PC | Recenze | RPG

Recenze: Dungeon Siege 2: Broken World – zlomené srdce

Dungeon Siege byl svého času jednou z mála her, o níž se uvažovalo jako o pokořiteli nesmrtelného Diabla. Po rozporuplném datadisku vrátil lesk sérii druhý díl, aby to celé zahodil jeho datadisk. Proč? Čtěte uvnitř.

Platforma: PC
Typ hry: akční RPG
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 1400 MB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 1400 MB na HDD
Výrobce: Gas Powered Games (
http://www.gaspowered.com/)
Vydavatel: Take 2 (
http://www.take2games.com/)
Distributor v ČR: Playman (
http://www.playman.cz/)
Homepage:
http://www.dungeonsiege.com/

Jak je to dlouho, co jsem se rozplýval nad kvalitami druhého dílu akčního RPG Dungeon Siege? Není to ani rok. Doba přípravy datadisku má poměrně přesnou výpovědní hodnotu stran jeho obsahu: engine zůstane prakticky beze změny, postaví se tedy jen něco jako nové prostředí a vymyslí se nějaká nepříliš dlouhá příběhová linie. To však nemusí být a priori špatně, vždyť kolik datadisků nepřineslo takřka nic nového, a přesto dokázaly parádně bavit?

Na Broken World jsem se tedy rozhodně nedíval s despektem či nedůvěrou – ba naopak po zkušenostech s DS2 jsem se těšil (aby taky ne, když má hra stejné iniciály jako já). Bohužel jsem byl konfrontován s něčím, co rozhodně nepotěšilo mé srdce pumpující krev plnou RPG faktoru do celého těla. Nebudu ale předbíhat.

  
Jeden z těch lepších modelů (nebo modelek?) * No fuj, ty jsi ale ošklivej * Let`s burn... (z které hry je to hláška? ;-))

Svět? Jaký svět?

V DS2 jste čelili úctyhodnému protivníkovi – Valdis rozhodně nebyl ořezávátko a i jemu vděčíme za epické rozměry celé hry. Gas Powered Games dokázali v druhém díle svého dítka, že i bezduché mlácení potvor po hlavě může doprovázet poutavý děj srovnatelný s hardcore RPG ze staré školy. I závěr samotné hry stál za to – málokdy se družině chrabrých reků podaří spolu s hlavním padouchem zničit i svět. Ačkoli z Aranny přeci jenom něco zbylo, ani počtvrté tedy nezměníme působiště.

Potíž je, že vašemu řádění nějak unikl jeden temný mág a ten samozřejmě nebude chtít nechat věci jen tak. Ocitáte se ve světě, kde vás nikdo moc nemusí, přesto se rozhodnete pomoci a opět všechny zachránit. Konec konců proč ne, když vám to celé zabere nějakých deset hodinek čistého času? Je tedy jasné, že přívlastek „epický“ nemá s Broken World nic společného.

Prostředí datadisku je populačně především dryádské a trpasličí – ano, do herního světa konečně přibyla tato zakrslá a chamtivá rasa a samozřejmě i za trpaslíka můžete hrát, dokonce také v DS2. Tato novinka ovšem nemá na hru příliš velký vliv, jedná se více o kosmetickou záležitost, jež navíc v původní hře nemá velkého opodstatnění, protože tam prostě na žádného jiného trpaslíka nenarazíte.

  
Rozstleskávačky ala Aranna? * Tak za touhle brankou nebude nic pěkného * Všudypřítomná zkáza je druhým jménem Broken World

Ty - meč - potvora. Co řešíš?

Největší plus je potřeba autorům přičíst za dvě nová povolání. Oproti vyhraněným postavám, na něž jsme byli zvyklí, se tentokrát jedná o roztomilé kombinace – posuďte sami. Blood assassin se věnuje zbraním na dálku a bojové magii, což z něj dělá ultimátní útočnou sílu do zadních řad – nepotřebuje tolik many jako čistokrevní kouzelníci a navíc si nebere servítky a protivníkům klidně nechá vařit krev v těle.

Z opačného konce jde na boje fist of stone, bojovník na blízko ovládající přírodní magii. Díky umění boje je ideální do nejdivočejších bojů, ovšem současně zvládá magickou podporu družiny i sebe sama. Magii dokáže využít i k nejrůznějšímu oslabování nepřátel. Obě nová povolání jsou stejně jako trpaslíci hratelná v původní hře, ovšem domnívám se, že nejsou natolik revoluční, abyste DS2 hráli znovu jen kvůli nim.

Co na vás tedy s novými reky čeká? Předně je potřeba říct, že nová družina není nutnost – pokud máte uložené pozice z DS2, není problém postavy importovat do Broken World. Dokonce se může jednat o vítanou výpomoc do začátku, neboť datadisk není pro začátečníky, co váhají, za jaký konec se drží meč. Pokud se ale budete chtít vyhnout počátečního sběru zbytečných věcí a zkusit to na malinko nižší úrovni, můžete si vybrat z nabídky předdefinovaných charakterů – jejich úroveň je nastavena na 39.

  
Světýlka a barvičky - bez nich fantasy snad ani nemůže existovat * Z kterého roku že ta hra je? * Hmyzu si užijete až až

Jakmile se vrhnete do víru bojů, zjistíte, že hra neztratila nic ze své strhující akce. Boje jsou rychlé a intenzivní, tentokrát proti vám stojí více protivníků, než bývalo zvykem dřív. Kouzla mágů roztomile znepřehledňují situaci a ani bojovníci se nenechají zahanbit a předvedou vám barevnou show. Pravé orgie se rozpoutají s použitím některých silnějších schopností, při nichž kusy nepřátel létají všude po obrazovce a ještě kousek za ní. Až budete uklízet ze stolu zbytky podivné havěti, neříkejte, že jsem vás nevaroval.

R.I.P.

Věřím, že až doteď máte z Broken World vcelku dobrý pocit – jakýsi příběh, s přivřeným okem přijatelná hrací doba, nová rasa, dvě vydařená nová povolání... Přesto mě datadisk zklamal a jsem si docela jistý, že vy na tom nebudete jinak. Čím to?

V podstatě jsou za celým problémem dvě věci. Tou menší z nich je už zastarávající engine, díky němuž hra nepůsobí zdaleka tak dobře, jako před rokem. Při pohledu zblízka jsou postavy podivně hranaté a nepůsobí vůbec dobře, při pohledu zdálky na sebe zase upozorní chudé a neostré textury. Jistěže grafika není všechno, ale i ona má své meze. Stejně tak jsou nepochopitelné citelné poklesy framerate, k nimž by vzhledem ke kvalitě vizuálního zážitku rozhodně nemělo docházet.

  
Není nad pořádné ostří * ...a kdo doplivne na toho vpravo, vyhrál * Hmm... Oblivion?

Mnohem větším problémem je gamedesign jako takový. Vážně nevím, kam se poděli všichni ti talentovaní designéři, a pokud zůstali, tak kam zmizel jejich talent. Dungeon Siege od začátku dokázal uchvacovat nápaditými lokacemi a překrásnými sceneriemi a mně nepochopitelným způsobem dokázal z lineárního prostředí vytřískat maximum. Prosím, nečekejte totéž od Broken World.

Ta tam jsou perfektní, spletitá podzemí – všechno ve hře působí jednotvárně, často se nemůžete zbavit dojmu, že jste danou lokací už šli, nebo že jste stejného bosse už jednou porazili. Jednotvárná akce sama o sobě nevadí, je-li podpořena dobrým příběhem a RPG systémem; dokazuje to nejen legendární Diablo, ale i Dungeon Siege sám. Jenže jednotvárná akce vedená proti nezajímavým protivníků v nudném prostředí je pro hratelnost kritický zásah.

Světlé stránky hry
  • Vynikající dabing
  • Dvě nová povolání
  • Intenzivní akce
Temné stránky hry
  • Zastarávající grafika
  • Repetitivní prostředí
  • Ve srovnání s DS2 chabý děj
  • Nudný gamedesign

Zkažené odpoledne vám nespraví ani vynikající dabing postav a přestože míra zklamání a chvíle, kdy se naplno projeví, je individuální, výsledný dojem bude sjednocující. To tam je nadšení tak sršící z prvního i druhého Dungeon Siege, Broken World je nástrojem na vydělání peněz a bohužel se tento fakt autorům nezdařilo za nic skrýt. Na druhou stranu pokud vezmeme v úvahu kolísající kvalitu série, pak by další výlet do Aranny měl být fantastický – budu se těšit.

Grafika: 7/10
Hudba: 6/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 6/10

Datadisk věrně následuje osud přídavku k prvnímu Dungeon Siege a zapadá do průměru. Nějakou dobu vás zabaví, ale nejsem si jistý, jestli to bude plných 10-15 hodin své délky.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (3) Další článek: Prey 2 oficiálně oznámeno

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,