Recenze: Exodus from the Earth – svět v hrsti

Sci-fi střílečka, jejíž základní premisa vychází z reálného výzkumu. Zase jednou můžete zachránit lidstvo.
Kapitoly článku

Co se však ani s přibývajícími hodinami nemění je až nechutné využití skriptů ve hře. Uznávám, že jeden či dva neuškodí, ale co předvádí Exodus je až příliš okaté. Nemám nic proti sérii Call of Duty a tomu, že se její děj posouvá až s kroky hráče, stejně, jako nemám nic proti žádné další hře, jež své vnitřnosti zakrývá dostatečně atraktivními protivníky a nepřesnou hranicí, kdy se skript má spustit. Exodus from the Earth se však žádným maskováním netrápí a čáru, kdy se najednou objeví další protivníci, si designéři neváhali označit třeba kolejemi.

VIDEO: 967 'Exodus from the Earth - ukázka boje'

Ještě více pak zamrzí i to, že se několikrát stanete svědky zhmotnění vašeho nepřítele z jiné dimenze. Když už to využívám tak okatě, nenarušuji tím alespoň jakous takous atmosféru prvního hraní, co vy na to, páni vývojáři?

Když vás nepřítel spatří, dá o vás telepaticky vědět celému patru

Stejně tak znemožňuje opravdové ponoření do hry i nulová reakce nepřátel na mrtvoly svých kolegů či na střelbu, jež některého ze strážných zasáhne. O to podivněji pak působí fakt, že když vás nepřítel konečně spatří, dá o vás telepaticky vědět celému patru.

TIP: Pokud se vaše zdraví bude blížit k nule, nepřátelé u sebe budou najednou tahat lékárničky a naopak. Leckdy se tedy dá uspět i zběsilým úprkem směrem k nepřátelům, protože čím víc vás zraní, tím více se vyléčíte.

exodusfromtheerath_07.jpgexodusfromtheerath_08.jpg

Přesto se hře daří zprostředkovávat vcelku zábavné střílení panáků a rozhodně vás nenutí při hraní mlátit do všeho kolem. Výjimkou se pak stávají pasáže, kdy máte někam doskákat nebo vylézt. Z přijatelné hry se v tu chvíli stává velké utrpení, protože jakkoliv je Frank drsný agent, s krabicemi ve výši své hrudi si neporadí a dostat se na ně je pro něj nadlidský úkol.

Slunce naše jasné

Základní příběhová premisa Exodus from the Earth sice zní poněkud divoce, ale pokud se podíváme do vědeckých výzkumů, nejde o nic nemožnexodusfromtheerath_box.jpgého. Naše Slunce je odsouzeno k přechodu do stádia Červeného obra – rozšíření své masy o několik miliónů kilometrů. Dle posledních studií Slunce pohltí Zemi a spálí ji za nějakých pět miliard let. To skončí veškerý bakteriální život. Jakýkoliv jiný, vyspělejší život, potom bude zničen již o čtyři miliardy let dříve – Slunce se během miliard let postupně zahřívá.

Za miliardu let se tak stane to, co se má státi ve hře – zničení zemské atmosféry a vypaření vody z povrchu planety. Zní to sice strašidelně, ale pokud vezmu v úvahu, že nehodlám žít více jak sto let, začíná mi být podobný výzkum naprosto ukradený. Jen je zajímavý, to ano, to nepopírám a ani nechci.

O to více pak zamrzí, že autoři neváhali a věnovali těmto aktivitám podstatnou část herní doby. Nevím, jestli je to skutečně bavilo, nebo skákání viděli v Half-Life a nenapadlo je nic lepšího, jak hru oživit.

exodusfromtheerath_09.jpgexodusfromtheerath_10.jpg

Miřte na hlavu

Postupem času si však autoři vzali do hlavy, že skákání není tím jediným a do hry přidali hledání přístupových klíčů ke dveřím. Jedná se o značně omšelý prvek, ale vcelku dobře funguje jako záminka pro větší procházení lokací a jediným jeho problémem je občasné nelogické využití. Jinými slovy – nechali byste vy ležet přístupovou kartu na těžko přístupném barelu ve stokách jen proto, aby měl Frank půlhodiny co hledat a procházet každou skulinku, kde by mohla být karta zapadlá?

 exodusfromtheerath_art3.jpg

Přese všechny berličky v gamedesignu se však může stát, že vás hra začne bavit. Svůj podíl na tom rozhodně má i audiovizuální stránka věci. Hudbu vybranou k přestřelkám mohu jen a pouze chválit, stejně jako zvuky.

Jakkoliv je Frank drsný agent, s krabicemi ve výši své hrudi si neporadí

Na poměry budgetu vypadá také grafika celkem k světu, její chvála se však nemůže dotýkat nebes. Dle mého názoru se jedná o čistý průměr, který neurazí, avšak ani nenadchne. Jestliže si vás hra dokáže nějak získat, nebude to grafikou, ale pokud ji již budete hrát, nijak vám oči trhat nebude.

 exodusfromtheerath_11.jpgexodusfromtheerath_12.jpg

Pokud se naučíte se hrou žít a nebudou vám vadit některé její menší i větší chybky, přistihnete se u toho, že si ji začínáte celkem užívat. Jedná se totiž o klasickou koridorovou akci, kdy k cíli vede jediná správná cesta a pokud chcete jen vypnout mozek, jedná se o dobrou relaxaci.

TIP: Jakmile spatříte slepou uličku, vběhněte do ní. S největší pravděpodobností čeká na jejím konci zásobárna zbraní, munice a brnění.

Nehledejte inovaci, nehledejte inteligentní příběh, nehledejte nějaký smysl. Zkuste jen na chvíli vypnout a bavit se tím, jak jsou nepřátelé hloupí a vy chytří, jak procházíte jejich řadami jako nůž máslem. Z budgetových stříleček jde o jednu z těch lepších. O mírně podprůměrnou hru.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | first-person akce
Výrobce: Parallax Arts Studio | Webové stránky hry
  • Poslední 2/3 hry
  • Zábavné přestřelky v dýmu
  • Originální zápletka
  • Pohřbení zápletky klasickým Bčkovým příběhem
  • Příliš přesní protivníci
  • Přeskriptovanost
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,