Recenze: F-Zero GX – divoké závody budoucnosti

K balení hry F-Zero GX by měli preventivně přibalovat kynedril. Veletoče v rychlostech tisíce kilometrů za vteřinu jsou běžnou součástí nejrychlejší závodní hry poslední doby. Někdy nejde o to, udržet se podlahy, ale nějakou podlahu vůbec najít. Nebo je to strop? Pokud vás zajímají futuristické závody s neuvěřitelnými dráhami a nulovou gravitací, jste na správné adrese.
Recenze: F-Zero GX – divoké závody budoucnosti

Typ hry: futuristické závody
Multiplayer: ano
Paměťová karta: 4 a více bloků
Zvuk: stereo
Výrobce: Sega
http://www.sega.com
Distribuce: Nintendo
http://www.nintendo-europe.com
Distributor v ČR: Conquest http://www.gamecube.cz
Homepage: http://www.f-zero.com

Nevystrkujte za letu hlavu z oken

Závody ultrarychlých samohybů doprovází počítačové hraní od samého počátku. A povětšinou se střídavými úspěchy, přeci jen takové Need For Speed je nám bližší než nějaké to futuristické vznášedlo na neznámé planetě. Přesto se v pravidelných intervalech s novými grafickými možnostmi vrací i „simulátory“, z nichž se snadno zatočí hlava a zauzlují střeva. F-Zero GX je přesně takovým titulem a navazuje na předchozí, poměrně úspěšné a známé F-Zero hry, které rovněž vynikaly zajímavou grafikou, jakou si užijete i ve vysokých rychlostech.

  

Ze tří různých části si sestavte své vlastní plavidlo * Jedna z méně zamotaných tratí * Těsně před startem

Po spuštění hry se dočkáme úvodního menu, které obsahuje devět možností, což na první pohled působí bohatě. Čtyři tlačítka nás ale vezmou k různým nastavením, opakováním a dalším zajímavým, nicméně z hlediska závodníka postradatelným, informacím. Kromě Practice jsou tedy k dispozici čtyři závodní módy.

Příběh jednoho ptáka

Asi nejlepší (a zároveň, z jistých důvodů, paradoxně také nejhorší) mód ve hře je „Story mode“. Nejlepší z toho důvodu, že komiksový „příběh“ kapitána Falcona je silně ironicky laděn a vyprávěn za pomoci slušně renderovaných a poměrně dlouho trvajících filmečků, nejhorší proto, že jde vždy o systém dojeďte první. S tím, jak postupujete volně navazujícími scénkami, objevují se obtížnější a obtížnější speciálně navržené tratě, což je sice dobře z hlediska herní doby, ale já si zase zadělal na pár šedivých vlasů. Příběhový mód jsem nedokončil - když jsem posedmnácté dojel těsně za vítězem závodu, musel jsem odolávat pokušení rozdrtit Gamecube ovladač.

  

Zřejmě nejpoužitelnější z dostupných pohledů na trať * Některá místa jsou opravdu zajímavá * Ani čtyři motory nezabránily prohře

Abyste mohli postupovat příběhovým módem, musíte si na jednotlivé kapitoly vydělat v Pohárech. Ty jsou tři a dají se jezdit ve třech stupních obtížnosti (tedy devět kombinací). Každý pohár se skládá z pěti závodů, celkem je ve hře patnáct základních tratí, což bych považoval za dostatečné, kdyby všechny byly v různých prostředích, ale třeba do Casino Palace se vrátíte vícekrát a nejenom tam. Vzhledem k tomu, že jednotlivá prostředí mají svůj styl závodu, ve variacích na původní závod se rychleji zorientujete, což je jistě škoda.

3, 2, 1 ... Zážeh!

Před začátkem turnaje si můžete vybrat, v jaké raketce poletíte. Jsou tu dva typy – exkluzivní stroje, které mají svého jedinečného pilota a nabízí určitou sadu schopností. Nebo můžete šáhnout po vlastním „originálu“, který si sestavíte z dílů, nakoupených za výhry v pohárech. Originál, sestavený z kvalitnějších dílů, má samozřejmě už zajímavé vlastnosti, i když není tak hezký jako modely vázané na jednotlivé piloty (ti vypadají, jako by zrovna utekli z City of Heroes nebo jiné komiksové hry). Abych nezapomněl, ony vlastnosti jsou váha, odolnost konstrukce, schopnost zrychlení a ovladatelnost.

  

Probíhá doplnění energie * Zpracována je dokonce i postava v kokpitu * Vyhrál jsem!

Závod začal, raketové motory odpálily vznášedlo rychlostí 1600 km/hod a je na čase se pořádně chopit řízení. Tratě jsou takové... jak bych vám to asi přiblížil... Představte si Möbiovu smyčku kříženou s autodráhou s mnoha loopingy a několika obrovitými skoky, z níž můžete kdykoliv vypadnout a skončit v pěkném pyrotechnickém efektu. Máte to? A teď si odmyslete gravitaci, díky čemuž můžete ve hře například rozdělit trať na dvě části, které se položí nad sebe tak, že nad vámi jedou protivníci hlavou dolů. Přidejte k tomu pár zatočení a zalomení trati v naprosto nepochopitelných úhlech a máte to po kupě. Pokud si to představit bez problémů umíte, máte zřejmě velmi dobrou prostorovou orientaci nebo jste tvůrci hry F-Zero GX.

Nemá tu někdo 3D volant?

Ačkoliv je někdy F-Zero GX matoucí a budete tak akorát stíhat udržet se na trati (a někdy ani to ne), rozhodně se nedá říct, že by tratě turnajů byly špatně navrženy. Dá se v nich dobře orientovat, což je zčásti dáno tím, že autoři použili vhodně zvolené prvky pro upozornění „tady začíná sráz“ a zčásti tím, že simulace maximálních rychlostí není dotažena do realistického ztvárnění. Zatáčet v kolmé zatáčce při 2000 kilometrech na tachometru by jistě bylo poněkud problematické. Je to daň hratelnosti, díky níž nemusíte mít pilotní zkoušky na raketoplán. A i když jsem si v určitých místech vzpomněl na klasický Descent, rozhodně jsem se nikdy nepotácel od počítače s pocitem, že nevím, co je nahoře a co je dole.

  

Všimněte si zakroucení trati * Efekt deště je skoro neznatelný * Skončil jsem mimo trať

Usnadněním je i zmíněná neexistence/existence gravitace. Vaše plavidlo „přilne“ k povrchu trati. To se vyplácí v případech, kdy jedete například hlavou dolů a nadskočíte, což by logicky mělo vést k pádu směrem k povrchu. V F-Zero GX se ovšem vrátíte na trať a jede se dál. Podobných příkladů se najde více – herní fyzikální model by asi Einsteinovi vyčesal pěšinku, ale co, hratelnost tím výrazně netrpí a bez podobných ústupků bychom závody raket těžko kdy mohli hrát.

Na trati si musíte dávat pozor nejenom na to, abyste se na ní vůbec udrželi, ale musíte si všímat i dalších prvků. Najdete hlavně různé zrychlovací/zpomalovací plochy a také opravná stanoviště, která patří mezi nejvýznamnější ve hře. Při závodech můžete útočit na ostatní protivníky, což je zřejmě efektní, ale pořádně jsem to nevyužil. Mnohem více jsem používal krátkodobé zrychlení, které ovšem ukusuje ze zásob energie. Z nich vám rovněž ubírají nárazy a srážky, takže je nutno vše vybalancovat, jinak vás čeká doslova výbušné finále.

 

Město budoucnosti * Rozhovor s vítězem

Pokud by vás náhodou omrzel turnaj a nebudete mít dost bodů na nákup dalšího pokračování příběhového módu, můžete uplatnit svůj umělecký talent a vytvořit si v editoru symbol, který si pak nalepíte na svá plavidla. Eventuelně lze zápolit proti jednomu až třem dalším protivníkům a nebo jenom proti sami sobě v časovce.

Jak to tam dole vypadá?

Grafika F-Zero GX je vydařená. Netrhá se, viditelnost je dobrá, na první ani na druhý pohled to nevypadá na nedostatek polygonů, prostě pohoda. Poněkud chudším dojmem působí herní prostředí, které sice obsahuje klasické „pohyblivé kulisy“ typu poskakujících pouštních velryb (opravdu jsem nic nepil), ale díky umístění tratí, vznášejících se volně prostorem, se nedočkáme plně obsazených futuristických lokací. Přesto tu jsou atraktivní místa, ačkoliv celkově hra nepatří vysloveně mezi nezapomenutelné zážitky. Možná za to může i poněkud studené prostředí díky malé podpoře „rozmazávacích“ efektů, kdy je všechno až nerealisticky ostré. Grafici by si ovšem zasloužili vynadat za zpracování postav při „hovoru se šampióny“ (když vyhrajete pohár, můžete vítězi položit jednu otázku) – postavy z nějakého důvodu pérují, jako by se nemohly rozhodnout, zda si pustí do kalhot. Strašné. Naopak praktická je podpora 60 Hz obrazovek, nenamáhá tolik oči a vypadá samozřejmě lépe.

Světlé stránky hry
  • Pěkná grafika
  • Slušný hudební doprovod
  • Dobře navržené trati
  • Dá se hrát s běžným ovladačem
Temné stránky hry
  • Trochu studená grafika
  • Podivné zpracování rozhovorů

Zvukový doprovod patří k slušnému standardu. Zvuk raketového motoru si sice představuji poněkud jinak a rozhodně bych uvítal i více zvuků okolí, ale zase to zachraňují pěkné elektronické songy na pozadí, které myslím neurazí a někdy mají ambice zaujmout i soustředěné Gamecube závodníky.

Pozor na pokuty

Oddaní fanoušci F-Zero GX budou muset strpět, že v reálném životě vám zřejmě přidání raketového motoru na auto nedovolí. Ostatní si rádi pustí F-Zero GX a v klidu si zahrají. Hra se nese v zábavném „superhrdinském“ duchu a nabízí zajímavé tratě obohacené alternativními cestami, kvalitní grafikou a možností hry ve více lidech. Snad mi tam chybí jenom něco, co by mě posadilo na zadek.

Grafika: 8/10
Hudba: 8/10
Zvuk: 7/10
Ovládání: 7/10
Hratelnost: 7/10

Kvalitní závodní titul, kde se rychlost měří v tisícovkách a gravitace má dovolenou.

Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A