Z garáže vývojářského týmu Milestone (Squadra Corse Alfa Romeo) vyjíždí nablýskaný speciál s označením Evolution GT. Dokáže v tvrdé konkurenci zaujmout?
Platforma: PC, PS2
Typ hry: Závodní
Multiplayer: Pouze split-screen
Minimální konfigurace: CPU 1 GHz, 256 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Sempron 3000+, 256 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Milestone
Distribuce v Česku: Hyparmax
Homepage: www.evolutiongt.com
objednej hru na shop.Doupě.cz
Na první pohled vypadá Evolution GT jako kterýkoliv jiný simulátor dvoustopých vozidel. Na ten druhý? Přiznejme si to bez dlouhého otálení: Evolution GT je nechutně tuctový závodní titul, který zaujme několika revolučními novinkami (někomu mohou připadat jako osiny v zadku), jinak však nenabízí prakticky nic, za co by jeho koupě stála.
K těmto se dostane jen ten nejlepší * Grafika vozů je krásná, okolí však pokulhává * Sen každého malého kluka
Vyjíždíme z garáže
Gabriele Tarquini
Průvodcem hrou se stal italský závodník Gabriele Tarquini, jehož jméno patří na poli silničních závodů ke stále omílaným.

Jméno: Gabriele Tarquini Narozen: 2. březen 1962, Giulianova, Itálie Stav: Svobodný Zájmy: Fotbal Oblíbená trať: Jarama Formule 1: první start 1988 s vozem Osella FA1G-Alfa Romeo
|
Jednu ze základních recenzentských chyb, prozrazení kvality titulu na samotném začátku článku, máme za sebou a nyní se podíváme na hru jako takovou. Ostatně, tentokrát to ani jinak nejde; zatímco domácí média titul vyzdvihují nad osmičková hodnocení, ve světě má Evolution GT co dělat, aby se dostal vůbec nad průměrné obodování. Co má v takové situaci dělat nerozhodný hráč? Je to jednoduché – pokračovat ve čtení této recenze ;-).
Evolution GT vydalo před několika týdny studio Milestone, jenž si můžete pamatovat díky předešlému titulu z jejich dílen – rok staré závodní hře Squadra Corse Alfa Romeo. Evolution GT si z ní na první pohled základní ideu, stejně tak zde ale nalezneme prvky mnoha dalších her – příkladem za všechny budiž například Mercedes Benz World racing.
Nudný trénink * Psychika působící na řidiče * Nastavení jezdce
Rozporuplné novinky
Hrou nás provádí italský jezdec Gabriele Tarquini (šampión sérií BTCC a ETCC), jenž vás neustálými superlativy vede k lepším výkonům. Ještě než však dojdete do fáze závodní, musíte projít otravným tréninkem. Ten sice prověří vaše schopnosti, nicméně také ihned vezme veškeré iluze. Poprvé se také seznámíte s několika novinkami, jenž však ani zdaleka nejsou dotaženy k dokonalosti a působí rozporuplným dojmem.
Tou první je psychika – disponujete ukazatelem stresu, který pokud přesáhne určitou hranici, automaticky udělá vozidlo neovladatelným. Proto pokud patříte mezi nováčky, nejezděte raději moc rychle a nebezpečně, mohlo by vás to stát cenné umístění. Ukazatelem stresu naštěstí disponují i protivníci (ukazatel se objevuje nad vozidlem), takže pokud se přibližujete k vynervovanému soupeřovi, pokuste se ho trochu potrápit – zaručeně udělá chybu.
Klid před bouří * Audi TT v celé své kráse * Závodí maximálně osm jezdců
Squadra Corse Alfa Romeo
Squadra Corse Alfa Romeo je předchozí titul týmu Milestone a je to poznat na každém kroku – Evolution GT je totiž SCAR podobné místy až nezdravým způsobem. Z názvu je patrné, že titul byl zaměřen čistě na vozidla značky Alfa Romeo. Hra oplývala příjemnou hratelností, dostatečnou umělou inteligencí protivníku a taktéž fyzikálním modelem.

Hodnocení Doupěte: 7,5/10
|
Druhá, o poznání zajímavější features spočívá ve vracení času. Takzvaný Tiger Efect přijde vhod ve chvíli, kdy například nezvládnete projet zatáčku úplně čistě. Jednoduše vrátíte čas a zkusíte to znovu.
Vystřízlivění rychlostí závodního speciálu
Důležitou roli v závodech hrají také RPG prvky. Ačkoliv v závodní hře nejsou příliš obvyklé, tentokrát je jejich zpracování příjemné – za každou maličkost (nejrychlejší průjezd kola, předjíždění soupeřů, minimum kolizí…) získáváte body, které posléze svému borci přerozdělujete po vzoru klasických RPG her.
Tyto maličkosti však titulu jako takovému příliš nepomáhají a ve chvíli kdy se poprvé dostáváte „opravdu“ do víru závodění, mizí někde v dáli. Hratelnost je totiž, obzvláště pak po prvních odjetých závodech, více-méně na bodu mrazu. Může za to především rádoby realistické chování vozu, které má k arkádovému pojetí zatraceně blízko, minimální model poškození či ovládaní, do něhož lze naplno proniknout až po několika hodinách. Jistě, ve chvíli kdy si osvojíte ovládání se situace značně zlepšuje, přesto si však budete říkat, že až na výše uvedené novinky nenabízí Evolution GT téměř nic.
Vozový park neurazí
Situaci naštěstí zachraňuje přítomnost 33 plně licencovaných vozidel (Renault Clio, Seat Leon, Volkswagen Golf…), které se do posledního puntíčku drží svých předloh. Potěší také téměř třicítka známých okruhů – život na nich ale bohužel žádný není a nudnější zpracování okolí bychom zřejmě hledali obtížně.
Zatím poslední * Záznam tu taky je * V tomto počasí by to nešlo nikomu
Kromě rozsáhlé kariéry (k dispozici jsou v ní šampionáty rozdělené do několika tříd) hra nabízí ještě obligátní Quick Race a Multiplayer. Ten je však bohužel zastoupen pouze klasickým split-screenem.
Co se skrývá pod kapotou?
Co se technického zpracování týče, ani na tomto poli nepředvádí Evolution GT žádné zázraky. Protože o modelu poškození už tu řeč byla, začněme umělou inteligencí protivníků. Ta je sice na vysoké úrovni (soupeři se nebojí jít tvrdě do soubojů, předjíždějí, popostrkávají se mezi sebou…), nicméně jakmile přijde řeč na stresové situace (řeč o této features byla výše), bere si realistické chování dovolenou. Nebo vám snad přijde normální, že protivník začne s vozidlem na relativně klidné rovince zběsile lomcovat autem sem a tam, v horším případě pro jistotu nabourá? Jen proto, že jakýsi ukazatel psychiky dosáhl maxima? Tohle mi vážně příliš povedené nepřijde.
Pochroumanou karoserii naštěstí vyhlazuje alespoň částečně grafická stránka. Vozidla jsou zpracována detailně, proto obzvláště zamrzí „odfláknuté“ okolí – výsledek je tak značně rozporuplný. Na druhou stranu; při pohledu na minimální konfiguraci zaplesá srdce nejednoho nemajetného hráče. Hru totiž spustíte na dnes již průměrných sestavách. Zvuková kulisa pak také neurazí, nicméně „vytřískat“ se z ní rozhodně dalo mnohem víc.
Světlé stránky hry |
- Vozový park
- Grafika vozidel
- I přes chyby hratelnost
- Tiger Efect
|
Temné stránky hry |
- První hodiny hry
- Ovládání
- Psychika řidičů
|
Evolution GT je titul rozporuplný. Dokazují to hodnocení, názory recenzentů a pochopitelně také názory hráčů, které se v mnohém liší. Já sám se přikláním k názoru, že titul je jen lehce nadprůměrnou závodní simulací, která (krom několika nevýrazných features) nenabízí prakticky nic nového. Kdo nesouhlasí, s tím si to na okruhu vyřídím po svém.
Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10
Průměrná závodní hra, která mnoho nového nenabízí. Na druhou stranu ani neurazí.
Celkové hodnocení: 6/10