Recenze: Europa Universalis 3 – svět na dlani

Po několika letech přichází na válečné pole další, v pořadí již třetí díl strategie Europa Universalis. Je v mnoha ohledech lepší a propracovanější, byť na komplexnosti příliš neztratil. A taky jsem kvůli němu pořádně nepoobědval.

Typ hry: RTS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 1.9 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 1GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Paradox Entertainment (
Distributor ČR: Cenega (

Celá série Europa Universalis se bezesporu řadí mezi vůbec nejkomplexnější kousky na poli strategických her, což se jí v mnoha ohledech vymstilo. Alespoň v případě prvního dílu, jenž byl přijat mezi strategicky založenými nadšenci rozporuplně, nelze mluvit o valném úspěchu. Pod nevábnou slupkou se nacházel sice propracovaný, zato však velice složitý herní systém obdařený nepřívětivým ovládáním. Nicméně tvůrci se rozhodli napravit svoji pověst a do světa po nějaké době vypustili pokračování. Jaký byl výsledek? V mnoha ohledech lepší, hratelnější i vábnější, přestože se spoustě lidem nejevilo RTS pojetí jako dobré. Stále zde zkrátka byla řada chyb, které si zasluhovaly opravit. A tak Bůh řekl „budiž Europa Universalis 3!“.

Historické reálie

EU 3 vychází v mnoha ohledech z historie Evropy a vlastně i celého světa. Každý z národů si bere do vínku něco „málo“ ze své minulosti, avšak provázanost s nějakými pevně stanovenými úkoly či jinými cíly je tatam. Můžete dělat prakticky cokoliv, co uznáte za vhodné, neboť třetí díl EU nabízí velkou volnost po politické a ekonomické stránce. Jen počítejte s omezením bezdůvodných válek zapříčiněné křečí ukazováčku. Na tohle byl vynalezen lék už dávno a díky provázanosti politiky nebude možné na někoho bezdůvodně zaútočit, aniž byste za to nenesli patřičné následky.

Koukám sem a koukám tam, kam že vlastně kliknout mám?

Každý krok, každé rozhodnutí zapříčiní velký kolotoč událostí. Například nepodařená špionáž může vést v lepším případě ke zhoršení vztahů s některými státy, v horším rovnou k válce – a válka má nedozírné následky na život všech jejich obětí i spojenců. Na první pohled přívětivá situace bývá leckdy klamem, fatamorgánou, která se rozplyne za pár vteřin.

V takovém případě asi nezbývá, než se pokusit o navázání příměří, protože jinak válečný stav přetrvává a pokud se nedohodnou obě strany, jen stěží se svět dočká míru. Poražený samozřejmě svoji prohru musí přijmout včetně všech dalších nabídek výherce. V EU 3 jsou totiž dokořán otevřena vrátka pro vydírání a jiné nekalé praktiky, které jsem sám s radostí využíval. A nepřátelé také... ehm.

Nejistý je vždy jen výsledek. Počítat se musí se vším – i se vzbouřením obyvatel na vaší straně. Nikdy nevíte, jak skončí malinké popichování protivníků. Třeba rozvrácením celé Evropy? Myslíte, že ne? Ale ano. Dokonce také spojenecké země vedené počítačem se rády škádlí a pokud si něco provedou, klidně se přidají na druhou stranu.

Do Ameriky na Číňanky!

Kdybych použil pro počet národů pojem „moc“, asi by to bylo stále málo. A setsakramentsky, protože na výběr je z více jak celé dvoustovky hratelných stran odlišujících se v mnoha směrech, mezi nimiž nechybí ani bohémská země Česko. Přitom před započetím celé hry musíte kromě jejich navolení vybrat také časové zasazení pohybující se v rozmezí let 1453 až 1789.

Bez ohledu na Anglii a Japonsko konstatuji o zemi zvané Francie, že spadá do kolonky zde nazvané jako Bestie

Do onoho horizontu několika století bylo zasazeno například objevení Ameriky táhnoucí za sebou spousty dalších, přímo i nepřímo svázaných problémů. EU3 je do značné míry obklopena děním kolem objevení Nového světa a ve hře samozřejmě díky tomu nemůže chybět funkce kolonizace.

Doposud slepá místa na mapě jsou nejvhodnějším prostředkem pro rozmach říše a namísto tuhých bojů se značnými riziky si jde o poznání lehčeji rozšířit pole působnosti. Horší je vše stíhat – pokud vás protivník předběhne a naroste na velikosti dříve, budete mít velké problémy s jeho doháněním. A to i co se politiky týče. Ta totiž hraje velkou roli – můžete si například jednou za několik let změnit formu vlády pomocí posuvníku. Příjemně jsem byl mimo jiné překvapen situací, kde se po smrti krále zhostili země dočasně pověření lidé – nebyl potomek, a tak neměl kdo vládnout. Každopádně politika hraje velkou roli, režim ve státě ještě větší a vše ovlivňuje hladký průběh děje třeba při komunikaci s ostatními.

Multiplayerová klání

Celkově vzato je umělá inteligence počítače na slušné úrovní. Umí taktizovat, nejedná zbytečně ukvapeně a připadlo mi, že tu a tam měla „špatné nálady“. Ovšem pokud neholdujete hře po singleplayeru a raději dáváte přednost multiplayerovým kláním, neměli byste být v případě EU 3 také zklamáni. Podporována je lokální síť i hra po internetu, přičemž herní koncept se neliší prakticky vůbec. Pouze je odebrána možnost navolit přímo za tažení zrychlení nebo zpomalení času; avšak jeho zastavení zůstalo ponecháno.

Chci všechno a vám nedám nic! Evropo, boj se – budu chtít stále víc a víc!

V kostce: co je nového v porovnání s Europa Universalis 2?

- 3D grafika nesoucí s sebou velkou daň
- možnost změnit přímou formu vlády
- jen o ždibíček „přehlednější“
- kolonizování

- nedojedený oběd
- spousta dalších věcí, včetně ztracené svačiny

V multiplayeru jsem si nicméně všiml jednoho neduhu – obchodování mne v něm nebavilo, neboť nemělo rovnováhu. Člověk mu stejně musí věnovat spoustu času, aby se kýžené ovoce objevilo. V porovnání s dvojkou se přitom vše opět odehrává v obchodních centrech, v nichž musíte čekat na volná místa s vlastními kupci.

Škoda je také přílišně velké komplexnosti a přetabulkovanosti obecně. Třetí EU s sebou bohužel nese nešvar známý ze dvou bratříčků, který odradí hlavně začátečníky hodlající proniknout do tajů celé strategie. Složitá „hierarchie“ tabulek nezná mezí, jednotlivé položky jsou poskládány bez hlavy a paty, a nováčci proto budou mít nemalý problém se s celým systémem sžít.

Nejeví se mi také zrovna nejšťastněji RTS pojetí - Europa Universalis vždy jen vypadala jako tahovka podobná například těm ze série Total War. Ovšem koncept reálném hry na velké mapě, kde musíte vše stíhat ovládat, starat se o politiku a tak dále, není stále plně doladěn. Konečně však jde mapu pauznout, nebo jinak zpomalit (což vítám nejvíce). Nicméně já sám bych raději viděl celou sérii spíše jako tahovou. A k tomu ještě ve 2D zpracování.

V Evropě se nachází spousta malých států, přitom jen málokterý je hoden mých recitátů :o) buu

Trend poslední let velí vše předělat do trojrozměrného světa, přestože se to všude nemusí nehodí. V případě EU3 sice něco vypadá lépe, ale něco také hůře. A když vezmu v potaz „mapové“ pojetí titulu, přijde mi 3D grafika naprosto zbytečná po všech směrech. Akorát její daň odnáší hardware, na nějž jsou nároky o několik stupínku pozvednuty. Mno a jak dopadla hudba se zvuky? V tomto případě naštěstí zlatý střed dokreslující jinak příjemnou atmosféru.

• Propracovanost po všech směrech
  • Přítomnost českého království
  • Zábavný multiplayer
  • Spousta možností
  • Až moc komplexní systém ovládání
  • Horší obchodování
  • 3D grafika není tak špatná, jako
  • zbytečná
  • Vyšší HW nároky

Nedá se říci, že je nejmladší bratříček kdovíjak špatnou strategií. Ba ne, od svých předchůdců se lecčemu naučil a mnohé věci upravuje. Škoda jen kamínku v botách tlačícího při každém ušlém metru ve světe EU 3 – složitá konstrukce hry a v ní obsažených prvků je to nejhorší, co může být. Začátečnici se s největší pravděpodobností leknou a za pár desítek minut utečou. Doporučit bych mohl akorát procházku tutoriálem, který vcelku jasně důležité věci vysvětluje a za nějž autorům přičítám body k dobru.

Hra Europa Universalis urazila značný kus cesty za svoji dobu existence a v podání třetího dílu v lecčems předčila starší bratříčky. Akorát je opět škoda složitého herního systému a s ním spjatého ovládání.

Žánr: Strategie
Výrobce: Paradox Interactiv | Webové stránky hry
  • Propracovanost po všech směrech