Recenze: E-Brid – v jednoduchosti je síla

Střílení, střílení, střílení. Nic jiného E-Brid nenabízí. Děláte pořád to samé, jen pokaždé v mírně pozměněném kabátku. Tu se změní nepřátelé, jindy zase prostředí. Proč si ale stěžovat? E-Brid pobaví jako málokterá hra, a tak jdou jakékoliv stížnosti na neoriginalitu stranou.

Martin DemigerŽánr: Akční
Platforma: Java MIDP 1.0
Testovací hardware: Nokia N70

Už i na mobily se pomalu prodírá třetí rozměr. Většina her má krom klasické 2D verze i trojrozměrnou, která ale většinou kromě vylepšené grafiky přináší jen minimum změn. Výjimku tvoří vesmírné střílečky – stále se zuby nehty drží stařičkého „dvě dé“ a o přidání ještě jednoho „dé“ nechtějí ani slyšet. V otázkách hratelnosti jsou také konzervativní a ke změnám se uchylují jen minimálně.

E-Brid je příkladem hovořícím za všechny – jde o střílečku na první pohled tuctovou a dvojrozměrnou, plnou raketek a nepřátel, výstřelů a mrtvých… Při bližším pohledu ale musím konstatovat, že jde také o špičkovou a dlouhotrvající zábavu. Důvod? Vývojáři sice nevsadili na originalitu; vše ale vynahrazují dokonalým zpracováním. Jinými slovy: lepší vesmírnou střílečku momentálně na mobilech asi nenajdete.

E-Brid se na rozdíl od svých kolegů může pochlubit několika ojedinělými vlastnostmi. V jádru sice jde o starou dobrou vesmírnou střílečku, ta „omáčka kolem“ je ale tentokrát stejně sladká jako hlavní náplň. Překvapením je příběh. Už jen to, že ve hře nejde o bezcílné střílení nepřátel, je samo o sobě dobré... ale ani to není všechno. Vy se dokonce můžete těšit na skutečně kvalitní (v rámci mobilních možností; žádné stostránkové litanie či desetiminutové dialogy se nekonají) děj.

Hlavní hrdinkou (a ejhle, další nevídaný prvek – za kokpit usedá žena) je modrovlasá Diane Coutin. Jako jediná dokáže zabránit invazi Ekdradů, typických emzáků, kteří sice nevynikají kvalitou, bohatě to ale dohánějí kvantitou. To v praxi znamená jediné: proti vám budou stát desítky, stovky a, kdybychom sečetli nepřátelské řady od prvního do posledního levelu, možná i stovky protivníků. Vy ale budete sami. Bez cizí pomoci všechny porazíte. Nebo se o to aspoň pokusíte.

Hra probíhá velmi jednoduše. Střílíte na nepřátele, oni střílí na vás. Na svou raketku se díváte zboku, nepřátelé přilétají zprava. Nic víc za tím nehledejte – maximálně se vám čas od připlete do cesty nějaký ten boss (jak už bývá zvykem, na konci každého z levelů jeden). Příjemné je, že v každém levelu bojujete proti odlišným nepřátelům. Připraveno je hned několik druhů protivníků – rychlé stíhačky, pomalé létající talíře nebo třeba zvláštní brouky. Super je, že se nepřátelé liší nejen vizuálně, ale i co do stylu boje. Takový talíř se nemůže co do rychlosti stíhačce vyrovnat ani náhodou, a tak musí vymýšlet jiné způsoby, jak přežít nápor vašich raket. Naopak stíhačka se s ničím párat nebude a vyrazí střemhlav přímo na vás.

Podobně je zpracováno i prostředí jednotlivých levelů – tím mám namysli odlišnost. Každá lokace je unikátem, všude vás čekají zcela jiné zážitky. Nemění se jen barva pozadí, ale i terén a – světe div se! – hudební doprovod. Celkem je připravena pětice levelů... a každý z nich se může pochlubit vlastní skladbou! Sice to trochu je vidět na velikosti hry, na druhou stranu je to vzhledem ke kvalitám každé z melodií a až překvapivé chytlavosti jen minimální daň.

Pochválit musím také obtížnost. Autorům se povedlo nasadit laťku tak akorát vysoko, takže hra ani nenudí a ani vás nezatěžuje zbytečným opakováním totožných levelů. Po stránce motivace si také není na co stěžovat – hratelnost sice je stereotypní, ale nabízí základní koncept („střílení, střílení a střílení“) v několika lehce odlišných podobách. Pro posunutí do dalších levelů navíc musíte vylepšovat svou loď.

• grafika
  • hratelnost
  • hudba
  • dlouhá hrací doba
  • jednoduché ovládání
  • nic nového

Hrací doba je na poměry mobilních titulů dlouhá – E-Brid vydrží něco kolem dvou hodin. Co je ale nejlepší: hra neskončí v pomyslném koši zapomnění po prvním dohrání, ale bude vás bavit i napodruhé, napotřetí... prostě pořád. A to je to, co dělá E-Brid tím, čím je. Dobrou hrou. Můžeme proto klidně přeskočit odstavec o grafice, neboť je v tomto ohledu všechno v pořádku. Můžeme klidně autorům odpustit i nedostatek vlastních myšlenek, kdy pouze zkopírovali nápady jiných a vše skloubili do jednoho celku. To všechno je jedno. Důležité je to, že se budete náramně bavit. Všichni!

Originalita: 4/10
Atmosféra: 8/10

Pokud by se měřila originalita, stoupla by rtuť sotva k desíti stupňům. Co do zábavnosti je ale E-Brid vážný případ. Na její změření by nám totiž nestačil ani klasický teploměr o dvaačtyřiceti stupních.

Celkové hodnocení: 8,5/10