grafického zpracování se nijak nedotýká hry samotné, přesto v dnešní době spouštění hry v okně není na místě. Animace letadel jsou až příliš jednoduché, grafické efekty jsou takřka nulové a grafický engine možná pamatuje doby Red Baron II. Totéž platí o zvukové stránce hry, kterou zpestřují snad jen dobové úryvky z rozhlasu.

• slušná hratelnost
  • historické reálie
  • zpracování samotných bitev
  • příliš specifický žánr
  • audio-vizuální zpracování
  • osloví úzkou skupinu hráčů

Nekorektní grafika a chabé audio zpracování se dá snadno oželet. Kvalitu hry ale sráží její hrací doba, která (přestože Down in Flames nabízí 5 různých kampaní) uteče stejně rychle jako předvolební sliby vítězné polické strany v nadcházejících volbách. Vždyť celá instalace zabírá 60 MB místa na disku! Herní zpracování a délka tomu také odpovídají. I tak titul nelze odsuzovat (přestože se cena hry pohybuje kolem 1700 Kč). Down in Flames nabízí propracovanou zábavu určenou příznivcům tahových strategií, logických her a druhé světové války. Okruh možných hráčů se tím značně ztenčuje. Za detailní zpracování historických reálií a statistik v rámci jednotlivých letadel si však Down in Flames přidělené sedmičkové hodnocení plně zaslouží.

Grafika: 1/10
             Hudba a zvuky: 3/10
             Bitevní systém: 6/10

Nenechte se zmást výsledným hodnocením a pečlivě si rozmyslete, jestli má smysl do podobné hry investovat. Patříte-li však do úzké skupiny hráčů, kterým Down in Flames dokonale „padne“, neváhejte a nechte se unášet na křídlech britských Spitfire.