Recenze: Electroplankton – staňte se virtuózem

Electroplankton je nejen názvem videohry, ale i jménem pro zvláštní organický druh žijící pod vodní hladinou, který ve vhodných životních podmínkách vydává zvláštní zvuky. Vy se můžete stát dirigenty a zvuky těchto mikroorganismů regulovat tak, aby vznikla symfonie.

Platforma: Nintendo DS
Ukládání pozice na kazetu: ne
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Japonsko je známé pro své originální herní koncepty, a to napříč všemi herními platformami. Společnost Nintendo je v tomto ohledu velkým průkopníkem, což dokládá i v dnešní nesnadné době. Jejich nejnovějším počinem je Electroplankton, u něhož se hned na začátku sluší říct, že je to hra, která ani není hrou, tak jak ji známe či charakterizujeme dnes. Jejím cílem není nashromažďovat body, vyhrávat různé levely či kola. Kdepak. Všechny tyto vlastnosti klasických her v Electroplanktonu chybí. Nemůžete být ani úspěšní ani neúspěšní, hra vás nikterak nehodnotí. Ohodnotit můžete maximálně v duchu sami sebe.

Vysázená vajíčka následně začnou hrát * Stylusem můžete měnit pohyb jednotlivých planktonů * Vystřelování na listy – nejakčnější mini-hra

Záhadný podmořský svět

Hra Electroplankton obsahuje celkem 10 miniher, přičemž každá z nich reprezentuje umění jednoho druhu mikroorganizmu patřící do kategorie Electroplanktonu. Pro pořádek tedy dodám, že Electroplankton je jistý organismus žijící ve vodě, který dokáže za jistých okolností vydávat zvuky, a vy je můžete různými způsoby měnit. Je samozřejmé, že každý druh reaguje na podměty jinak a že každý druh se dá různým způsobem ovlivnit.

Ústřední melodií je motiv z Mario her * Mezi mini-hrami se posouváte pomocí stylusu * Trajektorii pohybu Electroplanktonů vybíráte vy

Bohužel už teď musím říct, že téměř každá minihra se prokoukne za méně než dvě minuty (což by zas tak špatné nebylo) a zabaví maximálně na pět minut (to už je horší). Po této době omrzí a pravděpodobnost, že se k ní někdy vrátíte, je mizivá. Domnívám se, že hlavní slabinou tohoto titulu je jeho přílišná originalita a minimální variabilita. Jak již bylo zmíněno, tak hra nenabízí žádný systém hodnocení, bodování apod. Zkrátka se nehoníte za co nejvyšším skóre, ale měli byste si hrát jen pro potěšení, bez zbytečného napětí. Ovšem to, co hra nabízí je zdaleka nedostatečující.

Tóny, které můžete pomocí Electroplanktonu vytvořit jsou ve většině případů těžkou poslouchatelné, bez rytmu, bez vedoucí melodie. Lidově řečeno – je to bordel! Ať se snažíte sebevíc, tak se vám v drtivé většině případů žádnou líbeznou melodii složit nepodaří. Nepomůžou vám v tom ani zkušenosti z dlouhodobějšího hraní, ani hra samotná. Tóny, které Electroplankton vydává, se dají zařadit do žánru relaxační, někdy orchestrální hudby, ale bohužel jako celek to zdaleka nefunguje.

Nafukovací potvora * Všechny články draků vydávají tóny * Tak velký chaos, jako samotná výsledná skladba

Ovlivňování jednotlivých potvůrek, popř. rovnou celých skupin (záleží na každé minihře) probíhá přes dotykovou obrazovku pomocí stylusu, zatímco na horním displeji můžete vidět Electroplankton ve zvětšené podobě. Jedním dechem ale dodávám, že se na ní podíváte zřídka kdy, protože vesměs nic nenabízí. Dotek stylusu potom způsobí například kladení vajec či pohyb jednotlivých živočichů, vytváření bublinek, rotaci apod. Využít můžete i mikrofonu, a to tleskáním nebo mluvením. Pokud si myslíte, že všechny tyto možnosti můžete využít v každé z miniher, jste na omylu. Je to přesně tak, jak by to být nemělo – tedy jedna minihra, jedna jediná činnost, kterou můžete Electroplankton řídit.

Kritika je oprávněná

Měl bych-li vybrat nejzábavnější minihru z oněch deseti nabízených, byla by to asi ta nejakčnější, ve které máte za úkol natáčet listy, na které následně jednotlivé vystřelované potvůrky dopadají. Výsledný tón pak závisí na úhlu dopadu a druhu listu. Bohužel i tato varianta ale velmi brzy omrzí a vám nezbude nic jiného, než oči pro pláč nad penězi, které „vyletěly komínem“.

Hra totiž nic jiného, co by nebylo zmíněno, nenabízí. Neexistuje žádný postup hrou, takže neexistují ani žádné úložné pozice, ba dokonce si ani nemůžete svoji skladbu nahrát a později si ji znovu přehrát.

Kruhy vytváříte stylusem * Výběr mini-hry, všechny ovšem nudí * Využijte mikrofon, abyste rozezněli plující rybky

To, o čem jsme si do této chvíle povídali, byl první mód s názvem Performance. Electroplankton má ale módy dva – a tím druhým je Audience. Ten se liší ovšem jen v tom, že hráč má za úkol jen poslouchat. Podvodní potvůrky vám hrají úplně sami. Naneštěstí ale brzy zjistíte, že není, stejně jako u první volby, o co stát. V manuálu je dokonce zmínka o tom, že tento Audience mód lze využít tak, že ho zapnete a Nintendo DS připojíte ke stereo systému, čímž docílíte toho, že zvuky Electroplanktonu můžete poslouchat jako běžné CD. Autoři ovšem zapomněli dodat, že za tuto hudbu-nehudbu zaplatíte dvakrát víc, než při koupi CD vašeho oblíbeného interpreta.

• Originalita
  • Grafická stránka hry
  • Velmi málo možností
  • Zabaví jen na pár minut…
  • …ale už od začátku se jedná o nudnou záležitost
  • Žádná motivace k dalšímu hraní

Electroplankton je důkazem toho, že se originalita ne vždy vyplácí. Cena za tento produkt, který pobaví opravdu jen pár minut, je příliš vysoká. Hra je sice po grafické stránce povedená, ale to je snad jediná věc, kterou mohu pochválit. A uznejte sami, že když chybí hratelnost, tak grafika už nezachrání zhola nic.

Zvuk: 5/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 1/10

Mám-li nějakým slovem charakterizovat Electroplankton, vyberu nelichotivé slovo nuda. Bohužel tato hra nemá téměř žádné možnosti, výsledné skladby jsou těžko poslouchatelné a trvanlivost se počítá v řádu minut. Sáhněte raději po nějaké jiné zábavnější hře, vybírat určitě máte z čeho,ale Electroplanktonu se obloukem vyhněte.

Celkové hodnocení: 2/10