Recenze: Drakengard 2 – hra na draka

Jedí draci princezny? To se v této hře nedozvíte, ovšem dštění ohnivých plamenů si užijete do sytosti. Square Enix přinášejí druhý pokus o epický výlet do země, kde tito bájní létající ještěři slouží coby děsivě účinný válečný prostředek. Vyšlo to tentokrát?
Recenze: Drakengard 2 – hra na draka

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 52 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Cavia Inc.
Distributor: Ubisoft/ Square Enix
Distributor v ČR: Cenega (

Někdo umí výborně běhat, ale nedokáže bruslit. Další se dobře učí, ale sporty mu vůbec nejdou. Támhleta slečna hezky maluje, ale dokáže připálit i čaj. Nikdo neumí všechno, tak tomu už prostě je. V něčem vyniká, v jiné věci pohoří. Square Enix dokáží vytvářet geniální RPG tituly. A co nezvládají? Akční hry. Final Fantasy vás emocionálně dosucha vyždímá a naplní herní nirvánou. Co s vámi udělá The Bouncer? Nechá vás přiblbě  zírat s kyselým výrazem v obličeji. Tak to dopadlo i v případě akční řezanice Drakengard a žel bohu to dle zahraničních recenzí vypadá, že nás podobný osud čeká i v případě Dirge of Cerberus. Ovšem to se dozvíme až za pár měsíců, zatímco Drakengard 2 vyslechne svůj verdikt už dnes.

Naváděné firebally? To je věc * Děti, nehrajte si se zápalkami! * Běžná situace

Na první pohled se jednalo o zajímavý nápad, mix akční řezanice uprostřed válečného pole se vzdušným masakrem pomocí oheň dštícího draka. Taková směs Dynasty Warrior a Drakana, případně Panzer Dragoona, zalitá monumentálním příběhem a úžasnými CG animacemi, jaké umí jen Squere Enix. To vše Drakengard sliboval, ovšem výsledek moc nepřesvědčil, o čemž se můžete ostatně přesvědčit v recenzi. První díl ale smeteme ze stolu, dnes se budeme věnovat pokračování. Ach ano, málem bych zapomněl, za oběma Drakengardy stojí ve skutečnosti jako vývojář studio Cavia Inc., Square Enix pouze dohlíželi a fungují co by distributor. Ovšem jejich logo je do úvodního menu vidět třikrát, Cavie jednou, takže proč jim to nevmést do tváře, že?

Akční story, draků hory (skoro)

Hra vás vhodí do událostí odehrávajících se 18 let po prvním dílu, ve kterém řádil němý rytíř Caim a jeho červená přerostlá okřídlená ještěrka. Nyní hlavní roli převzal jiný podobný mladík, Nowe. Vychován drakem Legnou, stává se platnou posilou Rytířů Pečetí. Ti se starají o zachování celosvětového míru. Jenže řeči se vedou, děj plyne, ze zlých se stávají dobří, z dobrých ti zlí a nic není jako na začátku. Drakengard 2 doprovází podařený příběh plný zvratů a  scénáristických salt. Děj se posouvá vpřed pomocí ingameových animací (to většinou) a podařených CG animací (příležitostně). Na akční hru se dočkáte poměrně velké záplavy textu a když jsem psal o ingame animacích, trochu přeháním. Jedná se totiž o pouhé statické 3D obrazy doplněné tabulkou s dialogy a kresleným obličejem mluvčího. Žádná synchronizace s řečí, nic takového. Trochu málo na dnešní dobu.

Hotová idylka * Cítím se tak v bezpečí * Si buděš dovolovat?

Po hratelnostní stránce zůstalo pokračování věrné svému předchůdci. Znovu tak procvičíte své bojové umění na takřka nekonečných zástupech protivníků, kteří se nedočkavě vrhají zemřít pod vaší břitkou ocelí. Výsledné naporcované kusy lze posléze do křupava usmažit dračím ohnivým dechem. Celá hra střídá pasáže boje na zemi s leteckými bitkami docela vyrovnaně. Bohužel, i když se tvůrci snažili, nepodařilo se jim z konceptu odstranit zásadní nedostatky, díky nimž ani jedna herní část nefunguje zcela správně.

Nedejte na první dojem

Pozemní bitky na první pohled vypadají dobře. Proti vám stojí zástupy protivníků, které snadno pacifikujete pár údery. Ovládání umožňuje spojovat údery do comb, které se dají v případě potřeby doplnit účinným magickým úderem. Postava uskakovat do stran, krýt se a nově zvládne i pohyb v krytu. Nechybí drobné RPG prvky – sbíráte zkušenosti pro bojovníka (zvýší se počet hitpointů apod.)  i jeho zbraň (odemknou se nová komba), z pobitých protivníků vypadávají peníze za které si lze pořídit nějaký ten lektvar, amulet atd. Hra je v přidělování nových zbraní vcelku štědrá, s amulety už to tak slavné není.

Tohle je nad mraky? * Aby do nich blesk...aha * Grafika nic moc

Hlavního hrdinu na jeho putování další hratelné postavy. Každá z nich ovládá jinou zbraň, jenž se zároveň hodí proti jiným protivníkům a v jiném prostředí. Třeba takové kopí v rukou rytířky Eris dokáže napáchat z úzkých chodbách brutální škody a je velmi účinné proti nemrtvým. Během hry se lze přepnout do jiné postavy kdykoliv a velmi se hodí tohoto využívat. Některé z nepočetných překážek navíc překonáte pouze s danou postavou. Když už jsme u těch hádanek, moc si jich po cestě neužijete a navíc se jedná o zábavu typu: někam vyskákej, třískni do krystalu, někoho zabij a variace na toto téma.  Většinu doby však jen vraždíte, vraždíte a vraždíte...což je zábava.

Simulátor nudy

Tak na první hodinu. Vážně, ze začátku si budete připadat jako kombajn snadno si prorážející svoji krvavou cestu vpřed. Protivníci padají po desítkách jak přezrálé švestky a hra hezky odsýpá. Střídáte postavy, sbíráte zkušenosti a peníze a vcelku se bavíte, jak je to u podobných řezanic zvykem. Bohužel velmi, velmi rychle nastupuje oslizlý strýček stereotyp a kazí všechnu zábavu. Na nějaké vymačkávání komb zapomenete, protože mlácení do jednoho tlačítka je daleko efektivnější. Naprosto tupí a apatičtí protivníci hře taky nepřidávají a stupidní kamera je finálním lamačem vazu zábavnosti. Čas od času narazíte na nějaký zajímavější prvek, ovšem ten velmi brzy vyšumí a vše zapadne do stejných kolejí – vymlátit úplně každého, kdo se mihne na obrazovce.

Do bojéé, nikoho neživtéé * Hlavní fešák, eh, hrdina * No co, brousím ostří, ne?

Člověk by si myslel, že pasáže na zádech draka Legna přinesou vítané zpestření, však nestalo se tomu. Trpí přesně těmi stejnými nedostatky, jako pozemní bitvy. Legno dokáže plivat velké firebally, malé zaměřené střely a dštít plameny, dokonce se mu zvyšují úrovně jako ostatním postavám, získává přístup k novým dovednostem, ale ani to nepomůže. Ze začátku zajímavé, později nuda nuda šeď. Velkou měrou za to můžou i zcela dementně vypadající  protivníci, které není zábava ničit. Nejvíc jsem si užil při vznášení se nad bojištěm a plivání fireballů na dole zmateně pobíhající tečky, člověku to dodá nový náhled na situaci. :)

Drak brak?

Nápad stojící za sérii Drakengard není špatný – to až zpracování  pohřbívá zajímavou myšlenku. Velký počet protivníků na obrazovce zní zajímavě, ovšem PS2 nemá výkon na to, aby jich najednou byl zobrazen opravdu VELKÝ počet. V Drakengardu 2 sice narazíte na spoustu postaviček, ale na monumentální pocit bitvy je jich málo a už teď mají negativní vliv na grafiku hry. Prostředí je velmi pusté a nenápadité, postavy málo detailní, příšery se recyklují, dohled minimální a stejně frame-rate občas klesá. Jen světelné efekty mírně napravují mizerný dojem z grafiky. A pravda, CG animace mají něco do sebe. Ani dabing není úplně nejhorší, ovšem některé postavy zcela evidentně přehrávají. Pochválit musím hudbu, ta se od minulé kakofonie rozhodně zlepšila. Ovšem stále se nemůže příliš rovnat se špičkou.

• Zajímavý příběh
  • CG animace
  • Délka hry
  • Mix žánrů
  • Stereotyp
  • Kamera a mizerná grafika
  • Slabá hratelnost
  • Stupidní AI
  • Zbytečná komba

Drakengard 2 přináší až překvapivě velkou porci hry – jeho pokoření vám uzme na první pokus nějakých 20 hodin, což tu u podobné hry už dlouho nebylo. Navíc nabízí několik možných zakončení. Nejedná se o absolutně špatnou hru, to ne, jen slibný koncept nebyl dotažen absolutně do konce. Na papíře se může jednat o hru vašich snů, ovšem Cavia už podruhé dokázala, že prostě na takhle velké sousto nemá. Však si to představte, sedíte na hřbetě draka a pod vámi bojují dvě obrovské armády, pěchota, kavalérie, válečné stroje...  prostě obrovský maso mlýnek, ne žádné potyčky malých skupinek. A na nebi to samé, monumentální bitvy jak vystřižené z filmů o Druhé světové válce, jen místo stíhaček draci a místo bombardérů létající koráby. Kdo ví, třeba se něčeho podobného dočkáme na PS3 v podobě případného Drakengardu 3.

Grafika: 5/10
Zvuk: 7/10
Hratelnost: 5/10