Recenze Dungeon Siege: Legends of Aranna - příběh nebo akce?

Loňské léto přálo žánru RPG. Urodily se kousky, od kterých se hodně očekávalo a ony tato očekávání rozhodně naplnily. Připomeňme si Might & Magic IX, božský Morrowind či právě Dungeon Siege. Posledně jmenovaná hra byla pro někoho pouhým Diablo-klonem, pro jiného novátorské akční RPG. Každopádně se nyní dočkala datadisku, který slibuje (nejen) epický příběh. Co vy na to?

Typ hry: akční RPG
Minimální konfigurace: procesor 500MHz, 64MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1GHz, 128MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB
Výrobce: Gas Powered Games (
Distributor: Microsoft (
Distribuce v ČR: Microsoft, AT Computers (

Dungeon Siege přinesl na svou dobu mnoho nového. Pokud řekneme, že se jednalo o předělávku Diabla, nesmíme v žádném případě opomenout zmínit, že se jednalo o předělávku, která na první pohled svůj originál překonala o sto procent. Netradiční tvorba postavy, kdy jste si vybrali jen pohlaví, tvář, účes, tričko a kalhoty a hurá do hry, vzápětí vás usadilo nádherné intro zpracované v působivém 3D enginu hry, samotný systém hry byl jednoduchý, zaměřený na svižnou akci, obtížnost byla vcelku vydařeně vybalancovaná… Jednoduše se jednalo o velmi dobrou hru.

Cech mágů v malebné vísce * Hospůdka tamtéž * A krásná krajinka poblíž

Po čase se ale dostavil nepříjemný pocit jednotvárnosti Průměrný příběh už nedokázal příliš zaujmout a RPG prvky mizely pod horami všelijakých příšer. Nakonec nezbylo než se vrátit zase k tomu Diablu, ač s pocitem, že jsme si zahráli dobrou hru. Je tedy logické, že se z nás autoři pokusí vyrazit ještě nějakou tu kačku a dají nám za ni víc, než byla původní hra. Když si přečteme krátký sumář toho nového, co je k dispozici, možná trošku zaváháme, ale epický příběh na cca 20 férových hodin hraní (pokud budeme plnit jen hlavní úkoly a nebudeme moc bloudit) zní slibně, ne?

Příběh poprvé

V datadisku se vracíme na kontinent, který již známe v souvislosti se zmírajícím královstvím Ehb, To jsme ale stačili zachránit dříve, a tak si naši avataři mohou užívat zasloužený důchod. Na řadu přichází nová generace, nové království… a stejně velký průšvih. Jako dobré osvěžení tradičních postupů v žánru vidím již samotnou hlavní postavu. Nezačínáte jako bezejmenný vidlák, který neznamená nic ani pro souseda, natož pak pro prvního skřeta, kterého potká, nýbrž jako jediné dítě slavné rodiny hrdinů. Sice to nic nemění na tom, že na začátku netrefíte mečem ani svůj dům, ale dobrý původ vás může hřát u srdce.

Některá zákoutí nepůsobí moc optimisticky * A už zase pavouci * Také některé exteriéry jsou velmi nápadité

Příběh je vcelku tradiční a nikterak nepřekvapí. Začnete nevině mlácením potvor ohrožujících cesty mezi městy, města samotná, lidi i karavany a vůbec: dělají všude jen nepořádek. Vše ale začne naznačovat něco mnohem většího jakmile vám kdosi řekne, že karavanu, která převážela mocný artefakt nazývaný „Hvězdná hůl“ (Staff of Stars), někdo přepadl a hůl ukradl. Význam artefaktu je obrovský a každý vás neustále ujišťuje, že se předmět nesmí dostat v žádném případě do nesprávných rukou. Ano, opět budeme zachraňovat svět.

To je aspoň nález dinosaura! * První pořádně těžký boss ve hře - párkrát jsem tam beznadějně nechal zemřít celou partu * Ostrá bitka jak se patří

Vaše putování se tak do značné míry nese v tom duchu, že vám někdo řekne, kde se příšera z holí skrývá, vy ji najdete, nějakým způsobem zabijete a to vše jenom proto abyste zjistili, že hůl je už dávno někde jinde. Navštívíte tak opět spoustu zajímavých míst. Zasněženou krajinku na začátku nahradí tropická džungle s malebnými plážemi, často zavítáte do různých kobek, podzemních měst, zatuchlých jeskyní atd. Velmi pěkná je i návštěva Města Čarodějů, u kterého je krásně patrná inspirace starobylým Vivecem z Morrowindu.

Příběh podruhé

RYZE RPG HODNOCENÍ

Nedávno jsem se pokusil vystihnout čísly hru ještě o něco lépe tak, že jsem zhodnotil aspekty, charakteristické pro daný typ hry. Vzniklo tak „Ryze akční hodnocení“. Vzhledem k tomu, že se Dungeon Siege hlásí k RPGéčkám, dostane se mu „ryze RPG hodnocení“.

Příběh: 6/10
Souboje: 7/10
RPG prvky: 4/10
Úkoly: 7/10

RPG faktor: 6/10

Vedle klasického klišé reprezentovaného hlavní příběhovou linií však Legends of Aranna (LoA) nabízí krom množství vedlejších úkolů (které vůbec nemusíte pro další postup splnit) i něco navíc. Zmínil jsem, že váš vyvolený pochází ze slavné rodiny hrdinů. Rodiče však dítko před časem opustili a nejsou o nich žádné zprávy. Během svého putování nacházíte úryvky z deníku jednoho z nich (záleží na pohlaví vaší postavy) a s nimi části jeho (jejího) vybavení. Mimochodem se jedná o jednu z mála sad, kterou v singleplayeru poskládáte (o nových předmětech se zmíním níže).

Vedle story o záchraně světa se tak zpětně vynořuje ze stránek narychlo psaného deníku příběh o jednom zoufalém putování za dobrodružstvím, na kterém se zřejmě štěstí rozhodlo dát rodičům vaší postavy a lidem cestujícím s nimi pěkně sbohem a odskočilo si někam do krčmy. Nedokážu přesně popsat, čím je to způsobeno, ale tento nenápadný příběh, jenž navíc sledujete zcela pasivně, mi byl mnohem bližší než celý, dle autorů epický, popis událostí okolo „dalšího zachraňovaní světa“.

Nové možnosti vaší skupiny gerojů

Příběh však rozhodně u RPG typu Dungeon Siege není to hlavní. Na prvním místě nepochybně stojí mikromanagement až osmičlenné partičky dobrodruhů, důsledná správa jejich vybavení, léčivých či mana lahviček především - a nakonec samozřejmě nikdy nekončící boje s hromadami nebezpečných monster. Stejně jako v původní hře můžete své postavy specializovat na zacházení se zbraněmi na blízko nebo na dálku, přírodní nebo bojovou magii. Samozřejmě můžete specializace kombinovat, avšak za cenu pomalejšího zlepšování. A opět trénujete jen vykonáváním toho, co je pro danou specializaci zapotřebí. Zároveň se vám postupně zvyšují základní atributy, abyste mohli používat lepší vybavení.

Další vydařená pohlednice * Kdo skáče první? * Seřadíme se podle velikosti a kdo trefí racka má bod!

Za velké zlepšení považuji tlačítko „R“, kterým provedete automatické rozdělení lektvarů dle aktuální potřeby. Mágové tak obdrží hlavně lektvary s manou, bijci v první řadě zase lahvičky červené, uzdravující. Jednoduché a efektivní. Za zmínku určitě stojí i nový typ nosiče haraburdí. Kromě sympatického oslíka máte nyní k dispozici i o dost méně sympatického ještěra, který sice pobere míň věcí, ale aby vám to vynahradil, tak se aktivně zapojuje do bojů. I když je otázka, nakolik je to výhodou, protože ještěrka vypít lektvar prostě neumí a tak je jen na vás, abyste ji nenechali bídně zhynout.

Samozřejmě s datadiskem přibylo značné množství nových potvor (cca 70), nových kouzel (cca 50), nových předmětů, mezi nimiž nyní figurují i sady (set items) a výrazně vylepšené kousky (imbued items), nebo třeba batůžky, které rozšíří kapacitu inventáře. Zajímavostí je i nový typ postavy, jinými slovy se k vám teď může přidat i poloobr. A jeho sílu na svých cestách mnohokrát oceníte, tím si můžete být jistí. Další skvělou novinkou je možnost pod každé číslo nad písmenky nad klávesnici přiřadit unikátní rozvržení zbraní a kouzel, které budou postavy používat. Jediným stiskem klávesy tak přezbrojíte celou partičku bez nutnosti jakkoli hru pozastavovat.

Co nového není

Bohužel i přese všechno nového, o čem jsme se bavili v minulé kapitolce, se LoA nedokázala ubránit chybám a nedostatkům, které tak dobře všichni známe z původního Dungeon Siege. Je moc pěkné, že máme k dispozici 6 formací, spoustu módů chovaní a pro každou situaci i pauzu, ale ve skutečnosti stejně brzy souboje sklouznou k pozorování ubývajících životů postav v levé části obrazovky a občasnému zmáčknutí klávesy „H“ a „M“ na potřebné doplnění životů nebo many. Z usínání u hry vás jen občas vytrhne náročnější souboj či nějaký ten boss, avšak v podstatě každou problémovou situaci ve hře lze nejhůř na popáté zvládnout a to mluvím o obtížnosti normal.

Město Čarodějů - také vám svým pojetím lehce připomíná Vvardenfellský Vivec?

Stejně tak se nezměnil laxní přístup k RPG prvkům, takže LoA často připomínají velmi nudnou mlátičku beze špetky jakékoli tvůrčí invence. Rozhovory s postavami se opět odehrávají podle jednoduchého schématu „on mi něco řekne, já to odkývám a přibude mi quest“. Jestliže něco takového mohlo před lety fungovat v Diablu, pak jedině proto, že se každý těšil na novou schopnost, která přibude hned, jakmile dosáhne další úrovně. Zde se není na co těšit.

Ani obrovský počet různých zbraní nemá většího opodstatnění, protože se nemůžu zbavit dojmu, že je jedno, jestli potvoru mlátím mečem, co dá za deset sekund 450 anebo 455 bodů zranění. Kvantita bohužel v tomto ohledu výrazně boduje na úkor kvality, a to i přesto, že nápaditost při vymýšlení předmětů autorům rozhodně nelze upřít.

Mana Shrine a la Dungeon Siege * Tak tohle je velmi hustý les * Stalagmit, stalaktit, stalagnát...? Kdo si pamatuje, jak to je?

Další spornou věcí je grafika, která loni dokázala zaujmout, avšak vzápětí byla výrazně překonána vnadami úžasných Neverwinter Nights. Dnes se jedná o dost sporný aspekt hry. Sice všechno zdálky pořád vypadá pěkně a autorům se daří v enginu vytvořit řadu pozoruhodných míst (hned ze začátku si vás jistě získají malou epizodou v ledové jeskyni), avšak při bližším pohledu je vidět, že textury nejsou příliš kvalitní, natož aby oplývaly nějakým lepším rozlišením - a postavy by snesly decentní polygonovou injekci.

Pěkně se oblečte, jdeme na koncert

Na druhou stranu ale působivým zlepšením prošel celý soundtrack. A to tak výrazně, že jsem se rozhodl tomu vyhradit samostatnou kapitolku. Hudba je v každé hře velmi důležitá, neboť je jedním z předních činitelů, ovlivňujících atmosféru. Díky ní můžeme pocítit ten příjemný pocit mrazení v zádech a cítit se, jako kdybychom hru prožívali a nikoli jen hráli. To vše říkám z jediného důvodu - tak, jako mi hudba v původním Dungeon Siege připadla naprosto nevýrazná a jen hlavní motiv dokázal nějak zaujmout, zde je vše téměř dokonalé.

Starý dalekohled aneb další vliv Morrowindu v praxi * Vítejte na vykopávkách * Na koho spadne strom, ten prohrál!

Lehké ambientní motivy se střídají s výraznými rytmickými skladbami během bojů. Stejně tak hudba skvěle podbarvuje každou z mnoha in-game animací, které za hru spatříte. Ostatní zvuky revolucí neprošly, přesto nekazí poslechový zážitek. Na mnoha místech se znenadání začne ozývat hlas nějakého bosse, jenž vás přesvědčuje o tom, jak malá je vaše šance tohle všechno přežít a dostat se až k němu, kde vás on sám pozabíjí. Jinými slovy vše je podřízeno pokusu o co nejlepší atmosféru a nebýt zpackaného designu RPG prvků a konec konců i soubojů, tak by to nejspíš i vyšlo…

Až vyjde hra bez chyb, bude konec světa

Jinými slovy ani LoA se jim nevyhnula. Pokud ale pomineme nedostatky v celkovém konceptu, o nichž jsme si již řekli, zjistíme, že situace není zas tak hrozná. Popravdě se výrazné chybky najdou asi jen dvě. Zaprvé se příšerky čas od času zaseknou o něco, co není vidět a jen tak chodí na místě a čekají, co s nimi vaši lučištníci spolu s mágy udělají. Zadruhé je v rozsáhlých lokacích velmi snadné zabloudit a ztratit pojem o tom, která cesta kam vede a jak vlastně pryč. V tomto vám obvykle nepomůže ani mapa, takže pak strávíte hromady času jenom hledáním pitomých dveří, které by vás vyvedly z dungeonu.

• snadné ovládání
  • příběhově bohatší než původní hra
  • pěkné scenerie a in-game animace
  • hudba
  • stejné nedostatky jako v původní hře
  • dnes již pokulhávající grafické
  • zpracování
  • zbytečně předimenzovaný počet zbraní
  • nedotažené souboje
  • slabý celkový koncept RPG prvků

S LoA se pojí i jeden lehce kuriózní problém - hra totiž vychází v podobě tří CD, s tím, že obsahuje i kompletní původní hru včetně multiplayeru. Těžko říci, co tím vydavatel sleduje, protože asi nebude jednoduché majitelům Dungeon Siege vysvětlit, proč si mají datadisk koupit i s něčím, co už dávno mají, a zaplatit tak za něj více než by museli, kdyby vyšel bez původní hry.

Před rokem se Dungeon Siege dočkal velmi dobrého přijetí ze strany kritiky, nicméně se domnívám, že čas dokázal, jak byla tato hra poněkud přeceňována. Celkově nemastný neslaný koncept si snaží najít místo mezi RPG a akční izometrickou mlátičkou, bohužel marně. Nepochybuji o tom, že si Dungeon Siege získal hodně příznivců, avšak objektivní kvality hry nejsou na vysoké úrovni. Ani datadisk na tomto faktu nic nemění. Na RPG je celá hra až nechutně lineární a na akčňárnu tipu Diablo po jednom zahrání příliš průhledná - žádná náhodná generace lokací či aspoň příšer se nekoná. Zdali vám lehce nadprůměrná hra stojí za vaše peníze si již ale musíte rozhodnout sami.

Ovládání: 9/10

Původní hra měla některé nedostatky, ale na svou dobu byla úspěšná. Legends of Aranna tyto nedostatky úspěšně zachovává, čímž dnes bude těžko prorážet.

Závěrečné hodnocení: 6,5/10