Recenze: Everybody’s Golf: World Tour

Everybody`s Golf
  • PS3: 1 499 Kč
  • Platforma: PS3
    Typ hry: golf
    Výrobce a vydavatel: SCEE (http://eu.scee.com/index.jhtml)
    Distributor v ČR: Sony CZ (

Pěkná, ale dětinská grafika, primitivní hratelnost – a nuda, nuda, nuda... Tak nějak vypadaly moje první dojmy z EG. O deset hodin hraní později jsem před sebou měl stále stejnou hru se stejnou grafikou a stejným ovládáním, ale bavil jsem se u ní. Už devět hodin a pět a padesát minut – od doby, kdy jsem překonal první rozpaky.

Výzva

Základem vašeho hraní bude mód Challenge. Tedy, ne že by byl jedinou možností, kterou vám EG nabídne. Jen – s výjimkou online hry – je jedinou smysluplnou možností. V Challenge budete odemykat nové golfisty, nové oblečky, caddie,  míčky... Prostě klasika. Jen, na rozdíl od mnoha jiných her, má smysl. Na začátku hry máte k dispozici jen jednoho golfistu a jeden turnaj; a dokud ho nedokončíte, nic víc. Přitom turnaj se skládá z osmi levelů, z nichž každý obsahuje devět jamek... Inu, počty jsou to lehké. Dokud nezačnete prohrávat.

Za vašimi počátečními neúspěchy bude dost možná stát ovládání hry, pokud si zvolíte možnost Advanced. To sice nezní právě povzbudivě, ale rozhodně, rozhodně si jej zapněte. Na první pohled se zdá, že nabízí něco úplně nového, na druhý pohled zjistíte, že se jedná o naprostou klasiku. A na třetí, lehce opožděný pohled si uvědomíte, že i když je to totéž, není to totéž – a že právě advanced ovládání dělá z EG skutečnou zábavu.

Čekají vás mohutné údery

Základ je jednoduchý. Máte jedno tlačítko, a to musíte třikrát zmáčknout, pokud možno ve správnou chvíli. Poprvé, abyste se začali rozmachovat. Podruhé, když je (nebo když si myslíte že je) rozmach dostatečný, abyste mohli odpálit. A konečně potřetí, když vaše hůlka praští do míčku, abyste ráně dodali potřebou razanci. A případně ještě můžete stisknout šipku pro faleš...

V čem je tedy rozdíl oproti zavedeným zvykům, ptáte se? Normálně přeci fungují golfy úplně, ale úplně přesně takto! Rozdíl je (prosím, nekamenujte mě dokud nedokončím myšlenku) v grafickém znázornění. Obvykle se totiž musíme trefovat do správného místa v nějakém nabíhajícím power baru. Ne tak zde – tady se váš golfista prostě začne rozmachovat a vy se musíte trefit do správné fáze jeho animace. Zní to hloupě? Možná. Ale hra je díky tomu mnohem zábavnější.

To je rána, jako z děla

Hlavní výhodou tohoto systému je fakt, že je naprosto intuitivní; a při tom neuvěřitelně přirozený. A zábavný. Namísto sledování trapného plnícího se baru se díváte na svého roztomilého golfistu a zvažujete, jak moc se má rozmáchnout, aby přehodil támhle ty kopce... Ale zas to nepřehnat, aby míček neskončil v rybníčku... Teď trochu faleš, ať se dostaneme k jamce... A jemně, jemně, jamka je už jen kousíček... Jinými slovy, tenhle systém vás opravdu vtáhne do hry. A aby to nebylo tak těžké, také vám napovídá, jak asi míček poletí, kdy co zmáčknout a podobně – zezačátku hodně, ale postupně čím dál tím méně.

Deformujme!

Grafika je na první pohled dětinská... Jak také jinak nazvat roztomilé pseudohumanoidní hráče s obřími hlavami, očima o velikosti golfového míčku, kteří potrhle poskakují kdykoli se jim povede dobrý úder? Co jiného vás může napadnout, když si vzpomenete na seriózního Tiger Woodse? Ale každý z golfistů. kterého můžete během hry získat, je jiný. Nejen svým vzhledem, ale i chováním, grimasami... A každý je vtipný. A je opravdu vtipný, což je malý zázrak.

Jakou tomu dát faleš?

V kontrastu s postavičkami jsou pak jednotlivá hřiště. Jsou perfektně (a velmi realisticky, pokud jde o grafiku) zpracovaná, ale vždy doplněná „něčím“ navíc. V Africe se po hřišti a kolem něj prohánějí divoká zvířata (ne, neovlivňují vaši hru); přes jedno hřiště vede trasa závodu offroadů... V Evropě zas potkáte sochu slepice, ovce, krávy a psa (a neptejte se mě, co tam ta zvířena dělá). I když hřišť není mnoho, nijak to hře neubližuje. Vizuálně je stále na co se dívat – a herně stačí drobná změna počasí a máte pocit, že hrajete někde úplně jinde.

Žádný učený z nebe nespadl

Jak budete postupovat skrz Challenge mód, budou vaši soupeři přituhovat. A hra vás bude pomalu, ale jistě zasvěcovat do dalších a obtížnějších golfových triků. Ani nebudete vědět jak a namísto třiceti úderů nad par zdoláte tu samou  jamku na tři pod par a ještě si budete říkat, že by to šlo i líp. Navíc na konci každého levelu vás čeká souboj s nějakým speciálním hráčem, za nějž – až jej porazíte – budete moci hrát. O tom, že takovéto přírůstky do vaší golfové stáje vypadají a chovají se každý jinak již řeč byla. Ale on každý z nich i jinak hraje!

Letecký pohled na hřiště

A až dohrajete Challenge, můžete zkusit vyrazit do světa online. Tady na vás čeká řada turnajů až pro padesát hráčů; a rozhodně se mohou pochlubit parádní herní atmosférou. V malých turnajích (v těch do osmi hráčů) uvidíte i své soupeře, pěkně na kraji obrazovky. Tohle a jejich (často uštěpačné, v mém případě) poznámky dokáží člověka vybičovat k lepším výkonům naprosto neuvěřitelným způsobem. Ve velkých hrách se ničeho takového bohužel nedočkáte; ale zase ceny pro první místa dokáží  tento element v roli motivace skvěle nahradit. Nemluvě o dalším vylepšování vašeho golfisty a jeho schopností.

• Vtipné postavičky
    • Doplňky okolo herní pochy
    • Švih podle golfisty
    • Ostatní golfisté
    • Zvuky
    • Velké turnaje bez hecování

EG je skutečně zábavná hra. Neustále vás nutí přemýšlet nad správnou kombinaci síly úderu, směru a faleše pro aktuální situaci – tedy pro terén, překážky a počasí. A pak ještě musíte to, co vymyslíte správně zahrát. Výsledkem je komplexní a při tom jednoduchá a přístupná hra. Která je zábavná, abych nezapomněl na to nejpodstatnější.

Zvuky: 6/10

Golf bez Tiger Woodse? A proč ne – je skvělý, je zábavný, je hratelný... Co víc si přát?

Váš názor Další článek: Demigod až příští rok