Recenze: Dr Kawashima’s Brain Training – kolik let je vašemu mozku?

Kdo by nechtěl být geniální? Originální hra Brain Training vás sice ke genialitě nepřivede, ale podle její hlavní myšlenky, kterou přinesl dr. Kawashima, udržuje váš mozek v kondici a zamezuje hloupnutí.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (2-16 hráčů)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Jak již padlo v úvodu, za myšlenkou hry Brain Training stojí doktor Kawashima, který první přišel se zajímavou teorií, podle níž člověk hloupne (ztrácí flexibilitu, schopnost rychle si vzpomenout atd.), když mozek alespoň několik minut denně neprocvičuje. Doktor Kawashima říká, že mozek při výpočtech složitých matematických operací a při prostém přemýšlení pracuje mnohem méně, než při rychlém počítání jednoduchých příkladů (malá násobilka, sčítání a odčítání jednociferných čísel) a hlasitém čtení.

I malá násobilka může někdy dělat problémy * Kolik je asi hodin? * Úspěšně vyluštěné Sudoku

Tyto poznatky nakonec zakomponoval do Brain Training a hráč si mozek procvičuje prostřednictvím zmíněných příkladů. Pravdivost a funkčnost této teorie byla ověřována v laboratořích, kde se uvedené teorie skutečně potvrdily. Vývoj hry tedy neprobíhal pouze v kancelářích, ale současně i v laboratoři, kde se zkoumal vliv jednotlivých her na aktivitu mozku.

Zrcadlo, zrcadlo - řekni mi, kdo je nejchytřejší

Brain Training ve výsledku obsahuje sérii procvičování a velký test, který ověří tzv. stáří mozku – veličinu, která určuje, jak je mozek vitální a hbitý. Celá hra je koncipována tak, že uživatel nemá prosedět u DSka spousty hodin najednou, nýbrž jen několik minut denně (a to pravidelně), které věnuje zmíněným procvičováním. Pokud toto bude dodržovat, může se těšit na zlepšení brysknosti a koncentrace.

Aby měl každý přehled o tom, jak si vede, je mu po každém cvičení ukázán graf, který ukazuje jeho výsledky od prvního procvičování. Křivka by pochopitelně měla být rostoucího charakteru, ovšem objektivní vyhodnocení lze očekávat až po několika týdnech hraní.

Jak vypadá trénink? Skládá se z několika disciplín. První dvě se zakládají na rychlém počítání jednoduchých příkladů; na sčítání a odčítání (čísel 0-15) a lehké násobilky. Obě varianty se liší pouze v množství příkladů – buď 20, nebo 100. Musím se přiznat, že některé testy mi opravdu dělali problémy. Na prvním stupni základní školy bych byl na první pokus nejspíš úspěšnější.

Tak tohle je opravdu velmi špatný výsledek * Klasická spojovačka * Rozpoznávání písmen dělá větší problémy než u čísel – tady ale naštěstí nezáleží na rychlosti

Další disciplínou je hlasité čtení, kdy je vám předložen anglický text, který byste měli nahlas přečíst. Musím ale konstatovat, že obtížnost zobrazeného úryvku (obvykle z knihy anglického autora) je vysoká, velmi dobrá znalost angličtiny je nezbytností. Já jsem tuto část přeskakoval, protože mi nepřišla nikterak plodná.

Stylus silnější než meč

Další minihrou je řazení čísel od nejmenšího po největší. Na nedotykové obrazovce se objeví ve čtverečcích čísla, pak po jedné sekundě zmizí a vy zmíněné čtverečky musíte vzestupně seřadit. Prosté, ale ne jednoduché.

Následující procvičovací vyžaduje opět znalost angličtiny, i když v menší míře než čtení. Jedná se o sčítání slabik, kde si stačí pamatovat, že slova se v anglickém jazyce rozdělují do slabik úplně stejně jako v češtině. Hráč tedy musí vědět, jak daná (obvykle jednoduchá) slovíčka vyslovit. Svoji roli tu hrají i prsty na rukou, bez kterých bych počet slabik nikdy nespočítal.

Mezi ostatní disciplíny patří sčítání postav vycházejících a vcházejících do domku, klasický matematický trojúhelník a určování času z ciferníku.

Poslední tréninkovou hrou je „hlasité“ počítání. Co nejrychleji počítáte jednoduché příklady, ovšem výsledky nepíšete, ale vyslovujete – pochopitelně v anglickém jazyce. Bohužel tento systém má k dokonalosti daleko. Třetinu vyslovených čísel není vůbec schopen rozeznat, a tak se celá tato hra stává téměř nepoužitelná.

Všechny odpovědi píšete na dotykový displej, hra má integrovaný komparátor, který rozeznává psaná čísla / písmena. Není ale výjimkou, že je váš napsaný znak špatně rozpoznán. Velmi často se mi stává, že když napíšu číslo „4“, tak hra určí, že se jedná o „9“. Takovýto defekt pak může zkreslovat výsledný graf. Jediná rada zní – pokuste se psát co nejrychleji, ale také co nejčitelněji.

Takhle se luští Sudoku * Plán splněn na 130% :-) * Rozpoznávání barev

Mozku, kolik ti je?

Po pilném tréninku si můžete zkusit otestovat stáří vašeho mozku. Tato zkouška se skládá ze třech sub-testů, které jsou náhodně vybírány z celkem šesti různých disciplín. Jedná se o lehko procvičitelné rychlé počítání příkladů a nově rozpoznávání barev, zapamatování si dvaceti zobrazených slov, spojovačka a počítání čísel se stejným charakteristickým znakem.

U rozpoznávání barev lze odpovědi také říkat do mikrofonu, ale opět jsem se setkal s neschopností rozpoznat některé vyslovené barvy; naštěstí ale existuje i psací varianta. U testu paměti hráči opět mohou narazit na nedokonalou znalost anglického jazyka. I já jsem většinou polovinu zobrazených slovíček neznal - a taková věc může opět měření zkreslovat. Koncept opět předpokládá, že test zkoušky stáří vašeho mozku budete dělat každý den, aby výsledný graf byl co nejobjektivnější.

Vývojáři do hry přidali ještě jedno lákadlo – hru jménem Sudoku, která si získala mnoho fanoušků a přívrženců po celém světě. Ta obsahuje velkou sadu různých variant, a to ve třech obtížnostech. Tato verze Sudoku je skvělá i pro začínající hráče, kteří si mohou zapnout tzv. cheat režim kdy je v případě chyby hra upozorní. Uděláte-li ale chyb pět, končíte neúspěšně.

Počítání čísel se stejným charakteristickým znakem * Čtěte nahlas * Výsledek bitvy v multi-playeru

Po vyluštění všech Sudoku máte dvě možnosti: Buď můžete začít zase hezky od znova, nebo si můžete v prodejnách NDS nahrát do přístroje nejnovější varianty. Pro české majitele Brain Training to ale není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát – v České republice se sice NDS prodává, ale bohužel nikde není možné zaktualizovat vyluštěné Sudoku. Je škoda, že tvůrci neimplementovali Wi-Fi Connection, díky čemuž by si mohli všichni hráči nahrávat nové varianty doma a hra by tak získala neomezenou trvanlivost. Toto považuji za velkou chybu hry.

Naopak ale musím pochválit multi-player, který je možno hrát až v 16 hráčích, a to za použití jediné herní cartridge. Hra ve více hráčích spočívá v co nejrychlejším a nejúspěšnějším vyřešení třiceti jednoduchý početných příkladů. Kdo získá nejvíce bodů, vyhrál. K upřesnění dodám, že herní cartridge obsahuje 6 jazykových mutací, takže ten, kdo neovládá angličtinu, si může vybrat ještě mezi němčinou, holandštinou, italštinou, francouzštinou a španělštinou.

• Pozitivní působení na mozek
  • Statistiky ve formě grafů
  • Sudoku
  • Originalita
  • Občas problémy s rozeznáním psaných čísel
  • Problémy s rozeznáváním hlasu
  • Sudoku nelze aktualizovat z domova
  • Nemá Wi-Fi Connection

Dr Kawashima’s Brain Training je hra, která má mnoho nedodělků v  rozeznávání hlasu a psaných znaků. Na druhou stranu ale musím ocenit velkou originalitu titulu - a především jeho praktičnost a prospěšnost. Cvičení mozku nezabere mnoho času a není ani nudnou záležitostí. Je zajímavé sledovat vývoj křivek po jednotlivých cvičení a pozorovat, jak se zlepšujete. Sečteno a podtrženo, Dr Kawashima’s Brain Training mohu jedině doporučit.

Zvuk: 7/10
Hudba: 6/10

Učením se, zlepšováním bystrosti a schopnosti koncentrace není nikdy ztracený čas. Dr Kawashima’s Brain Training je první hrou tohoto druhu na Nintendo DS a pokud se nebojíte vyzkoušet něco opravdu nového a originálního, mohu vám ji jedině doporučit.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Váš názor Další článek: Ubisoft hlásí úspěchy po E3

Témata článku: , , , , , , , , , ,