Recenze: Everquest 2 - Online život hrdiny

Jaká je hra, kterou hrají statisíce lidí najednou? Jaký je druhý díl legendy? A jaký je vůbec svět Norrath, ve kterém se Everquest 2 odehrává? V naší obsáhlé recenzi naleznete odpovědi na tyto otázky, ale i srovnání dvou titánů MMORPG dneška. Fanoušci už čtou, nebo dávno hrají.

Kdo se bojí, ať se vyhne boji

Čím více je hráčů ve skupině a čím méně se znají, tím jsou boje nepřehlednější. Pokud ale jdete na lov sami, plně využijete široké škálu zvláštních schopností, kterými vaše postava oplývá. Ale ani ta nejlepší schopnost samotná nenadělá tolik užitku, jako hrdinská šance (heroic opportunity). Příslušnou spouštěcí akcí se rozjede řetěz schopností, které je třeba po řadě použít a výsledný efekt umocní jejich sílu. Jsou šance pro jednu postavu, tak pro dvojici dobrodruhů i pro trio neohrožených, které už opravdu stojí za to.

Hrdinské příležitosti - jak na ně

Každé povolání získá na páté úrovni schopnost, kterou otevře hrdinskou příležitost (heroic opportunity). Po použití této schopnosti začnou blikat na quickbaru schopnosti, které jsou toho typu, jaký je potřeba pro pokračování. Stačí je jen použít a začnou blikat jiné, další. Po dokončení celého řetězce nastane nějaký silnější efekt, buď v podobě zranění protivníka, nebo posílení postavy (případně obého). Zcela zvláštní postavení má v tomto zvěd, který dokáže změnit příležitost za běhu použitím schopnosti s ikonou mince. Příležitost se tvoří pro celou skupinu, takže postavy mohou spolupracovat na mohutnějších efektech.

Jednotlivé schopnosti mají různé stupně, na kterých je ovládáte. Zpočátku (přibližně do 20. úrovně) si rozdílů moc nevšimnete, dále je ale pekelně vidět, zda máte učedníka prvního stupně, nebo čtvrtého. Časem nacházíte vzácné svitky s dovednostmi adepta a při obzvláště obtížných úkolech budete odměněni knihami mistrovských dovedností. A jestli léčíte za 200 nebo 800 životů je sakra velký rozdíl.

    

Nomen omen * Šla Nanynka do zelí, natrhala piperceae * Co nevidíš, nezabiješ 

"BrimBrim: They were stronger, but we`ve got them
Hyperrion: Sure, we are the heroes!
BrimBrim: LoL"

Pokud si myslíte, že hned ze začátku se vrhnete na draka a v pohodě jej porazíte, pak bych doporučil raději jinou hru. Vývoj vaší postavy je pěkně pozvolný, nejprve zabíjíte otravnou zvěř, různé nižší skřety a podobně, poté se dopracujete k orkům, různým nemrtvým a až po mnoha dnech (nebo spíše měsících) hraní se vydáte na prvního draka. V té chvíli vám nebudou překážkou zprvu otravní psi, kostlivci a podobná verbež. Jen se na ně křivě podíváte a už si raději sami kopou hrob.

Tak přivítání Královnou se nekonalo. Zase ale mám v blízké hospodě na týden zdarma pokoj, kde mi nějaké děvče dalo stůl, židli, obraz a dokonce i ozdobný lustr. Abych se stal občanem, stačí jen zabít pár příšer a jde se za maršálem. Cítím, jak se stále  zlepšuji, kde jsem dříve léčil jen drobné ranky dokážu zacelit hluboké šrámy. Pořád se ale učím něco nového a mé znalosti postupují.

Hra na hrdiny bez statistik je jako ryba bez bicyklu. Teda - asi spíš bez vody. S přibývajícími zkušenostmi získáváte úrovně, které vám zvyšují základní vlastnosti vašeho heroje. Zcela automaticky, bez přehnaných možností ovlivnění. Jenom předměty a kouzla dokáží tyto atributy změnit. Sama roste také část schopností, která se stará o použitelnost výbavy. Pokud nemáte dostatečnou znalost používání, nemůžete lepší předměty používat.

    

S.T.A.L.K.E.R. se nám míchá všude * Co dělá druid v domě? Medituje za spásu dřeva * Flashbackovi to pěkně flashbackuje 

Jediná část schopností, které můžete ovlivnit, jsou schopnosti hodnotící úspěšnost použití. Tyto zlepšujete používáním, takže čím více kouzlíte, tím máte kouzla silnější. Při zvyšování schopností občas překročíte nějakou hranici a dostanete k disposici nové kouzlo, nebo bojové umění. Občas se jedná pouze o novou verzi některého z předchozích, jindy jde o dovednost naprosto novou.

Chceme originální postavu, neboli speciální schopnosti

Aby si postavy nebyly podobné jako vejce vejci, rozhodli autoři, že od osmé úrovně počínaje budou každou druhou úroveň získávat nějakou zvláštní schopnost. Hned na osmé si můžete vybrat vylepšení jedné z primárních vlastností, každou desátou úroveň můžete získat novou verzi některého vašeho kouzla, na dvanácté úrovni získáte zaměření proti nepříteli poprvé, na šestnácté úrovni pak znova. Čtrnáctá úroveň na vás chystá zvýšení některé z odolností vůči nepříznivým vlivům a každá úroveň končící osmičkou je malý svátek. Už na osmnácté získáte první ze speciálních rasových schopností, které jsou pro každou rasu jiné a za každou byste dali postavě ruce do ohně. Vybíráte z deseti, takže každý si své najde.

Každá příšera i úkol ve hře je pro přehlednost označena barvou, která ji srovnává s vaší úrovní. Od šedých, za které už ani zkušenosti nezískáte, bílých které jsou vám rovny, až po červené, které jsou výrazně nad vaše schopnosti. Tohle vás nutí hledat stále nové výzvy a nezůstávat u starých jednoduchých nepřátel. Není lepšího pocitu, než vidět příšeru, co byla před pár úrovněmi červená, jak jako bílá padá pod vaším mečem.

O pár chvil později už se proháním ulicemi Qeynosu. Město je až nepředstavitelně mohutné. Proplétám se promenádami, mezi stromy, s úctou vzhlížím na Claymore monument. Skoro každý má pro mě nějakou práci, ať už je to drobná donáška, nebo třeba něco zabít. Prozkoumávám krásy jeskyní i nádhernou přírodu Oakmyst Forrest a je mi jasné, že příroda je mým osudem. V Antonice pomáhám vyčistit hvozd od gnolů a čím dál tím více se blížím cestě druida. Setkávám se s bojovníkem BrimBrimem a rychle se stáváme přáteli. Každou chvíli vyrážíme za dobrodružstvím, kde si dokonale rozumíme a pomáháme.

    

Po rozseknutí pytle s jedem hnedle na novou úroveň * Jako od Jiráska: Mezi proudy, Proti všem, Temno * Malebná lesní vesnice na uprchlickém ostrově  

Objevuj nový svět

Norrath je dokonalý fantasy svět se vším, co k němu patří. Vévodí mu dvě obří města, která jsou opravdu impozantní a úžasně rozdílná. Qeynos je honosné sídlo, se širokými ulicemi,  obřími monumenty, malebně světlé, zatímco z každého kroku ve Freeportu na vás dýchá temnota, celé město je obří tvrz, budovy jako Chrám války a Magická akademie ostře vystupují z mlhy a tmy.

Qeynos a Freeport - den a noc

Kdo hrál původní Everquest, jistě si na tato města pamatuje. Jenže jistě by je nepoznal. Katastrofa zničila většinu světa a jedině Qeynos s Freeportem zůstaly. Qeynos - stále majestátní město, sídlo královny Antonie Bayle, tvrz bojující proti bezpráví. Město plné zeleně, výstavních domů a monumentů. Dokonce i stoky pod městem jsou jako by veselejší. Naproti tomu stojí Freeport - město ovládané diktátorem jménem Lucan D`Lere, kde včera znamená už pozítří, stráže stojí na každém rohu a šikanují kolemjdoucí. Ani hrdina nemá život lehký, nikdo se s ním nepáře, je prostě jeden z mnoha. Právě pro toto se člověk angličtiny znalý často směje, a to už od chvíle, kdy je ubytováván v chudinské čtvrti. Jakmile se dostane do vlastního města, spatří dokonalou pevnost, horizontálně členitou a spletitou. Prostě každý si vybere své.

Kolem měst je pár oblastí pro začátečníky jako Oakmyst Forrest a The Ruins, u Qeynosu radostně rozkvétajících, okolo Freeportu depresivně zchátralých. Pokud jste dobří, brzy se vám stanou druhým domovem širé části Anotonicy, plné lesů, akvaduktů, hor a kopců, zloduchové zase poznají Commonlands - široké vyprahlé písky s pár oázami, sloními hřbitovy; oblasti plné duchů, nemrtvých a hyen.

    

A vlevo dole mám nový perk, heč * Všechno je třeba brát s nadhledem * I když tady jsem to možní lehce přehnal 

Musíme si pomáhat

Při putování za zkušenostmi potkáte v partách různá individua. Občas si sednete do noty, někdy je to zase horší; s některými zůstanete na ostří nožů a jiné budete vídat rádi. Jsou to přeci jen také lidi, kteří někde jinde u hry sedí. Budete tak s různými lidmi v partě častěji, sehrajete si a dokonale se stmelíte. Hra vám v tomto všem dokonale pomáhá, ať už oznamováním, kde který váš přítel je, nebo jednoduchým a přesto komplexním systémem gild.

S BrimBrimem jsme si vyrazili do BlackBurrow, doupěte plného zákeřných gnolů. Začátek jde snadně, postupně jeden po druhém padají bez nejmenších problémů. Bereme do party ještě pár dalších lidí, ať si můžeme troufnout dál. Potřebujeme schrastit nějaký runy od šamanů, bude to hukot. Postupujeme dále a něco je špatně. BrimBrim dostává podezřele velký kapky, musím makat jako bychom byli jen dva. Ostatní jen lákají zbytečnou pozornost. V jedné větší bitvě už to nezvládáme, jen na sebe s Brimem mrknem a je nám jasný, že musíme zdrhat. Už jenom kousek a jsme venku. Co to, argh? Tma.

Obchody

Norrath zná peníze a používá mezi nimi stovkové převody - jeden platiňák (ten pěkně dlouho neuvidíte) je sto zlaťáků, z nichž každý je stovka stříbrňáků, které se dělí pokaždé na stovku měďáků. Jak postupujete hrou, získáváte čím dál, tím větší majetek a lepší předměty.

Nakupovat a prodávat můžete klidně u NPC obchodníků, každý z nich má ale svoji hladinu cen. Jedni draze vykupují, jiní zase levně prodávají. Další možností je prodávat předměty přes nástěnku ve vlastním pokoji. Zájemci si je budou moci buď pořídit u brokera s příplatkem 20%, nebo vás navštíví a koupí je přímo od vás. I když musíte zůstávat v pokoji, vaše přímá účast na nákupu není nutná, můžete tedy klidně nechat počítač běžet a prodávat přes noc.

Ani ti nejsilnější nezvládnou úplně vše. Občas se prostě nepovede a je třeba z boje utéci. Příšery vás ale notnou vzdálenost pronásledují, takže to není nic lehkého. A když se to nepovede, čeká vaši postavu smrt. Pak už jen rozhodování, zda počkáte na oživení nějakým členem skupiny, nebo po sobě zanecháte část duše a octnete se na bezpečném místě. Vždy vám vznikne zkušenostní dluh, který je pak potřeba splácet. V druhém případě je větší, ale část zase zmizí po návratu opuštěného úlomku duše.

    

Podvodní svět a kouzla pro podvodníky * Zde zase zelené kouzlo v zeleni * Věž s jedním grifinem, jak to jen stíhá? 

"It seems gryffins have serious directional problems"

Chytře vymyšleno je umírání v partě, protože spolubojovníci nesou část dluhu. Je tak třeba lépe chránit slabé členy, nevýhodou zase je chvíle, kdy jste ve špatné partě. Ale to je poznat velmi rychle, takže odejít včas není na škodu. Každopádně Everquest 2 je založen na komunikaci, bez znalosti angličtiny (případně francouzštiny a němčiny) si moc nezahrajete. Stejně by vám uteklo namluvení všech rozhovorů a návaznost mnohých úkolů.

Pokud máte slabší počítač, tak pro vás Everquest 2 beztak není; jedině jako dobrá motivace k upgradu stroje. Daní za úžasnou grafiku - ať už prostředí nebo postav - je ohromná hardwarová náročnost. Jakmile ale máte patřičný stroj, strhnou se na vašem monitoru doslova grafické orgie. Některá kouzla na obrázcích vypadají možná dobře, v akci je však efekt uchvacující.

    

Jestřáb to vzal střemhlav a... minul * Huga čaga, huga huga * A zde nám odlétá první rytíř  

Nemožné se stalo skutečným

Stejně tak příchod na Execution Plaza ve Freeportu, nebo návštěva magické akademie stejného města je zážitek, na který se nezapomíná. Pokud se k tomu všemu přidá ještě stylová hudba, která na každém místě podbarvuje atmosféru, výsledný efekt vás ohromí. Je pravda, že sami výrobci varují, že v této době nejsou na trhu počítače, které by zvládly hru na plné detaily. Sper to čert, už intro ukazuje, že vše, co se v něm odehrává, je možné vidět i ve hře.

Bolí mě celé tělo. Pomalu otvírám oči a zjišťuji že jsem asi v pekle - nebo Freeportu. Nade mnou pouze hliněný strop. Zkusím se otočit a ve výhledu se mi objevuje vysmátá BrimBrimova tvář. Ten lotr si vzpomněl na fénixovo pírko, co jsem mu kdysi dal, a oživil mě. Teďka se mi tady pěkně vysmívá do obličeje. Však já mu dám, nechám z něj vyrašit ostny a týden si nesedne. Nebo tak něco. Po pár dnech vyrážíme do Thundering Steppes. Tady už jsme byli a nic jsme nenašli, jak to, že je tady najednou vchod do nějakého podzemí? No prozkoumáme jej a uvidíme.

Everest 2 je hra živá, která se stále vyvíjí. Každý den je downtime, kdy jsou optimalizovány herní servery, přidávány a upravovány nové možnosti. Kde jeden den nebylo nic, může být hned zítra dungeon. Hráči si stěžují a tvůrci reagují. Přibyly nové úkoly pro jednotlivce, byly zvýhodněny menší skupiny, tvoří se nová dobrodružství.

Kdo sleduje novinky, jistě ví i o kapesních dobrodružstvích - malých mapách, kde je pouze jedna družinka, nikdo ji neruší vše záleží jen na nich. Pokud se pokusí vstoupit někdo jiný, je na mapě, která vypadá stejně; ale je tu jen a jen pro něj. Co pár týdnů vznikne nový útvar, skoro každý den jsou menší změny. Takhle se o hráče snad nikdo po vydání nestará.

Jak platit v korunách

Pokud chcete platit v korunách, stačí využít nabídky distributora Playman, který má za výhodnou cenu 299,- Kč herní karty na 30 dní. Stačí napsat na mailovou adresu everquest@playman.cz a můžete si je objednat. V tuto chvíli jsou dotovány, cena může časem stoupnout.

Money, money, money!

Taky za to dostávají autoři slušně zaplaceno. 15$ na měsíc hraní je obvyklá taxa. U nás je díky distribuci firmy Playman možno platit v korunách, což je výrazná výhoda. Budete se dlouho a dobře bavit, vždyť která offline hra vám nabídne stovky a tisíce hodin zábavy (můžu zodpovědně říci po přibližně 250h hraní).

   

Tak tady mám i strach, vždyť mě propíchne naskrz * Velkolepá budova Freeportského velitelství * To je mi kouzelník, mlátit holí do hlavy 

Ne každému se musí hra líbit. Měl jsem možnost srovnání s World of Warcraft a osobně mi přijde Everquest 2 lepší. Ale co člověk, to názor; každý si něco najde.

Světlé stránky hry
  • Návykovost
  • Opravdové MMORPG
  • Grafika
  • Hudba a zvuky
  • Rozsáhlost a zábavnost
  • Volnost
  • Jednoduchost a komplexnost
Temné stránky hry
  • Závislost
  • HW náročnost
  • Žralok na souši, goblin ve vodě
  • Američtí teenagers


Ať je to hardwarová náročnost, nerozlišenost vodních a zemských tvorů, složitost setkání, ovládání (chvilka zvyku a jiné nebudete chtít), prostoje při ukončování a mnoho jiných drobností jsou spíše proti. Oproti nim stojí ohromný svět, který můžete zkoumat s tisíci jiných dobrodruhů. Já už mám vybráno, Qeynos mě volá. Pokud jste na tom stejně, čekejte brzy návod a pár rad.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 9/10
Návykovost: 10/10
Lokalizace: 9/10

Dokonale návykové MMORPG, klasika svého žánru, hra, která předbíhá svoji dobu. Není tak komixový jako World of Warcraft, právě proto si zachovává fantasy realitu. Rozsáhlá záležitost na tisíce hodin hraní.

Celkově: 9/10

A kdo chce, může si prohlédnout galerii v další kapitole

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Sony Online Entertainment
Začátek prodeje: 8. listopadu 2004

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,