Recenze: Exit - kdo uteče, vyhraje

Velkým minusem PSP byl nedostatek původních titulů. V první vlně vydaných her se objevili pouze staří známí. Naštěstí se doba změnila a s „PSP only“ tituly se v poslední době roztrhl pytel. Tento trend ostatně dokazuje i Exit, na který jsme si posvítili v recenzi.

Karel Kališ

Platforma: PSP
Žánr: Arkáda
Výrobce: Taito
Vydavatel: Ubisoft
Vydavatel v ČR: Není

Znáte to – hrajete, bavíte se, pobrukujete si... všechno je fajn. Ale když se vás někdo zeptá, co konkrétně se vám tak líbilo, nejsme schopni poskytnou smysluplnou odpověď. Můžete donekonečna opakovat jakékoliv superlativy, ale nikdy pořádně nevystihnete to, co jste po čas hraní zažili. Recenzent to má o to složitější, že je po něm žádán smysluplný text. Jenže co má dělat, když se mu dostane do rukou něco jako Exit? Jak má popsat nepopsatelné?

Přiznám se, že jsem před psaním vlastního textu konzultoval své nadšení s recenzemi několika zahraničních magazínů. Exit přece jen není počin nikterak průlomový... a dokonce se kolem něj nevytvořil ani žádný hype, jehož prostřednictvím by se den co den plnila naše novinková rubrika čerstvými informacemi. Na druhou stranu mu nic nechybí a disponuje kouzlem, díky němuž vás hra pohltí a vyplivne až za pěkně dlouhou dobu.

Méně je vždycky více

S heslem „v jednoduchosti je síla“ vývojáři dokázali hotové divy, a tak se můžeme těšit z počinu maximálně chytlavého, graficky vydařeného... a ve všech ohledech zdravě fungujícího. To je nejlépe vidět na hratelnosti. Ta, ač na první pohled vypadá šíleně (kombinuje čistě akční prvky s ryze logickými úkoly), šlape lépe než švýcarské hodinky.

Základní myšlenka je přitom jednoduchá a příběh... příběh tu vlastně ani žádný není. Dostanete pod palec tajemného Mr. Esc, jehož úkolem je zachraňovat veškeré obyvatelstvo na Zemi. V každém levelu tak před vámi stojí stejný úkol: dostat do bezpečí všechny lidi a sami přežít. Jednoduché? Zpočátku ano. Vyvést několik nešťastníků z hořícího domu není problém, dokonce u toho ani neshořet. Ale vyprostit lavinou zasypaný hotel? To už je jiné kafe.

Lavina, požár a spol.

Každá situace si žádá vlastní přístup. Je jasné, že evakuace z hořící budovy bude probíhat jinak, než pátrání po obětech laviny. Navíc ale musíte počítat s tím, že každá z obětí neštěstí bere nastalou situaci úplně jinak. Jeden hystericky křičí a nenechá si pomoct, druhý ochotně spolupracuje a jeho záchrana proběhne bez problémů. Někdo má zase zdravotní potíže... nebo třeba nemá nohy. Se vším se musí počítat a se vším si musíte umět poradit. Neznalost neomlouvá; prostě si musíte vymyslet nějaký způsob, jak nešťastníky zachránit.

Úspěšnost zachraňování závisí nejen na správném vymyšlení způsobu, jak se dostat ven, ale také na jeho provedení. Se zachraňovanými lidmi totiž můžete zacházet jako s loutkami – nařizovat jim, kam se mají vydat, co mají udělat... a oni vás poslechnou. V krizové situaci se chovají jako beránci a poslušně naklusají přesně tam, kam jim řeknete a udělají, co vaše srdce ráčí. Zjednodušeně řečeno hratelnost připomíná Tetris: také musíte manipulovat s kostičkami (lidmi) a přemýšlet, jak je natočit a kam je umístit. Každý kousek skládačky musí dokonale zapadnout mezi ostatní a pokud tomu tak nebude, prohra je jistá...

Hratelnost jako taková je velice variabilní. Neustále se něco mění a po každé splněné misi se pře vámi objeví nová výzva, která žádá rázný zákrok. A když dodám, že Exit i dlouho vydrží? Paráda!

• Hratelnost
  • Dlouhá hrací doba
  • Absence multiplayeru

Možná teď přemýšlíte, co může být na hratelnosti tak okouzlujícího a vrtá vám hlavou, co tajemného Exit skrývá, o čem tak skvělém jsem v prvním odstavci mluvil. Upřímně řečeno bych to sám chtěl taky vědět. Proto se radši ani nebudu pouštět do dalších oslavných ód a raději vás odkážu na, sice trochu zbabělou, ale v tomto případě maximálně pravdivou, větu: vyzkoušejte si to sami. Jediné, co vám mohu se stoprocentní jistotou zaručit je fakt, že se budete královsky bavit. A že budete nadšeni z originálního pojetí grafiky. Lehce zklamaní ze zvuků... a možná trochu zalitujete nad absencí multiplayeru... Ale proč si stěžovat, když tvůrci splnili to hlavní? Královská zábava, to je to, oč tu běží.

Kdo má PSP, musí na něm mít Exit.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Váš názor Další článek: Stranglehold - John Woo v akci