Recenze: Everybody’s Golf – opravdu pro všechny

Nemáte vlastního caddieho, nevíte co znamená birdie, green je pro vás barva a pod slovem železo si představujete kus trubky? Nevadí, i vy se opravdu můžete přesvědčit, že golf není jen nudná snobárna a užít si pekelně zábavné odpaly na vaší PS2.

Platforma: PS 2
Paměťová karta: 802kB
Analogové ovládání: jen páčky
Multiplayer: ano (až 4 hráči)
Vývojář: Clap Hanz
Distributor: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (www.sony.cz)

Zahrajeme si golf?

V dnešní době už golf nepatří mezi sporty pro vyvolené, vždyť i třeba my v Doupěti probíráme redakční záležitosti při hře na 18 jamkách. No dobře, tak trochu přeháním, ale klidně bychom se do budoucna mohli radit na golfu, místo v hospodě. :-) Pokud si toužíte zmiňovaný sport zahrát, ale čerstvý vzduch se vám hnusí, není problém si zkusit golf virtuální na vaší PS2.

Herní golf, stejně jako většina sportovních her, by se dal dělit na realistické a arkádové. Hlavním představitelem takového realistického zpracování golfu patří třeba série Tiger Woods od EA Sports. No a právě představitelem druhé skupiny, arkádového pojetí, je dnes recenzovaný Everybody’s Golf.

Hlavní je mít přehled * I staré babky můžou být caddie * Obtížné hřiště

Už pohled na dívčinu v menu, vyvedenou v klasickém japonském manga stylu, dává tušit, že hra bude mít ke skutečnému golfu daleko. Další aspekty, jako postupné odemykání bonusů, přítomnost speciálních mega úderů, různých podivných druhů míčků a holí atd., tomuto dojmu jen přidávají na větší váze. Ovšem nemylte se, samotné zpracování golfových hřišť a herní pojetí jako takové se od realisticky braných golfů příliš neliší.

Jen je podáván v takové formě, aby případné hráče od golfu neodstrašil, přinesl spoustu zábavy a hratelnosti, ale na druhé straně vnesl něco informací o skutečné hře do podvědomí hráčů. Osobně se mi během krátkého hraní Everybody’s Golf s kamarády v nich podařilo zapálit malý ohníček zájmu o opravdický golf.

Kontrola vybavení

Před vstupem na virtuální hřiště je třeba se řádně připravit. Za prvé by mělo být jasno, jaký herní mód si v nabídce vyberete. Je jich tu několik pro jednoho i více hráčů a my začneme těmi pro osamělého golfistu. Zvolit si můžete například versus. V této herní variantě ovládá jednoho hráče umělá inteligence a druhého pochopitelně hráč. Odměnou za případnou výhru budiž odemčení protihráčovy postavy pro další hraní.

Dalším módem je klasický turnaj s dalšími počítačem ovládanými hráči. Vítězem se stává ten, který má po odehrání všech 18 jamek nejnižší počet úderů. Podle toho, jak se vám bude dařit, získáte určitý počet bodů, se kterými si lze zpřístupnit nějaký pěkný bonus. Třeba ve formě speciálních úderů, nových hřišť a podobných vylomenin.

Poslední dvě možnosti hraní se skrývají pod názvem Mini mode. Najdete hru na 9 jamek, každá s parem 3, a minigolf. Ten se od ostatních módů liší dost podstatně. Představte si hru na hodně zvlněném greenu plném překážek a s velkou jamkou. Partička minigolfu po právě dohraném turnaji na 18 jamek vždy dokáže rozproudit další odhodlání ke hře na hřišti "velkém".

Prekérní situace, minulý úder se nezdařil * I odporní burani mohou hrát golf * A je to tam!

Hra pro jednoho hráče je fajn, dokonce víc než to. Je super, skvělá, geniální, radost hrát. Díky mazanému motivačnímu systému se odhodlání do dalších turnajů nezmenšuje. S každým dalším vítězstvím vaše postavička stoupá po žebříčku hráčů až se dostane na pomyslný golfový Olymp. Navíc jsou tu vždy body, bodíčky sloužící k utracení ve zdejším virtuálním obchodě a odemčení si některého z nesčetných bonusů, třeba jako nový kostým pro svojí oblíbenou postavu.

Ovšem Single Play jde vždy stranou, pokud máte po ruce aspoň jednoho dalšího hráče. S ním si můžete zahrát buď na co nejmenší počet zahraných odpalů, či na počet výher jednotlivých jamek. Těch musíte samozřejmě vyhrát zase co nejvíc. Až ve čtyřech si lze zahrát hru na údery či Mini mode hry. Pro připojené vyvolené je k dispozici i online hra, ovšem vzhledem k situaci kolem hraní na PS2 po síti u nás, se tomuto způsobu hry věnovat nebudu.

Naklepat kamarádovi v čemkoliv je už od počátku herních věků vždy nejsladší. Není nad ten pocit, kdy po skvěle zahraném úderu sklidíte potlesk nejen od virtuálních diváků, ale i uznalé zamručení od někoho sedícího v křesle vedle vás. To v ideálním případě, většinou se jedná jen o něco ve smyslu: „Ty jeden za-censored- haluzáři, ani nevíš, jak si to odehrál, co?“ Ale i to potěší. :-)

Sice se nejspíš nebude jednat o takovou instantní párty zábavu jako třeba Bomberman či Ignitron, ale své místo si golf rozhodně najde. Zvlášť, když není potřeba studovat složité ovládání a pravidla. Stačí prostě pomocí stisknutí tlačítka v ten správný čas odpálit ten malej bílej nesmysl tou zahnutou tyčkou co nejblíž k tý díře v zemi a následně i do ní. Jak prosté.

Vzhůru na hřiště

Před samotným vstupem na zelenou hrací plochu (jasně, často je tam i voda, písek a další nezelené záležitosti, ale to jsou jen detaily) vás čeká zvolení si pro vás nejsympatičtější postavy hráče a caddieho, neboli nosiče holí. Zatímco volba nosiče je spíše kosmetického rázu; vždycky je lepší se dívat na hezkou holčinu než zarostlého týpka, výběr hráče přináší složitější dilema.

Každá postava disponuje několika parametry, například síla úderu, rotace, přesnost, a tak podobně. Kromě pohledné tvářičky se tedy hodí si vybrat postavu se schopnostmi nejbližšími vašemu hernímu stylu. Z počátku si lze zvolit pouze pár hráčů, další si musíte odemknout, navíc má každá postava několik oblečků, které se též odemykají za vyhrané body.

Stejně tak si musíte zpřístupnit další golfová hřiště, kterých v konečném součtu opravdu slušná řádka. Podle nálady si nastavíte počasí na hřišti a to je vše. Tak, teď se konečně dostáváme k meritu věci neboli k jádru pudla čili k dřeni kosti. Připravte si míček na týčko, nastal čas prvního odpalu. Naháhnout, zamířit, pal!

Styl odpalu nulový  * Je fajn, když člověk dokáže vyjádřit radost * Asi hřiště v Austrálii

Samotný systém odehrávání míčků stojí na třech stiscích tlačítka v ten správný moment. Prvním stisknutím začne nabíhat ukazatel síly, druhým zmáčknutím ho zastavíte z požadované poloze, třetí pohyb prstu na tlačítku naznačí přesnost; je třeba zastavit ukazatel co nejblíže k výchozímu bodu a voilá, ten malej bílej bastard letí úplně jinam, než jste chtěli. Holt, ne vždy se zadaří.

V největší míře se na síle a směru rány podílí vaše přesnost při ťukání do tlačítka, ovšem je třeba též počítat se silou větru. Hra vám vždy nastaví ideální trajektorii k jamce a co nejlepší hůl vhledem ke vzdálenosti, ale nic vám nebrání si oboje libovolně změnit. U hole je to sice většinou zbytečné, ovšem u směru musíte počítat právě s větrem a podle toho lehce korigovat.

Nevím, který světový hráč golfu to řekl, ale měl stoprocentní pravdu. Ze začátku se hraje jen pro diváky, miliony se vydělávají až na greenu. Jasně, dopravit míček dvěmi perfektními ranami až na green se cení, ovšem pokud nejste schopni následně uklidit míček do jamky, nikdy se nedočkáte nejvyšších příček.

Členitost a spád povrchu greenu naznačuje čtvercová síť. Jen ta a ukazatel vzdálenosti k jamce vám usnadní vaše puttovací snažení. Nejdůležitějším prvkem je váš odhad a cvik. Pokud nezjistíte, kam mířit, aby míček nakonec zapadl do jamky, nemáte nárok. Zpočátku vám nezbude, než zatnout zuby, ale časem se z vás může stát mistr, který dokáže dopravit míček do jamky na vzdálenost 20 yardů, proti kopci a navíc za silného větru z pravé strany.

Tiger Woods je obluda

Všechny postavy ve hře jsou správně roztomilé, nebo jak říkají Japonci; kawaii. Ovšem pokud vás z podobného, řekněme infantilního ztvárnění osob chytá morový běs, hledejte zábavu jinde. Mám ostatním do odlehčeného golfu tento styl grafiky sedne. Zvláště, když postavy oplývají vysokým důrazem na detail, jako v této hře.

Jo, jo, jo, to se jen tak nepodaří  * Každý si hraje na svém písečku *  Je fajn, když člověk dokáže vyjádřit naštvání

Maximální péči věnovali grafici i prostředí, každé hřiště vymodelovali do nejmenších podrobností, všimnete si odletujícího písku z bunkerů, při nepovedeném ráně odletí drn a kapitolou samu o sobě je perfektní zpracování vody. Sem tam se dočkáte i světelného efektu, různé záblesky, barevné čáry za míčem při použití super silného úderu a podobně.

Celkově všechno vypadá hrozně mile a barevně, s takovým Doomem a jeho temnými chodbami se to nedá rozhodně srovnat. :-) Každá postava má sérii roztomilých legračních animací, které uvidíte při povedeném/nepovedeném úderu, velmi vtipně se pohybují i nosiči holí. Podobně roztomile zní i hudba, kterou si ovšem vychutnáte jen příležitostně, v menu a podobně. Při samotné hře atmosféru zdařile vytváří zvukový doprovod. Diváci tleskají a výskají při podařeném úderu, vzdychají, když se nedaří.

Naleštit hole, jdeme hrát

Everybody’s Golf můžu s klidným srdcem doporučit každému. Jedná se přesně o ten titul, který vytáhnete, když máte mizernou náladu, či přijde někdo na návštěvu a vy se nechcete zrovna chlubit tou akčňárnou, ve které se trhají monstra vejpůl a krev aby se stírala z obrazovky stěračem.

• Spousta bonusů
  • Roztomilé grafické zpracování
  • Hratelnost
  • Po čase opakující se animace
  • Nic podstatného jsem nenašel

Titulu se dá vytknout jen máloco, tří tlačítkový systém odpalování míčků je mezi ostatními golfovými hrami dost out, ale svoji funkci plní a není problém se ho rychle naučit a pochopit. Stylem i zpracováním mi hra hodně připomíná Mario Golf z GBA, který měl navíc i příběh, ale to bych chtěl po Everybody’s Golf asi už moc. Jediné, co by vás mohlo od koupě odradit je grafický styl a to, že golf vlastně z celého srdce nenávidíte. V tom případě ale nechápu, proč vlastně čtete tuto recenzi.

Zvuk: 8/10

Jednoduchá a zábavná věc, kterou byste se nebáli ukázat třeba ani vlastní babičce. Pokud hledáte realistickou simulaci golfu, máte smůlu, pokud vás spíš zajímá hratelnost, rozhodně neváhejte.

Celkové hodnocení: 9/10