Recenze: Experience112 – hra, které uvěříte

Když se řekne adventura, řešíte z hlediska ovládání jen konflikt mezi point and click a WASD. Ani jedno z toho ale v Experience 112 nenajdete. Poodhalte roušku tajemství pokaženého experimentu, za starými klišé je skryta originální hra.

Typ hry: adventura
Testovací konfigurace: Core2Duo 2,17 GHz, 2 GB RAM, GeForceGo 7600
Výrobce: Lexis Numerique (
Vydavatel: DreamCatcher Interactive (

Experience112 (či The Experiment, abych byl úplný) začne přesně tak, jak nechcete, aby hra začala. I pokud tohle je vaše první setkání s interaktivní zábavou, věřím, že nespočítáte, kolikrát už jste se setkali se zápletkou obsahující podivný vědecký experiment, který se zvrhnul, způsobil smrt (takřka) všech zúčastněných a hlavní hrdin(k)a se probírá bez ponětí, o co tu sakra jde. Každopádně tady si to projdete znovu.

Ale něco je přesto jinak, divně, špatně – jen už na druhý pohled vám to naopak přijde dobré, možná i výborné, nebo dokonce přímo geniální. Experience112 může nabízet tisíckrát omletý příběh a herní hádanky, exceluje ovšem v nabídnuté perspektivě, s jakou na celé herní dění nahlížíte. Dalo by se říct, že vlastně ani nejste tou hlavní postavou: tou je mladá vědkyně Lea Nichols, jež se právě probrala ve své kajutě na jakési lodi.

Originální interface v akci * Tmy si zvláště zpočátku užijete dosyta * Obvykle vám kamery zajistí dobrý přehled o okolí

Nicméně vy se nevznášíte kdesi v prostoru, ani na hru nekoukáte očima hrdinky. Vaším zrakem a základem všeho je lodní kamerový systém a interaktivní mapka. Celé si to můžete představit, jako byste seděli někde v kamerovém centru lodi bez možnosti kamkoli se hnout, zato s přístupem do celého interního sítě zahrnující veškerou techniku od zmíněných kamer přes dveře až po počítače.

Lea vám zrovna dvakrát nedůvěřuje, avšak současně cítí, že jste kromě ní samotné asi ten jediný, kdo jí může pomoct zjistit, co se vlastně stalo, a případně se i dostat pryč. Postupně vás zasvěcuje do tajů práce s kamerami i s počítačovým systémem, prozrazuje vám detaily o experimentu a formou flashbacků povzbuzuje vaši zvědavost.

Co to? Že by recept na polívečku, kterou človíček v popředí nerochodil? * Šunkovou, nebo sýrovou? A okraj s česnekem, nebo bylinkami? Náročná to volba * Ehm - na, puťa, puťa?

Samotné ovládání pak vypadá tak, že prostě aktivujete různé body na mapě, jako jsou světla, dveře a další technická zařízení, čímž dáte Lei pokyn, aby na dané místo došla a případně něco udělala. Namísto toho, aby se vám hra snažila namluvit, že jste jediným vědcem, který přežil pokažený experiment, umožňuje vám se vžít do mnohem uvěřitelnější představy, v níž se váš počítač stává terminálem bezpečnostního systému. Podobný pocit svého času dokázal vyvolat například slavný „simulátor hackera“ Uplink.

Jak prostřednictvím Lei postupujete lodí, zamotáváte se stále více do otázek, jichž je zoufale více než odpovědí. Klišé? Jistěže, byl jsem ovšem překvapen, jak rychle mě Experience112 dokázala zaujmout a vtáhnout do svého podivného světa vědecké lodi prorostlé podivnými rostlinami a místy zamořené záhadným plynem, jehož název – hydroxide oxydrin – je nepochybě parádní hříčkou pro všechny chemiky-angličtináře.

Kouzla hry vám jsou odhalována postupně, takže až později budete umět přes instalovaná vylepšení prohlédnout kamerami i temné prostory či si pohled přiblížit, dostat se do zabezpečenějších částí počítačového systému a tak podobně. Přesto se s vámi hra příliš nemaže a křivka přívalu nových informací je poměrně strmá: ještě se ani pořádně nerozkoukáte a už se přistihnete při manipulování se všemi třemi možnými okny kamer, mapou i prolézání mailů a všech možných zvukových i obrazových záznamů najednou.

Příval velkého množství informací má pochopitelně své silné i slabé stránky. Pokud budete chtít, můžete se hluboce ponořit do minulého dění na lodi, abyste zjistili spoustu zajímavých věcí. Poslechnete si tak, jak zní útočné verze podivných humanoidně-hmyzích bytostí, uvidíte zmutované ptáky či se dozvíte spousty zajímavých věcí o vztazích mezi jednotlivými lidmi na palubě. Na druhou stranu je časem těžké při pročítání spousty textu a poslouchání dlouhých Leiných monologů udržet pozornost, a ještě odhadnout, které informace jsou potřebné a které slouží jen jako pozadí příběhu.

Nějak se jí z hádanek přehřívá mozek * Všude ty hrozné kytky. Prostě všude * Dioxide oxydrin, všude

Podobně rozporuplně může působit i řešení herních puzzlů: díky občasným nejasnostem v tom, co se po vás v danou chvíli vlastně chce, a díky stylu ovládání, kdy jen Leu navedete k cíli, můžete mít často pocit, že se hra vlastně hraje sama, že pořádně nevíte, co děláte a proč. K výslednému dojmu nepomůže ani nepříliš zdařený překlad z původní francouzštiny, který vás občas vede k páchání zcela rozdílné činnosti, než byste v danou chvíli měli provozovat (takže například lovíte kód v dokumentech rozházených po místnosti namísto procházení soukromých e-mailů).

Co se na druhou stranu povedlo, je celková atmosféra hry. Polohy kamer jsou zvoleny výborně a působivě, navíc zdaleka ne všechny kamery jsou v pořádku: některé visí pod divným úhlem, jiné mají obraz plný šumu, další naopak ještě stále sledují pravidelným pohybem své zorné pole. K tomu přidejte místy vydařenou hudbu a vcelku povedené flashbacky a ve spojení s perfektním designem celého herního prostředí se vám hra postará o skvělý audiovizuální zážitek.

• Perfektní koncepce ovládání
  • Výborná atmosféra
  • Působivé zpracování kamer
  • Zajímavý herní interface
  • Matoucí chyby v překladu
  • Hra se často „hraje sama“
  • Podprůměrná grafika
  • Snadno se ztratíte v nepřeberném množství informací

Hodnocení hry jako je Experience112 je poměrně komplikovanou záležitostí. Silným argumentem je originální zpracování a působivá atmosféra, naopak proti chuti hru hrát vystupují faktory jako až příliš pomalé tempo, nepřesnosti v překladu znesnadňující orientaci, přehršel informací, jakými vás hra zahltí, zastaralá grafika a další minoritní záležitosti srážející hratelnost někam k průměru. Takže ano, je to originální hra – a ne, není to nic převratného. Pokud se vám koncepce herních principů zalíbila, bude vás Experience112 nějakou dobu bavit, víc od ní nečekejte.

Grafika: 5/10
Hudba: 6/10
Zvuky: 6/10