Recenze: Euro 2004 – šílenství vypukne již za pár dní

Vstup do EU jsme s úspěchem přežili. Nyní máme opět možnost ukázat našim rovnocenným partnerům ze starého kontinentu, že český kádr nepatří do starého železa - začátek šampionátu Euro 2004 můžeme počítat na hodiny. Je-li však tato doba pro vás i přesto nepřijatelná, stejnojmenná hra z dílen kanadských EA Sports se hlásí o pozornost. Vyplatí se ji v tomto případě věnovat?

Typ hry: Fotbalová simulace
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 880 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: EA Sports (
Vydavatel hry: Electronic Arts (
Distribuce v ČR: EA Czech/Conquest (

Za pár dní se slunné Portugalsko zhostí čestného postu pořadatele prestižního šampionátu Euro. Je již dobrým zvykem, že se EA Sports snaží ze všech sil z této situace co nejvíce vytěžit. Na kanadského guru sportovních her se však v posledních letech pohlíží se značným skepticismem. Nekonečný koloběh stále se opakujících fotbalů se rok od roku rozrůstá a autoři pomalu ztrácí dech. Jakoby jim vítr odfoukl poslední zbytky invence a přenášel je pozvolna přes oceán až do japonského Konami (Pro Evolution Soccer). Učiní tomu poslední přírůstek do obsáhlé legendární rodiny přítrž?

Běžný fotbálek se nezapře * Odkop od brány * Ajaj, míč za zády gólmana – nic dobrého

S příchutí FIFY

Půlrok je pro zhotovení nové hry velmi málo, proto je Euro 2004 cítit předchozím dílem FIFA každým coulem. Pokud bych měl hledat synonymum pro tento titul, pak bych váhal mezi slovy hutný update nebo skromný datadisk. Rozhodně bych Euro nepovažoval za plnohodnotný tovar, jenže vydavatel je zjevně jiného názoru. Počet citelných inovací by se totiž dal vyjádřit bez problémů na prstech nezmutovaných lidských končetin.

Jelikož je série FIFA všeobecně považována za nejfotbalovější, za její hlavní prvek můžeme považovat hratelnost. Zdali je lepší dát přednost spíše dobře hratelné arkádě či precisnímu simulátoru, to je zcela subjektivní věc názoru. Každý chytrý vývojář se ale snaží najít mezi těmito dvěma body kompromis, jenž by udělal pověstnou díru do světa. Bohužel se to ani v tomto případě nepovedlo. Uznávám, hratelnost Eura 2004 je na vysoké úrovni a opět o malý krůček poodstoupila od svého předchůdce, ovšem na skvělý Winning Eleven 7 (potažmo Pro Evolution Soccer 3) to zkrátka nestačí.

Koukni se na sebe, špindíro * Překrásný stadion * Itálie má asi potíže s míčem

Na druhou stranu má i své přednosti. Kupříkladu zvýšená dynamičnost, zlepšená fyzika míče nebo intuitivnější ovládání, to vše napomáhá k nabrání druhého dechu. Mé pocity jsou ale veskrze kladné. Když jsem hru spustil, horko těžko jsem si zvykal na poněkud akčnější kopanou. Asi po čtvrtém zápase jsem se však dostával pomaličku do obrátek, z čehož plyne, že přechod z FIFY 2004 na Euro není zanedbatelný. Rozhodně tedy lze mluvit o kroku vpřed.

Nejen evropský šampionát

Jak už to tak bývá, autoři by zřejmě nepochodili pouze s jedním přidaným turnajem.Proto máte kromě oficiálního Eura také na výběr vlastní turnaj, v němž si navolíte vámi zadaná kritéria. Rychlá hra a obyčejný přátelák je snad samozřejmostí. Lehce prapodivně může působit mód home & away, který ale není nic jiného, než duo zápasů – doma a venku. Přičemž body se připisují stejným způsobem jako v jedné z evropských soutěží (gól venku jakoby symbolizoval dva góly doma). Dále tu pak máme fantasy mód. Jedná se o horkou novinku, v níž si nastavíte minutu utkání, stav a další atributy, načež se pak odeberete na hřiště sklidit, co jste si zaseli. Oproti tomu jsou další dva módy – tedy situace a penalty – procházkou růžovým sadem. Poslední možností je trénink, ve kterém si můžete do značné míry protrénovat prstíky a připravit se tak například na finálový boj o pohár.

Napraví to hlavičkou? * Slavný David…najde svého Goliáše? * Možná někde v tom chumlu

Na hřišti jsem jako doma

Když už si tak budete při nějakém tom fotbalovém utkání chytat lelky na trávníku, nemůžete si nepovšimnout protivníkovy umělé inteligence. Ta neučinila od posledního dílu takřka žádný pokrok, je stále taková, jakou jsme ji mohli spatřit již předtím. Dle mého názoru nejsou oponenti zas až tak hloupí, ale mají své mouchy. Obzvláště gólmani by potřebovali trochu pročistit hlavičky. Co se týče logiky, někdy zůstával můj strohý rozum stát nad zahráváním většiny situací. Kupříkladu takové autové vhazování je naprostým peklem, a to pro obě strany! Jakožto vhazující hráč nemáte příliš mnoho kolegů, na které by mohla nahrávka směřovat (v podstatě pouze jediného, který se však navíc ani nehne z místa). Jako bránící pro změnu nemáte za žádnou cenu šanci dostat se k volnému hráči, k němuž jest vhazování jednoznačně směřováno. Ať běžíte, jak běžíte, vždy narazíte na neviditelnou stěnu, jež vás prostě nechce pustit do souboje o míč – tělo na tělo. V tomto vidím obrovský zápor, neboť to v žádném případě nesvědčí o naprosté flexibilitě této hry.

Pohyb, pánové, pohyb!

Musím uznat, že autoři nelenili, a na pohybech veškerých postav řádně zapracovali. Už se zkrátka nejedná o běhající polena, která sem tam udělají nějakou tu naskriptovanou kličku. I když tyto skripty zůstaly zachovány a přechod z normálního pohybu do speciálního je stále znatelný, už se nejedná o tak velké skoky. Za vydařené mohu s klidným srdcem považovat žďuchanice v brankovišti před rohovým kopem. Ten je mimo jiné založen na zcela novém systému. Nejprve si vyberete v malém menu, jakým způsobem kop zahrajete a poté se u branky činíte už jako útočící hráč. Zatímco dříve bylo velice těžké podobnou situaci proměnit, tentokráte to vychází napůl.

Porada před penaltami * A samotná penalta * Beznadějně vyprodáno

Téma rohových kopů mě přimělo k otázce vhazování. O nepovedeném systému jsem již hovořil. Co je však nutné přiznat, auty se nyní vhazují častěji (nehledě na zvolenou obtížnost). Vždy mě poněkud iritovala skutečnost, že se hrálo pouze ve středu hřiště a jen padaly góly. Nyní se hra roztáhla na křídla, tudíž to padá i za čáru. Další krůček blíže ke skvělému fotbalu.

Už ani EA Sports nesehnali licenci

Když už licenci na veškerá jména a kluby nesehnali EA Sports, tak už snad nikdo! Sportovní gigant se musel chtě nechtě uchýlit v případě holandského národního kádru k potupné degeneraci slavných jmen. Zcela běžně tedy narazíte při hře se zemí tulipánů na jména jako Ned 1, Ned 15 či Ned 26 (Ned rozumějte Nederland). Z trošku jiného soudku jsou i oficiální sestavy, jejichž naprosto chaotické uspořádání lze pozorovat kupříkladu u našeho týmu. V české reprezentaci pro letošní Euro naleznete jména, která se na skutečném šampionátu vůbec neobjeví. Co nevidět bychom ale měli očekávat na internetu změť updatů, jež by nám měly ony sestavy, ba i jména, poupravit dle reálné předlohy.

Radost a smutek v jednom * Ten je jasný * A ten možná taky

Všechnu tu drahou změť jmen, názvů firem nebo snad i značky míče si můžeme plnými doušky vychutnat jen za předpokladu, že bude ovládání uspokojivé. Ono uspokojivé vlastně je, ale to je tak vše. Je to už nějaký ten pátek, co jsme si mohli ovládání přenastavit dle svého gusta, avšak většina z nás zůstala u zažitých manýrů daných dlouholetou praxí z předchozích dílů FIFA. Ani zde mnozí z vás neopovrhnou možností změnit si ovládání podle svých představ, ovšem i nadále se hra na klávesnici spíše vymstí. Pravdou tak nadále zůstává, že nejideálnějším prostředkem pro stoprocentní vyžití zůstává ergonomický joypad.

Hlasitý kotel

Když se odpíská penalta nebo snad gól, na stadionu se zvedne vlna emocí. Lidé začnou šílet, emotivně křičet, povzbuzovat své idoly, na které si vsadili. Přesně takovou atmosféru prostřednictvím svých reproduktorů uslyšíte. Abych pravdu řekl, s opravdovým kotlem nemá zvuková stránka co dočinění, ale i přesto se jej snaží v rámci možností co nejefektivněji ztvárnit. Skandující fandové řvou svá klubová hesla, vybuchující dýmovnice samozřejmě nesmí chybět.

Perfektní nůžky * Míč zjevně putuje do brány * Takhle to také někdy končí

O komentář se opět postaralo staré známé duo, bez nějž bychom si sérii FIFA dokázali jen těžko představit. Jejich monology i dialogy zní naprosto profesionálně a kdybych jim rozuměl spolu se svou omezenou angličtinou byť jen slovo, možná bych jim dokázal i něco vytknout. Dle slov většiny kritiků se však jedná o jeden z nejprofesionálněji udělaných komentářů, jaký kdy byl do počítačového světa vypuštěn.

Vidím trávu růst

Je to už trochu klišé říkat pokaždé – grafika je opět o kus dál. Ale co mi zbývá, když tomu tak opravdu je? Rozdíl sice není tak „markantní“ jako u plnohodnotných fotbálků, nicméně i tak lze některé změny bez použití drobnohledu zpozorovat. Především tváře známých klubových hvězd jsou vyobrazeny naprosto precisně a někdy se možná i zamyslíte nad tím, zdali je někdo neuvěznil právě ve vašem monitoru. Nabažíte se jich zejména při množství in-game animací, kdy jste kupříkladu faulováni a kolem raněného hráče se utvoří hlouček pošťuchujících se fotbalistů.. Někdy mi přijdou šarvátky a strkanice na hřišti trochu přehnané, jejich počet se dá totiž přirovnat k hokeji, ale jistě se u nich pobavíte. Pádný argument pro zdvižený prst je také skvělá interaktivita prostředí. Fotbalové hřiště není jen čerstvě posekaný trávník, je to také bláto a hlína. A právě veškeré nečistoty způsobené skluzy či pády jsou na hráčích prostě vidět. EA Sports šli – jak vidno - i do těch nejmenších detailů. Jsem zvědav, co nám nabídnou příště. Doufejme, že o něco reálnější publikum!

• Zase o něco lepší hratelnost
  • Skvělé ozvučení
  • Opět kvalitnější atmosféra
  • Dresy se špiní :-)
  • Pochyby v otázce zakoupení hry
  • Je to datadisk nebo plnohodnotná hra?
  • Horší umělá inteligence
  • Nevychytané vhazování ze zámezí

Někteří lidé tvrdí, že je Euro od základu jiné, někteří naopak ostře proti tomuto názoru vystupují. Pravda je podle mého názoru taková, že se zde objevila řada změn, jež nejsou k přehlédnutí. Ovšem pokud bychom hráli jen na změny, hry by neměly potřebnou laťku dost vysoko. Proto mi to nedá a zopakuji větu ze samotného začátku recenze. Euro 2004 bych nazval spíše hutným updatem či skromným datadiskem než plnohodnotnou hrou, za kterou bych chtěl utratit své peníze. Jako doplněk k zanedlouho probíhajícímu šampionátu to ale není vůbec špatné.

Zvuky: 9/10
Zábavnost: 7/10

Vynikající fotbálek, který posunul možnostu EA Sports opět o něco vpřed. Přináší několik inovací, ale stále tomu ta pověstná zlatá muška chybí.